slingerend
- jellegs
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:17
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Eindhoven
slingerend
Beste allemaal,
Afgelopen dinsdag heb ik mijn nieuwe goldwing opgehaald. Dinsdag avond en vandaag heb ik een stuk gereden en na een tijdje begon het mij op te vallen dat de goldwing een beetje slingert. Het is vooral bij de 40/50/60 kmph. Het lijkt een beetje op een wiegende beweging. Vrij rustig gaat de motor van links naar rechts. Eigenlijk is de motor over het algemeen niet heel erg stabiel, ook niet in (lange) bochten. Maar misschien dat dat dan weer komt door een plat gesleten randje op de achterband.. al heeft mijn fazer plattere banden maar die is ook niet zo zwaar.
Wat mij ook opviel is dat die bij het remmen gaat schudden op de voorvork, vooral vanaf 30 tot en met 0. De remmen waren wel na gekeken en waren goed. Zou het misschien het TRAC systeem zijn? Op welke instelling hebben jullie die? Ik heb hem op 2 en merk dat die behoorlijk ver in duikt. Werkt het op pompen van de voorvork ook tegen het duiken? Ik heb die nu 1 of 2 blokjes boven dat FR stukje staan en vind hem zo eigenlijk wel strak zat.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring!
Afgelopen dinsdag heb ik mijn nieuwe goldwing opgehaald. Dinsdag avond en vandaag heb ik een stuk gereden en na een tijdje begon het mij op te vallen dat de goldwing een beetje slingert. Het is vooral bij de 40/50/60 kmph. Het lijkt een beetje op een wiegende beweging. Vrij rustig gaat de motor van links naar rechts. Eigenlijk is de motor over het algemeen niet heel erg stabiel, ook niet in (lange) bochten. Maar misschien dat dat dan weer komt door een plat gesleten randje op de achterband.. al heeft mijn fazer plattere banden maar die is ook niet zo zwaar.
Wat mij ook opviel is dat die bij het remmen gaat schudden op de voorvork, vooral vanaf 30 tot en met 0. De remmen waren wel na gekeken en waren goed. Zou het misschien het TRAC systeem zijn? Op welke instelling hebben jullie die? Ik heb hem op 2 en merk dat die behoorlijk ver in duikt. Werkt het op pompen van de voorvork ook tegen het duiken? Ik heb die nu 1 of 2 blokjes boven dat FR stukje staan en vind hem zo eigenlijk wel strak zat.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring!
Yamaha Aerox (50cc) (verkocht)
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985
- RonalT
- Berichten: 13417
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: slingerend
Dat een GoldWing in lange bochten niet strak stuurt is natuurlijk logisch met zijn hoge gewicht en grote lengte.
Houd ook rekening met het feit dat dit een circa 30 jaar oude motor is.
Totaal niet vergelijkbaar met een Fazer!
Houd ook rekening met het feit dat dit een circa 30 jaar oude motor is.
Totaal niet vergelijkbaar met een Fazer!
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- Cas
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 865
- Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
- Type Goldwing: GL1800
Re: slingerend
Ik zou beginnen met de balhoofdlagers na te kijken of zelfs meteen te vervangen.
Verder de voorvorkolie eruit, de poten goed uitspoelen, en nieuwe olie erin. Ook meteen voelen of er veel speling op de vorkpoten staat.
En hoe is het verder gesteld met de voor en achtervering?
Controleer ook of er misschien speling zit op je achterbrug of achterwiel.
Verder de voorvorkolie eruit, de poten goed uitspoelen, en nieuwe olie erin. Ook meteen voelen of er veel speling op de vorkpoten staat.
En hoe is het verder gesteld met de voor en achtervering?
Controleer ook of er misschien speling zit op je achterbrug of achterwiel.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"
- jellegs
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:17
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Eindhoven
Re: slingerend
De balhoofd lagers waren bij de aankoop al gesteld en zouden nu goed moeten zijn. Daar voel je ook geen speling. Hoe controleer ik de vering? Ik ga morgen de motor is goed schoonmaken en dan zal ik is kijken of iets wat speling. Is het moeilijk om de voorvork olie te vervangen? Bedoel je dan alleen oude olie eruit en nieuwe er in of heel de voorvork uit elkaar halen en nieuwe sealings en alles wat bij een voorvork hoord? Volgens mij is die niet lek!
Ik weet dat die wat ouder is, maar deze slinger kunnen we zeker fixen!:)
Ik heb garantie op de motor, dus misschien dat ik er ook even mee terug ga om er naar te kijken.
Ik weet dat die wat ouder is, maar deze slinger kunnen we zeker fixen!:)
Ik heb garantie op de motor, dus misschien dat ik er ook even mee terug ga om er naar te kijken.
Yamaha Aerox (50cc) (verkocht)
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985
-
- Berichten: 699
- Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Den Briel
Re: slingerend
Dunlop banden soms?
- jellegs
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:17
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Eindhoven
Re: slingerend
10 punten voor DonvanVliet!
Ze zien er wel goed uit eigenlijk..
Ze zien er wel goed uit eigenlijk..
Yamaha Aerox (50cc) (verkocht)
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985
- Jantje
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 06 feb 2016, 13:38
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Melderslo
- Contacteer:
Re: slingerend
Hoi.
Misschien de bandenspanning te laag. Moet rond de 2,5 - 2,6 bar zijn voor.en achter rond de 2,7 - 2,8 bar.
Wiel niet helemaal goed uitgebalanceerd?
Het hoeft niet gelijk iets groots te zijn!
Anti-duik heb ik op 2 staan.
Achterveren op 2 bar, en voorpoten op 0,6 bar. Weet niet hoe je dit op een Aspencade kunt controleren, maar daar
is wel achter te komen lijkt mij. Hoeveel streepjes in verhouding zijn met " Bar" .
gr. Jan.
Misschien de bandenspanning te laag. Moet rond de 2,5 - 2,6 bar zijn voor.en achter rond de 2,7 - 2,8 bar.
Wiel niet helemaal goed uitgebalanceerd?
Het hoeft niet gelijk iets groots te zijn!
Anti-duik heb ik op 2 staan.
Achterveren op 2 bar, en voorpoten op 0,6 bar. Weet niet hoe je dit op een Aspencade kunt controleren, maar daar
is wel achter te komen lijkt mij. Hoeveel streepjes in verhouding zijn met " Bar" .
gr. Jan.
- jellegs
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:17
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Eindhoven
Re: slingerend
Of een wiel goed gebalanceerd is kom je natuurlijk niet 1 2 3 achter denk ik he? Mijn brommer heeft aan de voorkant ook kapotte wiel lagers en ik merk het daar dat als je het stuur losjes vast houdt dat die ga gaat schudden. Vandaag ben ik met mijn vrouw achterop en toen viel het wel op dat die best wel koersvaster was, alleen in de bocht kwam het duidelijke terug. En een streep op de weg voel je erg duidelijk, het opstaande randje dan. Banden spanning is overigens goed!
Net had ik de achter veren op 2 bar druk staan en de voor veren op 1 bar. Het viel mij op dat de voor veren niet verder leeg wilden lopen dan dat? Gisteren had ik de voor veren op ong 2 bar druk staan en de achter veren op 3.9 bar.
EDIT: nog even wezen proberen en nu is die voor vering leeg gelopen tot het laatste blokje. Een goed portie geduld hielp. Morgen even een proef rondje maken. Volgens het boekje zou je in je eentje eigenlijk geen druk in de voorvork hoeven te hebben. Is het op dat moment dan een ¨gewone¨ voorvork?
Net had ik de achter veren op 2 bar druk staan en de voor veren op 1 bar. Het viel mij op dat de voor veren niet verder leeg wilden lopen dan dat? Gisteren had ik de voor veren op ong 2 bar druk staan en de achter veren op 3.9 bar.
EDIT: nog even wezen proberen en nu is die voor vering leeg gelopen tot het laatste blokje. Een goed portie geduld hielp. Morgen even een proef rondje maken. Volgens het boekje zou je in je eentje eigenlijk geen druk in de voorvork hoeven te hebben. Is het op dat moment dan een ¨gewone¨ voorvork?
Yamaha Aerox (50cc) (verkocht)
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985
- Jantje
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 06 feb 2016, 13:38
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Melderslo
- Contacteer:
Re: slingerend
Dan zou ik eerst eens de wiellagers vervangen voordat je verder gaat zoeken naar iets dat er misschien helemaal niet is.
- Jantje
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 06 feb 2016, 13:38
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Melderslo
- Contacteer:
Re: slingerend
Ja zonder lucht is het gewoon een voorvork. Met lucht een comfortabele voorvork.
De 1500 heeft niet eens meer een voorvork die je kunt oppompen. Alleen nog de achterveren.
De 1500 heeft niet eens meer een voorvork die je kunt oppompen. Alleen nog de achterveren.
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
- Type Goldwing: GL1100
- Locatie: Helmond
Re: slingerend
Gewoon ff terug naar Ger, voor je zelf gaat sleutelen. Daar had je hem toch gekocht meen ik?
- jellegs
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:17
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Eindhoven
Re: slingerend
Vandaag heb ik een snelweg rit naar mijn ouders gemaakt. Ik merkte op de heenweg dat die in lange bochten die je op zon 80 a 100 kmph zou nemen echt behoorlijk instabiel was. Toen heb ik mijn banden iets omhoog gezet naar 2,7 en 3 bar. Het euvel is er nog steeds maar toch heb ik het idee dat het ietsjes beter ging..
Ik heb hem inderdaad bij Ger gekocht en was ook van plan om daar volgend weekend even naar toe te gaan. Ik ben wel benieuwd wat die er van zegt.
Ik heb hem inderdaad bij Ger gekocht en was ook van plan om daar volgend weekend even naar toe te gaan. Ik ben wel benieuwd wat die er van zegt.
Yamaha Aerox (50cc) (verkocht)
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985
- Pieter58
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 20 apr 2012, 23:04
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Twello
Re: slingerend
Hallo Jellegs..
Nu niet zelf gaan "sleutelen"..
Gewoon je "klachten/vragen" bij terugkomst Ger voorleggen.
Indien er iets aan de hand is, zullen ze dat zeker repareren/vervangen..
Ben zelf 2 x terug geweest.. eindresultaat;....
Problemen opgelost..
Grt. Pieter
Nu niet zelf gaan "sleutelen"..
Gewoon je "klachten/vragen" bij terugkomst Ger voorleggen.
Indien er iets aan de hand is, zullen ze dat zeker repareren/vervangen..
Ben zelf 2 x terug geweest.. eindresultaat;....
Problemen opgelost..
Grt. Pieter
Maak plannen voor morgen..., leef vandaag.
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: slingerend
dunlop er af!
goede banden er op (voor en achter)
het is een goldwing dus verwacht geen faser
hyperpro progressieve veren er in laten jassen voor en achter
(liefst niet met de originele veren rjjfen zonder lucht ondersteuning. gewoon maximaal zetten aan de voorzijde.
balhoofd aantrekken of vervangen..
garantie terug naar de dealer
goede banden er op (voor en achter)
het is een goldwing dus verwacht geen faser
hyperpro progressieve veren er in laten jassen voor en achter
(liefst niet met de originele veren rjjfen zonder lucht ondersteuning. gewoon maximaal zetten aan de voorzijde.
balhoofd aantrekken of vervangen..
garantie terug naar de dealer
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
- jellegs
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:17
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Eindhoven
Re: slingerend
Ik verwacht ook geen fazer hoor, maar wel een motor die recht door kan rijden en ik ben er van overtuigd dat die dat straks weer kan.
Maximaal lucht aan de voorkant is nog al een erg groot verschil met wat ze voorschrijven in het boekje. Ik heb hem nu op 1 blokje aan de voorkant en ik vind hem dan soepel rijden. met 4 blokjes vond ik hem al erg klappen. Met progressieve veren heb je geen lucht ondersteuning meer toch?
@peter58 O wat was er mis aan jouw goldwing?
Maximaal lucht aan de voorkant is nog al een erg groot verschil met wat ze voorschrijven in het boekje. Ik heb hem nu op 1 blokje aan de voorkant en ik vind hem dan soepel rijden. met 4 blokjes vond ik hem al erg klappen. Met progressieve veren heb je geen lucht ondersteuning meer toch?
@peter58 O wat was er mis aan jouw goldwing?
Yamaha Aerox (50cc) (verkocht)
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985