Hallo beste Wingers en Wing techneuten.
Sinds vorig jaar heb ik een 1100 Interstate van 1980 met 104.000 km op de klok. Alles functioneert naar behoren en hij rijd prima. Toch zijn er een tweetal zaken waar ik me enigszinds zorgen over maak.
Als ik over- of terugschakel hoor ik vrijwel altijd een luid klakkend geluid. Alsof hij in de versnelling "valt". Wat kan dit zijn? Slijtage van de bak of wellicht een euvel van de koppeling?
Daarnaast maakt hij een tikkend geluid bij het accelereren. Zodra de motor op snelheid is, is het getik weg. Dit doet hij als de motor op temperatuur is. Ik snap best dat gezien de km-stand en leeftijd deze best wat meer herrie mag maken, maar dit geluid baart me toch wel zorgen. Ik moet er wel bij vertellen dat ik 3 weken terug olie heb ververst (10W40 half synthetisch) en het sindsdien wat minder is geworden, maar nog zeker niet weg is.
Ik hoop dat jullie mij een beetje gerust kunnen stellen
Alvast bedankt voor jullie, ongetwijfeld vakkundige, antwoorden en suggesties
Koppeling en tikkend geluid
-
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 28 sep 2009, 09:43
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Helmond
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01 jun 2010, 22:33
Re: Koppeling en tikkend geluid
Lijkt verdacht veel op mijn klacht met de versnellingsbak.
Re: Koppeling en tikkend geluid
Zet je achtervering maar eens een stuk harder, waarschijnlijk is je druk te laag waardoor je kruiskoppeling van de cardan een te grote hoek maakt, dit geeft klappen in de bak en rijdt niet fijn.
-
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 28 sep 2009, 09:43
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Helmond
Re: Koppeling en tikkend geluid
Hallo Peter,
Bedankt voor je reactie. Probleem is alleen dat er niet meer de originele (luchtgeveerde) veren onder zitten. Die er nu onderzitten zijn overigens wel verstellbaar, dus ik ga het wel proberen (ondanks het extra sleutelwerk).
Gr. Rens
Bedankt voor je reactie. Probleem is alleen dat er niet meer de originele (luchtgeveerde) veren onder zitten. Die er nu onderzitten zijn overigens wel verstellbaar, dus ik ga het wel proberen (ondanks het extra sleutelwerk).
Gr. Rens
Re: Koppeling en tikkend geluid
Bij eerdere 1100ers kon je de achtervering met luchtdruk verstellen, als de druk te laag was ging er een lampje op je dashbord branden en kon je ook niet harder dan een bepaald aantal km/u. Bij het op contact zetten werd er eerst gecheckt of de druk goed was. Weet niet of je orginele vervangings schokbrekers hebt maar als deze korter zijn dan orgineel zou ik toch opzoek gaan naar andere.