schakelt moeilijk in de vrij
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 16:42
schakelt moeilijk in de vrij
Hallo allemaal, heb een gl1100 van '80 met een probleempje als de motor stationair draait en hij staat in de eerste versnelling, krijg ik hem niet meer in zijn vrij, wel als ik de motor uitzet erg lastig bij bv een stoplicht ofzo wie kent dit euvel. Gr. Jake
-
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Harderwijk
Re: schakelt moeilijk in de vrij
Misschien de koppeling die niet goed vrij komt.
Groeten Pierre
Groeten Pierre
Navigator: Pierre
GL1500A 1989
GL1500A 1989
- gerbet
- Berichten: 1566
- Lid geworden op: 25 jul 2006, 15:11
- Locatie: Twello
Re: schakelt moeilijk in de vrij
misschien de vloeistof verversen
ik weet niet wanneer je die ververst hebt maar op den duur gaat de kracht er uit en dan werkt hij niet goed meer.
gr.gerbet
ik weet niet wanneer je die ververst hebt maar op den duur gaat de kracht er uit en dan werkt hij niet goed meer.
gr.gerbet
Re: schakelt moeilijk in de vrij
Durf het niet met zekerheid te zeggen maar dacht de 1100 een kabel had Heb bijna 2 jaar rondgereden op zo'n 1100 maar weet het niet meer zekergerbet schreef:misschien de vloeistof verversen
ik weet niet wanneer je die ververst hebt maar op den duur gaat de kracht er uit en dan werkt hij niet goed meer.
gr.gerbet
Meest waarschijnlijke is inderdaad dat de koppelingsplaten niet meer vrij komen en er een lichte druk op je bak blijft staan waardoor je je pookje niet omhoog krijgt.
Probeer eens als je stil staat en hij wil niet omhoog je kontakt uit te zetten en als hij dan wel omhoog komt ( de kracht is er dan vanaf) dan is je koppeling toe aan een beurt. Desnoods lichtjes de motor een klein beetje voor en achteruit drukken, een paar cm is al genoeg, dan moet hij zo vrij floepen.
- appieabc
- Berichten: 1026
- Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: amsterdam
Re: schakelt moeilijk in de vrij
hoi heb een 1100 asp heb het zelfde euvel olie vernieuwd koppeling gesteld ,verniewd toerental hoger/lager gesteld blijft ......,oplossing in mijn geval zet hem in zijn vrij als motor nog rolt de wielen dan succes, mag het zo zijn dat je het ongemak vindt hoor ik het graag appie
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 16:42
Re: schakelt moeilijk in de vrij
Hallo, ja als ik hem van het kontakt af zet kan ik vrij schakelen dus het zal wel de koppeling zijn, moet het blok er dan helemaal onderuit of hoe moet ik het oplossen afstellen of vernieuwen.
gr.Jake
gr.Jake
Re: schakelt moeilijk in de vrij
Gewoon even de kabel wat strakker zetten, wel een paar mm vrije slag aan het handle houden. Eventueel als de kabel wat zwaar gaat de kabel smeren of anders een nieuwe erop.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 16:42
Re: schakelt moeilijk in de vrij
Kan hij nog ergens anders gesteld worden bij het stuur en onder bij het armpje op het blok staan de stelboutjes al zo goed als helemaal uit, kunnen de platen ook nog strakker gezet worden of moet er dan een nieuwe
koppeling in dan moet het blok eronder uit of niet.
GR.Jake
koppeling in dan moet het blok eronder uit of niet.
GR.Jake
Re: schakelt moeilijk in de vrij
Ik dacht dat je ergens halverwege de kabel nog langer/korter kan maken met een stelwartel. Anders gewoon een nieuwe kabel erop, gaat veel soepeler als een oude en je kan weer alles goed instellen.
- Miky Biky
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 29 dec 2008, 21:39
- Locatie: Lommel
Re: schakelt moeilijk in de vrij
Hallo Jake en Aspie,
als ik naar mijn GL1000 kijk en waarschijnlijk ook bij uw GL1100, dan is de enige kabel die je halverwege kan bijstellen een gaskabel. Maar nu even terug komen op de koppeling afstellen, volgens mij heeft de koppeling drie mogelijke afstellingen. De eerste: een schroefverstelling aan het koppelingshendel, de tweede: aan het einde van de kabel waar die het blok in gaat, bij deze twee is de methode hetzelfde, je maakt de mantel langer ten opzichte van de kabel. De derde is de meest moeilijke, hiervoor moet je het dekseltje aan de achterzijde van het koppelingshuis verwijderen, hier zie je de kabel binnen komen en aan het hefboompje trekken. Hier kan je de drukbout verstellen door eerst de borgmoer te lossen, stel eerst beide vorige verstellingen terug ergens tussen het begin en halverwege, zodat je terug regeling hebt en niet over een half jaar terug de moeilijkste manier moet gebruiken.
Tracht eerst deze mogelijkheden en als laatste kan je de koppeling zelf onder handen nemen, dit moet mogelijk zijn met het blok in het frame, al zal het niet de gemakkelijkste job zijn die je ooit aan uw motorfiets gedaan hebt, maar het blok verwijderen is dat ook weer niet.
Grtzz, M.
als ik naar mijn GL1000 kijk en waarschijnlijk ook bij uw GL1100, dan is de enige kabel die je halverwege kan bijstellen een gaskabel. Maar nu even terug komen op de koppeling afstellen, volgens mij heeft de koppeling drie mogelijke afstellingen. De eerste: een schroefverstelling aan het koppelingshendel, de tweede: aan het einde van de kabel waar die het blok in gaat, bij deze twee is de methode hetzelfde, je maakt de mantel langer ten opzichte van de kabel. De derde is de meest moeilijke, hiervoor moet je het dekseltje aan de achterzijde van het koppelingshuis verwijderen, hier zie je de kabel binnen komen en aan het hefboompje trekken. Hier kan je de drukbout verstellen door eerst de borgmoer te lossen, stel eerst beide vorige verstellingen terug ergens tussen het begin en halverwege, zodat je terug regeling hebt en niet over een half jaar terug de moeilijkste manier moet gebruiken.
Tracht eerst deze mogelijkheden en als laatste kan je de koppeling zelf onder handen nemen, dit moet mogelijk zijn met het blok in het frame, al zal het niet de gemakkelijkste job zijn die je ooit aan uw motorfiets gedaan hebt, maar het blok verwijderen is dat ook weer niet.
Grtzz, M.
Re: schakelt moeilijk in de vrij
Klopt helemaal, je hebt mijn geheugen weer opgefrist Thanx
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 16:42
Re: schakelt moeilijk in de vrij
Oke jongens, bedankt voor jullie kennis, ik weet nu wat te doen ga het proberen jullie horen nog van me.
Gr. Jake
Gr. Jake
Re: schakelt moeilijk in de vrij
Dat gaat ook op voor het moeilijk vinden van de neutraal stand? Mijn ervaring is dat je aan de kracht van de "schakelpook" kunt voelen of deze in een verzert of neutraal klikt. Dat heb niet met mijn GL1100... klinkt dat bekend?
- mario1976
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:45
- Locatie: Beek en Donk
Re: schakelt moeilijk in de vrij
Heb zelf een gl1100 asp. De mogelijkheid die je bij de gl1000 hebt om de koppelingsstift te stellen achter het dekseltje achter op het blok, is er bij de gl1100 niet, deze heeft niet zo'n dekselstje, de koppelingshevel zit hier aan de rechterzijkant op de achterste koppelingsdeksel en heeft verder geen afstelmogelijkheden dan alleen de kabel.
De koppeling is te verwijderen met het blok erin, heb bij de mijne de koppelingsplaten een keer vervangen, is wel een kl*tewerk maar niet zo erg als het blok eronderuit natuurlijk.
Succes
De koppeling is te verwijderen met het blok erin, heb bij de mijne de koppelingsplaten een keer vervangen, is wel een kl*tewerk maar niet zo erg als het blok eronderuit natuurlijk.
Succes
veel rijplezier,
Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000
http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000
http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: schakelt moeilijk in de vrij
Heb het blok er nu toch naast liggen, lijkt me geen overbodige luxe omdat nu te verhelpen