Borst natmaken

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Fietsencarel
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 mei 2011, 22:37
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Borst natmaken

Bericht door Fietsencarel » 24 jun 2012, 15:35

Na ruim een jaar zoeken is het eindelijk gelukt. Een rollend frame van een 1100, met zijspan, schommelvork, kleinere wielen en lekker compleet. Ik hoef er dus weinig of niets zelf voor te maken, telassen aan het frame, remleidingen te maken of noem maar op. En waarom de borst natmaken? Ik moet nu dus mijn aspencade deels slopen en weer opbouwen. En dan eindelijk zijspan rijden, een echte EML! Technisch geen probleem. De tijd wel, die moet ik er maar voor vrijmaken. Foto's volgen natuurlijk zo spoedig mogelijk. En niet te vergeten, dank aan GL parts and bikes in Oss.
Ik heb twee voeten
Een linker en een rechter
Mijn linker voet die stinkt
Mijn rechter ruikt noch slechter

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Borst natmaken

Bericht door RonalT » 24 jun 2012, 15:53

Succes, en ik ben benieuwd naar foto's. :wink:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Borst natmaken

Bericht door harmdeboer » 24 jun 2012, 16:00

o ja de bruine... Heb ik gezien... Voordeel alles past er gewoon op... Tis alleen wat werk.
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Fietsencarel
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 mei 2011, 22:37
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Borst natmaken

Bericht door Fietsencarel » 25 jun 2012, 21:15

Van vijf tot negen aan het werk geweest met ombouwen. Van het oude frame hen ik de remmen verwijderd, met rempompen uiteraard. Voorvork verwijderd en het zijspan met bevestigingen,stangen, schoren en stuurdemper.
Van mijn aspencase de linker treeplanen verwijderd, chromen plaat aan de linkerzijde motor verwijderd ej begonnen met het monteren van de klemmen voor de stangen/frame van het zijspan. Op zich is het geen moeilijke klus. Het is meer rustig kijken hoe alles netjes los moet. Fotos volgen zo spoedig mogelijk.
Weet trouwens iemand hoe de achterste bevestiging van de voorste linker treeplank losmoet. Ik heb het vermoeden va gewoon s
Losdraaien, naar met een sleutel van 20 cm. En een vuistje kwam de bevestiging niet los. Ben een beetje voorzichtig met nog meer geweld. Kapot slaan doe ik liever niet.
Ik heb twee voeten
Een linker en een rechter
Mijn linker voet die stinkt
Mijn rechter ruikt noch slechter

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Borst natmaken

Bericht door harmdeboer » 25 jun 2012, 22:04

ik heb de treeplank niet zo goed voor ogen... maar ik zou zeggen naar links draaien en evt. de sleutel of ratel verlengen. zodat je meer hefboom kracht kan zetten.
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Fietsencarel
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 mei 2011, 22:37
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Borst natmaken

Bericht door Fietsencarel » 27 jun 2012, 18:20

Bevestiging treeplank heb ik losgekregen. Sleutel er op gezet, verlengd met een buis van ong. 70 cm. En ja hoor, het ging, moeizaam, maar het ging. Vanavond de opbouw van het zijspan halen en kijken of het zijspanframe gemonteerd kan worden.
Ik heb twee voeten
Een linker en een rechter
Mijn linker voet die stinkt
Mijn rechter ruikt noch slechter

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Borst natmaken

Bericht door harmdeboer » 27 jun 2012, 19:22

Fietsencarel schreef:Bevestiging treeplank heb ik losgekregen. Sleutel er op gezet, verlengd met een buis van ong. 70 cm. En ja hoor, het ging, moeizaam, maar het ging. Vanavond de opbouw van het zijspan halen en kijken of het zijspanframe gemonteerd kan worden.
met beleid en het juiste gereedschap is alles mogelijk.... Overigens soms werkt het wel met een onderdeel te laten schrikken d.m.v. Er op tikken of door het gebruik van warmt of shokspray maar meestal is een iets langer gereeschap in combinatie met beleid de juiste oplossing....


Maar euh.... Kom op met die foto's....
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Fietsencarel
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 mei 2011, 22:37
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Borst natmaken

Bericht door Fietsencarel » 27 jun 2012, 20:58

Heb een klein aantal fotos gemaakt, maar ik krijg ze met geen mogelijkheid geplaatst. Vraag het mprgen wel aan onzeonvervangbare hulp. Deze zet ze er hoogstwaarschijnlijk wel fff tussen neus en lippen er op. Nog even geduld.
Ik heb twee voeten
Een linker en een rechter
Mijn linker voet die stinkt
Mijn rechter ruikt noch slechter

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Borst natmaken

Bericht door harmdeboer » 27 jun 2012, 22:15

oei oei oei kanniewachten....
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Fietsencarel
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 mei 2011, 22:37
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Borst natmaken

Bericht door Fietsencarel » 04 jul 2012, 18:55

Gister ruim een uur bezig geweest om de remcilinder achter te vervangen. De remleiding die er orogineel opzat vervangen voor een stalen leiding, maar omdat er nu 2 leidingen op de remcilinder moeten komen (1 vooe het zijspanwiel) wilde ik de banjobout van het donorframe gebruiken. En natuurlijk paste deze niet in de oroginele rem
Cilinder. Dus de cilinder omgezet. Alles past perfect. Alleende pen waarmee het rempedaal aan de hevel van de cilinder vastzit zat natuurlijk achter het subframe van de horizontale bevestigingsbuiis van het zijspan. Er uit was niet zo moeilijk. Er weer in ging ook wel, maar een splitpen er in krijgen, je leert er van vloeken. Net geen ruimte, net geen zicht en je kan er dan net niet bij. Uiteindelk is het gelukt volgende keer misschien toch maar een brug zien te regelen of zo. In ieder geval werkt de achterrem nu, samen met het zijspanwiel. Alleen nog zien dat ik de remdruk zo geregeld krijg dat ik niet gelijk de bocht om schiet als ik ook maar aan de achterrem denk. Morgen meer.
Ik heb twee voeten
Een linker en een rechter
Mijn linker voet die stinkt
Mijn rechter ruikt noch slechter

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Borst natmaken

Bericht door harmdeboer » 04 jul 2012, 19:12

oei ik denk dat je veel achterbanden gaat verbruiken!
een stalen remleiding achter.. is zeker geen aanrader...

is het zijspan voor zien van een rem installatie incl. de leidingen?
dan had je wellicht beter een verdeel blok kunnen pakken van een gl 1100 uit 1983. de gl1100 uit 1983 heeft een gecombineerd rem systeem, achter schijf met 1 schijf voor gelijk aan de gl 1200. (dus ook daar zou je een rem verdeler vandaan kunnen halen.) dan heb je gelijk de juiste kracht verdeling...

je kan voor wel stalen remleidingen gebruiken want je rem kracht moet voor veel sterker zijn dan achter...

maar goed deze aanpassing kan op een later tijdstip ook nog...

succes! en foto's kun je evt. ook naar mij mailen dan zal ik ze op internet zetten en hier posten.

harmdeboer@hotmail.com

groeten harm
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Fietsencarel
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 mei 2011, 22:37
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Borst natmaken

Bericht door Fietsencarel » 04 jul 2012, 21:43

Beste Harm, Ik heb een 1100 uit 1983, een aspencade, dus met luchtvering en een remsysteem zoals je omschrijft. De luchtvering achter laat ik zitten. De luchtvering voor verdwijnt en er komt een schommelarm voor in de plaats. De rem achter zet ik nog een remkrachtverdeler tussen om al te woest scheeftrekken tegen te gaan. De rem van het zijspan is met een wat kleinere schijf uitgerust als de rem van de motor zelf. De voorremgaat beide schijven in het voorwiel bedienen, mer stalen leidingen. Waarom? Als de achterrem het achterwiel, 1 schijf voor en het zijspanwiel moet gaan remmen dan heb ik wel een hele lange slag van het rempedaal nodig om alle remmen van de benodigde olie te voorzien. En nu is het heel simpel, achterrem 2 schijven achter en voorrem 2 schijven voor. Beide remmen met stalen leidingen. En dat ik meer achterband ga slijten, ik denk dat een zijspan altijd al meer achterband gebruikt ten opzichte van een solo motor. En als het echt uit de hand gaat loen, dan kan het interssant worden ommde. Remleidingen achter alsnog te vervangen. Ik hou je opmerking zeer zeker in mijnachterhoofd!
Ik heb twee voeten
Een linker en een rechter
Mijn linker voet die stinkt
Mijn rechter ruikt noch slechter

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Borst natmaken

Bericht door harmdeboer » 04 jul 2012, 23:57

euh mijn omschrijving was niet duidelijk...


ik bedoelde met mijn omschrijving i.d.d. de remkracht verdeler... en die dan gekoppeld aan achter rem en zijn span... (zonder staal flex)
en dan voor 2 schijven op de stuur rem, maar dan wel met staal flex... dus wellicht het zelfde als jij omschrijft.... maar dan zonder de stalen remleiding achter.....

waarom achter geen staalfles... dit om i.d.d. de achterband te sparen...


verder zitten we helemaal op 1 lijn wat dat aangaat... maar soms typ ik het een lijkt het voor mij heel duidelijk maar dan had ik het beter nog anders kunnen omschrijven.... :mrgreen: 8) :oops: :oops:
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Borst natmaken

Bericht door harmdeboer » 14 jul 2012, 19:01

ik heb vandaag de foto's gezien van hoe jij je span mee genomen hebt... hoe heb je die in ....naam van de aanhanger af gekregen???
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Fietsencarel
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 mei 2011, 22:37
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Borst natmaken

Bericht door Fietsencarel » 14 jul 2012, 20:22

Hoe heb ik het zijspan van het karretje gekregen? Heel simpel. Eerst zijspan beetje naar achteren. Aanhanger loskoppelen van de bus, seunwiel maximaal uitdraaen en gewoon het zijspan met motor en al naar achteren
Laten rijden. Niet te snel laten gaan, daar heb je een rem voor. Alles bij elkaar misschien 10 minuten werk. Geen schade, geen ellende, gewoon rustig stap voor stap. Wat minder voorspoedig gaat is het afregelen van de remmen van het zijspan, tot nu toe nog geen goede achgerrem. Maar alles komt goed. Met rust en geduld.
Ik heb twee voeten
Een linker en een rechter
Mijn linker voet die stinkt
Mijn rechter ruikt noch slechter

Plaats reactie