Forte motorflush ervaringen

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Fryske Wing Rider
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 aug 2014, 20:29
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Drachten

Forte motorflush ervaringen

Bericht door Fryske Wing Rider » 21 nov 2014, 14:53

Wie heeft ervaring met Forte Motorflush?
In verband met onze oude blokken wil ik graag weten wat jullie ervaringen zijn met dit middel.
Op internet lees ik veel goede berichten, maar nu hoor ik ook andere berichten.
Onze blokken zijn vaak al gauw 30 jaar oud en het is maar de vraag hoe de keerringen en pakkingen hierop reageren.
Wie heeft hier ervaring mee, want voordat ik het er in doe wil ik wel weten of het verstandig is om te doen. :mrgreen:

Ook wil ik graag weten wat voor olie er dan het beste kan worden gebruikt, volsynthetisch of halfsynthetisch en welk merk en type.
Zal wel vaker beschreven zijn maar na het flushen (mooi woord) :D kan het best zijn dat dan volsynthetisch wordt geadviseerd, of juist niet vanwege de keerringen?

Ben benieuwd.

Groetnis fan Jan.
Er is geen betere coke dan mijn wingsmoke.
De groetnis fan jan.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Forte motorflush ervaringen

Bericht door harmdeboer » 21 nov 2014, 18:36

Werkt super!!! Zoek maar even op het forum.... staan voldoende verschillende meningen op....
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Fryske Wing Rider
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 aug 2014, 20:29
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Drachten

Re: Forte motorflush ervaringen

Bericht door Fryske Wing Rider » 22 nov 2014, 23:34

Ik heb op het forum al het een en ander gelezen. Maar wil graag weten of dit bij de 1200 blokken ook goed gaat vanwege de rubber keerringen en zo. Het zit er maar een half uur in maar ik weet niet wat dit in die tijd doet met de rubbers.

ik weet wel dat als je in de oude blokken waar altijd minerale olie in heeft gezeten en je gaat dan op half of vol synthetische olie over je keerringen langzaam aan gaan oplossen en je lekkage krijgt.
Dus daarom de vraag hier of dit kwaad kan en wat de praktijk ervaringen hiermee zijn.
Er is geen betere coke dan mijn wingsmoke.
De groetnis fan jan.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Forte motorflush ervaringen

Bericht door Honda GL Castlebiker » 23 nov 2014, 16:35

Kijk, dat vind ik dan een interessante vraag. Heb in Amerika ook een paar van die flesjes gekocht. Wat je hier voor 1 betaald had ik er daar 3 of 4 voor. Maar heb het er nog niet in de 1200 gedaan. Wat Bolle Jan zegt zit wel wat in. Dus, wel of niet erbij doen?

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Forte motorflush ervaringen

Bericht door harmdeboer » 23 nov 2014, 17:23

Werkt super...1 nadeel ongeacht waar je het ingooit... heb je al een lekkage... gaat ie harder lekken... aangezien de olie super dun word...

Ik heb alleen positieve ervaringen... van beter starten tot soepeler schakelen... toppie spul



Hooooooo


Huuuu stop!!!! Flush gebruik je om de olie te verdunnen verboden om er dan mee te rijden... je MOET daarna hete olie aftappen!!!
Dit is geen topendtreatmend dat voeg je wel toe aan de verse olie om vervolgens mee te gaan rijden...

hou de middeltjes goed uit elkaar!!! Weet wat je doet!!!
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Forte motorflush ervaringen

Bericht door Honda GL Castlebiker » 23 nov 2014, 19:38

Dank Harm. Zal eens goed op de flesjes kijken. Heb een witte en een zwarte gekocht. Kijken wat erop staat voordat ik het er zo bij donder.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Forte motorflush ervaringen

Bericht door harmdeboer » 24 nov 2014, 00:55

Zou zpnde zijn als het blok vast naait...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

gnome
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 sep 2012, 11:34
Type Goldwing: GL1200
Locatie: amsterdam/breda

Re: Forte motorflush ervaringen

Bericht door gnome » 25 nov 2014, 20:52

ik heb het met 2 motoren gebruikt , 1x bj een suzuki savage en 1 x bij een kawasaki vulcan 1500. bij de olie gooien en een paar minuten blok laten draaien tot die op werk temperatuur is . olie aftappen en oliefilter en nieuwe olie er in . resultaat soepel schakelen en blok loopt stuk rustiger en stiller. :D

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Forte motorflush ervaringen

Bericht door Honda GL Castlebiker » 25 nov 2014, 22:51

Dat spul wat ik heb moet volgens mij helemaal niet bij de olie maar bij de benzine. Zal thuis wel eens op de flesjes kijken en er anders even een foto van maken. Maar als ik het goed heb gewoon bij de benzine. Dus da's toch wat anders dan.

Tazmanian Devil
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 feb 2014, 17:08
Type Goldwing: GL1200

Re: Forte motorflush ervaringen

Bericht door Tazmanian Devil » 26 nov 2014, 11:43

Net na de aanschaf van mijn interstate in November heb ik via een vertegenwoordiger van Forte en Castrol het volgende advies gekregen ;

Forte motorflush bij de oude olie gooien, even warm draaien. Er is niks mis met ongeveer 200 km rijden bij lage toeren met Flush in de olie. Dan bij warme motor de olie aftappen en oliefilter vernieuwen.
Nieuwe olie van goede kwaliteit erin met eventueel top end treatment erbij.

Let wel ; als de fabrikant aanraad om er minerale olie ( GL1200 ) in te dan dan MOET je dit doen. Vervangen door half of volsynthetische olie is vragen om lekkage van o-ringen en keeringen, deze zijn gemaakt voor 1 type olie.

Ik heb dit gedaan en mijn wing start en loopt als een naaimachine!

Herman1
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jan 2011, 11:11
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Overdinkel
Contacteer:

Re: Forte motorflush ervaringen

Bericht door Herman1 » 05 apr 2015, 07:49

Nou ik heb het ook geprobeerd voor de startmotor bussen los te krijgen dat hij weer beterstart maar had het geld beter in mijn zak kunnen houden.
En met die flush mag je niet rijden, erin 5min laten draaien onbelast er uit laten nieuw filter en olie erop.
Maar niets geholpen.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Forte motorflush ervaringen

Bericht door harmdeboer » 06 apr 2015, 19:48

Herman... had ik ook beschreven he...

Andere tips is startmotor eruit. Wd40 met spuitrietje en vanuit het gat(waar de startmotor zat) wd40 omhoogspuiten tegen de startkoppeling en hopen dat de busjes loskomen... evt 2x herhalen na het een kwartiertje te hebben laten inweken....

Heb ook begrepen dat mensen een gaatje boren achter het schildje bij je linker enkel om via dat gaatje de startkoppeling in te spuiten.... natuurlijk ook ff boutje tappen... en afdichten!
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

christiaan
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 mar 2015, 11:58
Type Goldwing: GL1200

Re: Forte motorflush ervaringen

Bericht door christiaan » 09 apr 2015, 12:44

Wat specifiek voor de Goldwing goed of slecht is weet ik niet. (daarvoor heb ik me nog na 1 maand in het bezit te zijn van mijn eerste Goldwing, niet genoeg ervaring mee).

Wel weet ik dat er in een synthetische olie meer reinigende middelen zitten dan minerale of halfn synthetische . Dit is goed voor het verwijderen van sludge en andere troep. Als je langere tijd op minerale olie rijdt en plots overstapt op een synthetische olie kan er veel viezigheid vrijkomen met het risico van een verstopping in het oliefilter en het risico dat je je smeercirulatie blokkeert wat natuurlijk erg gevaarlijk kan zujn.

americanstafford
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 nov 2014, 21:16
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Schoonoord

Re: Forte motorflush ervaringen

Bericht door americanstafford » 09 apr 2015, 15:08

Ik heb mijn 1200 net geflust maar voor de startmotor helpt
het niks ben ik wel achter.
Vindt dat hij wel makkelijker koppelt/schakelt.

Gr
Haast je als je tijd hebt dan heb je meer tijd als je haast hebt .

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Forte motorflush ervaringen

Bericht door RonalT » 09 apr 2015, 16:49

Je moet natuurlijk niet verwachten dat alles opgelost wordt door een flesje met een of ander chemisch goedje. Want dan zou onderhoud overbodig worden.
Het zal best wel iets doen en daarom gooi ik het elk jaar een keer in de motor....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie