dynamo beveiligen tegen overbelasting

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aaldert
Berichten: 308
Lid geworden op: 13 apr 2008, 20:43
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

dynamo beveiligen tegen overbelasting

Bericht door Aaldert » 18 jul 2017, 20:38

Hallo een ieder,

weet iemand een manier om een dynamo te beveiligen tegen overbelasting?
Ik ben nu aan mijn 2e dynamo bezig binnen een maand.
Daarvoor heb ik al vier dynamo's vervangen maar daar deed ik wel een paar jaar mee, en reed ik ongeveer 18000km per jaar.
Ik ben benieuwd of iemand een manier weet om het stukgaan van de dynamo te voorkomen.
Ik heb menig lamp vervangen door led verlichting, koplamp is vervangen door Xenon.
Dus de grootste stroomvreters heb ik vervangen.

gr. Aaldert
Groet'n ût 7-bergen.
http://www.goldwing1200.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

harm eikelkamp
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2017, 11:05
Type Goldwing: GL1200

Re: dynamo beveiligen tegen overbelasting

Bericht door harm eikelkamp » 22 aug 2017, 08:11

een manier tegen overbelasting is er niet......maar je zou kunnen overwegen om een externe dynamo te plaatsen zoals dit volgens mij hier op het forum al eens is geplaatst.

het verhaal met dit type dynamo's kwam ik vroeger bij de kawasaki's ook vaak tegen. de oorzaak ligt vaak in oververhitting van de spoelen en dit komt door de vaak uiteenlopende faktoren. zoals zwaardere koplamp lamp gemonteerd ,meer accessoire verlichting tot een doorgesleten draad die net niet genoeg kortsluiting maakt om de zekering eruit te laten springen, maar wel veel stroom weg trekt.

als mijn dynamo de geest geeft komt er een externe op :D misschien niet orgineel maar wel duurzaam.

gr harm

hier even een linkje

[youtube2]bP-YbI0AH6E[/youtube2]

peter

Re: dynamo beveiligen tegen overbelasting

Bericht door peter » 02 okt 2017, 09:14

Zoveel dynamo's in korte tijd is niet normaal. Je hebt geen gekke dingen die stroom vreten dus je moet het ergens anders zoeken. Heb je een gewone lood accu :?: De onderhouds vrije gaan niet samen met de goldwing. Hoe is je spanningsregelaar en hoe is je gelijkrichter :?: En weet je zeker dat je nergens sluiting maakt naar de massa :?:

Plaats reactie