olie lekkage

Technische vragen, tips, trucs, enz.
sebastiaan_w
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mei 2013, 08:00
Type Goldwing: GL1100

Re: olie lekkage

Bericht door sebastiaan_w » 17 aug 2013, 23:26

Vandaag even langs geweest.
De oude pomp had inderdaad zijn beste tijd gehad.

Zou ook rest olie kunnen zijn.
Wat ook zou kunnen dat de nieuwe pomp al ca 20 jaar op schap heeft liggen wachten.
En dat de keerring even wakker moet worden zal ik maar zeggen.

Over 2 weken ga ik met motor naar italie. We hebben afgesproken dat we het even aan kijken. Als ik terug ben
uit italie, en dus ca 3000 km verder, en hij lekt nog dat ze er verder naar kijken en met de leverancier van het pompje
contact op gaan nemen.
Volgens de monteur kan het alleen het mechanicalseal zijn die in de waterpomp zit die de olielekkage kan veroorzaken.

Gelukkig waren ze het wel met me eens dat er na een reparatie die toch een paar cent kost je mag verwachten dat het defect
is verholpen. En ze gewoon garantie geven op hun herstelling.

Eerst maar eens genieten in italie op de stelvio met mijn oldtimer

Wordt vervolgd.
Groeten uit Deventer

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: olie lekkage

Bericht door harmdeboer » 18 aug 2013, 17:11

Neeee zeker nu ff kilometers maken...

Niet afwachten of hij 3000 kilometer overleeft... je zal maar halverwegen stuk rijden... en dannn....


Met 300 km zou het gewoon moeten stoppen... dus ff rijden en dan terug.... indien nodig...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

sebastiaan_w
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mei 2013, 08:00
Type Goldwing: GL1100

Re: olie lekkage

Bericht door sebastiaan_w » 08 okt 2013, 15:41

Ondertussen ben ik alweer even teruh uit Italie.
Wat geweldig om mee te maken en om te doen. Echt een super ervaring. En de gl1100 hield zich super goed.
Echt trots op mijn oude machine.
Had vooraf Harm zijn advies opgevolgd. Het lekken was overgegaan in zweten.Nu na de rit naar Italie is ie echt
helemaal droog. Gelukkig maar.

Wel gooit ie nu koelwater via de overstort er uit. Komt via het slangetje bij de middenbok.
Iemand een idee hoe dit kan?? De temp blijf normaal tijdens het rijden. Dus te heet wordt ie ook niet.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13414
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: olie lekkage

Bericht door RonalT » 08 okt 2013, 17:26

En is dat te veel wat er uit komt?
Want het is normaal dat een te-veel aan water er uit komt. Maar dat gebeurt een keer, misschien twee keer. Maar daarna moet het een keer ophouden.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

sebastiaan_w
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mei 2013, 08:00
Type Goldwing: GL1100

Re: olie lekkage

Bericht door sebastiaan_w » 08 okt 2013, 18:43

Nee niet alleen wat er teveel in zit.
Ook nadien blijft er iets uit komen. Moest vandaag ca 0,4 ltr bijvullen.
Na ca 600 km rijden.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: olie lekkage

Bericht door harmdeboer » 08 okt 2013, 20:07

Controleer ff je bougies (alle 4)

Indien deze nat zijn dan is het je koppakking.
Kijk ook of ze allemaal de zelfde kleur hebben...

Ergens in de "how to" staat een uitleg over het lezen van de bougie...

Systeem ontluchten doe je zo
Verwijder ff je dummy tank.
(Blok koud!)
Draai de dop van je radiator.
Haal ff een schuurpapiertje door de hals van de radiator zodat alles glad / schoon is.
Kijk naar het vloeistof niveau in je radiator.(wellicht te laag door lucht in je koelwater systeem)
Top deze tot de rand vol af!!!
Maak het rubber van de radiatordop schoon.
Ook tussen de dop en het rubber
Druk ook de veer een paarkeer in zodat hij "soepel" beweegt
Draai de dop er weer op

Start de motor en laat warm draaien tot thermostaat open gaat door de druk van de waterpomp zal overtollige lucht ui je blok geperst worden.

(Niet je overloop bijvullen dit drukt hij er toch alleen maar uit...)

Na het goed warm laten draaien motor uit zetten
Indien je overloop leeg is snel half vullen.

Motor terug laten koelen en dop van radiator opnieuw verwijderen
Indien je weer lucht ziet wederom afvullen tot de top.

Evt 2 x herhalen

Na 1 of 2 x zou je gewoon alle vloeistoffen op peil moeten kunnen zetten zonder dat alles er uitgedrukt word
Mocht je toch een borrellent vat over houden heb je wellicht:
0 als nog lucht in je systeem
1 een verstopte aan afvoerslang van je radiator/ overloop
2 kapote radiator dop
3 een verkeerd gemonteerde waterpomp (niet strak genoeg)
4 een koppakking kapot
(Niet specifiek in deze volgorde... ;-) )

Mocht je zelf geen kennis van zaken hebben ga dan ff terug naar die zaak waar je de waterpomp hebt laten plaatsen
90% zeker is het lucht in het systeem. Dit is dan ook een rest gevolg van de reparatie...

Ja ook na 3000km rijden kan het nog lucht zijn dit komt er niet vanzelf uit... ik heb het zelfde gehad met een 1100
Ik moest toen 2x ontluchten.. het zat achter de thermostaat...


Heb ook al eens gehoird dat men het voorwiel 25 cm omhoogzet om de lucht er uit te laten als het blok warm is en draait!?
Dit heb ik echter nooit getest...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Plaats reactie