remmen vraag

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: remmen vraag

Bericht door Borretje » 03 nov 2013, 13:18

Ik blijf toch liever bij de Service Manuals (al dan niet digitaal) van Honda zelf.... duidelijker en betere omschrijvingen (in t engels!)

Cheers
Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Rob Pt

Re: remmen vraag

Bericht door Rob Pt » 03 nov 2013, 16:42

Dat de manuals van de fabrikant zelf over het algemeen beter zullen zijn ligt voor de hand want immers de monteurs zullen er mee moeten werken. Wel zo prettig voor de klant als de monteur een goede handleiding heeft om reparaties en/of het onderhoud uit te kunnen voeren zoals de fabrikant het voorschrijft. Je zult er overigens versteld van staan hoeveel monteurs pas als ze er niet meer uitkomen naar een manual grijpen ....... Parate kennis noemen ze dat alleen helaas overschatten sommige zich wel eens schromelijk !

Maar goed, de overige manuals.

- Van de Harley's heb ik de officiële fabrieks manuals en onderdelenboeken. Vooral de laatste kunnen verdomd handig zijn door de explosietekeningen waardoor je heel goed kunt zien hoe iets in elkaar zit. Voor Harley's zijn deze boeken gewoon via de dealer te koop.
- Van de TDM heb ik de officiële versies maar dan digitaal (heeft mijn dealer geregeld). In het begin stonden ze op m'n laptop die ik dan er bij had staan als ik aan het sleutelen ging maar dat beviel me toch niet zo. Dus nu print ik de relevante pagina('s) uit en gebruik die tijdens het sleutelen.
- Voor de auto's gebruik ik de versies van Haynes, stomweg omdat er geen andere te koop zijn ! Het exemplaar voor de Volvo is beduidend beter dan de exemplaren voor de Land Rovers.
- Voor de Goldwing heb ik meteen na aanschaf een Clymer manual besteld en dat bevalt me zeer goed. Uitgebreide en duidelijke beschrijvingen en, heel belangrijk, duidelijke foto's en tekeningen. De Haynes manuals laten het op dat gebied nogal eens afweten.

Helaas is de keuze nogal beperkt voor de verschillende motorvoertuigen.

Ik trap nog even een open deur in: Goed maar vooral het juiste gereedschap is het halve werk !

Rob

Gebruikersavatar
erik99
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 okt 2013, 21:36
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Cuijk

Re: remmen vraag

Bericht door erik99 » 03 nov 2013, 18:26

Ik heb manuals van Peeters en Haynes. Voordeel ten opzichte van de officiële Honda manuals is dat hier ook handigheidjes en trucjes in staan. In de officiële Manuals staan die niet. En zo heb ik al een paar keer de aanschaf van speciaal gereedschap kunnen voorkomen omdat Peters een andere oplossing had.
There are only three kinds of speed: Fast, really fast and......HOLY SHIT!!!

Gebruikersavatar
erik99
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 okt 2013, 21:36
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Cuijk

Re: remmen vraag

Bericht door erik99 » 17 nov 2013, 21:45

Vandaag twee klauwen gereviseerd. Morgen die derde en dan nog de leidingen vervangen. Ik moet alleen nog even uitvogelen hoe die remleidingen van de voor-achter pomp precies lopen en dan leidingen op maat maken. En dan kunnen we eindelijk eens wat km. gaan maken op de wing. Zal nog wel een ruime week duren maar dan kunnen we.....
There are only three kinds of speed: Fast, really fast and......HOLY SHIT!!!

Gebruikersavatar
erik99
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 okt 2013, 21:36
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Cuijk

Re: remmen vraag

Bericht door erik99 » 18 nov 2013, 23:42

Vandaag nummer 3 gedaan en weer gemonteerd en ontlucht. Deze had al een staal omvlochten leiding en kon dus meteen weer erop. Nu alleen nog leidingen op maat maken en dan is ie klaar.

Inmiddels ook bochten op de kop getikt. Ik was bang dat de boutjes van de huidige bochten helemaal vastgerot zouden zijn in de loop der jaren maar dat bleek dus niet zo te zijn. Ze komen allemaal makkelijk los. Maar die rotte pijpen vervang ik na de pekelperiode wel...
There are only three kinds of speed: Fast, really fast and......HOLY SHIT!!!

Gebruikersavatar
erik99
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 okt 2013, 21:36
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Cuijk

Re: remmen vraag

Bericht door erik99 » 08 dec 2013, 17:46

Zo, de remmerij is weer helemaal in orde, nou ja, op te dunne schijven na die nog vervangen moeten worden. Maar eens op zoek naar een paar gebruikte exemplaren.
Vanmiddag de linkerkoffer er weer aangehangen en de beugels voor de aanhanger weer bevestigd. Niet lastig maar het kost wel wat tijd.
Morgen voor het eerst met de Wing naar het werk. Kijken wat de collega's er van vinden.....
There are only three kinds of speed: Fast, really fast and......HOLY SHIT!!!

wijnz
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 jun 2016, 13:25

Re: remmen vraag

Bericht door wijnz » 25 jun 2016, 14:20

Ik ben nieuw op dit forum en overweeg een gl 1200 te kopen. Ja dat gecombineerde remsysteem is zo'n dingetje waar ik niet blij van word. Heb altijd sportfietsen gereden waar de achterrem nauwelijks werd gebruikt. Immers bij hard remmen kan het achterwiel omhoog komen en heeft dan geen remmende werking meer. Ik weet dat moto guzzi dit systeem ook had op de oudere modellen maar nu inmidddels weer terug is op het systeem van gescheiden remmen. het zou echter kunnen zijn dat een goldwing beter remt met het gecombineerde systeem? Het gewicht is hoger dan van een sportmotor en het lijkt me onwaarschijnlijk dat je er een stoppy mee kunt maken. Ik vermoed dat het allemaal wat rustiger remt en dat je ook in bochten goed kunt remmen als dat nodig is. voor mij is dit wel een omschakeling, heb vanwege een motorongeluk mijn been dermate beschadigd dat mijn rechtervoet iets naar buiten staat waardoor ik moeilijker een rempedaal kan bedienen. Vraag me af of het mogelijk is om bij het remmen voor of achterwiel te blokkeren?

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: remmen vraag

Bericht door harmdeboer » 25 jun 2016, 15:07

les 1 een goldwing is een vrachtwagen vergeleken bij een sport motor... RIJ HIER OOK NA!! tot je hem goed kent dan vlam je er de bochten mee door....
les 2 als je hem kent rem je voortaan alleen nog maar met je achter rem omdat je met je handen andere dingen kunt doen.
les 3 als het werkt werkt het prima.. indien het niet werkt vervang je remleidingen voor staal flex... dan stopt ie op een duppie...
les 4 als je de gecombineerde rem niet gebruikt maar voor op voor aan sluit en achter op achter... zul je versteld staan hoe vaak je achterwiel blokkeerd
les 5 goldwing is jaren lang de beste motor geweest op basis van techniek... dus ook qua rem systeem... en ook de 1500 heeft dit systeem overgenomen van de gl 1100 uit 1983 dus meer dan 17 jaar!

tip!! het rempedaal van de gl 1200 is heel breed! maar je kan hem nog verbreden zodat je hem toch kan raken...

(je kan i.d.d de rem aanpassen zodat je met de remhendel beide voorschijven kan bedienen (zie het remsysteem van de 1100) zorg er wel voor dat je eerst leert rijden met deze remconfiguratie, MAAAARRRRR ook bij verkoop en service door derden dat je dit er even bij verteld zodat ze zich niet kortrijden met jou motor)
Laatst gewijzigd door harmdeboer op 26 jun 2016, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

wijnz
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 jun 2016, 13:25

Re: remmen vraag

Bericht door wijnz » 25 jun 2016, 20:54

We gaan het gewoon proberen Harm in de originele configuratie, ombouwen kan altijd nog. Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: remmen vraag

Bericht door harmdeboer » 26 jun 2016, 12:17

Succes en geloof me deze motoren kunnen meer dan hun logge uitelijk doet vermoeden... vanaf 3500 toeren zijn het monsters
.
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

wijnz
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 jun 2016, 13:25

Re: remmen vraag

Bericht door wijnz » 03 sep 2016, 16:41

Nou , ik heb onlangs proefgereden op een SEI :D . Ik moet onder ogen zien dat de dagen van de buikschuivers achter mij liggen. Laatst ook proefgereden op een suzuki gsxr 1100, had de volgende dag nog spierpijn! Een goldwing rijdt erg lekker en relaxed, het hogere gewicht voel je nauwelijks en de snelheid is ruim voldoende voor gebruik in nederland. Op lage snelheid is de motor makkelijk te sturen vanuit de heupen, ik vermoed dat er voor het klaverblad wel wat gehangen moet worden voor een optimale snelheid? Ik heb dat niet geprobeerd op andersmans motor. Ik geloof dat het ding wel een hoek omwil. Wat mij zwaar tegenviel was het integrale remsysteem, misschien waren de blokjes een beetje glazig of de remolie oud? Maar dit was echt onder de maat! Ik weet dat 70% van de remkracht door het achterrempedaal naar een van de voorschijven geleid wordt, moto guzzi had dat systeem ook maar is er weer vanaf gestapt. Even los van of het werkt, ik zie een ander probleem: bij mij thuis gaat het omlaag over een grindweggetje. Dat is een situatie waarbij je absoluut niet met je voorrem wil remmen, maar juist met je achterrem. Het integrale systeem maakt dat onmogelijk doordat er altijd voor ook gremd wordt. Zonder abs wordt dat een spannend gebeuren. :?

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: remmen vraag

Bericht door RonalT » 03 sep 2016, 23:48

Of je voor of achter rem maakt volgens mij weinig uit op grint. Als er een wiel blokkeert maak je kans om onderuit te gaan. Het is dus zaak om voorzichtig te zijn.
Ik durf gerust een gravelweg te nemen met mijn 1500, en ook dan durf ik te remmen. Maar de snelheid matig en remmen met beleid.....

Ik denk dat het integraal remsysteem goed werkt. Met dit ding kan ik in de bocht ook remmen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: remmen vraag

Bericht door harmdeboer » 04 sep 2016, 18:50

wijnz schreef:Nou , ik heb onlangs proefgereden op een SEI :D . Ik moet onder ogen zien dat de dagen van de buikschuivers achter mij liggen. Laatst ook proefgereden op een suzuki gsxr 1100, had de volgende dag nog spierpijn! Een goldwing rijdt erg lekker en relaxed, het hogere gewicht voel je nauwelijks en de snelheid is ruim voldoende voor gebruik in nederland. Op lage snelheid is de motor makkelijk te sturen vanuit de heupen, ik vermoed dat er voor het klaverblad wel wat gehangen moet worden voor een optimale snelheid? Ik heb dat niet geprobeerd op andersmans motor. Ik geloof dat het ding wel een hoek omwil. Wat mij zwaar tegenviel was het integrale remsysteem, misschien waren de blokjes een beetje glazig of de remolie oud? Maar dit was echt onder de maat! Ik weet dat 70% van de remkracht door het achterrempedaal naar een van de voorschijven geleid wordt, moto guzzi had dat systeem ook maar is er weer vanaf gestapt. Even los van of het werkt, ik zie een ander probleem: bij mij thuis gaat het omlaag over een grindweggetje. Dat is een situatie waarbij je absoluut niet met je voorrem wil remmen, maar juist met je achterrem. Het integrale systeem maakt dat onmogelijk doordat er altijd voor ook gremd wordt. Zonder abs wordt dat een spannend gebeuren. :?

de blokken vervangen de olie ook de schijf dikte meten... evt vervangen en de VOORSTE rubber leidingen vervangen voor staalflex wedden dat dat een verschil van dag en nacht is... evt, de busjes ff trekken polijsten en inzetten met rempasta en hoppa
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

wijnz
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 jun 2016, 13:25

Re: remmen vraag

Bericht door wijnz » 10 sep 2016, 11:28

RonalT schreef:Of je voor of achter rem maakt volgens mij weinig uit op grint. Als er een wiel blokkeert maak je kans om onderuit te gaan. Het is dus zaak om voorzichtig te zijn.
Ik durf gerust een gravelweg te nemen met mijn 1500, en ook dan durf ik te remmen. Maar de snelheid matig en remmen met beleid.....

Ik denk dat het integraal remsysteem goed werkt. Met dit ding kan ik in de bocht ook remmen.
Het wordt een ander verhaal als die gravel weg flink omlaag gaat dan komt het gewicht op de voorvork en wordt het lastig om met voor te remmen. Ook met de conventionele oplossing remmen voor en achter gescheiden kun je prima, zei het voorzichtig, in een bocht remmen. Met mijn oude suzuki gt 750 uit de zeventiger jaren remde ik ook altijd alleen met de voorrem, de achterrem, een trommelrem werkte wel maar dit gaf zo weinig vertraging als bij hard remmen het hele gewicht van de motor op de voorvork kwam dat het zinloos was om die te gebruiken. Met modernere sportmotoren rem je het achterwiel ook zo van de grond, maar bij een goldwing zal dat niet snel gebeuren.

Plaats reactie