remmen vraag


Technische vragen, tips, trucs, enz.

remmen vraag

Berichtdoor erik99 » 27 Okt 2013, 22:46

Hoi,
Nieuw op dit forum en sinds een dag in het bezit van een GL 1200 en de Haynes nog in bestelling. Vandaar dat ik het hier even vraag.
Mijn Wing heeft een tijd stilgestaan en vandaag bleek dat de voorrem vastliep. Dus daar stond ik stil voor een rotonde. Gelukkig kreeg ik hem nog de stoep op. Het bleek de rechtervoorrem te zijn. Klauw losgemaakt en hij liep weer vrij. Dus ik dacht relatief veilig met alleen de achterrem naar huis te kunnen. Maar deze kon ik helemaal tot de aanslag intrappen.

Voor en achter werken dus op de een of andere manier samen. Maar hoe? Ik ken wel het DCBS systeem van Honda dat op mijn CBR 1000 f zat en ook op mijn Varadero. Maar volgens mij is dit anders. Maar weet iemand hoe?

Alle remmen gaan nu gereviseerd worden en van stalen remleidingen voorzien worden.

groeten, Erik

dit is hem overigens:

Afbeelding
There are only three kinds of speed: Fast, really fast and......HOLY SHIT!!!
Gebruikers-avatar
erik99
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 20 Okt 2013, 21:36
Woonplaats: Cuijk
Type Goldwing: GL1200

Re: remmen vraag

Berichtdoor RonalT » 28 Okt 2013, 00:58

Honda heeft een heleboel soorten CBS (Combined Brake Systems) gehad.
Bv mijn 1500 is uitgerust met een achterrempedaal die zowel de achterrem als de rechter schijf voor bedient. De voorrem bedient de linkse schijf voor.

Mijn vrouw heeft een Pan1300 en die heeft een DCBS (de D betekend Dual) wat wil zeggen dat de voorrem, maar ook de achterrem zowel het voorwiel en het achterwiel vertragen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender voor 2016 wat er dan te doen is

Op zoek naar een mooie kentekenplaathouder of andere leuke gadgets? Klik hier!

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit vekeerd hebt gedaan
Gebruikers-avatar
RonalT
 
Berichten: 11398
Geregistreerd: 11 Okt 2007, 09:45
Woonplaats: Dinteloord
Type Goldwing: GL1500

Re: remmen vraag

Berichtdoor leonard » 28 Okt 2013, 09:41

Hallo erik, ook bij een 1200 werken de achterrem en de rechtervoorrem samen d.m.v. het bedienen van de voetrem.
Met de rechterremhandle op het stuur bedien je de linker voorrem.

Groeten.
leonard
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 16 Jul 2013, 14:56

Re: remmen vraag

Berichtdoor erik99 » 28 Okt 2013, 11:19

Ok, bedankt voor de uitleg. Dan had ik dus gewoon met de voorrem kunnen rijden want links zat ie niet vast.
En dat verklaart ook waarom ik er tijdens de reis naar huis toen ik hem gekocht had niks gemerkt heb. Ik heb alleen met voor geremd omdat ik dat tijdens VRo trainingen zo geleerd heb. Ik gebruik de achterrem eigenlijk alleen bij keren op de weg en als er iemand achterop zit. Maar als die voorrem maar 1 schijf bedient is dat natuurlijk niet best. Dan heb je erg weinig remvermogen voor zo'n zware motor.

Zou het makkelijk zijn om dat om te bouwen zodat de voorrem beide voorschijven bedient en de achterrem alleen de achterrem? Dat heeft wel mijn voorkeur.
Qua leidingen zal het niet zo'n probleem zijn maar zou de rempomp voor voldoende capaciteit hebben?
There are only three kinds of speed: Fast, really fast and......HOLY SHIT!!!
Gebruikers-avatar
erik99
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 20 Okt 2013, 21:36
Woonplaats: Cuijk
Type Goldwing: GL1200

Re: remmen vraag

Berichtdoor RonalT » 29 Okt 2013, 00:46

Het eerste wat mij dus verteld werd toen ik een proefrit op een 1500 wilde gaan maken dat ik de achterrem moest leren gebruiken. Vooral de achterrem gebruiken, net andersom als op mijn vorige motor.

Normaal gebruik je de voorrem en achter een beetje als extra. Bij een Goldwing de achterrem en de voorrem als extraatje.......
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender voor 2016 wat er dan te doen is

Op zoek naar een mooie kentekenplaathouder of andere leuke gadgets? Klik hier!

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit vekeerd hebt gedaan
Gebruikers-avatar
RonalT
 
Berichten: 11398
Geregistreerd: 11 Okt 2007, 09:45
Woonplaats: Dinteloord
Type Goldwing: GL1500

Re: remmen vraag

Berichtdoor erik99 » 29 Okt 2013, 11:12

Ik snap het systeem maar, het zat oorspronkelijk ook op mijn Guzzi. Maar daarop is het ook gewijzigd naar de conventionele verdeling: remhandel op het stuur pakt beide voorschijven en rempedaal pakt de achterschijf. En ik overweeg ook op dat ook op de Wing te doen.
Misschien eigenwijs maar ik vind het rempedaal gewoon niet prettig.
There are only three kinds of speed: Fast, really fast and......HOLY SHIT!!!
Gebruikers-avatar
erik99
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 20 Okt 2013, 21:36
Woonplaats: Cuijk
Type Goldwing: GL1200

Re: remmen vraag

Berichtdoor RonalT » 29 Okt 2013, 11:39

Je kan dat doen, maar ik heb het idee dat deze methode veel beter werkt.
Ik kan in de bocht remmen zonder dat de motor een grotere boog gaat rijden. Waar door het komt weet ik niet, maar ik heb het idee dat het aan de manier van remmen ligt.
Tweede voordeel vind ik, dat je door alleen je achterrem te gebruiken toch al veel remkracht hebt op beide wielen.

Ik vraag me wel af of het wettelijk toegestaan is om deze remmethode te wijzigen. De motor is type goedgekeurd met dit remsysteem en nu ga je een behoorlijke wijziging aanbrengen.
Mocht er ooit een ongeval gebeuren en de verzekeraar komt er achter, wat onwaarschijnlijk is natuurlijk, dan weet ik niet wat er gezegd wordt.
Als je je plan doorzet kan je beter even contact opnemen met de RDW.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender voor 2016 wat er dan te doen is

Op zoek naar een mooie kentekenplaathouder of andere leuke gadgets? Klik hier!

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit vekeerd hebt gedaan
Gebruikers-avatar
RonalT
 
Berichten: 11398
Geregistreerd: 11 Okt 2007, 09:45
Woonplaats: Dinteloord
Type Goldwing: GL1500

Re: remmen vraag

Berichtdoor Rob Pt » 29 Okt 2013, 12:51

Contact opnemen met de RDW lijkt me inderdaad aan te bevelen. Ik vraag me echter wel af of men zich bezighoudt met hoe het remsysteem geconstrueerd is, zo lang het maar voldoet aan de eisen zoals hieronder aangegeven.

Regeling Voertuigen

Artikel 5.4.38

Eisen

1. Motorfietsen, in gebruik genomen na 31 maart 1997, moeten zijn voorzien van twee bedrijfsremmen waarvan de remvertraging op een droge of nagenoeg droge en ongeveer horizontaal liggende weg:
a. bij gebruik van de voorwielrem ten minste 3,9 m/s2 bedraagt, dan wel indien als gevolg van onvoldoende wrijving deze waarde niet kan worden bereikt, ten minste 5,2 m/s2 bij gelijktijdig gebruik van de beide remmen bedraagt;
b. bij gebruik van de achterwielrem ten minste 2,6 m/s2 bedraagt, dan wel indien als gevolg van onvoldoende wrijving deze waarde niet kan worden bereikt, ten minste 5,2 m/s2 bij gelijktijdig gebruik van de beide remmen bedraagt;
c. bij gebruik van de voorwielrem bij aangekoppelde zijspanwagen ten minste 3,2 m/s2 bedraagt;
d. bij gebruik van de achterwielrem bij aangekoppelde zijspanwagen ten minste 3,2 m/s2 bedraagt;
e. in geval van een gecombineerde reminrichting:

1 - bij gebruik van de gecombineerde reminrichting en minste 4,5 m/s2 bedraagt, dan wel ten minste 4,8 m/s2 bedraagt bij aangekoppelde zijspanwagen, en
2 - bij gebruik van de andere rem ten minste 2,2 m/s2 bedraagt.

2. Motorfietsen, in gebruik genomen na 26 november 1975 doch voor 1 april 1997, moeten zijn voorzien van twee bedrijfsremmen waarvan de remvertraging op een droge of nagenoeg droge en ongeveer horizontaal liggende weg:
a. bij gebruik van beide remmen tezamen ten minste 4,5 m/s2 bedraagt, en bij aangekoppelde zijspanwagen ten minste 4,1 m/s2;
b. bij gebruik van de voorwielrem ten minste 3,5 m/s2 bedraagt;
c. bij gebruik van de achterwielrem ten minste 2,8 m/s2 bedraagt.

3. Motorfietsen, in gebruik genomen na 30 juni 1967 doch vóór 27 november 1975, moeten zijn voorzien van twee bedrijfsremmen waarvan de remvertraging op een droge of nagenoeg droge en ongeveer horizontaal liggende weg bij gebruik van beide remmen tezamen ten minste 4,2 m/s2 bedraagt.
4. Motorfietsen, in gebruik genomen vóór 1 juli 1967, moeten zijn voorzien van twee bedrijfsremmen waarvan de remvertraging op een droge of nagenoeg droge en ongeveer horizontaal liggende weg bij gebruik van beide remmen tezamen ten minste 3,8 m/s2 bedraagt.
5. De voor het gebruik van de remmen benodigde bedieningskracht mag bij motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 26 november 1975, bij gebruik van een remhendel niet meer dan 200 N en bij gebruik van een rempedaal niet meer bedragen dan:

a. 500 N, dan wel
b. 350 N indien de motorfiets na 31 maart 1997 in gebruik is genomen.

Rob –
Water is pas lekker als het door een brouwerij is gegaan tenminste ..... als er Hoegaarden Grand Cru op het etiket staat !
Gebruikers-avatar
Rob Pt
 
Berichten: 380
Geregistreerd: 04 Jul 2013, 21:20
Woonplaats: Portugal
Type Goldwing: GL1800

Re: remmen vraag

Berichtdoor RonalT » 29 Okt 2013, 13:35

Lees tweede deel van mijn opmerking over de verzekeraar ook. Verzekeraars kunnen heel moeilijk doen als ze tot d ontdekking komen dat ze misschien niets hoeven uitkeren. Dat ze er achter komen dat het remsysteem is aangepast is misschien onwaarschijnlijk, maar.....

En vandaar mijn opmerking, neem contact op met de RDW dan is dat ingedekt.
Kijk of het wettelijk helemaal juist is zal mij worst wezen, en remmen zal hij best doen (daar ben ik ook van overtuigd). Maar verzekeraars kunnen heel heel moeilijk doen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender voor 2016 wat er dan te doen is

Op zoek naar een mooie kentekenplaathouder of andere leuke gadgets? Klik hier!

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit vekeerd hebt gedaan
Gebruikers-avatar
RonalT
 
Berichten: 11398
Geregistreerd: 11 Okt 2007, 09:45
Woonplaats: Dinteloord
Type Goldwing: GL1500

Re: remmen vraag

Berichtdoor leonard » 29 Okt 2013, 15:41

Ik denk dat het niet verstandig is gezien het gewicht van de motor. Ongeveer 350 kilogram, plus minimaal 1 passagier van 90 kilo en ook nog een aanhanger komje al gauw op zo'n 550 kilogram.
En dan ben je nog alleen, komt er nog een duo pass. bij, ben je nog zwaarder.
Wanneer je dan met alleen de voorrem remt op beide schijven denk ik dat je snel je voorwiel zal blokkeren. Zeker als het een beetje nat is.
Mss. kan het wel i.s.m een ABS systeem.

Groeten
leonard
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 16 Jul 2013, 14:56

Re: remmen vraag

Berichtdoor erik99 » 29 Okt 2013, 20:25

Heren, bedankt voor de tips en adviezen.
Bij mijn Guzzi werden dit soort veranderingen gewoon door de dealer uitgevoerd. Maar die hadden dan ook beroerde remmen die een stuk beter werden van de aanpassing. En een Guzzi V50 weegt natuurlijk niks in vergelijking met een Wing.

Misschien moet ik mijn remgedrag maar aanpassen. Honda zal dit niet voor niks zo gedaan hebben.
There are only three kinds of speed: Fast, really fast and......HOLY SHIT!!!
Gebruikers-avatar
erik99
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 20 Okt 2013, 21:36
Woonplaats: Cuijk
Type Goldwing: GL1200

Re: remmen vraag

Berichtdoor harmdeboer » 29 Okt 2013, 21:20

erik99 schreef:Ik snap het systeem maar, het zat oorspronkelijk ook op mijn Guzzi. Maar daarop is het ook gewijzigd naar de conventionele verdeling: remhandel op het stuur pakt beide voorschijven en rempedaal pakt de achterschijf. En ik overweeg ook op dat ook op de Wing te doen.
Misschien eigenwijs maar ik vind het rempedaal gewoon niet prettig.


Had ik in het begin ook... nu betrap ik me er op dat ik alles met mijn voetje doe...

Ook het bijremmen in de bochten... met t voetje...
(Wel alles gereviceerd en strak qua slangen.. bijna ieder jaar de cupjes opnieuw zetten en vetten met pasta...)

Ja ook ik rij sportief

Met een wing moet je je 1 ding aanleren... je kan motor rijden... mooi nu leer je eerst wing rijden... begin met bijzondere verrichtingen en de rem proef...

En dan je rijstijl rustig opbouwen...
Of voor de duvel niet bang zijn of te stom om te vrezen.... de weg voor jezelf en god voor ons allen... vlammen als de donder....

En hopen dat je jezelf of het wegdek niet verschat...
Gl 1100 '81 i(V.)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A.(sl)
Gl 1200 '84 i (2 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A sp. (V)
Gl 1200 '85 A. (Sl.)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gebruikers-avatar
harmdeboer
GL 1200 rijder
 
Berichten: 3201
Geregistreerd: 13 Mei 2009, 19:57
Woonplaats: Vierlingsbeek
Type Goldwing: GL1200

Re: remmen vraag

Berichtdoor erik99 » 02 Nov 2013, 22:22

Afgelopen week het Haynes WPH binnen gekregen. Ik heb erg goede ervaringen met Haynes boeken maar bij deze twijfel ik toch.

Citaat: the right front brake is operated bij the brake leaver on the left handlebar. :?

Op mijn motor is de left handlebar toch echt de koppeling en geen rem. :lol:
There are only three kinds of speed: Fast, really fast and......HOLY SHIT!!!
Gebruikers-avatar
erik99
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 20 Okt 2013, 21:36
Woonplaats: Cuijk
Type Goldwing: GL1200

Re: remmen vraag

Berichtdoor harmdeboer » 02 Nov 2013, 23:19

Daarom heb ik clymer boeken...
Gl 1100 '81 i(V.)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A.(sl)
Gl 1200 '84 i (2 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A sp. (V)
Gl 1200 '85 A. (Sl.)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gebruikers-avatar
harmdeboer
GL 1200 rijder
 
Berichten: 3201
Geregistreerd: 13 Mei 2009, 19:57
Woonplaats: Vierlingsbeek
Type Goldwing: GL1200

Re: remmen vraag

Berichtdoor RonalT » 03 Nov 2013, 11:51

Engels boek? :lol: :lol:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender voor 2016 wat er dan te doen is

Op zoek naar een mooie kentekenplaathouder of andere leuke gadgets? Klik hier!

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit vekeerd hebt gedaan
Gebruikers-avatar
RonalT
 
Berichten: 11398
Geregistreerd: 11 Okt 2007, 09:45
Woonplaats: Dinteloord
Type Goldwing: GL1500

Volgende

Terug naar GL1200

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast