middenbok verwijderen

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Jake
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2009, 16:42

middenbok verwijderen

Bericht door Jake » 23 mar 2012, 11:01

hallo, ff een vraagje ben nu zo'n 2 jaar in het bezit van een gl1100 uit 1980, op zijn middenbok na een topmotor, de as van de middenbok was zo verrot dat hij er doorheen is gezakt, nu mijn vraag kan ik gewoon het hele geval bok met as er tussen uit slijpen en er tussen uit laten en gewoon zo er mee verder rijden of heeft de as nog meer nut behalve een middenbok, stabiliteit of zwabberen ofzo.

gr.Jake

Gebruikersavatar
badted
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jun 2011, 10:10
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Vinkel

Re: middenbok verwijderen

Bericht door badted » 18 jun 2012, 00:10

Hoihoi,
Ik zie dat niemand op je vraag heeft geantwoord,...en eerlijkgezegd...weet ik 't ook nie..!
Maar ben je inmiddels al wat wijzer? heb je't al gedaan?...ik wil het namelijk ook weten.

Ik ben een GL1100 aan het omtoveren tot een chopper/bobber-achtig iets,..in iedergeval heeeel erg laag!
En ik wil ook de middenbok verwijderen! ...vooral omdat ik er niks meer aan heb (te laag),...maar ook omdat ik 't in mijn opzet maar een lelijk ding vindt.

ben benieuwd.
Theo.
Verwonder je over alles..!
..gòh,...ik hier..?!

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: middenbok verwijderen

Bericht door harmdeboer » 18 jun 2012, 12:24

Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
badted
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jun 2011, 10:10
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Vinkel

Re: middenbok verwijderen

Bericht door badted » 18 jun 2012, 17:53

grooote dank Harmdeboer! ...zeer bruikbare info voor het verwijderingsproces..

Maar nu weet ik nog steeds niet ofdat het "wenselijk" is,... en/of "vervelende consequenties" heeft voor het rijgedrag enzo.
Zijn hier customisers die deze middengeit al 's semi-definitief verwijderd hebben??

....enneeeehh.... heeft er al 's iemand de zijstandaard verzet (naar een ander plekje)?
Want door het plaatsen van treeplanken, moet ik dat ding elke keer met het puntje van m'n "koiboi-boots" op de tast gaan zoeken!
Zien,...doe ik 'm nu al bijna nie meer...
........totdat ik 'm 's een keertje ga vergeten...! :cry:
Joors troelie.
Verwonder je over alles..!
..gòh,...ik hier..?!

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: middenbok verwijderen

Bericht door harmdeboer » 18 jun 2012, 19:41

badted schreef:
....enneeeehh.... heeft er al 's iemand de zijstandaard verzet (naar een ander plekje)?
Want door het plaatsen van treeplanken, moet ik dat ding elke keer met het puntje van m'n "koiboi-boots" op de tast gaan zoeken!
Zien,...doe ik 'm nu al bijna nie meer...
........totdat ik 'm 's een keertje ga vergeten...! :cry:
Joors troelie.

zij standaard verzetten is niet echt een optie... deze is op het balanspunt van de motor geplaatst... heb je al een keer gedacht aan het toevoegen van een verlenger zodat je de zij standaard makkelijker kan uit klappen.http://wingstuff.com/products/2196-kick ... esync=done

en je kan de middenbok gewoon verwijderen dit zou geen invloed moeten hebben op het rijgedrag.. mocht jij dit wel zo ervaren kun je hem nog altijd terug zetten. dan zaag je gewoon het ondergedeelte er af met een slijptol. dan heb je de montage weer gewoon terug hangen... maar bij mijn weten zit de middenbok aan een verbindende framebuis.... dus zal het verwijderen geen effect hebben op de stijfheid van het frame.
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
badted
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jun 2011, 10:10
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Vinkel

Re: middenbok verwijderen

Bericht door badted » 18 jun 2012, 21:18

Wauw!!! ontzettend bedankt voor de tip! ...en nog niet eens zo duur ook!!
Da Moe'k Hebben!!
Dankjewel ...je hebt me ontzettend geholpen hiermee. Oók wat betreft die middenbok
Greetz.
Verwonder je over alles..!
..gòh,...ik hier..?!

Paul
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 dec 2012, 21:49
Type Goldwing: GL1100

Re: middenbok verwijderen

Bericht door Paul » 30 dec 2012, 22:07

Zijn al die verwijderde middenbokken op de kast verdwenen ?
Zo ja, ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn doorgezakte bok, dus mocht iemand er een te koop hebben ?

Gebruikersavatar
Wup
Berichten: 628
Lid geworden op: 16 dec 2012, 11:30
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Helmond

Re: middenbok verwijderen

Bericht door Wup » 31 dec 2012, 13:10

Jake schreef:hallo, ff een vraagje ben nu zo'n 2 jaar in het bezit van een gl1100 uit 1980, op zijn middenbok na een topmotor, de as van de middenbok was zo verrot dat hij er doorheen is gezakt, nu mijn vraag kan ik gewoon het hele geval bok met as er tussen uit slijpen en er tussen uit laten en gewoon zo er mee verder rijden of heeft de as nog meer nut behalve een middenbok, stabiliteit of zwabberen ofzo.

gr.Jake
Ik weet niet of je al een oplossing hebt, maar persoonlijk zou ik een middenbok niet willen missen. Bij mijn vorige motor was de zijstandaard niet zo heel strak meer en daardoor is die een keer ongemerkt ingeklapt, waarbij ik de wing niet meer kon houden. Niet echt schade omdat ik stil stond, maar toch best vervelend. Daarom zou ik hem toch wat steviger willen laten staan, bv. met poetsen.
Harm heeft je al voorzien van mooie instructie's van hoe je zo'n middenbok kan verwijderen, volgens mij kan het met voor de rijbeleving, stabiliteit enzo geen kwaad.
Een beetje Googelend kwam ik deze site tegen http://goldwingchrome.com/N_Manuals.asp?parCategory=ALL waarom een aantal mooie servicemanuals en partsmanuals staan, ook voor de GL1100.
Misschien heb je er wat aan. Je kan natuurlijk ook eens bij Ger http://www.glpartsandbikes.nl/ of ander goed bekende adressen kijken of er nog een goede middenbok is.

Grtz Wup
GOLDWING FOREVER!!!

Gebruikersavatar
Shen 1200
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:21

Re: middenbok verwijderen

Bericht door Shen 1200 » 23 aug 2013, 23:41

Hallo Jake,

Ook ik ben een bobber aan het bouwen van een 1200 Aspencade uit 1984.
Weet niet precies wat je weg wilt slijpen maar als je ziet wat je uiteindelijk maar nodig hebt dan kan je veel missen.
Zou je graag een paar foto's mailen of op het forum zetten maar ik ben hier nieuw en heb geen idee hoe ik het moet doen.
Als iemand mij dit kan uitleggen, heel graag.

gr.Jan

Misschien zo?
[img][/img/Users/jandekker/Pictures/iPhoto-Ada.photolibrary/Masters/2013/08/14/20130814-195558/IMG_1933.JPG

Gebruikersavatar
Shen 1200
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:21

Re: middenbok verwijderen

Bericht door Shen 1200 » 23 aug 2013, 23:43

Dus niet!
Zie de foto niet staan.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: middenbok verwijderen

Bericht door RonalT » 24 aug 2013, 00:19

De vraag is, waar staat de foto. Want de locatie die je hierboven aangeeft is geen internet website.
Als je de foto op een website weg zet zoals Picasa of tinypic kan je rechts klikken op de foto, de foto-URL opslaan en deze inderdaad tussen de IMG-tags plakken.

Code: Selecteer alles

[img]http://www.girlscene.nl/static/media/001/246/124667_thumb_612x918.jpg[/img]
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
badted
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jun 2011, 10:10
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Vinkel

Re: middenbok verwijderen

Bericht door badted » 24 aug 2013, 01:30

Ik heb "hét" nog niet uitgevoerd,..maar wel besloten om die middenbok definitief te gaan verwijderen.!
Ik kan me voorstellen dat als je je motor origineel houdt (met alles drop en draan)..dat die middenbok noodzakelijker is..en niet eens zo mis-staat. Gewoon een nuttige/handige toevoeging...

In mijn geval, is (..door 5cm kortere achtervering,..een 16inch i.p.v. 17inch achterwiel,..en de voorvork 6-graden verder onderuit..) de motor zóóó laag geworden,..dat alles wat "bocht" heet ..zéér bewust zal moeten worden genomen!! ..en de middenbok is daar o.a. een "uitstekende" belemmering bij...
(..okee,..moeilijke prozaïsche-zin,..maar hoop joe ketsj maaj drift..!?)
Hoedanook,..ik denk dat mijn forward-controls uiteindelijk de grens zullen aangeven..van hoe plat ik door de bocht kán, ..ga,..of blijf..! :mrgreen:

Ironisch genoeg,..staat ie ondertussen wél op z'n middenbok..op een motortafel..!
Maar tzt wordt dat (als het écht 's 'n keer nodig is) zo'n "hefboom-dinges" ..of een hydraulisch-bokje.

Ohja nog iets...
Als je je wing verlaagd (ofdat je nou lucht laat ontsnappen,..of nét zoiets drastisch al ik doe),...verander je daarmee óók de hefboomwerking van de middenbok.
Het wordt dus veel zwaarder én moeilijker..!!
Om de mijne op z'n pootjes te krijgen,..moesten we'm met twee grote kerels vanachteren optillen.! ...terwijl een derde de bok uitklapte..!
...ik zie me dát niet zo gauw vragen..op een vol zomers terrasje... :lol:
Verwonder je over alles..!
..gòh,...ik hier..?!

Plaats reactie