distrubutieriem


Technische vragen, tips, trucs, enz.

distrubutieriem

Berichtdoor jellegs » 10 Feb 2018, 21:01

Op het moment bezit ik nog geen goldwing maar ik ben van plan om na de winter er snel een aan te gaan schaffen. Om die saaie tijd tot de aanschaf te doden ben ik veel aan het lezen over de goldwing. Zo ook over de distrubutieriem (timingbelt)

Mijn vraag is eigenlijk hoelang gaat een distrubutie riem mee, staat er een bepaalde leeftijd of kilometer stand voor? Bij een scooter kan je de dikte van de V-snaar opmeten om te zien of die al versleten is. Geldt dat hier ook? Een amerikaan schreef zelfs dat je na de aanschaf direct de riemen zou moeten vervangen, rigoreus of toch wel verstandig? Is dit iets wat ik bij de koop mee zou moeten nemen?
is het al zomer?
jellegs
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 04 Jan 2018, 20:17

Re: distrubutieriem

Berichtdoor RonalT » 11 Feb 2018, 03:27

De riemen gaan best lang mee. Voor de 1200 kan ik geen getallen noemen.

En na aankoop van een motor op leeftijd zou ik inderdaad aanraden om ze te vervangen als je geen onderhoudshistorie ken. Vervangen kost iets, maar een motor reviseren kost een veelvoud.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

Op zoek naar een mooie kentekenplaathouder of andere leuke gadgets? Klik hier!

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit vekeerd hebt gedaan
Gebruikers-avatar
RonalT
 
Berichten: 11862
Geregistreerd: 11 Okt 2007, 09:45
Woonplaats: Dinteloord
Type Goldwing: GL1500

Re: distrubutieriem

Berichtdoor DonvanVliet » 11 Feb 2018, 12:48

Ik zou bij een 2e hands altijd die riemen, filters, olie enzo wisselen.
GL1000 KZ, 1979
DonvanVliet
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 02 Jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000

Re: distrubutieriem

Berichtdoor jellegs » 11 Feb 2018, 13:10

Wat zou het ongeveer kosten om het te laten doen?
is het al zomer?
jellegs
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 04 Jan 2018, 20:17

Re: distrubutieriem

Berichtdoor DonvanVliet » 11 Feb 2018, 15:45

Ik zou het niet weten. Ik doe dat altijd zelf.
GL1000 KZ, 1979
DonvanVliet
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 02 Jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000

Re: distrubutieriem

Berichtdoor jellegs » 11 Feb 2018, 18:37

DonvanVliet schreef:Ik zou het niet weten. Ik doe dat altijd zelf.



Is het een moeilijke ingreep? Ik heb wel een erg goede handleiding gevonden die het stap voor stap uitlegt. http://www.goldwingfacts.com/1200timingbelts.htm Maar daar geven ze ook aan dat enige ervaring wel handig is. Nou sleutel ik wel is aan de savage en heb ik wel is de koppeling vervangen. Maar zoiets heb ik nog nooit gedaan. En aangezien het nog al fout kan gaan ben ik een klein beetje terug houdend..
is het al zomer?
jellegs
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 04 Jan 2018, 20:17

Re: distrubutieriem

Berichtdoor GW McAlfy » 12 Feb 2018, 14:36

Het plaatsen van nieuwe distributieriemen is op zich niet moeilijk, Je hersens erbij houden en stap voor stap werken.
Ik heb zelf distributieriemen gekocht bij Onderdelenstore24.nl van het merk Gates, type 5043 (zijn eigenlijk Subaru en
Suzuki riemen, maar exact hetzelfde als de Goldwing riemen). Kosten 27,95 euro inclusief verzendkosten.
Daarbij komt nog 4 liter koelvloeistof van ongeveer 15,00 euro. Dus voor pakweg 5 tientjes kun je weer
jaren verder.
Mvg. Hans
GW McAlfy
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 Jun 2017, 13:10
Type Goldwing: GL1200

Re: distrubutieriem

Berichtdoor DonvanVliet » 13 Feb 2018, 14:10

Idd als je doet volgens de manual kan het niet misgaan.
GL1000 KZ, 1979
DonvanVliet
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 02 Jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000

Re: distrubutieriem

Berichtdoor jellegs » 13 Feb 2018, 22:02

Daar ga ik nog eventjes goed over na denken.
is het al zomer?
jellegs
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 04 Jan 2018, 20:17

Re: distrubutieriem

Berichtdoor motorfan » 15 Feb 2018, 12:30

Het is op zich niet zo moeilijk maar je moet de halve motor zowat afbreken. En dat zijn uren en die zijn het duurst.
Die riempjes zijn de kosten niet.
Als je het niet goed begrijpt zou ik er niet aan beginnen. Ik bedoel, je moet begrijpen wat die riemen doen en wat er mee aangedreven wordt en dan begrijp je ook wat er kan gebeuren als je de riem 2 tanden verkeert er op legt. Echter, ik heb het zelf ook gedaan en het stelt niet zo veel voor. Goed op de goede merktekens letten.
Ik had de motor toch al zowat helemaal uit elkaar liggen.
Een andere optie is dat je de motor al vast zo ver als nodig is uit elkaar haalt en hem dan op een aanhanger of zo naar bv. Ger in Oss rijd (ik weet niet of dat bij je in de buurt is) en als Ger dan alleen maar de riemen hoeft te verwisselen is dat gebeurt in de tijd dat jij koffie drinkt en daarmee natuurlijk vele dure uren bespaart.
En Ger kennende zal dat geen probleem zijn.
motorfan
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 25 Mrt 2016, 16:28
Woonplaats: Helmond
Type Goldwing: GL1100


Terug naar GL1200

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten