Zijstandaard inklapbaar

Technische vragen, tips, trucs, enz.
verarie
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jan 2011, 15:46
Type Goldwing: GL1100

Zijstandaard inklapbaar

Bericht door verarie » 17 feb 2011, 16:14

Hallo :D is er iemand die mij kan vertellen hoe ik mijn zijstandaard van de gl 1100 automatisch kan laten inklapen.
Ik woon in Duitsland en nou wil de TUV keuring dat de zijstandaard automatisch in klapt als je de motor recht opzet :cry:
Weet iemand hoe ik dat het beste kan doen?

Groet,

Verarie

peter

Re: Zijstandaard inklapbaar

Bericht door peter » 17 feb 2011, 16:32

Simpel weg de veer verzetten naar achteren, zou in vanzelf in moeten klappen. Maar weet je dat zeker dat ze dat bedoelen en niet een startblokering of weg rij veiligheid??

jos
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 apr 2006, 11:14
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Oirsbeek

Re: Zijstandaard inklapbaar

Bericht door jos » 17 feb 2011, 16:48

zou zo snel mogelijk verhuizen naar Nederland :D

Wat een gedoe met die tuv,blij dat we die niet in Nederland hebben.

gr jos
goldwing 1200 aspencade,84

verarie
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jan 2011, 15:46
Type Goldwing: GL1100

Re: Zijstandaard inklapbaar

Bericht door verarie » 17 feb 2011, 17:08

hallo Peter,
Ik ga dat morgen even uitproberen en ze bedoelen echt die zijstandaard.
Ik mag het ook helemaal weglaten zij de TUV.
Maar dat wordt voor mij een beetje lastig op en afstappen met die korte beentjes van mij :shock:
Ze hebben liever dat je op je bek gaat met of en afstappen, dan dat je op je plaat gaat met weg rijden :D

Groet
verarie

verarie
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jan 2011, 15:46
Type Goldwing: GL1100

Re: Zijstandaard inklapbaar

Bericht door verarie » 17 feb 2011, 17:21

Hallo Jos,

Je hebt helemaal gelijk :-).
Als ik dat geweten had, als je hoort wat voor regels ze hier hebben.
Deze winter mocht ik niet rijden omdat er voor de goldwing geen winterbanden zijn M+S of met sneeuwvlokje erop.
Ik heb zelfs gehoord als je je motor buiten neerzet en het sneeuwt dan kun je een boete krijgen :shock:
Ik dacht dat ze in nederland gek waren :lol:

Ja ja :evil:

Groet,
Verarie

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Zijstandaard inklapbaar

Bericht door harmdeboer » 17 feb 2011, 17:28

verarie schreef:Hallo :D is er iemand die mij kan vertellen hoe ik mijn zijstandaard van de gl 1100 automatisch kan laten inklapen.
Ik woon in Duitsland en nou wil de TUV keuring dat de zijstandaard automatisch in klapt als je de motor recht opzet :cry:
Weet iemand hoe ik dat het beste kan doen?

Groet,

Verarie

wellicht een domme vraag... maar heeft de Duitse regering geen type goedkeuring gedaan toen deze motor in Duitsland geïntroduceerd werd? zo ja dan moeten hun toch de uitvoering respecteren zoals hij is of is de wetgeving in Duitsland daarin zo verschillend!?
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

peter

Re: Zijstandaard inklapbaar

Bericht door peter » 17 feb 2011, 17:31

Zou hem eraf halen bij de keuring en thuis er weer opzetten.

Winterbanden zijn er inderdaad niet volgens mij. maar een bekeuring geven voor een stilstaande motor waarvan de bestuurder thuis bij de kachel zit is wel erg van de gekke. Is het zelfde als zeggen jou auto/motor kan 200 km/u en hier heb je vast een bekeuring voor te hard rijden. Maar ik heb wel gekkere dingen meegemaakt met de polizei (wasserschutz).

Gebruikersavatar
Jan Geel
Berichten: 438
Lid geworden op: 16 mei 2010, 10:30
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Nieuwegein

Re: Zijstandaard inklapbaar

Bericht door Jan Geel » 17 feb 2011, 18:04

Ik kom niet verder dan de volgende eis:

Sind Seiten- und Hauptständer in der Fahrstellung gesichert?

En dat betekent alleen dat jiffy en middenbok uitzichzelf omhoog moeten blijven zitten.

vraagje: Ben je echt niet de dupe aan het worden van een 1 aprilmop? :?
GoldWing GL1000 K1 (d'oude heer), 1976

Gebruikersavatar
Snowdog
Berichten: 742
Lid geworden op: 22 sep 2007, 20:26
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Limburg

Re: Zijstandaard inklapbaar

Bericht door Snowdog » 17 feb 2011, 20:15

verarie schreef: Deze winter mocht ik niet rijden omdat er voor de goldwing geen winterbanden zijn M+S of met sneeuwvlokje erop.

Let op , M+S zonder sneeuwvlokje is geen winterband , M+S met sneeuwvlokje is wel een winterband .

Gr Ron .
Mijn You Tube Kanaal

http://www.youtube.com/user/321Snowdog

Gr Ron .

Gebruikersavatar
Wingnut
Berichten: 713
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:51
Type Goldwing: GL1800

Re: Zijstandaard inklapbaar

Bericht door Wingnut » 17 feb 2011, 21:55

verarie schreef:Hallo :D is er iemand die mij kan vertellen hoe ik mijn zijstandaard van de gl 1100 automatisch kan laten inklapen.
Ik woon in Duitsland en nou wil de TUV keuring dat de zijstandaard automatisch in klapt als je de motor recht opzet :cry:
Weet iemand hoe ik dat het beste kan doen?

Groet,

Verarie
Onzin, ik rij al vanaf 1979 Goldwing en heb ook veel Goldwing treffens bezocht in die jaren en daardoor ook in Duitsland contacten opgedaan. De Duitse GL1100 was in deze gelijk aan de Nederlandse GL1100, net als bij de GL1000 zal de standaard niet automatisch inklappen. De Duitse GL1000 of GL1100 rijders moeten elk jaar naar de TUV keuring (APK) en deze controleur zou dit moeten weten als hij ook de jaarlijkse keuring op motoren doet dat deze standaard niet automatisch inklapt. Anders moet hij maar eens met bewijzen komen door b.v. de typegoedkeuring als hij denkt dat dit moet, dit zal hem niet lukken voor de GL1100.
Harry Nelissen
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2019 Honda CRF1000 Africa Twin DCT Tricolor
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering

verarie
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jan 2011, 15:46
Type Goldwing: GL1100

Re: Zijstandaard inklapbaar

Bericht door verarie » 17 feb 2011, 21:56

Hallo Jan Geel,

Ja ik dacht ook even dat ik beet genomen was maar nee hoor :x

Dit heb ik gevonden bij TUV Nord
61StVZO // 93/31 EWG
Ohne geht´s nicht!


- ein Seitenständer und/oder ein Hauptständer muss vorhanden sein
- ein Losfahren mit ausgeklapptem Ständer darf nicht möglich sein - der/die Ständer muss/müssen sicher fixiert werden - i.d.R. mittels zweier Federn oder eine Feder in Verb. mit einer Halteklammer oder eine nachgewiesen haltbare Feder (10000 Zyklen)
Dit is de link http://www.tuev-sued.de/hanse/tipps_fuer_motorradfahrer

Groet,
Verarie

verarie
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jan 2011, 15:46
Type Goldwing: GL1100

Re: Zijstandaard inklapbaar

Bericht door verarie » 17 feb 2011, 22:07

Snowdog schreef:
verarie schreef: Deze winter mocht ik niet rijden omdat er voor de goldwing geen winterbanden zijn M+S of met sneeuwvlokje erop.

Let op , M+S zonder sneeuwvlokje is geen winterband , M+S met sneeuwvlokje is wel een winterband .

Gr Ron .

Bedankt :D ik hoop dat ze wel die bandjes gaan maken tot nu toe lees ik er nog weinig over.
hier in de heimat :roll:

verarie
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jan 2011, 15:46
Type Goldwing: GL1100

Re: Zijstandaard inklapbaar

Bericht door verarie » 17 feb 2011, 22:26

Wingnut schreef:
verarie schreef:Hallo :D is er iemand die mij kan vertellen hoe ik mijn zijstandaard van de gl 1100 automatisch kan laten inklapen.
Ik woon in Duitsland en nou wil de TUV keuring dat de zijstandaard automatisch in klapt als je de motor recht opzet :cry:
Weet iemand hoe ik dat het beste kan doen?

Groet,

Verarie
Onzin, ik rij al vanaf 1979 Goldwing en heb ook veel Goldwing treffens bezocht in die jaren en daardoor ook in Duitsland contacten opgedaan. De Duitse GL1100 was in deze gelijk aan de Nederlandse GL1100, net als bij de GL1000 zal de standaard niet automatisch inklappen. De Duitse GL1000 of GL1100 rijders moeten elk jaar naar de TUV keuring (APK) en deze controleur zou dit moeten weten als hij ook de jaarlijkse keuring op motoren doet dat deze standaard niet automatisch inklapt. Anders moet hij maar eens met bewijzen komen door b.v. de typegoedkeuring als hij denkt dat dit moet, dit zal hem niet lukken voor de GL1100.

Hallo Wingnut,
dat dacht ik ook maar tot nu toe vind ik alleen maar berichten dat de standaard niet uit geklapt mag blijven.
Ik heb op dit forum bij jan geel de link naar de TUV Nord gezet met de regels.
Het is belachelijk 2 jaar geleden heb ik de gl 1100 geimporteerd van Nederland -Duitsland :D nou dat gelach ging er af wat een gezeik heb ik hier gekregen overal moest het CE teken opstaan spiegels, lampenglas, plexiglasraam, achterlichten, enz :shock:
Ik vroeg of ze wel goed bij hun hoofd waren " Ik zei: Deze motor rijdt al 30 jaar in nederland en is europees gekeurd. :evil:
De chef was weggelopen en het was een half uur stil.
Je raadt het nooit.
Precies Alles GOEDGEKEURD
Nu kom ik na 2 jaar voor een simple keurinkje :cry:

Groet,
Verarie

Gebruikersavatar
Jan Geel
Berichten: 438
Lid geworden op: 16 mei 2010, 10:30
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Nieuwegein

Re: Zijstandaard inklapbaar

Bericht door Jan Geel » 17 feb 2011, 22:30

Kan het ook niet zo zijn dat voor motoren van voor een bepaalde datum een uitzondering wordt gemaakt, net als in Nederland voor de blauwe kentekenplaat of het niet hoeven hebben van richtingaanwijzers als je motor van voor 1970 (geloof ik) is.

http://s10.directupload.net/file/d/2259 ... c8_jpg.htm

Mijn Duits is te slecht om het juist te kunnen vertalen, maar misschien staat er iets positiefs in. :?
Sorry voor de irritante pop-up. :oops:
GoldWing GL1000 K1 (d'oude heer), 1976

Gebruikersavatar
Wingnut
Berichten: 713
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:51
Type Goldwing: GL1800

Re: Zijstandaard inklapbaar

Bericht door Wingnut » 17 feb 2011, 22:31

Vraag eens hulp of de Duitse tegenhanger van dit forum

http://www.goldwing-forum.de/forum/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;?

Daar zitten genoeg GL1000 en GL1100 rijders die elke jaar de TUV keuring moeten laten doen en je eventueel kunnen adviseren hierover. Vroeger was de TUV heel streng op het aanbrengen van accessoires en was er een lijvige uitwisseling van TUV plaatsen en/of personen die zaken in de "brief" opnamen, die anderen Tuv weer niet deden. Sommige fanatiekelingen reden toen honderden kilometer om bepaalde accessoires te legaliseren.
Harry Nelissen
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2019 Honda CRF1000 Africa Twin DCT Tricolor
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering

Plaats reactie