accu opladen

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Rens Janssen
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 sep 2009, 09:43
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Helmond

accu opladen

Bericht door Rens Janssen » 04 mar 2010, 21:23

Hallo,
Wie kan mij helpen? Ik wil niet elke keer de accu uit mijn Goldwing hoeven halen om hem op te laden. Ik wil dan ook een externe aansluiting hiervoor maken (sigarette-aansteker of zoiets) Kan ik deze gewoon rechtstreeks op mijn accu aansluiten of is dat te simpel gedacht?
Alvast bedankt,
Rens

Gebruikersavatar
wing67
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 333
Lid geworden op: 07 feb 2010, 19:36
Locatie: maaseik

Re: accu opladen

Bericht door wing67 » 04 mar 2010, 21:27

deze sluit je best aan op de batterij, ik heb dan ook een opbouw contactje in mijn linkerkoffer gebouwd, ik steek daar de plug in voor het laden..... :idea:
http://www.runeworld.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: accu opladen

Bericht door RonalT » 04 mar 2010, 21:37

De beste plek is inderdaad aansluiten op de accu. Dan weet je zeker dat er geen schakelaars tussen zitten.

Maar bedenk wel dat een aansluiting waar altijd spanning op staat eerder zal oxideren.... Gebruik dus wel een goede aansluiting. Denk er ook aan een aansluiting te gebruiken waar je de plus en min niet kan verwisselen.

Toen ik mijn motor kocht zat er een tulpplug in een koffer waar de vorige eigenaar zijn acculader op aan sloot.

Afbeelding

Deze was niet helemaal vrij van groene aanslag.....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

hannow

Re: accu opladen

Bericht door hannow » 04 mar 2010, 22:00

Kan je direkt aansluiten op accu,geen probleem.
Ik heb een druppellader en daar zat een aparte kabel met stekker bij,die je zo aan kan sluiten
op accu.
Zelf heb ik de stekker los achter zijdeksel liggen,dus aleen ff deksel eraf en aansluiten.
Wel heb ik het advies gekregen ,om tijdens laden de noodschakelaar op stuur af te zetten.
Is beter voor alle elektronica in je motor,...misschien onzin,...maar kan ook zeker geen kwaad om ff uit te zetten.

Rens Janssen
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 sep 2009, 09:43
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Helmond

Re: accu opladen

Bericht door Rens Janssen » 04 mar 2010, 22:11

Bedankt voor jullie wijze adviezen en snelle reactie.
Groeten
Rens

Gebruikersavatar
Miky Biky
Berichten: 118
Lid geworden op: 29 dec 2008, 21:39
Locatie: Lommel

Re: accu opladen

Bericht door Miky Biky » 05 mar 2010, 18:59

Zet er voor de veiligheid ook maar een zekering tussen, een beetje zwaarder dan wat je lader geeft. Persoonlijk zou ik er een goed motorstopcontact op zetten, dit lijkt wat op het stopcontact van de autosigarettenaansteker maar is wat kleiner en heeft een klepje of waterdicht dopje. Dit moet je wel kunnen vinden in de betere motor- of accesoireshop.
Een afbeelding:
Afbeelding

Grtzz, M.

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: accu opladen

Bericht door 1500 » 05 mar 2010, 19:24

Inderdaad beter kun je de 12V stopcontakten nemen wel de grote maat, sigaren aansteker model, zijn te koop bij de auto en caravan zaken, rechtsreeks van de accu met zekering er tussen.
Stekkers verkrijbaar in rechte en haakse uitvoering en in universele uitvoering.
Een stekker aan de lader en klaar, en kun je ook weer gebruiken voor het opladen/aansluiten van je I pod of iets dergelijks.

Afbeelding

Afbeelding


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
Miky Biky
Berichten: 118
Lid geworden op: 29 dec 2008, 21:39
Locatie: Lommel

Re: accu opladen

Bericht door Miky Biky » 05 mar 2010, 22:39

Waarom een de grote maat, misschien iets meer mogelijkheden om in pluggen?
Het stopcontact dat je op de foto laat zien lijkt mij de kleine (diameter ~13mm) en van de stekker neem je de rode dop af om hem in het motorstopcontact te steken.


Grtzz, M.

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: accu opladen

Bericht door 1500 » 06 mar 2010, 12:52

Met de grotere maat heb je iets meer mogelijkheden, laders/voedings adaptors hebben niet altijd dat verloop hulsje er op.
De foto is van de kleine uitvoering, maar het ging me meer om het laten zien dat er diverse uitvoeringen zijn, niet elke zaak heeft alle types chasssis delen in het programma.
Niet alle chassis delen zijn makkelijk te gebruiken en de een vind dit of dat mooi, maar dat is heel persoonlijk.
Bij mij zat de kleine er al op, alleen even de bedrading rechtstreek op de accu aangesloten met een zekering ertussen.
Als je toch een gaat monteren dan is het goed om er aan te denken dat je hem ook nog kunt gebruiken als voeding, maar in de kleine passen niet alle adaptors.
De keuze is geheel aan je zelf, maar je kunt er wel aan denken om een grotere te kiezen.
Kleine of grote het werkt wel heel prettig, stekker er in en de acculader aanzetten, geen los plugje achter een kapje of ergens onder of zo om er bij te kunnen komen en geen gepruts.


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Chrit

Re: accu opladen

Bericht door Chrit » 06 mar 2010, 13:38

1500 schreef:Met de grotere maat heb je iets meer mogelijkheden, laders/voedings adaptors hebben niet altijd dat verloop hulsje er op.
De foto is van de kleine uitvoering, maar het ging me meer om het laten zien dat er diverse uitvoeringen zijn, niet elke zaak heeft alle types chasssis delen in het programma.
Niet alle chassis delen zijn makkelijk te gebruiken en de een vind dit of dat mooi, maar dat is heel persoonlijk.
Bij mij zat de kleine er al op, alleen even de bedrading rechtstreek op de accu aangesloten met een zekering ertussen.
Als je toch een gaat monteren dan is het goed om er aan te denken dat je hem ook nog kunt gebruiken als voeding, maar in de kleine passen niet alle adaptors.
De keuze is geheel aan je zelf, maar je kunt er wel aan denken om een grotere te kiezen.
Kleine of grote het werkt wel heel prettig, stekker er in en de acculader aanzetten, geen los plugje achter een kapje of ergens onder of zo om er bij te kunnen komen en geen gepruts.


Groeten Pierre :wink:

Pierre, ik heb een kleine 12v plug met een verloop stekker met grote 12v...dus alles is mogelijk!

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: accu opladen

Bericht door 1500 » 06 mar 2010, 21:50

Hmm ik heb ook een kleintje :shock: maar kan er goed mee overweg :mrgreen:


Groeten Pierre

Een grassprietje kietelt beter als een boomstam :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Plaats reactie