voltage

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

voltage

Bericht door japie de cipier » 09 mei 2007, 17:38

beste medewingers.

welke voltage moet ik meten op de 3 gele draden die uit de dynamo komen.

vr gr japie.
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

voltage

Bericht door japie de cipier » 09 mei 2007, 20:02

beste medewingers.

ik ben aan het neuzen geslagen op het net,[op mijn leeftijd nog surfen wie had dat gedacht] en ik heb de topic gevonden nu nog even kijken of ik wel alles begrijpt.

http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/35705/0


ook deze is erg handig van keerringen tot alu oppoetsen zitten leuke tips in/bij
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/13317

misschien dat een ieder er ook wat aan heeft.

vr gr japie
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

1500se
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 mar 2006, 22:40
Locatie: Roden
Contacteer:

Bericht door 1500se » 10 mei 2007, 12:53

ja het MF, MotorForum, is een zeer interessant forum.
Daar kom je heel wat tegen, en niet alleen tips... :shock:
Hartelijke groeten van Peter.
1500 SE 6 cylinder power (soms) met zijspan.
nu met een 2720, en dubbel Bi-xenon.

Killiebillie

Spanning

Bericht door Killiebillie » 23 mei 2007, 11:57

Het spontaan helemaal uitvallen van de machine onder het rijden (geen stroom meer) is dus hopelijk een probleem van die fijne kabeltjes of moet ik dat in de dynamo zoeken (wat een duur grapje is ).

Ik denk altijd bij zo'n dynamo hij doet het wel of niet maar niet af en toe. De motor slaat af, startkabels erop en hij rijdt weer. Dan slaat ie weer af, startkabels en we rijden weer. Acculader erop(laten laden), starten zonder problemen. Is dit een kabeltjes probleem of een dynamoprobleem ?

Groet,

Carlo

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Bericht door 1500 » 23 mei 2007, 17:25

Bij dit soort problemen zit ik het eerst te denken aan de bedrading/slechte kontakten.
Als de dynamo uitvalt dan gaat hij rustig verder op de accu tot hij leeg is.
Andere mogelijkheid is de accu, interne kortsluiting/breuk, heb dat zelf al een keer meegemaakt met de auto. Ook alles nagekeken en gezocht, accu laten meten niks aan de hand, maar wel elke keer uitval, op advies van iemand toen maar een andere accu gekocht en nooit meer gehad.
Beter is een accu zien te lenen of dit daadwerkelijk het geval is want bedradings problemen kunnen ook hele rare dingen te weeg brengen.


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
opahonda
Berichten: 96
Lid geworden op: 23 mar 2006, 09:33
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bericht door opahonda » 23 mei 2007, 17:46

Hallo Killiebillie,
Heb dit probleem ook gehad met mijn 1200 aspencade na grondige inspectie van mij zelf kwam ik tot de ontdekking dat de platte zekering die rechts naast de accu zit horizontaal was doorgescheurd en dan werd hij warm en dan stopte de motor als ik dan even stilstond koelde de zekering weer af en maakte hij weer contact en kon ik de motor weer starten.
Misschien heb je hier wat aan.
GR :wink:
Kijk goed uit en ook naar anderen
Afbeelding

Killiebillie

Bericht door Killiebillie » 23 mei 2007, 23:50

Thanx voor de tips,

ik twijfel over de dynamo omdat lichtsterkte goed is dus ook het geleverde voltage lijkt me.

Alleen baart het me wel zorgen dat de accu niet bij gaat laden onder het rijden althans, dat lijkt zo)..maar ik zal die zekering eens checken en de draadjes doorverbinden zal ik ook maar gaan doen.

Past elke accu op de goldwing, ik heb namelijk nog een rf900 staan met goede accu ?????

Verder heb ik wel een probleem gehad met de spanningsregelaar, daar kan natuurlijk een accu of zo'n accu"zekering"ook van kapot gaan,....

zucht,.....

Groet,

Carlo

Killiebillie

Bericht door Killiebillie » 23 mei 2007, 23:56

Nog een vraagje,....

een motor kan zonder accu draaien dus als de dynamo aan gort is zou hij moeten stoppen als ik de accu eraf haal, lijkt me.

Of denk ik nu te makkelijk :lol:

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Bericht door 1500 » 24 mei 2007, 16:59

Als de spanningregelaar een te hoge spanning geeft gaat de accu op den duur kapot. De zekering gaat daar niet van kapot tenzij er kortsluiting is.

De manual waarschuwd om de accu niet los te halen als de motor draait, de dynamo gaat dan kapot.

Hier kun je de manual downloaden, met de test procedure van de dynamo
http://goldwing.soylentgeek.com

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

peter

Bericht door peter » 24 mei 2007, 17:11

De drie gele draden die uit de dynamo komen zijn van de drie"velden" die de dynamo heeft. Met een simpele universeel meter waarmee je ohms (weerstand) kan meten kan je kijken of de drie draden onderling contact maken. Ze moeten alle drie vrij van onderling contact zijn. ook mogen ze geen verbinding met de massa hebben. Heeft 1 of 2 of 3 draden wel contact onderling of met de massa dan is er een veld kapot en wordt het een andere dynamo.

Tenminste volgens mij maar ik ben geen monteur dus heb ik het mis dan hoor ik het graag.

Killiebillie

Bericht door Killiebillie » 24 mei 2007, 23:28

Okee, thanx voor de link echt geweldig,


maarrrrrr,hoe kan een kapotte accu ervoor zorgen dat een complete machine stil valt en hoe check ik dat, volgens vorige berichten is het moeilijk te meten.

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Bericht door 1500 » 25 mei 2007, 19:36

Als de accu (nagenoeg) inwendige sluiting krijgt, kan door warmte of schokken zijn, kan evengoed een breuk zijn, dan is er op dat moment geen spanning/stroom meer. De dynamo leverd bij 3000 toeren maximaal 3 amp en bij 5000 toeren max 8 amp, 3 amp is 36 Watt, niet genoeg om (alleen maar) de koplamp van power te voorzien, dus laat staan alles. De dynamo krijgt dan ook flink op zijn donder met alle mogelijke gevolgen van dien. :shock:

Bij inwendige sluiting van een of meerdere cellen zal de accu daarna min of meer leeg zijn, en ook niet meer voldoende spanning afgeven tenzij hij weer geladen word en de accu door schokken zich weer hersteld, maar ook weer zo leeg zijn.
Bij een inwendige breuk kan de accu het spontaan(bij beweging / afkoeling) weer gaan doen.
Als de accu gemeten word op het moment dat dan geen breuk of sluiting inzit dan lijkt hij oke.

Dit is dus soms moeilijk te constateren. :evil:

Meten dus gelijk op het moment van uitval en aan de accupolen zelf om draadbreuk uit te sluiten.
De snelste manier is dus een andere of leen accu te gebruiken.

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Killiebillie

Bericht door Killiebillie » 25 mei 2007, 20:37

Okee,

weer wat geleerd,...

Ik ben blij met jullie..:-)

Ga snel mijn accu uit mijn andere motor gebruiken,.....en natuurlijk niet te ver weg :-)

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Bericht door 1500 » 25 mei 2007, 21:10

De accu van de 1200 is een 20 Amp accu, hoe zwaar die van de andere motor is weet ik niet.
Je kunt de motor eerst op de oude accu eerst even warmdraaien, warm start hij sneller en word de wat lichtere accu minder/korter belast bij het starten.



Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Plaats reactie