hoog stationair toerental/hoog brandstof verbruik

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lemmens
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1372
Lid geworden op: 14 dec 2007, 21:09
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Boechout

hoog stationair toerental/hoog brandstof verbruik

Bericht door lemmens » 11 apr 2011, 00:48

hoi leden

na afgelopen weekend naar almere gereden te zijn
en zondag nog even een 60 miles getoerd te hebben
blijft het stationair toerental op ong 1200 hangen

nou was het toerental altijd wel aan de hoge kant ong. 1000 maar nu blijft het toch weer wat hoger hangen

tevens valt mij op dat het brandstof verbruik ook is toegenomen
voorheen stad 1/11 autosnelweg lange afstand 1/16

nu stad 1/9á1/10 autosnelweg lange afstand 1/11á 1/12
nou stond er wel wat wind afgelopen weekend maar het verschil valt gewoon erg op.

iemand een idee van de oorzaak? ik hoor jullie ideën graag
zeker met de benzine prijzen van tegenwoordig :?
GL 1500j Dynastic Blue bj 02-1988 (PB192 M) met 2 antennes en een vlagenmastje

gl 1100 aspencade bj'82 (van6-2005 tot10-2011)
52000miles met gereden

Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1026
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

Re: hoog stationair toerental/hoog brandstof verbruik

Bericht door appieabc » 11 apr 2011, 15:29

lemmens schreef:hoi leden

na afgelopen weekend naar almere gereden te zijn
en zondag nog even een 60 miles getoerd te hebben
blijft het stationair toerental op ong 1200 hangen

nou was het toerental altijd wel aan de hoge kant ong. 1000 maar nu blijft het toch weer wat hoger hangen

tevens valt mij op dat het brandstof verbruik ook is toegenomen
voorheen stad 1/11 autosnelweg lange afstand 1/16

nu stad 1/9á1/10 autosnelweg lange afstand 1/11á 1/12
nou stond er wel wat wind afgelopen weekend maar het verschil valt gewoon erg op.

iemand een idee van de oorzaak? ik hoor jullie ideën graag
zeker met de benzine prijzen van tegenwoordig :?
ander merk benzine ,hgere snelheid of versnelling kortom legio reden ik vindt het verschil nie zo verontrustend ook motor miscienlang stilgestaan en nu wordt hij weer happy :lol:

Gebruikersavatar
lemmens
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1372
Lid geworden op: 14 dec 2007, 21:09
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Boechout

Re: hoog stationair toerental/hoog brandstof verbruik

Bericht door lemmens » 11 apr 2011, 18:03

@ appie
geen groot verschil?
op lange afstand 80km minder op een volle tank
dat vind ik nogal een verschil

zelfde benzine als anders
bijna 1600km na de winterstop gereden
rij altijd op een zelfde manier
GL 1500j Dynastic Blue bj 02-1988 (PB192 M) met 2 antennes en een vlagenmastje

gl 1100 aspencade bj'82 (van6-2005 tot10-2011)
52000miles met gereden

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Re: hoog stationair toerental/hoog brandstof verbruik

Bericht door japie de cipier » 11 apr 2011, 18:10

Misschien blijft de choke wel hangen, dat zou dan het hogere toerental kunnen verklaren en je brandstof gebruik, beetje wd40 zou dan misschien het euvel kunnen oplossen.
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1026
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

Re: hoog stationair toerental/hoog brandstof verbruik

Bericht door appieabc » 11 apr 2011, 21:30

lemmens schreef:@ appie
geen groot verschil?
op lange afstand 80km minder op een volle tank
dat vind ik nogal een verschil

zelfde benzine als anders
bijna 1600km na de winterstop gereden
rij altijd op een zelfde manier
gl 1100 volle tank 9-4 200 km gerede kwart yank over

twee weken terug effe snel oss op en neer op reserve thuis gekomen ,resultaat van een keert goodkoop tankemn 9-4 merkbenzine naar oss zg witte pomp
lekker goedkoop :roll:
anders zou het aan de choke moeten liggen als je precies hetzelfde aant km en exact dezelfde snelheid in de zelfde versn gereden heb
appie abc

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: hoog stationair toerental/hoog brandstof verbruik

Bericht door harmdeboer » 15 apr 2011, 13:29

ik zou beginnen met forte t.b.v. Het reinigen van je verbrandings gedeelte.
Even forte 1 en 2 in je tank knallen en een tank leeg rijden.

Dan zou ik gas kabel controleren of hij wel goed terug komt en zo ook de choke.

Indien dat niet werkt de carbs synchroon laten zetten...

Mocht dit ook niet werken of blijken dat dit niet lukt zou je wel eens een vacuum probleem kunnen hebben in je carbs dat ergen een scheurtje in een membraam zit... Je motor zal dan ook meer vocht in zijn uitlaat gas hebben en stinken naar benzine (je ruikt meestal het verschil wel als je motor draaid)

dus.... Succes
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
lemmens
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1372
Lid geworden op: 14 dec 2007, 21:09
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Boechout

Re: hoog stationair toerental/hoog brandstof verbruik

Bericht door lemmens » 15 apr 2011, 14:31

ik zal morgen(zaterdag) even aan de slag met de tips

maw wd 40 gebruiken bij de choke kabel

en forte in de tank mieteren, heb ik weer een excuse om te toeren

nog even een vraagje een prijs van ong.12,50 per flesje is dit een normale prijs?
verder lees ik bij gebruik "1dosering" is dat een flesje
of is dat een x aantal cl ???

en dan nog waarom 1en 2, 2 is toch voor de winterstop?
GL 1500j Dynastic Blue bj 02-1988 (PB192 M) met 2 antennes en een vlagenmastje

gl 1100 aspencade bj'82 (van6-2005 tot10-2011)
52000miles met gereden

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: hoog stationair toerental/hoog brandstof verbruik

Bericht door harmdeboer » 15 apr 2011, 22:10

hmmm ja ook....

http://www.forte-nwe.com/NL/Service/Inf ... jders.html

Forté Moto Power II is een multifunctioneel benzinebehandelingsmiddel voor motoren. Bij gebruik volgens voorschrift in de tank van een motorfiets biedt Forté Moto Power II de volgende voordelen:

* Gaat veroudering van benzine tegen en neutraliseert schadelijke zuren die ontstaan door chemische reacties.
* Beschermt tegen corrosie en gaat de vorming van hars en vernis in het brandstofsysteem tegen.
* Vermindert afzettingen op in- en uitlaatkleppen, in verbrandingsruimten en in de bovenste zuigerveergroeven.
* Voorkomt bevriezen van carburateurs.
* Verzorgt bovensmering en smeert de injectoren en de brandstofpomp.
* Verbetert de verbranding en reduceert de schadelijke uitlaatgasemissies.
* Verlaagt het brandstofverbruik en verbetert de motorprestaties.

Forté Moto Power II is compatibel met alle soorten benzine, inclusief benzine voorzien van synthetische componenten. Gebruik Forté Moto Power II voor de winterstalling, bij servicebeurten en als symptomen aangeven dat behandeling noodzakelijk is.


************************


Forté Moto Power I is een complex mengsel van speciaal geselecteerde oplosmiddelen in combinatie met oppervlakte-actieve stoffen en bindmiddelen. Het lost reeds gevormde afzettingen in brandstofsystemen op. Bij gebruik volgens voorschrift in de tank van een motorfiets biedt Forté Moto Power I de volgende voordelen:

* Verzorgt de reiniging van de tank, brandstofkraan, carburateurs en het hele injectiesysteem.
* Verwijdert afzettingen van sproeiers, doseeropeningen en injectornaalden.
* Lost teer, vernis en hars op in het gehele brandstofsysteem.
* Stabiliseert de met alcohol vermengde brandstoffen.
* Neutraliseert zuren die gevormd worden door veroudering en oxidatie van de brandstof.
* Verlaagt het brandstofverbruik en verbetert de motorprestaties.

Forté Moto Power I is compatibel met alle soorten benzine, inclusief benzine voorzien van synthetische componenten. Gebruik Forté Moto Power I bij servicebeurten om het brandstofsysteem schoon te houden en als symptomen aangeven dat behandeling noodzakelijk is.


er zijn net een paar kleine verschillen die het gebruik van beiden toch aanbevelen! en de prijs....
je kan een volledig flesje op een hele tank gooien kan geen kwaad je kan ook zeggen rij een halve tank op de moto 1 en de andere halve tank op moto 2 dan heb je gereinigd en gemeerd afzonderlijk gedaan... maar toch lekker getoerd het hoeft niet allemaal in eenkeer... sterker nog het is zelfs beter om je tank vol te gooien inc, met forte. en dan de motor ook na het lopen een nacht te laten staan... inwerken enzo...

wat jij wil...

de meng verhouding is 1 flacon op 15 tot 20 liter....vandaar een halve tank in mijn voorgaande verhaal.... (in mijn beleving werkt het beter na mate de concentratie hoger is!!!)

succes
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
lemmens
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1372
Lid geworden op: 14 dec 2007, 21:09
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Boechout

Re: hoog stationair toerental/hoog brandstof verbruik

Bericht door lemmens » 24 apr 2011, 23:05

ben er nog niet aan toe gekomen om forte te halen.
heb wel mn choke kabel met WD 40 ingespoten
afgelopen weekend een ritje belgie gemaakt
heb in 3 dagen 900+km gereden
stationair blijft redelijk hoog (1200)
verbruik gaat wel beter 1 op 10 miles
dus 1 op 16.64....km
had wel aardig de gang er in 130/140 waar het kon
dus blijbaar eens goed alles weer gebruiken na de winter stop helpt al
zal nog wel forte toevoegen mischien word het dan nog beter
was voorheen 1/20 op lange afstand tegen 120

allen dank voor het meedenken en tips
GL 1500j Dynastic Blue bj 02-1988 (PB192 M) met 2 antennes en een vlagenmastje

gl 1100 aspencade bj'82 (van6-2005 tot10-2011)
52000miles met gereden

Gebruikersavatar
davetimmers
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 feb 2011, 14:58
Type Goldwing: GL1100

Re: hoog stationair toerental/hoog brandstof verbruik

Bericht door davetimmers » 04 mei 2011, 11:02

controleer je motor op valse lucht daar gaat het brandstof verbruik ook van omhoog.

succes

Gebruikersavatar
lemmens
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1372
Lid geworden op: 14 dec 2007, 21:09
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Boechout

Re: hoog stationair toerental/hoog brandstof verbruik

Bericht door lemmens » 15 jun 2011, 14:17

nog even een reactie
heb vorig weekend dan eindelijk forte 1 toegevoegd aan de brandstof
nadien ben ik de motor elfsteden tocht gaan rijden
240km met verschillende rij factoren
stilstaan(stationair)-stapvoets rijden-en zo af en toe lekker door gassen

moet zeggen dat het stationair toerental iets is gedaald (nu ong 1100 toeren)
brandstof verbruik is natuurlijk moeilijk te beoordelen maar een gemiddelde van ong 1/15 (vind ik netjes)
maar dan het optrekken dat is toch aanzienlijk beter geworden, het pakt allemaal weer wat sneller op heb ik het idee

dus mijn oordeel over forte 1

prima middeltje
zal het nu met enige regelmaat (2x per jaar) toevoegen
GL 1500j Dynastic Blue bj 02-1988 (PB192 M) met 2 antennes en een vlagenmastje

gl 1100 aspencade bj'82 (van6-2005 tot10-2011)
52000miles met gereden

Plaats reactie