Clarion I installeren

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
flatfour

Clarion I installeren

Bericht door flatfour » 23 aug 2010, 13:53

Hallo allen,
Ik ben nieuw hier en sinds een paar maanden de trotse eigenaar van een 1983 aspencade (digitale dash/compressor/two-tone paint) in europese uitvoering. Deze heeft standaard helaas geen radio. Clarion speakers zitten wel al in de kuip vreemd genoeg. Nu heb ik van een vriend een complete Clarion I kunnen overnemen, dus losse versterker, radio met apart bedieningspaneel en afneembaar frontje en ook de originele antenne met kabel. Dit weekeinde alles gemonteerd, alles werkt, alleen de fm ontvangst is heel slecht, am heb ik wel goed geluid.
Wat kan de oorzaak van slechte fm kwaliteit zijn?
Bij dit type Clarion zit de versterker achter het rechter knipperlicht en de radio achter het bedieningspaneel/display links in de kuip. Eigenlijk hoort er een Clarion II in deze motor geloof ik, maar de Clarion I vind ik al mooi genoeg. Verder heeft mijn motor een klokje en een voltmeter in het aparte dashboard dat aan de kuip vastzit (de digitale dash zit op de kroonplaat)
groet

flatfour

Re: Clarion I installeren

Bericht door flatfour » 24 aug 2010, 08:41

Inmiddels wat verder gevorderd:
n.a.v. vergelijkbaar probleem op amerikaans forum heb ik het vermoeden dat het probleem in het bedieningspaneel zit. Dit open gemaakt en blijkt al eerder te zijn gerepareerd: van de zeven tiptoetsen zijn er al vier vernieuwd. Heb inmiddels ook gelezen dat de tiptoetsen vaker kapot gaan. Maar mijn probleem van slechte fm kwaliteit wordt denk ik veroorzaakt door iets anders: de potmeter/schakelaar die schakelt tussen FM lo/FM/AM/AM lo.
Als deze slechte contacten heeft, kan dat een oorzaak zijn van slecht FM geluid, terwijl AM wel goed is?
Net op het werk de schakelaar schoon geblazen en gesprayed. Vanavond kijken of het resultaat oplevert.

peter

Re: Clarion I installeren

Bericht door peter » 24 aug 2010, 08:53

Zeker weten geen antenne probleem? zet er anders even een andere op van een auto.

Plaats reactie