afslaan en tikkend geluid bij achterwiel

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Whitewolfie
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 aug 2014, 09:20
Type Goldwing: GL1200

afslaan en tikkend geluid bij achterwiel

Bericht door Whitewolfie » 30 aug 2014, 09:38

Drie weken geleden hoorde ik bij het achterwiel een vreemd tikkend geluid, vooral bij lage snelheden. Eergister weer voor het eerst met de motor willen gaan rijden. Motor via startkabels moeten starten. Samen met vrouw van Lelystad naar Scheveningen gereden, in Scheveningen aangekomen hoorden we weer ineens het getik bij het achtrewiel (lager?) Gister weer van Scheveningen naar huis willen rijden. Accu leeg, weer via startkabels motor gestart. Zonder problemen naar huis kunnen rijden. Tot we onze wijk inrijden. in een vrij scherpe bocht horen we het getik weer ineens. Net voor ik de parkeerplaats op rijd zie ik dat het dashboard een keer knippert en omspringt naar mijlen, klok op 01:00, oftewel spanning er even afgeweest. "Gelukkig" op de parkeerplaats thuis slaat de motor af, dashboard knippert aan en uit, starten lukt niet meer. Er is stroom, maar daar is ook alles mee gezegd. Hij krijgt hem zelfs niet rond. (misschien ook doordat de ventilator aardig wat stroom wegtrok op dat moment)
Vanochtend weer geprobeerd te starten, 1 klein zuchtje en dan weer niets, accu te zwak.
Wat kan er hiermee aan de hand zijn: accu stuk? accu wordt niet meer opgeladen door dynamo en dus dynamo stuk?
Als de motor rijdt dan kan hij toch niet afslaan als de accu leeg is of is alles electronisch geregeld?
en het tikkend geluid bij het achterwiel, zijn dat lagers die stuk zijn?

Gebruikersavatar
bowser
Berichten: 728
Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Zegge

Re: afslaan en tikkend geluid bij achterwiel

Bericht door bowser » 30 aug 2014, 13:51

Accukabels goed vast aan je accu :?: :?:
Meten is weten :?
Je geeft zelf al de antwoorden, je zou alleen zelf ff moeten meten :wink:
Achter tikken kan ook zijn dat je meenemer van je cardan droog staat
Toch een kwestie van je achterwiel eruit halen en controleren
groeten uit de Zeg

christiaan
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 mar 2015, 11:58
Type Goldwing: GL1200

Re: afslaan en tikkend geluid bij achterwiel

Bericht door christiaan » 06 apr 2015, 15:09

Je zou de accu eens met een acculader op kunnen laden, even proberen te starten, als dat goed werkt is er een redelijke kans dat er een laadprobleem is.

Als de accu niet meer geladen wordt een leeg raakt, zullen je uiteindelijk niet meer kunnen rijden ; je hebt stroom nodig voor het elektronische circuit. Denk alleen al aan de bougies bv.

Mocht de motor het doen met een volle accu, dan de spanning meten. Bij 3000 toeren zou de spanning op de accu naar iets van 13,6 a 14.9 volt moeten gaan.. Gaat de spanning te weinig omhoog, dan kun je de 3 gele draden die vanuit de dynamo stuk voor stuk gaan meten. Steve Saunders laat in dit filmpje zien hoe dat gedaan kan worden
https://youtu.be/zOG_nmnRT5k


Het tikkende geluid koppel ik niet aan de elektrische problemen.
Heb het wel eens gehad bij dat bij langzaam rijden of wegrijden iets klikt in de cadan. Wellicht smeren

Plaats reactie