gl1100 op lpg
- mario1976
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:45
- Locatie: Beek en Donk
gl1100 op lpg
Ik heb de afgelopen weken mijn gl1100 met span omgebouwd op lpg.
In het luchtfilterhuis hebben we een mengstuk gemonteerd met ringen van 24 mm met daarin verstelbare kegels.
De verdamper zit in de rechterzijkoffer.
Op zich loopt de motor prima. Het enige verschil dat ik merk is dat de motor wat ruwer loopt, niet zo mooi strak dan op benzine.
Qua trekken en verbruik is alles prima. Verbruik is precies hetzelfde als op benzine.
Vandaag bij een gasboer CO laten meten, dit stond prima, zowel stationair als op toeren.
Alleen kwam uit de meting wel dat de verbranding wat onvolledig was.
Het ligt volgens de gasboer niet aan de verhouding gas/lucht want dat is prima.
Waarschijnlijk komt ook het wat rauwe lopen hiervandaan.
Iemand enig idee waar ik dit zou moeten zoeken?
In het luchtfilterhuis hebben we een mengstuk gemonteerd met ringen van 24 mm met daarin verstelbare kegels.
De verdamper zit in de rechterzijkoffer.
Op zich loopt de motor prima. Het enige verschil dat ik merk is dat de motor wat ruwer loopt, niet zo mooi strak dan op benzine.
Qua trekken en verbruik is alles prima. Verbruik is precies hetzelfde als op benzine.
Vandaag bij een gasboer CO laten meten, dit stond prima, zowel stationair als op toeren.
Alleen kwam uit de meting wel dat de verbranding wat onvolledig was.
Het ligt volgens de gasboer niet aan de verhouding gas/lucht want dat is prima.
Waarschijnlijk komt ook het wat rauwe lopen hiervandaan.
Iemand enig idee waar ik dit zou moeten zoeken?
veel rijplezier,
Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000
http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000
http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
- iron eagle
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
- Type Goldwing: GL1100
- Locatie: Waddinxveen
- mario1976
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:45
- Locatie: Beek en Donk
Re: gl1100 op lpg
Nee, ik heb geen aangepaste bougies, de gasboer waar ik ben geweest raadde dit af, hij had hier geen goede ervaringen mee (in auto's dan)
Hebben jullie daar wel goede ervaringen mee? Welke bougies heb ik dan nodig?
Hebben jullie daar wel goede ervaringen mee? Welke bougies heb ik dan nodig?
veel rijplezier,
Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000
http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000
http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
- Honda GL Castlebiker
- Berichten: 1462
- Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
- Type Goldwing: GL1200
Re: gl1100 op lpg
Mario, ik heb geen verstand van techniek, dus kan je vraag niet beantwoorden, maar vind het wel ontzettend tof wat je hebt gedaan. Denk dat jij één van de enige bent in Nederland, misschien wel in Europa, met een motor op LPG, denk je niet? Heb er nog nooit van gehoord. Zou er ook best een foto van willen zien, hoe je dat hebt geflikt, hoe het er uitziet.
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: gl1100 op lpg
nee hoor er zijn er heeeeeeeeell veel... vooral zijspan rijders... maar er zijn ook gl rijders die een gastank in de topkoffer hebben...Johan Helmond schreef:Mario, ik heb geen verstand van techniek, dus kan je vraag niet beantwoorden, maar vind het wel ontzettend tof wat je hebt gedaan. Denk dat jij één van de enige bent in Nederland, misschien wel in Europa, met een motor op LPG, denk je niet? Heb er nog nooit van gehoord. Zou er ook best een foto van willen zien, hoe je dat hebt geflikt, hoe het er uitziet.
wat overigens niks afdoet aan de prestatie van het inbouwen!!!!!!!!!!!!!!
snap dat het een redelijk onbekend fenomeen is... maar ik heb in de afgelopen jaren meer dan 20 motoren gezien (GL 12/15/1100) met LPG en zelfs inbouwhandleidingen over hoe en wat gezien en gehad... dus.... komt meer voor dan je denkt valt alleen minder op....
http://motoren.tweedehands.net/motor-ho ... natie.html
https://www.google.nl/search?hl=nl&q=go ... 66&bih=614
veel lees plezier!!!
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
- iron eagle
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
- Type Goldwing: GL1100
- Locatie: Waddinxveen
Re: gl1100 op lpg
Je hoeft niet speciaal andere bougies aan te schaffen. Wat wel moet gebeuren is dat de electrodenafstand kleiner/groter gemaakt moet worden, naargelang wat nodig is.
GL1100 uit 1983 (overgangsmodel)
- iron eagle
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
- Type Goldwing: GL1100
- Locatie: Waddinxveen
Re: gl1100 op lpg
Heb het nog even nagevraagd bij een kennis van me over de Bougies.
De electrodenafstand zou ongeveer op 0.7mm moeten staan en evtentueel de onsteking wat vroeger zetten (weet niet of dat kan, bij auto's in ieder geval wel).
De electrodenafstand zou ongeveer op 0.7mm moeten staan en evtentueel de onsteking wat vroeger zetten (weet niet of dat kan, bij auto's in ieder geval wel).
GL1100 uit 1983 (overgangsmodel)
- mario1976
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:45
- Locatie: Beek en Donk
Re: gl1100 op lpg
Nou, ik heb ook een gl1100 uit 1983 met electronische ontsteking, dus daar ga ik niet aan prutsen.
Hij loopt trouwens nu zeer redelijk op gas.
Denk dat ik eerst maar eens even kleppen stel en synchroniseer voordat ik verder iets ga veranderen.
Ik zal trouwens na het weekend ff een paar fotos plaatsen
Hij loopt trouwens nu zeer redelijk op gas.
Denk dat ik eerst maar eens even kleppen stel en synchroniseer voordat ik verder iets ga veranderen.
Ik zal trouwens na het weekend ff een paar fotos plaatsen
veel rijplezier,
Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000
http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000
http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: gl1100 op lpg
Nu heb ik van de week wel gelezen op goldwingfacts.com meen ik dat mensen de bougie aanpassen door een stukje van de onderkant af te zagen zodat de verbranding beter verloopt... wellicht iets om een keer te proberen... ik ga dat wel proberen met mijn 1200....t.z.t. z ik er een verslagje van maken.
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: gl1100 op lpg
http://www.goldwingdocs.com/forum/viewt ... 12&t=12297" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier vind je de gegevens over het aanpassen van je bougies
Hier vind je de gegevens over het aanpassen van je bougies
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
- bowser
- Berichten: 727
- Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Zegge
Re: gl1100 op lpg
Op gas altijd je elektroden afstand verkleinen naar 0,8 \0,75
zo uit de doos staan ze op 1,0mm
je zou nog ff kleppen kunnen stellen
zo uit de doos staan ze op 1,0mm
je zou nog ff kleppen kunnen stellen
groeten uit de Zeg
- mario1976
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:45
- Locatie: Beek en Donk
Re: gl1100 op lpg
Ik heb nu kleppen gesteld en de carbs gesynct.
Hij loopt nu een stuk beter, strakker.
Ben tevreden zo en mijn portomonnee ook
Verbruik is nu zon 1:10 met zijspan.
Ik heb nog geen tijd gehad om fotos te plaatsen maar dit doe ik snel.
Hij loopt nu een stuk beter, strakker.
Ben tevreden zo en mijn portomonnee ook
Verbruik is nu zon 1:10 met zijspan.
Ik heb nog geen tijd gehad om fotos te plaatsen maar dit doe ik snel.
veel rijplezier,
Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000
http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000
http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
- mario1976
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:45
- Locatie: Beek en Donk
Re: gl1100 op lpg
Hierbij wat foto's
Dit is de koelpijp bovenop het blok die we nagemaakt hebben van een 22 mm koperen leiding met daarin een reductie en 2 pijpjes van 15 mm koper voor de koelslangen naar de verdamper.
Hier het mengstuk met daarin 2 kegels om de gaten te reduceren en de luchtsnelheid te verhogen.
De verdamper in de rechterkoffer.
De gasslang naar het mengstuk, de vaccuumslang en het benzinerelais op de plek vh helmslot.
En...ja ik weet het, ik moet hem wassen
Dit is de koelpijp bovenop het blok die we nagemaakt hebben van een 22 mm koperen leiding met daarin een reductie en 2 pijpjes van 15 mm koper voor de koelslangen naar de verdamper.
Hier het mengstuk met daarin 2 kegels om de gaten te reduceren en de luchtsnelheid te verhogen.
De verdamper in de rechterkoffer.
De gasslang naar het mengstuk, de vaccuumslang en het benzinerelais op de plek vh helmslot.
En...ja ik weet het, ik moet hem wassen
veel rijplezier,
Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000
http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000
http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;