knipperlicht cancel unit

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
erik99
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 okt 2013, 21:36
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Cuijk

knipperlicht cancel unit

Bericht door erik99 » 14 okt 2014, 14:27

Hallo,
weet iemand waar die unit/sensor zit die ervoor zorgt dat na 10 keer knipperen mijn knipperlicht weer uit gaat? En kan deze er makkelijk tussenuit gehaald worden? Ik wil hem gewoon met de hand aan en uit zetten (10 keer knipperen is mij te weinig).

Alvast bedankt, Erik
There are only three kinds of speed: Fast, really fast and......HOLY SHIT!!!

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13416
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: knipperlicht cancel unit

Bericht door RonalT » 14 okt 2014, 15:30

Ik kan je niet precies vertellen hoe het bij de 1200 werkt, maar ik denk dat het niet erg veel anders zal zijn als bij de 1500.

Bij de 1500 is dat niet eenvoudig mogelijk, de unit zorgt er namelijk voor dat de richtingaanwijzers ingeschakeld worden en dat ze ook weer uitgeschakeld worden. En hiermee bedoel ik zowel het uitschakelen met behulp van de knop als automatisch.
Door het bedienen van de richtingaanwijzerschakelaar stuur je een puls naar een ingang op deze unit waardoor het knipperrelais begint te knipperen. Door het indrukken van de richtingaanwijzerschakelaar stuur je een puls naar een andere ingang waardoor de unit het knipperrelais weer uitschakelt.

Zou je deze unit er tussen uit willen halen dan kom je met het probleem te zitten dat een normale richtingaanwijzerschakelaar naar rechts (of links) gedrukt kan worden en blijft staan. De schakelaar blijft zo lang in die stand tot je hem indrukt en hij naar de middenstand terug veert. Ik denk dat je dus de komplete schakelaar moet vervangen door een type van een 'normale' motor.

Maar zoals ik al schreef, bij de 1200 zou het anders kunnen zijn.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
erik99
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 okt 2013, 21:36
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Cuijk

Re: knipperlicht cancel unit

Bericht door erik99 » 14 okt 2014, 15:56

ok, maar dat vervangen zal zo'n punt niet zijn. de "gewone" units zijn zo ongewikkeld niet. Alleen waar zit dat ding......Zal straks eens in het WPH kijken of dat wat oplevert. (bedenk me nu dat ik best lui ben door het eerst hier te vragen voordat ik in het WPH heb gekeken. :oops: )
There are only three kinds of speed: Fast, really fast and......HOLY SHIT!!!

Tazmanian Devil
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 feb 2014, 17:08
Type Goldwing: GL1200

Re: knipperlicht cancel unit

Bericht door Tazmanian Devil » 15 okt 2014, 11:00

Volgens mij zit de unit onderaan het balhoofd. Deze registreerd de uitslagen van het stuur.

Ik heb mijn 1200 voorzien van LED verlichting heb ik ook mijn knipperlicht relais moeten vernieuwen, hiermee is het 'probleem' van het uitgaan van de knipperlichten ook opgelosd. Ik moet nu met mijn duim de schakelaar op het stuur een klein stukje de andere kant opdrukken en dan gaan de knipperlichten uit.

Hoop dat je hier iets mee kan.

Eric

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: knipperlicht cancel unit

Bericht door harmdeboer » 15 okt 2014, 12:31

onder het stuur zit i.d.d. een rechtstand sensor die de knipperlichten uit zet op het moment dat je de bocht gemaakt hebt... echter het na 10x stoppen met knipperen zit in de electronica. en bij mijn weten zit deze onder je zadel op het spadbord.
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
erik99
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 okt 2013, 21:36
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Cuijk

Re: knipperlicht cancel unit

Bericht door erik99 » 16 okt 2014, 10:11

jeemig, twee systemen dus. Ik heb ook al gemerkt dat het systeem niet werkt als de km.teller kabel los zit. Hij houdt dus de snelheid bij via de teller.
Dit weekend heb ik waarschijnlijk knutseltijd en dan zal ik eens zien hoever ik kom.
Bedankt voor de reacties.
There are only three kinds of speed: Fast, really fast and......HOLY SHIT!!!

Gebruikersavatar
alexmimi
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 mei 2014, 13:16
Type Goldwing: GL1500

Re: knipperlicht cancel unit

Bericht door alexmimi » 16 okt 2014, 19:45

Ik begrijp niet goed waarom iemand het perfecte systeem van knipperlichten er uit wil halen.
Het zijn immers dezelfde pipo's die zich boos op je maken als je vergeten bent je knipperlichten aan laat staan, vergeet uit te doen, als die zich boos maken als je knipperlicht niet meer knippert als je afslaat.
Dus voor die pipo's hoef je het niet te doen.
En het onthouden om ze nog eens aan zetten of het herinneren dat ze nog aan staan doet even veel pijn.
Dus alles is terug te herleiden naar het gemak en wat is er een groter gemak dan een automatisch systeem zoals die van een GoldWing.
Maaaaar....
Ieder zijn eigen ding natuurlijk...
Everyone who visits our home, brings hapiness.
Some by coming.
Some by going.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13416
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: knipperlicht cancel unit

Bericht door RonalT » 16 okt 2014, 22:39

Ik begrijp het ook niet, maar als iemand dat graag wil geef ik hem antwoord in de hoop dat hij er iets mee kan.
Maar het is niet gemakkelijk, denk ik. Alleen al de schakelaar is anders dan bij andere motoren. Tevens als je je motor verkoop moet je de koper uitleggen dat het perfecte systeem niet meer functioneert omdat jij het eruit gesloopt hebt. Dan kijk hij misschien wel naar een ander motor uit.....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
erik99
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 okt 2013, 21:36
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Cuijk

Re: knipperlicht cancel unit

Bericht door erik99 » 17 okt 2014, 16:25

Als je mijn motor gezien hebt zul je begrijpen dat bij een eventuele verkoop dit (verre van perfecte) knipperlicht-dingetje geen doorslaggevend argument zal zijn.
Ik wil gewoon dat als ik hem aanzet hij blijft knipperen zolang als ik dat nodig acht. En dat is vaak meer dan 10 keer.
Als ie knippert ben ik bezig met spiegelen, afremmen, terugschakelen, op het overige verkeer letten, etc.. dan mot ie gewoon blijven knipperen tot ik de bocht voorbij ben en ik hem weer uitzet.
There are only three kinds of speed: Fast, really fast and......HOLY SHIT!!!

Rob Pt

Re: knipperlicht cancel unit

Bericht door Rob Pt » 17 okt 2014, 22:52

erik99 schreef:Als ie knippert ben ik bezig met spiegelen, afremmen, terugschakelen, op het overige verkeer letten, etc.. dan mot ie gewoon blijven knipperen tot ik de bocht voorbij ben en ik hem weer uitzet.
Hopelijk rijd je niet echt zoals je het beschrijft d.w.z. zo bewust bezig bent met het uitvoeren van alle handelingen die je opsomt. Ik mag toch aannemen dat alles automatisch gaat anders wordt het wel erg vermoeiend en lijkt het wel een permanente beginnersrijles.
Maar omdat ik me toch afvroeg wat nu eigenlijk je probleem is met 'slechts' 10x knipperen ben ik vandaag tijdens mijn rit op en neer naar de dealer eens aan het experimenteren gegaan. De werking van de knipperlichten bij de GL1200 wijkt hoogstwaarschijnlijk niet af van die van de GL1800 m.d.v. dat mijn schakelaar automatisch terugkeert naar de middenstand en je de knipperlichten uitschakelt door op de knop te drukken.

Het volgende heb ik vastgesteld.

- bij elke snelheid knippert ook bij mij het knipperlicht 10x als ik gewoon rechtuit rij of in ieder geval geen echte bocht maak.
- als ik stil sta blijft het knipperlicht in werking totdat ik het uitzet.
- als ik een flauwe bocht maak bijv. het verlaten van een rotonde bij rechtdoor gaan dan blijft het knipperen totdat de 10x is bereikt of ik het uitzet.
- als ik het voor de bocht aanzet en een echte bocht maak dan gaat het na in totaal 10x knipperen uit.

Wat betekent dit nu voor mij in de praktijk?

Ook ik ben, vermoedelijk net zoals jij, een voorstander van tijdig richting aangeven. Tijdig is echter erg afhankelijk van de verkeersomstandigheden waarbij jezelf wel kunt bedenken wat ik daarmee bedoel. En inderdaad kan het voorkomen dat het knipperlicht al weer uit is op een moment dat het niet gewenst is. Jammer dan, dan zet ik het gewoon weer aan. De beide verklikkerlampjes zitten in mijn blikveld en onbewust zie ik ze dus .........
Dat gaat net zo automatisch als het spiegelen, afremmen, terugschakelen, op het overige verkeer letten, etc. ...........

Eerlijk gezegd vind ik 10x knipperen ruim voldoende, vaak zelfs teveel en ik moet dan ook de knipperlichten juist heel vaak handmatig uitzetten omdat, als ik wacht tot ze 10x geknipperd hebben, voor het andere verkeer de indruk wek dat ik meteen weer af ga slaan en dat vind ik zeer onwenselijk. Denk hierbij aan stadsverkeer en/of wegen met veel zijwegen/afslagen.
Kortom, ik kan heel goed leven met de automatische afslag maar ik laat hem niet stomweg zijn werk doen maar ga er zeer bewust mee om indien de verkeerssituatie dat vereist.

Dan nog iets over het aanpassen of uitschakelen van de automatische werking. Ik denk dat we mogen stellen dat gezien de leeftijd van een GL1200 we kunnen spreken van een andere generatie elektronica als we die van een GL1200 vergelijken met die van een GL1800. Maar in beide gevallen is het ongetwijfeld zo dat je niet zomaar kunt gaan knippen of kringen kunt uitschakelen zonder het risico nog meer zaken te verstoren. Veel elektronica units die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben kunnen toch niet zonder elkaar. Dat de stuuruitslag, rijden of stilstaan een relatie met elkaar hebben als het om de knipperlichten gaat staat voor mij wel vast. Stomweg circuits gaan wijzigen kon wel eens voor vervelende en onverwachte storingen lijden.
Echter ......... het is en blijft jouw GL1200 dus doe wat je voor noodzakelijk houdt! Dat heeft de vorige eigenaar van mijn GL1800 óók gedaan met als gevolg dat ik 'kilometers' draad weg kon knippen minstens 3 volkomen overbodige schakelaars kon verwijderen. Over het weer in originele staat brengen (had toch echt mijn voorkeur om evt. storingen te voorkomen) zal ik het maar niet hebben.

Mijn visie op jouw wensen en ideeën.

Succes
Rob

Gebruikersavatar
erik99
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 okt 2013, 21:36
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Cuijk

Re: knipperlicht cancel unit

Bericht door erik99 » 18 okt 2014, 10:48

De discussie of 10 keer genoeg is of niet moet iedereen maar voor zichzelf bepalen. Ik merk, zelf na een jaar, dat ik dit systeem nog steeds niet prettig vindt.
Wat de electronica betreft heb ik gelukkig iemand die zeg maar electronica ademt en er echt alles van weet. Ik laat hem meekijken en als blijkt dat er andere systemen ontregelt gaan raken als ik aan die richtingaanwijzers ga prutsen dan doen we het niet.
There are only three kinds of speed: Fast, really fast and......HOLY SHIT!!!

Rob Pt

Re: knipperlicht cancel unit

Bericht door Rob Pt » 18 okt 2014, 11:18

erik99 schreef:De discussie of 10 keer genoeg is of niet moet iedereen maar voor zichzelf bepalen. Ik merk, zelf na een jaar, dat ik dit systeem nog steeds niet prettig vindt.
Dat onderschrijf ik volledig en heb dat daarom ook aangegeven. (Echter ......... het is en blijft jouw GL1200 dus doe wat je voor noodzakelijk houdt! ) en vandaar dat ik ook eindigde met: Mijn visie op jouw wensen en ideeën., niets meer en niets minder.

Rob

Gebruikersavatar
erik99
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 okt 2013, 21:36
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Cuijk

Re: knipperlicht cancel unit

Bericht door erik99 » 18 okt 2014, 12:15

Ik voelde me ook niet aangevallen,hoor. Alhoewel, met zo'n schietende kat als avatar ben ik natuurlijk wel voorzichtig :wink:
Eerst maar eens kijken hoe ingewikkeld het is.
There are only three kinds of speed: Fast, really fast and......HOLY SHIT!!!

Rob Pt

Re: knipperlicht cancel unit

Bericht door Rob Pt » 18 okt 2014, 14:10

erik99 schreef:Ik voelde me ook niet aangevallen,hoor.
Die indruk had ik ook niet.

Off-topic: Tja die avatar. Het is het enige plaatje dat ik kon vinden dat op bijzonder treffende wijze mijn karakter uitbeeldt! Voer voor psychologen zullen we maar zeggen :wink:

Rob

Rob Pt

Re: knipperlicht cancel unit

Bericht door Rob Pt » 18 okt 2014, 14:18

Ik blijf natuurlijk wel meedenken en voor de GL1800 vond ik deze tekst:

GL1800 Turn Signals, Disabling the Self Cancelling feature.

Lots of people have expressed their frustration at the way the self-cancelling turn signal feature works on the GL1800. Turning off too soon is the usual complaint. Personally, I just hit the switch again. For those who would like to turn off the self-cancelling altogether, all you need to do is cut the speedometer input wire. It is the white wire with a black stripe and is located under the right side glovebox. It passes through the small connector to the left of the larger connector (the one with about a million wires going to it). This wire goes down through the steering stem to the SC unit on the bottom of the steering head. If you cut this wire the cancelling feature will be disabled altogether. You can fit a switch to the wire instead and bring it through to the glovebox, which will allow you to turn the cancelling feature on or off whenever you want to.


(accentuering door mij)

Bron (wel even scrollen)

Lijkt me het onderzoeken waard of het voor de GL1200 net zo simpel is.

Ik neem aan dat jezelf ook al met google bezig bent geweest. Ik heb o.a. gegoogled op: disabling self canceling turn signal on a GL1200 en dan komt er veel info tevoorschijn van o.a. storingen en het wel werken of niet werken van het systeem. Ook van andere types dan de GL1200. Wellicht kun je daar iets vinden dat bruikbaar is want iemand waarbij het systeem niet werkt door bijv. een storing en het weer werkend wil hebben zal ook ongetwijfeld antwoorden krijgen waar je uit kunt halen hoe het systeem nu eigenlijk werkt.

Overigens:
erik99 schreef:Als je mijn motor gezien hebt zul je begrijpen dat bij een eventuele verkoop dit (verre van perfecte) knipperlicht-dingetje geen doorslaggevend argument zal zijn.
dat wordt dan hiermee evt. weer ruimschoots gecompenseerd :lol: :lol: :lol:

Succes
Rob

Plaats reactie