koelfan slaat niet aan

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1026
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

koelfan slaat niet aan

Bericht door appieabc » 15 mei 2010, 14:14

goedendag is er iemand die weet of en hoe je de sensor kan doormeten die tegen het thermostaat huis aan zit wil kijken of dit het euvel is of toch de
themostaat of kan mischien ook nog waterpomp zijn.
p.s fan is al doorverbonden en draait gewoon.
bij v dank groeties appie

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: koelfan slaat niet aan

Bericht door RonalT » 15 mei 2010, 18:51

appieabc schreef:goedendag is er iemand die weet of en hoe je de sensor kan doormeten die tegen het thermostaat huis aan zit wil kijken of dit het euvel is of toch de
themostaat of kan mischien ook nog waterpomp zijn.
p.s fan is al doorverbonden en draait gewoon.
bij v dank groeties appie
Als je de schakelaar bedoel die de ventilator inschakel, die kan je eenvoudig doormeten. Bij lage temperaturen is deze open (weerstand heel hoog) en bij hoge temperaturen is de schakelaar gesloten (weerstand heel laag).

Bij de documentatie van mijn 1500 staat 'Closes at 98 - 102 gr. C.' dus in een pannetje kokend water houden en de weerstand moet van hoog naar laag gaan.... als je hem er uit haal gaat de weerstand weer van laag naar hoog :D
Ik vraag me trouwens wel af of je water gemakkelijk tot 100 graden kunt verwarmen in een open pannetje. Misschien moet je de schakelaar frituren ..... :roll:

Als de thermostaat kapot is blijft hij meestal gesloten en zal de temperatuur van je motor heel hoog worden.

Als de waterpomp kapot is wordt het water niet rondgepompt en gaat het plaatselijk koken, de radiator blijft dan redelijk koel.

Succes....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Re: koelfan slaat niet aan

Bericht door japie de cipier » 15 mei 2010, 19:06

appieabc schreef:goedendag
p.s fan is al doorverbonden en draait gewoon.
bij v dank groeties appie
Niet nieuwsgierig hoor, maar waarom is de fan doorverbonden?
en als dat zo is dan is het wel moeilijk om te weten wanneer de termostaat open gaat/fan gaat draaien of je moet volledig op je tempratuurmeter te durven vertrouwen [waarom niet]
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1026
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

Re: koelfan slaat niet aan

Bericht door appieabc » 15 mei 2010, 19:41

wel nieuwsgierig ,maar dat is gezond wie niet nieuwsgierig is komt ook nergens achter.het volgende jaap volgens mij gaat termostaat wel open blok en radiator worden warm(circulerende koelvloeistof) op of in het termosttaat huis zit een sensor welke de fan inschakelt dit hele proces happert dus loopt motor heet (warm is goed ,heet willen we niet hebben) :D :D :D nu wil dus zonder de boel te demonteren te weten zien te komen of deze sensor stuk is
of dat mijn thermostaat te laat open gaat :arrow: die is alleen te testen in een pannetje water :roll: water koud therrm dicht :mrgreen: water heet thermo
open tenminste net vooorrr het water kookt moet hij open gaan (water kookt bij 100 C,)fan doorverbinden geeft constant koeliing ,niet origineel maarr je komt er wel mee thuis.
dank voor reactie appie

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: koelfan slaat niet aan

Bericht door 1500 » 15 mei 2010, 19:54

Voor de 1100 thermo schakelaar, schakelt ook bij 98-102 graden, dus olie gebruiken om hem te verwarmen.
Koud is de schakelaar open/uit, bij de aangegeven temperatuur moet de schakelaar sluiten/aan.


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Re: koelfan slaat niet aan

Bericht door japie de cipier » 15 mei 2010, 20:05

appieabc schreef:wel nieuwsgierig ,maar dat is gezond (water kookt bij 100 C,)fan doorverbinden geeft constant koeliing ,niet origineel maarr je komt er wel mee thuis.
dank voor reactie appie
Je wil dus geen kookpunt maar een gemiddelde bedrijfstempratuur 80/90 graden.
en ja als je fan altijd aanstaat heb je een constante koeling en dat wil je ook niet.
conclusie als je de Fan al heb doorverbonden was er dus al een probleem en zit je te wachten op een kip met een gouden ei. en daar zou ik dan dus niet de oplossing voor hebben, sorry.
Afbeelding
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: koelfan slaat niet aan

Bericht door RonalT » 15 mei 2010, 20:23

appieabc schreef:open tenminste net vooorrr het water kookt moet hij open gaan (water kookt bij 100 C,)
Theoretisch wel, bij 1 atmosfeer (luchtdruk op zeeniveau, 101,325 kPa) is het kookpunt van water 100 °C, of eigenlijk, meer precies: 99,97 °C.
En op dit moment is de luchtdruk in Nederland 101,2 tot 101,5 kPa dus dat zit wel goed. Maar ....
in een open pannetje koelt het water aan de bovenzijde af.....

Ik ben eens aan het meten geweest en er ontstaan behoorlijke verschillen in een pannetje kokend water.

Beter is zoals ik al schreef 'frituren' of zoals Pierre schreef 'verwarmen in olie'. (misschien dat ze dat thuis niet zo'n goed idee vinden men vind het meestal 'stinken')
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: koelfan slaat niet aan

Bericht door 1500 » 15 mei 2010, 21:02

Zoals ik het begrijp, fan slaat niet meer aan, je hebt dus om koeling te houden de fan doorverbonden.
En je wilt nu dus weten hoe je de thermoschakelaar kan testen omdat deze niet meer werkt.

Als ik het goed heb volgens de manual zitter er op de thermoschakelaar 2 stekkers, als je deze beide doorverbind gaat de fan wel draaien.
Dan kun je ervan uitgaan dat de thermoschakelaar defekt is, omdat de fan gaat draaien is de rest van de bedrading dus in orde.

Olie gebruik je omdat je dit boven de 100 graden kan verwarmen, zonnebloem olie is ook goed, stinkt niet zo bij net over de 100 graden.


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1026
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

Re: koelfan slaat niet aan

Bericht door appieabc » 15 mei 2010, 22:23

bedankt pierre hier heb ik wat aan nogmaals bedanktga er morgen mee aan de slag
vriendelijke groet appie

Gebruikersavatar
WingMan84
Berichten: 1519
Lid geworden op: 12 jan 2010, 09:54
Contacteer:

Re: koelfan slaat niet aan

Bericht door WingMan84 » 15 mei 2010, 22:32

weet niet hoe dat precies met de temp zit maar is die voor koelvloeistof niet hoger dan van gewoon water? en dus ook een veel betere koeler dan water, tenminste dat is bij de auto wel altijd zo, en bij een motor zal het toch niet veel anders zijn :?: :?: :?:

Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1026
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

Re: koelfan slaat niet aan

Bericht door appieabc » 15 mei 2010, 22:55

jadkenjay :?: :?: nee dacht dat temp gelijk waren enkel omdat koelsysteem onder druk staat/komt gaat de vloeistof op een hogere temp pas ;koken';
koelvloeistof is enkel beter ivm kalkaanslag door gebruik van niet gedistileerd water.
groeties appie

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: koelfan slaat niet aan

Bericht door 1500 » 15 mei 2010, 23:56

Koelvloeistof heeft een hoger kookpunt, wel soort afhankelijk, 104, 106 en 108 graden heb ik al gezien, onder druk ergens bij de 135 graden, water dacht ik ergens rond de 120-125 graden in het koelsysteem.


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: koelfan slaat niet aan

Bericht door RonalT » 16 mei 2010, 09:23

Het kookpunt is afhankelijk van de luchtdruk. Het kookpunt is een temperatuur waarbij dampbellen aan de vloeistof kunnen ontsnappen. Zoals ik al eerder schreef, bij 1013 mBar kookt water bij 100 graden.
Als de luchtdruk boven de vloeisof hoger wordt kost het de dampbellen meer moeite om te ontsnappen. Omgekeerd als de luchtdruk lager wordt.

Daarvan maakt mijn werkgever gebruik.
Wij koken een suikerstroop onder vacuum. Daardoor kookt het al bij 60 - 70 graden Celsius.
In de stoomketels koken wij water onder druk, bij een druk van 50 BARA (absolute druk) kook het water bij een temperatuur van circa 350 graden.

Ook de snelkookpan thuis maakt van dit principe gebruik. Een iets hogere druk en een iets hogere temperatuur waardoor eten veel sneller gaar is.

In het koelsysteem ontstaat druk en daardoor worden koelwatertemperaturen van 120 mogelijk.....
Als koelvloeistof een hoger kookpunt heeft kan dat nog iets warmer worden
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
WingMan84
Berichten: 1519
Lid geworden op: 12 jan 2010, 09:54
Contacteer:

Re: koelfan slaat niet aan

Bericht door WingMan84 » 16 mei 2010, 09:37

Zo zie je maar, je bent nooit te oud om te leren.... 8) 8) Best interessant om dit soort toppics te volgen :wink: :wink:

Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1026
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

Re: koelfan slaat niet aan

Bericht door appieabc » 16 mei 2010, 13:23

toppers :!: ooo needat is aankomend weekend pas dank voor alle know how dat is chinees :D :D :D voor kennis ga eerst is aftappen en kijken of er door reparatiemeneer wel koelvleostof in zit :evil: heb een vermoeden dat er alleen maar water in zit

groeties appie

Plaats reactie