accuprobleempje ?

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
hagee
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 feb 2009, 21:38
Locatie: twello

accuprobleempje ?

Bericht door hagee » 16 sep 2009, 09:47

Hallo Manne ,

ik heb een probleempje met mijn accu . Als ik mijn wing ( Aspencade gl1100 uit 1982 ) een dag of 3-4 niet gebruik is de accu leeg of nagenoeg leeg . Hij wil dan niet meer starten . Nou heb ik wel eens gehoord dat de accu ergens stroom kan weglekken , maar ik heb geen idee hoe je dit kan controleren . Wie heeft dit probleem ook wel eens bij de hand gehad en heeft een oplossing of advies . Manne houd hem op de weg !

Groeten Hagee

Gebruikersavatar
lemmens
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1372
Lid geworden op: 14 dec 2007, 21:09
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Boechout

Re: accuprobleempje ?

Bericht door lemmens » 16 sep 2009, 14:08

tja
het kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben
1: is het accuzuur level in je accu nog ok
2: hoe oud is je accu het kan natuurlijk zijn dat ie gewoon op is
3: word je accu wel voldoende opgeladen (dynamo stuk)
4: als het kontakt uit is zijn dan wel alle stroom verbruikers ook uit ( bij mij blijft mn intercom stroom trekken met gevolg dat na 2 weken mn accu leeg is heb er een stekker tussen nu dus als ie langere tijd stil staat koppel ik mn intercom los)

en zo zullen er nog wel meer oorzaken zijn die er voor kunnen zorgen dat je accu leeg raakt
hopelijk vind je de oorzaak want 3 dagen en accu leeg is wel erg snel

greets
lemmens
gl 1100 aspencade '82
GL 1500j Dynastic Blue bj 02-1988 (PB192 M) met 2 antennes en een vlagenmastje

gl 1100 aspencade bj'82 (van6-2005 tot10-2011)
52000miles met gereden

sturgis
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:02
Locatie: grootebroek
Contacteer:

Re: accuprobleempje ?

Bericht door sturgis » 16 sep 2009, 17:48

Je kunt ook eerst even langs een locale garage/motorzaak gaan om te vragen of ze de accu even testen nog geen minuutje werk en dan weet je in ieder geval of je accu goed is of niet

Succes
http://www.reversedtrike.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sturgismotoren.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.goldwingshop.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: accuprobleempje ?

Bericht door RonalT » 16 sep 2009, 18:07

hagee schreef:Nou heb ik wel eens gehoord dat de accu ergens stroom kan weglekken , maar ik heb geen idee hoe je dit kan controleren .
Hallo Hagee, dit kan je controleren door een van de accukabels los te maken en er een ampèremeter tussen te plaatsen.

Even duidelijk, je maak de plusdraad (rood) los. Je maak de plus (rood) van de ampèremeter of universeelmeter vast aan de accupool, de min (zwart) aan de rode draad.
Als je de meter inschakel mag je geen (of bijna geen) verbruik zien. Mocht er wel een stroom lopen dan is dat de reden dat je accu leeg gaat.

Het is ook mogelijk dat er één of meerdere cellen stuk zijn. Dit kan je controleren door de accu uit de motor te nemen en het niveau van de cellen controleren (eventueel bijvullen). Dan de acuu met een acculader volledig laden. Daarna koppel je hem los en laat hem enige uren staan. Dan meet je de spanning, die moet 12 volt of meer zijn. Mocht hij circa 10 of 8 volt zijn dan is er respektivelijk één of twee cellen kapot.

Is de spanning wel 12 volt dan laat je hem enige dagen staan en meet dan de spanning. Die moet dan nog circa 12 volt zijn. Is de accu stuk dan zal de spanning gezakt zijn.

Is dit alles niet het probleem dan moet je gaan denken dat eventueel de dynamo stuk is.
Dit is te controleren door de accu terug te plaatsen en een eindje te gaan rijden. Als je terug kom laat je de motor draaien en pak een universeelmeter. Deze zet je zodanig dat je minimaal 15 volt kan meten en meet, met nog steeds draaiende motor, de spanning op de accu, deze moet circa 14 volt zijn.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
roofer
Berichten: 365
Lid geworden op: 23 dec 2007, 17:14
Type Goldwing: GL1500
Locatie: geleen

Re: accuprobleempje ?

Bericht door roofer » 19 sep 2009, 16:13

heb je geen voltmeter maar wel een spanning zoeker kun je die tussen de min plaatsen, de min kabel loskoppelen van de accu en dan tussen de pool en de min kabel je spanning zoeker plaatsen, wanneer het lampje brand heb je een verbruiker.
ik bij die van mij afgelopen week de accu vernieuwd, hij was van 09-2007, dus nog geen 2 jaar, de accu pik zegt dat normaal is, en als je een goede accu hebt hij ongeveer 3 seizoenen gaat, dus reken maar uit.
ik dacht eerst ook dat het aan mijn dynamo lag, dus alles laten controleren, alles was oke, pffffffft, bleef de accu over en die was slechter, dus vernieuwen.
hoe ouder de wing, hoe gekker

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: accuprobleempje ?

Bericht door RonalT » 19 sep 2009, 17:37

Een goede accu gaat best lang mee.
De Shadow mijn vrouw rijdt maar een paar keer per jaar (circa 5 - 6 maal per jaar circa 1000 km totaal). En de accu houd het meestal een seizoen of 4 - 5 vol.
Geen druppellader of zo iets.
Maar als ik er aan denk haal ik de accu uit de Shadow en laad hem thuis één keer per winter op. (soms vergeet ik dat.)

Volgens mij zit er meestal een Yaesu accu in, 12 Volt 12 Ah
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie