ratel
-
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 19 jan 2012, 16:05
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Lioessens
ratel
Op hemelvaart ongeveer 700km gereden op de GL1100,op de terugweg hoorde ik geratel(in het blok) boven de 3000 toeren.Ik heb ook lange stukken gereden tot tegen de 6000 toeren,wat kan dat geratel zijn?(drijfstanglager)!!!
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: ratel
heel eerlijk.. het kan alles zijn indien je niet specifieker kan omschrijven waar de ratel ongeveer zit...
zit er genoeg olie in?
hoelang geleden is de olie vervangen.
kleppen en compressie goed.
carburateurs synchroon...
wat is de cadans van de ratel. (gaat hij met de toeren mee of blijft hij constant...)
enz enz enz..
zit er genoeg olie in?
hoelang geleden is de olie vervangen.
kleppen en compressie goed.
carburateurs synchroon...
wat is de cadans van de ratel. (gaat hij met de toeren mee of blijft hij constant...)
enz enz enz..
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
-
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 19 jan 2012, 16:05
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Lioessens
Re: ratel
PFFF ,Harm.op 2 mei is er nieuwe olie ingekomen,bij de motorzaak.Ben net wezen rijden naar lauwersoog,om op te warmen,het geluid komt uit het midden van het blok,het begint boven de 4000 toeren en klinkt als een naaimachintje,het geluid gaat met de toeren mee.Wat mij nu ook opviel dat hij rookt als een tractor als je het gas goed opendraaid.ik heb totaal voor 39 liter getankt voor ongeveer 700 km.valt reuze mee.of hoor ik geluiden die er best mogen zijn. gr gerard p.s hij start goed,loopt mooi stationair. de vorige eigenaar heeft hem in aug 2011 een complete beurt gegeven(bonnetje)
al jou andere vragen,weet ik zo niet kleppen/compressie,en of de cab syncroon lopen,misschien tips van jou
al jou andere vragen,weet ik zo niet kleppen/compressie,en of de cab syncroon lopen,misschien tips van jou
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: ratel
friesbloed schreef: al jou andere vragen,weet ik zo niet kleppen/compressie,en of de cab syncroon lopen,misschien tips van jou
nou gezien het verbruik is daar niks mis mee...
iedere motor heeft zo zijn geluiden... en de 1100 heeft bijvoorbeeld op sommige modellen een 2traps acceleratie pomp zitten voor de benzine... dan heb je ineens vanaf 3500 toeren wat extra umpf... als je aan het gas gaat.
dus het zou goed kunnen zijn dat het geluid een goed geluid is. dat zou een getraind oor ff moeten inschatten.
ik weet niet hoe jij tegen over adaptieven staat... maar je zou topendtreatment kunnen toevoegen om de internewerking van je blokkie extra te smeren...
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produ ... tment.html
uitleg staat bij het artikel in de link
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
-
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 19 jan 2012, 16:05
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Lioessens
Re: ratel
Prima ,Harm,nu had ik toevallig dat net gelezen van top+end+treatment,,ik dacht in dit forem dus dat had ik opgezocht,doe ik dat erbij.Het is inderdaad zo als jij zegt als ik het gas goed opendraai boven die 3500 toeren,voel je echt een extra versnelling.alvast bedankt.ik laat later wel weten hoe het gaat gr gerard
- Silverwing
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 28 feb 2012, 13:43
- Type Goldwing: GL1100
Re: ratel
Bij mij[ Aspencade 1100 1983] waren de lagerschaaltjes versleten .Veel geratel in het blok . Blauwe rook uit de uitlaat . Olie verbruik .De motor trok niet meer en uiteindelijk grote revisie..Maar loopt nu weer perfekt......
Oudere motoren zuinig mee omgaan /geen 6000 toeren
2500/3500 dan gaan ze langer mee....... zei de wijsneus
Oudere motoren zuinig mee omgaan /geen 6000 toeren
2500/3500 dan gaan ze langer mee....... zei de wijsneus
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: ratel
en die wijsneus was ik niet.... Maar wie dan wel...? Was dat iemand die er voor de hobby mee omging?Silverwing schreef:Bij mij[ Aspencade 1100 1983] waren de lagerschaaltjes versleten .Veel geratel in het blok . Blauwe rook uit de uitlaat . Olie verbruik .De motor trok niet meer en uiteindelijk grote revisie..Maar loopt nu weer perfekt......
Oudere motoren zuinig mee omgaan /geen 6000 toeren
2500/3500 dan gaan ze langer mee....... zei de wijsneus
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
-
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 19 jan 2012, 16:05
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Lioessens
Re: ratel
Wil hier toch wat over kwijt silverwing,dat je een oudje behoort te bekoesteren OKE,maar hij mag van mij soms best even op z`n donder krijgen,ik weet verder ook niks van de historie v/d motor.Aangezien ik niet de kwaliteiten heb om in het blok te kijken,is het voor mij een kwestie van gevoel,en geluid.Verder geef ik het oudje dat wat het nodig heeft,en de mankementen komen toch wel boven water.Die enkele keer dat ik bij het oudje het gas vol open zet,reageert ze als een vurige hengst,die er even uit mag.Ik rij verder meestal vrij rustig met haar.Hoor graag meer reactie`s p.s heb een afstand van 80km afgelegd waar de motor tegen de 6000 toeren maakte.DUS mijn vraagje MOET ik dit nooit meer doen??
- joeggen
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 09 aug 2011, 16:53
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: hoensbroek
- Contacteer:
Re: ratel
BRRRRRRRR....... Bij mijn 1100 is het nooit gebeurd, maar ik weet wel nog dat ik op mijn 1000 eens een stukje Duitsland over stoof en het gas eens helemaal heb opengedraaid ( iets wat ik eigenlijk nooit doe ) maar na 2 kilometer trok ik een mooie rookpluim achter me aan en mocht ik bij aankomst thuis allebei mijn koppakkingen gaan vervangen,friesbloed schreef:Wil hier toch wat over kwijt silverwing,dat je een oudje behoort te bekoesteren OKE,maar hij mag van mij soms best even op z`n donder krijgen,ik weet verder ook niks van de historie v/d motor.Aangezien ik niet de kwaliteiten heb om in het blok te kijken,is het voor mij een kwestie van gevoel,en geluid.Verder geef ik het oudje dat wat het nodig heeft,en de mankementen komen toch wel boven water.Die enkele keer dat ik bij het oudje het gas vol open zet,reageert ze als een vurige hengst,die er even uit mag.Ik rij verder meestal vrij rustig met haar.Hoor graag meer reactie`s p.s heb een afstand van 80km afgelegd waar de motor tegen de 6000 toeren maakte.DUS mijn vraagje MOET ik dit nooit meer doen??
Mijn 1200 komt nooit boven de 5000 toeren. ma ja, het blijft een motor he en daar is het nu eenmaal de kick om eens goed aan het stuur te moeten blijven hangen bij het optrekken en scherpe bochtjes . maar ik blijf er ook een beetje huiverig voor om met een motor van 25 jaar en ouder te proberen het asfalt uit de weg mee te trekken.
-
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 19 jan 2012, 16:05
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Lioessens
Re: ratel
Wist wel dat mijn hersenen,destijds een beste opdonder hebben gehad,ben mij nu ook bewust om er voortaan rustiger ermee te gaan rijden
Re: ratel
Hallo daar ! Je ratel hen ik dus ook alleen ik noem het knokkeren , van zo'n 3000 rpm . ik heb nog niet geflushed . De motor presteert goed ook als je doortrekt naar 6000 rpm + vanaf 0 naar 3000 hoor je dus helemaal niets en loopt hij prima , maar dan begint t . Ik heb sterk de twijfel dat mijn kleppen dan wel voldoende olie krijgen . Als ik het gas los laat bij 6000 rpm en op de motor af rem dan hoor je het dus helemaal niet , rarara raar , dus alleen maar bij gasgeven en eigenlijk heb ik ook het idee dat het geluid wat meer naar achter de cilinders ligt , dus meer richting bak. maar dat strookt weer niet met de kwestie te weinig olie . Daar komt bij dat als ik stil sta en het gas open gooi hij het ook doet , en dat zou weer betekenen dat het niets met de bak te maken heeft . vreemde ratel in ieder geval . DUS friesbloed en de scene hebben een luisterend oor nodig dat bekend is met de materie !!!!!!! Of iemand no andere suggestie.
Re: ratel
viewtopic.php?f=7&t=4576" onclick="window.open(this.href);return false; na het lezen van deze topic kan het inderdaad zo zijn dat de overgang overbrenging niet correct is , ik heb namelijk ook niet de standaard schokbrekers er onder zitten waardoor de hoek veranderd en de versnellingsbak komt ook vrij hard over bij het inschakelen.
Vraag is : heeft friesbloed dit ook ????
Vraag is : heeft friesbloed dit ook ????
-
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 19 jan 2012, 16:05
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Lioessens
Re: ratel
hallo,scene wat het laatste betreft met de versnelling,is bij mij ook,is niet echt soepel,is alsof een kaboutertje een handel overhaalt,om hem in de 1 te zetten.Verder het technische zal je toch echt bij harm de boer moeten zijn,en joeggen weet ook veel.Ik heb forte top end treatment besteld,straks eens horen of er verandering komt.Mijn andere optie is om eventueel contact te leggen met harm deboer,om bij hem aan te gaan,zodat hij kan luisteren naar het geluid. gr gerard
-
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 19 jan 2012, 16:05
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Lioessens
Re: ratel
oja,scene heb de topic nu ook gelezen,mijn GL is wel standaard,maar mijn lampje begon laatst wel te flikkeren,heb dus lucht erbij ingepomt.voorvork 1.4bar-achter 2.9 bar.omdat hij op zijstandaard stond zag je wel heel duidelijk de verandering ontstaan bij het vullen,tot zover gr gerard