dynamo vervangen... bij een 1100 (voltooid!)

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

dynamo vervangen... bij een 1100 (voltooid!)

Bericht door harmdeboer » 14 jul 2012, 19:05

ja ja een dynamo vervangen ik ga proberen om foto's te maken...
en een kleine rapportage zal volgen met foto's
Laatst gewijzigd door harmdeboer op 18 jul 2012, 00:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

friesbloed
Berichten: 185
Lid geworden op: 19 jan 2012, 16:05
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Lioessens

Re: deze week gaan we een dynamo vervangen... bij een 1100

Bericht door friesbloed » 17 jul 2012, 10:05

hallo harm een pb mislukte,ik zou graag eens bij jou aankomen,het liefst nog in 2012,waarom?vanwege alles gr gerard 8)

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: deze week gaan we een dynamo vervangen... bij een 1100

Bericht door harmdeboer » 17 jul 2012, 12:44

gisteren begonnen met de demontage van het blok.
tja alles moet er onder uit niet normaal... (als of ik dat niet wist... :mrgreen: )

tja alles los tot het blok alleen nog maar in het frame hangt. de carbs om hoog trekken en hoppa de blokbouten er uit.
nog ff de laatste stekkers los maken de ontluchting er vanaf koppeling er af... en dan is hij helemaal los....

tja dan kom je er achter dat een 1100 geen 1200 is... de kruiskoppeling zit vast en valt niet zomaar los... wat is dat nou... o shit ja circlip dat zijn de kleine dingen die je vergeet... na een beetje wikken en wiebelen staat het blok op de motor lift.
dus... demonteren eerst de deksel van de koppeling en dan de motor deksel. en hoppa daar zit de stator al (deze is namelijk aan vervanging toe.)

Afbeelding

3 schroeven en jammer 1 wil niet los..... dus met een beetje overtuiging kwam deze uiteindelijk los... nieuwe stator er in en de pakkingen afschrapen...
bij het plaatsten van de de stator moet je een plug in de deksel drukken hier lopen de kabels door... deze altijd voorzien van een laagje vloeibare pakking siliconenenkit zodat deze mooi op zijn plaats geplakt is... en niet vergeten ook deze plug word op zijn plaats gehouden met een circlip....

tot nu toe vrij standaard...

alleen nu moet alles nog terug geplaatst worden... en tja dat gaat niet zo heel makkelijk... de eindaandrijving (FOTO ACHTERKANT BLOK RECHTS BOVEN)(tandwiel ligt nu los... en de aandrijfas krijg je er niet zo makkelijk weer op je kan hem niet vast houden binnen in het blok... ) inspectie luikje los maken met 2 vingers het tand wiel op zijn plaats houden en hoppa...

Afbeelding
ik heb 2 langere bouten gebruikt, die uit het koppelingshuis kwamen om de motordeksel over heen te geleiden zodat deze moor recht op het blok komt.
de pakking op zijn plaats geplakt met een beetje loctite blauw.
voordat alles weet terug geplaatst is heb ik ook ff de start koppeling bekeken en een klein beetje verwent met WD40... deze was nog zo goed als nieuw optisch dus niet te veel aan doen... indien het werkt...

boven aanzicht
Afbeelding
het start tandwiel waar de start motor in hangt...
Afbeelding

een beetje vissen en het tandwiel schuift op de as... dan nog een beetje draaien met het tandwiel om de vertanding goed in de einaandrijf as te krijgen... en dan het kleine truukje wat mensen vergeten als ze FF het blok los maken... de puls as... hier zit een klein nokje op deze moet in een kleine uitsparing vallen om alles goed te laten werken... en das ff pielen want je kijkt door een gleufje van 8mm om te kijken of alles op de juiste lijn ligt... en ja met een beetje hulp van een heel dun schroevendraaihertje staat hij in de juiste positie... wiebel wiebel.. en plop alles zit weer op zijn plaats... alle bouten hand aan draaien... en dan 1 voor 1 tikje voor tikje vast draaien... (heb eerst de koppelings deksel terug geplaatst...) deze plaat heeft namelijk lange bouten die beide deksels aantrekken... dus in een ster formatie de bouten aandraaien en hand vast plus 1mm is voldoende... bij het losdraaien van deze bouten voel je al dat deze niet zo vast zitten... dus dit moet je evenaren bij het vast zetten.. (er zijn moment tabbellen... maar goed zo werkt het ook... :wink: )

vandaag gaan we alles weer op zijn plaats hangen en kijk of hij start... en of hij wil laden.... spannend!!!!
Laatst gewijzigd door harmdeboer op 03 okt 2012, 16:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
joeggen
Berichten: 613
Lid geworden op: 09 aug 2011, 16:53
Type Goldwing: GL1200
Locatie: hoensbroek
Contacteer:

Re: deze week gaan we een dynamo vervangen... bij een 1100

Bericht door joeggen » 17 jul 2012, 14:33

Chapeau,... :shock: ik heb dat vroeger ook ooit eens bij een 1100 gedaan en heb toen de cavalerie moeten bellen, met twee man een hele week zitten klooien om het weer in elkaar te krijgen,... :lol: :lol:
Mooie reportage ,. en goed gewerkt 8) :wink:

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: deze week gaan we een dynamo vervangen... bij een 1100

Bericht door harmdeboer » 17 jul 2012, 15:26

gisteren hebben we 4 uurtjes gehobbyd t/m het monteren van de deksels.
Vandaag hebben we tot nu toe 1,5 uur gewerkt en het blok hangt op zijn plaats de koppeling aangesloten
de toerenteller kabel aangesloten diverse stekkers op zijn plaats, benzine slangen aangesloten, eerst de lucht er uit dan aansluiten. Balanslangetje van de carbs aangesloten rem sensor aangesloten...

Let op bij het terug plaatsen van het blok richt het blok op de rechter motor steun druk de kruiskoppeling van het cardan naar achteren en lijn het blok uit op de plaats dat hij in de rechter frame ophanging past.
Plaats de blokbout en zet de kruiskoppeling over de aandrijf as heen. Druk de kruiskoppeling goed op zijn plaats en monteer de circlip voor de borging (geen speling moet strak zitten) druk het harmonica rubber terug op zijn plaats en borg met de veerring! Niet vergeten deze voor het terug plaatsen van het blok op de achterbrug te duwen! Je zal niet de eerste zijn die voldaan achteruit gaat zitten en dan ineens ziet dat hij iets vergeten is...:-)

Wat nog te doen

radiator terug hangen
brandschot terug hangen
carbs aansluiten.
Chroom + uitlaten terug
onderkuip monteren evenals dummytank
echter eerst olie en koelvloeistof toevoegen en ontluchten...
Dynamo kabels solderen
accu aansluiten....

Starten


hopen dat t werkt.

Nu we het blok er toch onderuit hadden hebben we gelijk de motor zeef even schoon gemaakt (foto's volgen) hier kwam zwarte smurfensnot uit dikke klodders oude olie en stukjes drek/ijzer minimaal... Gezien dat er verder geen slijtage in het blok zit zal dit geen probleem zijn... Maar de olie zal nu een heel stuk beter door de zeef heen gaan want het kan nu weer vrij stromen!



Tip indien je toch bezig bent doe het dan ook gelijk goed...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: deze week gaan we een dynamo vervangen... bij een 1100

Bericht door harmdeboer » 18 jul 2012, 00:29

zo hij staat weer HELEMAAL opgetogen in de schuur... al het chroom op zijn plek en geen lekkages... en hij laad warm 14,4 volt... dus... missie geslaagd...

ik had nog wat foto´s beloofd van de motor zeef...

hier ziet hij in het blok (achter het kleine klepje normaal verscholen achter de rechter frame buis.)
Afbeelding

hier viel alle smurfensnot uit... en nog meer... nadat een gedeelte van de zooi al van het rooster kwam vallen bleef de roest en ijzer deeltjes achter... deze zijn verwijderd met remreiniger en een doekje...

Afbeelding

tja en de kloot viool waar het allemaal om te doen was natuurlijk ook even op de juiste wijze aangesloten...
had nu wel krimpkousjes (nou ja... heb ff mijn maat een paar centimeter laten halen bij de plaatselijke auto boer...)

Afbeelding

tja en dan olie er op en de koevloeistof toevoegen...
radiator dop er goed op en...
naar buiten met de fiets... en starten maar...

voor het gevoel en omdat iemand dat ooit een keer gezegd heeft eerst het blok 3 x 3 seconden rond laten draaien met de noodstop op OFF zodat de nieuwe olie een beetje rond geslagen word en dan....
op ON en starten... en ja hoor meteen lopen en gelijk zoals het zou moeten...
Afbeelding

maar ja sleutelen zou geen sleutelen zijn als er niet wat kleine dingen tegen zouden zitten...
bij ons zat het venijn in de straat....

op de choke draaide de motor PRIMA... maar gas geven... klop knal bok knol... uit... tot 3x aan toe....

de schrik sloeg mijn maat al om het hart... WTF is dat.... ik ging me even bezinnen draaide een shaggie stond met mijn rug tegen de muur en voetterde in niet al te veel woorden waarom heb je verdomme de benzine kraan dicht zitten!? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: :lol: :lol: hij begon een beetje te :oops: en tja het beste excuus... wij wingers hoeven nooit aan het kraantje te zitten dus na alle dingen waar je aan moest denken... wil je wel eens wat vergeten...
gelukkig konden we er allebei wel om lachen... want tja ook ik heb daar natuurlijk niet aangedacht (mijn excuus... ik zat aan de andere kant alles in elkaar te zetten... en tja... ging er stilletjes vanuit dat hij hem wel los zou zetten...)

nou nou de motor doet het prima... warm laten worden zodat de ventilator aan slaat.. ja prima water temperatuur meter JA olie temperatuur JA... laadstroom 14,4 das helemaal top...

echter... je draait het gas open... maar slaat niet meer dicht.... GVD hoe kan dat nou de carbs hingen naar boven ze zijn er niet af geweest... er is verder niks veranderd... hoe kan dat nou... dulleme maar weer een shaggie... en ja hoor het antwoordt kwam met het opsteken van het peukje... de hevel van de "cruise controle" stond een klein beetje omlaag... en tja dan klemt hij het gas hè dus klik het flippertje omhoog en ja hoor niks geen last van hangend gas....

maar goed... dat waren dan ook de enige echte punten wat even denken was en achter het oortje krabben... verder verliep het allemaal prima....
dus voor 250 euro aan onderdelen en voor 350 tot 700 euro aan werk bespaard... (afhankelijk van de motor zaak waar je heen gaat... we hadden 2 prijs opgaves en de laagste zou +/_ 575euro kosten en de duurste +/_ 750 tot 1000 euro...) het verschil de een is een motor zaak en de goedkoopste is een goldwing kenner.. die weet hoe je dat snel en goed moet doen de ander moet alles in de boeken zoeken voordat hij het kan vervangen.... :mrgreen:

hoe dan ook een leuke besparing... en dat alles met 2 personen ongeveer 8,5 uur (relaxt) werken en het juiste gereedschap... :!:

maar wil er geen gewoonte van maken... :wink:
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

wilco
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 jan 2012, 08:52
Locatie: Nieuwegein

Re: dynamo vervangen... bij een 1100 (voltooid!)

Bericht door wilco » 18 jul 2012, 07:51

Harm, je bent een topper! 8)
een Pure Pearl red - metallic '97 ST1100
De wereld was eerst plat! Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Historie: 1989: CBX550F, 1992: Suzuki ER185, 1995: VFR750F '92, 2002: Suzuki VX800, 2006: Kawasaki EN500, 2009: VFR750F '88, 2012: GL1200 '88, 2018: GL1500 '89

Gebruikersavatar
WingMan84
Berichten: 1519
Lid geworden op: 12 jan 2010, 09:54
Contacteer:

Re: dynamo vervangen... bij een 1100 (voltooid!)

Bericht door WingMan84 » 18 jul 2012, 07:55

Netjes gedaan :D :D :D En duidelijk verslag 8) 8) :P

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: dynamo vervangen... bij een 1100 (voltooid!)

Bericht door De Motormuis » 18 jul 2012, 12:00

Harm en je kameraad,

Jullie hebben je tijd weer heel nuttig besteed. Prima job.
Goldwing forum cap af. ( Klinkt beter als Petje af )
En je kunt weer lekker gaan rijden.

Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: dynamo vervangen... bij een 1100 (voltooid!)

Bericht door harmdeboer » 18 jul 2012, 12:19

WingMan84 schreef:Netjes gedaan :D :D :D En duidelijk verslag 8) 8) :P
ja alleen hier en daar wat type fouten... De mooiste is koevloeistof... Of te wel melk.. Maar dat moet natuurlijk gewoon koelvloeistof zijn...
De verslagen heb ik getypt op mijn nokia e75... Die heeft geen spellingscheck en een heel klein toetsenbord... Dus de r word wel eens een t en de k en p doen het niet goed... Maar ik denk dat essentie duidelijk is... :-)
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

peter

Re: dynamo vervangen... bij een 1100 (voltooid!)

Bericht door peter » 18 jul 2012, 16:50

Tja, best wat werk om de dynamo te wisselen. Die 1100 van Wil sputterde destijds ook een beetje tegen en ik deed het alleen!! Soms zijn 4 handen en 2 setjes hersenen beter. Ik ben toen ook 1 1/2 dag bezig geweest. Maar als hij dan weer laad is je dag goed. :D

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: dynamo vervangen... bij een 1100 (voltooid!)

Bericht door harmdeboer » 18 jul 2012, 17:41

het is gewoon makkelijk 1 man weet hoe het truukje gaat de ander is niet bang om e.e.a los te draaien en hoopt dat de ander weet hoe het weer in elkaar moet.... :mrgreen: dus de 1 geeft aanwijzingen en de ander volgt de opdrachten op...en tja... je houd elkaar gezelschap en je word verzorgt van koffie en later op de dag een lekker koud pilsje.. (op de momenten dat het alleen nog maar repetitie is omdat je het al zo vaak gedaan hebt... op de "spannende"momenten heb ik liever een glas water of koffie....)

ach en dan is het gewoon goed nadenken en je koppie er bij houden en vooral de logica van dingen inzien.... :wink: maar het is altijd een spannend moment als je de motor start en..... alles werkt... stel je eens voor je vergeet een stekkertje o.i.d. dan sta je flink te vloeken... daarom blok terug hangen en pijpen er onder vloeistoffen er op en DAN STARTEN... niet eerst geheel optuigen... (wel de valbeugels... anders moet de uitlaat weer los... :wink: )
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1490
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek
Contacteer:

Re: deze week gaan we een dynamo vervangen... bij een 1100

Bericht door Antoon Aarts » 18 jul 2012, 20:12

harmdeboer schreef:
dus voor 250 euro aan onderdelen en voor 350 tot 700 euro aan werk bespaard... (afhankelijk van de motor zaak waar je heen gaat... we hadden 2 prijs opgaves en de laagste zou +/_ 575euro kosten en de duurste +/_ 750 tot 1000 euro...) het verschil de een is een motor zaak en de goedkoopste is een goldwing kenner..

Neem aan dat de "goldwing kenner " ook een off. motorzaak is , anders gaat de vergelijking niet op.
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: dynamo vervangen... bij een 1100 (voltooid!)

Bericht door harmdeboer » 18 jul 2012, 23:41

yup... :wink:
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Plaats reactie