ratel

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: ratel

Bericht door harmdeboer » 24 mei 2012, 11:47

hallo gerard. Heel fijndat je bij mij wilt aankomen om je motor te laten horen... Er zijn echter een hoop experts die je dan voorbij rijd op weg naar mij toe die nog kundiger zijn dan ik.
Mensen die van hun hobby hun beroep hebben gemaakt....

Indien je toch vannuit dokkum naar mij wilt komen zou ik je adviseren om naar oss te gaan naar glpartsandbikes.nl dat is goeroe ger... Indien hij het niet kan oplossen of benoemen kan niemand dat....

Ik ben echt een hobby man maar oplossingen zijn bij mij niet gegarandeerd... Eerlijk is eerlijk!
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

friesbloed
Berichten: 185
Lid geworden op: 19 jan 2012, 16:05
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Lioessens

Re: ratel

Bericht door friesbloed » 24 mei 2012, 13:25

Ja,Harm ik was vanmorgen ook erg vroeg,maar jij hebt gelijk,had er vanmorgen (vergeten dus) jouw aanvulling erbij kunnen zetten.Voorlopig hou ik het forum in de gaten,en zal later eens een bezoek brengen in Oss of een andere prof gr gerard :oops: 8)

scene

Re: ratel

Bericht door scene » 24 mei 2012, 20:35

Kan iemand mij vertellen wat de lengte is hart op hart gemeten van een originele achter schokbreker voor de GL 1100 ??

friesbloed
Berichten: 185
Lid geworden op: 19 jan 2012, 16:05
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Lioessens

Re: ratel

Bericht door friesbloed » 26 mei 2012, 06:48

Hallo,scene ik heb wel een boek van onderhoed en reparatie van de GL1000 en 1100,uit 1976 van mansur darlington,maar er zijn meer mensen met dat boek.Ik kan wel gegevens neer tikken maar weet niet of dat is wat jij bedoeld,ik zit namelijk ook op dit forum om wat te leren.Ik lees wel wat er wordt bedoeld met hart tot hart succes gr gerard 8)

scene

Re: ratel

Bericht door scene » 27 mei 2012, 20:56

Hey Friesbloed , hart op hart wil niets meer zeggen dan : je schokbrekers hebben twee bevestiging gaten , het midden van het gat noemen we het hart , dus als je de afstand wil meten , meet je de afstand tussen het midden van het ene gat naar het midden van het andere gat , zo kan je te weten komen of iets gaat passen als je het er tussen wil bouwen. En dan zeggen we ,we hebben hart op hart afstand gemeten , inmiddels weet ik de afstand al , deze zou hart op hart 32 cm moeten zijn.

Mvg Scene,

friesbloed
Berichten: 185
Lid geworden op: 19 jan 2012, 16:05
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Lioessens

Re: ratel

Bericht door friesbloed » 29 mei 2012, 09:32

prima,weet ik dat nu ook gr gerard 8)

scene

Re: ratel

Bericht door scene » 31 mei 2012, 22:38

Hallo Gerard , ben je al wijzer geworden van je ratel , heeft het met de hoogte/luchtdruk spanning van je schokbrekers te maken ? Is de ratel minder geworden sinds je de schokbrekers op druk hebt staan ?

Groetjes Scene

friesbloed
Berichten: 185
Lid geworden op: 19 jan 2012, 16:05
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Lioessens

Re: ratel

Bericht door friesbloed » 01 jun 2012, 10:20

Hallo,scene er zit nog een ratel in,boven de 3000 toeren,ligt dacht ik niet aan de vering,ik heb maandag de elfsteden gereden met de vrouw achterop.heb nu top end treatment,dat ga ik toevoegen,eens luisteren of er verandering komt,toevallig was er iemand bij mijn motorclub die het ook gebruikt,en hij kon duidelijk verschil horen en merken,maar nu zit ik weer dat ik mijn oliepeil niet kan aflezen :roll: is namelijk compleet vernieuwd begin mei,maar mijn kijkglas blijft blanco,met een fietslampje geschenen zie niks.Voor de zekerheid afgelopen zondag toch maar 1 liter erbij gedaan.Er moet toch ergens peilstokjes te koop zijn voor een GL1100?.Zal morgen met hulp v/d vrouw weer wat olie toevoegen om te zien of ik wat zie stijgen in het kijkglas,daarna forte toevoegen en eens zien dan PFF PFFF.Heb geen lekkage onder het blok ik laat je wat weten gr gerard 8)

Gebruikersavatar
joeggen
Berichten: 613
Lid geworden op: 09 aug 2011, 16:53
Type Goldwing: GL1200
Locatie: hoensbroek
Contacteer:

Re: ratel

Bericht door joeggen » 01 jun 2012, 10:32

Oei Gerard, als je een liter olie bijgevuld hebt en je ziet nog steeds niets in je kijkglas verschijnen :? daar krijg ik kippevel van he :? :cry:
Gebeurt er ook niets als je het borsteltje eens ronddraait met een schroevendraaier :?:
als je blok met 6000 toeren heeft gedraaid en er heeft niet genoeg olie in gezeten dan vrees ik het ergste :cry:
Want die rookpluim achter je motor met die toeren, was die zwart of eerder blauw :?:
Denk er aan dat je met te veel olie in je blok deze ook aan gort rijdt he, als je zuiger bij het dalen in de olie komt dan kun je erop wachten dat dit op den duur stuk gaat door de te grote druk op het hele spel.

peter

Re: ratel

Bericht door peter » 01 jun 2012, 12:49

Haal er eens even iemand bij die een beetje ballen heeft en dan natuurlijk spierballen. Haal je motor van de bok en laat hem door die persoon eens even een beetje schuin houden naar de andere kant en jij blijft kijken naar je glaasje. Je hebt kans dat er nu te veel in zit en dat is ook niet goed. Door een teveel aan olie draaien er allerlei drijfstangen,zuigers en andere delen door de olie waardoor die gaat schuimen en je oliepomp niet voldoende druk kan geven om fatsoenlijk te smeren. Resultaat is dat de boel kapot loopt.
Te weinig olie natuurlijk ook niet goed en de resultaten zullen wel bekend zijn.

In geval van twijfel de olie aftappen en desnoods weer terug kiepen. Belangrijk is dat je zeker weet hoeveel olie er in zit.

Heb je al een tijdje rond gereden met te weinig olie/oliedruk zullen waarschijnlijk de lagers van de krukas en of drijfstangen zijn gaan hemelen en is het einde oefening voor je blok en alleen een rigoureuze operatie kan dan nog soelaas bieden en dat zal niet goedkoop zijn.

friesbloed
Berichten: 185
Lid geworden op: 19 jan 2012, 16:05
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Lioessens

Re: ratel

Bericht door friesbloed » 01 jun 2012, 19:07

Hallo Jos en Peter,ben altijd onbehouwen geweest,heb jullie raad opgevolgd :oops: .Aangezien ik mijn motor niet alleen op het blok krijg(scheef!!!!!)..heb ik nu een foefje om de motor horizontaal te laten staan,kon nu wel aflezen door te bewegen.Er zit olie in precies tot het bovenste streepje,inclusief 200 ml forte.Heb vandaag 60km gereden totaan de 3000 toeren heb nu geen pluim meer,en hoort wat rustiger,de ratel zit er nog wel.(ten hoogte van de morseketting.Ben geen sleutelaar,dus elk advies is altijd welkom gr gerard 8) dus aan het sreepje is 3.2 liter ja toch?

Gebruikersavatar
joeggen
Berichten: 613
Lid geworden op: 09 aug 2011, 16:53
Type Goldwing: GL1200
Locatie: hoensbroek
Contacteer:

Re: ratel

Bericht door joeggen » 01 jun 2012, 20:09

friesbloed schreef:Hallo Jos en Peter,ben altijd onbehouwen geweest,heb jullie raad opgevolgd :oops: .Aangezien ik mijn motor niet alleen op het blok krijg(scheef!!!!!)..heb ik nu een foefje om de motor horizontaal te laten staan,kon nu wel aflezen door te bewegen.Er zit olie in precies tot het bovenste streepje,inclusief 200 ml forte.Heb vandaag 60km gereden totaan de 3000 toeren heb nu geen pluim meer,en hoort wat rustiger,de ratel zit er nog wel.(ten hoogte van de morseketting.Ben geen sleutelaar,dus elk advies is altijd welkom gr gerard 8) dus aan het sreepje is 3.2 liter ja toch?
Ja, zelfs een beetje meer, maar binnen de norm...
Ik zou zeggen, laat hem lekker kloppen en ga er christelijk mee om en dan zul je er best nog wat mooie en rustige kilometers mee kunnen draaien, alle preventieve reparaties zijn mijns inziens nu niet nodig, want voor kontrolle van de lagers moet je blok er onderuit en gesplitst worden, en dat loopt in de papieren he,.!! :( :roll:
Succes.

friesbloed
Berichten: 185
Lid geworden op: 19 jan 2012, 16:05
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Lioessens

Re: ratel

Bericht door friesbloed » 02 jun 2012, 06:48

Ja,Jos ben het helemaal met je eens,in de winter neem ik een besluit,of ik deze hou,om af en toe er eens rustig mee te touren,en mocht ik dat doen,dan laat ik hem toch eens van binnen na laten kijken,met het boek erbij is deze motor technisch voor mij te hoog gegrepen om er uberhaupt zelf aan te sleutelen.Straks is mijn uitbouw klaar,en kan er eventueel nog een motor bij,en ik vindt deze GL toch wel prachtig gr gerard fijn weekend gewenst 8)

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: ratel

Bericht door harmdeboer » 02 jun 2012, 14:46

friesbloed schreef:Straks is mijn uitbouw klaar,en kan er eventueel nog een motor bij,en ik vindt deze GL toch wel prachtig gr gerard fijn weekend gewenst 8)

ik heb nog wel een 1100 in de aanbieding... kaal van voren koffers van achteren.... voor niet al te veel... bij interesse stuur mij maar een PB...

harm
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
joeggen
Berichten: 613
Lid geworden op: 09 aug 2011, 16:53
Type Goldwing: GL1200
Locatie: hoensbroek
Contacteer:

Re: ratel

Bericht door joeggen » 02 jun 2012, 20:08

past een kuip van een 1200 op een 1100 :?: :?:
Zo ja, dan mag je me eens verklappen hoeveel "weinig "voor jou is :? :wink:
Ben mischien zelfs wel geinteresseerd, een hobbyprojectje voor als mijn 1200 klaar is, is hij ook niet zo alleen als hij van de winter daar zo staat :lol: :wink:

Plaats reactie