Niet bijladen

Technische vragen, tips, trucs, enz.
hobbelpaard
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 sep 2013, 01:20
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Hardenberg

Niet bijladen

Bericht door hobbelpaard » 17 nov 2014, 12:22

Hallo medewingers, ik meld mij weer eens met een vraag aan de techneuten onder ons.
Heb mijn GW 1200 nu een jaar, en heb het hele jaar lekker kunnen rijden ( ook de reden dat ik weinig op het forum ben, ben niet zón computerman )
Maar enkel weken terug gebeurde het onvermijdelijke, motor valt uit en wil niet meer starten,voltmeter erop en ja hoor 5,6 volt
ANWB gebeld, dat duurde nogal even voor hij er was, ondertussen een paar keer gemeten en het voltage loopt langzaam weer op naar 11,7 volt !!!
Monteur heeft de accu opgeladen en is achter mij aan gereden naar huis.
Thuis alles doorgemeten, maar eigenlijk niks geks gevonden.
Toch maar een andere spanningsregelaar geplaatst, echter probleem blijft.
De stekker op het startrelais was helemaal verbrand, dus nieuwe stekkers erop en nieuw relais, maar probleem blijft
Heb de 3 statordraden door geknipt en gemeten, geen sluiting, ohm meting is goed allemaal de zelfde waarde.
Heb de motor laten draaien en dan meet ik ca 4 volt op de fasedraden, ik heb gelezen dat dit minimaal 50 volt zou moeten zijn, echter anderen beweren dat de stator onbelast niet te meten is !
Ik weet het niet meer, ik zal kort beschrijven wat hij doet:
's ochtends starten motor heeft 12,6 volt, bij oplopend toerental stijgt het voltage naar ca. 14,8.
Na ca. 20 km rijden blijft de voltmeter opeens op 11,9 volt staan en zakt langzaam naar 11,5 volt ( motor loopt dus alleen op de accu lijkt me )
Thuis wegzetten en de andere morgen is voltage weer 12,6 en start de motor weer gewoon en kan ik weer ongeveer 20 km rijden en dan stopt het laden weer.
Tijdens het doormeten viel me op dat de fase draden komend vanaf de dynamo niet geel zijn maar cremekleurig met een donkerbruine streep er spiraalvormig erom heen.
Is dit een teken dat de stator al een keer vervangen is ?
Wie het weet mag zeggen.
bvd. Gerrit
Riding a Wing, means a smile every mile !

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Niet bijladen

Bericht door harmdeboer » 17 nov 2014, 13:39

ja klopt deze zijn normaal geel!
wit bruin was van de 1100.... (of aftermarket)

heb je ook al een keer een andere accu geplaatst?

indien het blok goed warm is en je de toeren vast zet op 3000 dan zou je op de accu een laadspanning moeten hebben tussen de 13,7 en de 14,2 indien dit niet het geval is moet je verder.... denk aan stekker verbindingen denk aan vieze accu polen denk aan geoxideerde kabels denk aan spanningsregelaar denk aan slecht contact in de stator defect en heel zelden de rotor....

p.s. volt meten doe je met een een multi meter en niet met je ingebouwde voltmeter daarmee maak je meer variabelen waardoor oorzaken slechter gevonden kunnen worden...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

hobbelpaard
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 sep 2013, 01:20
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Hardenberg

Re: Niet bijladen

Bericht door hobbelpaard » 18 nov 2014, 08:43

Oke, dus de stator is al een keer vervangen, accu is van maart dit jaar.
Die heb ik laten testen bij 3 verschillende accuboeren en bij allemaal is de accu goed.
Heb gisteren de 3 fasedraden weer aan elkaar gesoldeerd en alles weer aangesloten, en nu laad hij vanaf begin niet .
Motor uit 12.6 volt starten 11,8 volt.
Komt vandaag een nieuwe spanningsregelaar op ( was al vervangen, maar door en gebruikte )
Hoofdzekering 30 Amp. vervangen door moderne zwevende zekering.
Ik hou je op de hoogte

En ja, meten doe ik uiteraard met een multimeter, maar een voltmetertje aan boord geeft en indicatie dat er wat mis is onderweg als hij ineens zakt naar onder de 12 volt.

nieuwe spanningsregelaar zit erop, echter laad nog steeds niks, begin toch aan de stator te denken

Wordt vervolgd
Riding a Wing, means a smile every mile !

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Niet bijladen

Bericht door harmdeboer » 18 nov 2014, 12:38

Kijk bij de spanningsregelaar even goed naar de kleur en connector van de dikke gele kabel... dit is namelijk een fase kabel van de dynamo...

Je massa op het frame maakt ook goed contact!?
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

hobbelpaard
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 sep 2013, 01:20
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Hardenberg

Re: Niet bijladen

Bericht door hobbelpaard » 18 nov 2014, 12:48

harmdeboer schreef:Kijk bij de spanningsregelaar even goed naar de kleur en connector van de dikke gele kabel... dit is namelijk een fase kabel van de dynamo...

Je massa op het frame maakt ook goed contact!?
Er zit een normale stekker aan met :
3 gele, 2 rode ( dikke )en 2 groene draden, dus geen aparte dikke gele draad, massa is goed.
Moet er ergens nog een dikke gele draad lopen ?
Riding a Wing, means a smile every mile !

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Niet bijladen

Bericht door harmdeboer » 18 nov 2014, 19:22

Er zijn 2 types spanningsregelaar... het gaat om de kleur van de gele kabel... of zo jij wil kabels....
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
jantje beton
Berichten: 271
Lid geworden op: 23 aug 2008, 11:41
Locatie: HOESELT

Re: Niet bijladen

Bericht door jantje beton » 19 nov 2014, 08:20

Er moet ergens een kabelverbinding zijn die er tussen halen en rechtstreeks aan mekaar doorsolderen met een krimphoesje erover is ook veel de oorzaak bij de 1200 :roll:
wees niet bedeesd jantje is hier geweest

hobbelpaard
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 sep 2013, 01:20
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Hardenberg

Re: Niet bijladen

Bericht door hobbelpaard » 19 nov 2014, 08:41

jantje beton schreef:Er moet ergens een kabelverbinding zijn die er tussen halen en rechtstreeks aan mekaar doorsolderen met een krimphoesje erover is ook veel de oorzaak bij de 1200 :roll:
Klopt, de beruchte 3 fasen stekker, deze is er tussen uit.
alles is volgens mij correct aangesloten, en volgens mij heb ik de goeie spanningsregelaar erop,kleuren komen overeen al is het geel van de kabels iets minder geel als origineel.
Afspraak bij monteur gemaakt, gaan vrijdag verder zoeken.

Zodra ik meer weet laat ik dat weten
Riding a Wing, means a smile every mile !

hobbelpaard
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 sep 2013, 01:20
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Hardenberg

Re: Niet bijladen

Bericht door hobbelpaard » 21 nov 2014, 11:39

Vandaag diagnose gesteld , stator overleden.
Laad helemaal niks meer en 2 fases hebben een breuk.
Ga dus de schuur opruimen, en het blok eronder vandaan halen
Dank voor het meedenken, ik meld mij weer omtrent het verloop van de klus.
Riding a Wing, means a smile every mile !

hobbelpaard
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 sep 2013, 01:20
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Hardenberg

Re: Niet bijladen

Bericht door hobbelpaard » 28 nov 2014, 11:38

Zo, eerste gedeelte van de dynamorevisie is gelukt, het blok eronder weg halen.
Het is even sleutelen, maar wel te doen.
5 van de 8 uitlaat bouten afgebroken, maar hier had ik al rekening mee gehouden.
Alleen de lange bevestigingsbout onder het blok ( die dwars door het blok loopt ) is met geen mogelijkheid los te krijgen :(
Ik heb uiteindelijk de kop eraf geslepen, om het blok te kunnen verwijderen.
Ga komende week het blok open maken om te zien hoe eea. er uitziet.

O ja, nog effe een vraag, toen ik de carterontluchtingsslang los haalde, viel die zo naar beneden.
Ik weet dus nu niet waar hij op aangesloten was, luchtfilterbak misschien ?
Riding a Wing, means a smile every mile !

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Niet bijladen

Bericht door harmdeboer » 28 nov 2014, 20:14

Onder je dummy tank bij het lekbakje van de benzinevul opening zit een zwart bakje daar zit hij normaal aan...

Let op bij een gl 1200 uit 1984 heb je voor de achterplaten (mits origineel blok) een afwijkende pakking set nodig!!!
Wel zo handig om te weten...

Die lange onder het blok mits deze echt vast zit los tikken met een gelijke...
Terug plaatsen met molybdeen vet...
Met een beetje pech zul je hem moeten losmaken met de slijptol.... over de hele lengte open snijden.... :(
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

hobbelpaard
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 sep 2013, 01:20
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Hardenberg

Re: Niet bijladen

Bericht door hobbelpaard » 29 nov 2014, 08:53

harmdeboer schreef:Onder je dummy tank bij het lekbakje van de benzinevul opening zit een zwart bakje daar zit hij normaal aan...

Let op bij een gl 1200 uit 1984 heb je voor de achterplaten (mits origineel blok) een afwijkende pakking set nodig!!!
Wel zo handig om te weten...

Die lange onder het blok mits deze echt vast zit los tikken met een gelijke...
Terug plaatsen met molybdeen vet...
Met een beetje pech zul je hem moeten losmaken met de slijptol.... over de hele lengte open snijden.... :(
Bedankt Harm, zwarte bakje had ik inmiddels gevonden.
Mijn GW is uit 1987,moet daar ook een dikkere pakking in ?

Dan de lange bout, mijn plan is: bout tot aan het blok wegzagen, dan een gat erin boren en M8 draad in tappen.
nieuwe bout maken met een verdikking zodat ie stevig in de schetsplaat zit ( dat gat is nl. 12 mm ).

Over de hele lengte opensnijden heeft dat nog consequenties ?
Riding a Wing, means a smile every mile !

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Niet bijladen

Bericht door harmdeboer » 30 nov 2014, 13:58

Je kan hem van onderen gewoon open snijden je blok zal gewoon op zijn plaats blijven zitten hij hang er als het ware op... verder zit hij link en rechts nog met een goede bout hangt hij aan de triangel en het je bij het brandscherm nog 2 montage punten.

Ik zou eerst alles proberen om hem eruut te krijgen indien latwn zitten geen optie is....

Het mooiste zou het zijn als je hem er gewoon zo weer onder hing.... (wat een gekut...)

Je kan evt ook proberen het aluminium van her blok te verwarmen bijv met een verfbrander goed heet stoken en maar wel zodat het staal nog relatief koel is en dan een flink knal met een zware bankhamer op de pin te geven... (metaal zet ui onder hitte het blok zal eerder warm zijn en uitzetten dan het staal van de bout waardoor de grip op de bout kan! Verminderen)
Gewoon forceren..evt met een drijfijzer...
Ik heb wel eens een gamma doppenset gebruikt dop op verlengstuk dop over montagebout hoppa slaan al een zot...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

hobbelpaard
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 sep 2013, 01:20
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Hardenberg

Re: Niet bijladen

Bericht door hobbelpaard » 30 nov 2014, 14:39

harmdeboer schreef:Je kan hem van onderen gewoon open snijden je blok zal gewoon op zijn plaats blijven zitten hij hang er als het ware op... verder zit hij link en rechts nog met een goede bout hangt hij aan de triangel en het je bij het brandscherm nog 2 montage punten.

Ik zou eerst alles proberen om hem eruut te krijgen indien latwn zitten geen optie is....

Het mooiste zou het zijn als je hem er gewoon zo weer onder hing.... (wat een gekut...)

Je kan evt ook proberen het aluminium van her blok te verwarmen bijv met een verfbrander goed heet stoken en maar wel zodat het staal nog relatief koel is en dan een flink knal met een zware bankhamer op de pin te geven... (metaal zet ui onder hitte het blok zal eerder warm zijn en uitzetten dan het staal van de bout waardoor de grip op de bout kan! Verminderen)
Gewoon forceren..evt met een drijfijzer...
Ik heb wel eens een gamma doppenset gebruikt dop op verlengstuk dop over montagebout hoppa slaan al een zot...
Ik heb mijn trukendoos leeg, warm stoken hielp niet, wd40 helpt niet harder slaan wil ik niet omdat ik ik dan alles kapot sla.
Ik zie het nog even aan,spuit er dagelijks een paar keer wd40 op
heb voorlopig de stator eruit, is dus wel verbrand.
Riding a Wing, means a smile every mile !

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Niet bijladen

Bericht door harmdeboer » 30 nov 2014, 19:09

:( suc6
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Plaats reactie