motorproblems GL1100

Technische vragen, tips, trucs, enz.
wim lesabre59

motorproblems GL1100

Bericht door wim lesabre59 » 22 apr 2009, 22:25

Sinds een paar dagen had ik al het idee dat er bij een bepaald toerental een rammel in het blok zat, ook rookte de uitlaat aan bestuurderskant meer dan de andere.
Vanavond op weg naar huis werd het gerammel getik en veel lawaai en begon de GL1100 ook slecht te lopen en dus vreselijk te tikken.Ik heb het wel gehaald tot huis, maar met moeite, ook nu veel rook uit de linkeruitlaat en een vreselijk geluid uit het blok.

Iemand een idee waar ik dit euvel moet zoeken?? Misschien een klep of??

Groet

Wim

koltd
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 366
Lid geworden op: 16 jul 2008, 23:00
Type Goldwing: GL1000
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Bericht door koltd » 22 apr 2009, 23:09

olie vergeten te kijken lagers liggen er uit

wim lesabre59

Bericht door wim lesabre59 » 22 apr 2009, 23:20

oliepeil is goed , heb ik net nog bijgevuld (100km geleden)........ Lagers kan wel, maar niet omdat er geen olie meer in zat. En welke lagers zijn dat dan?? Krukas ofzo??

Gebruikersavatar
lemmens
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1372
Lid geworden op: 14 dec 2007, 21:09
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Boechout

Bericht door lemmens » 23 apr 2009, 11:39

tja
wat voor tik zit er in he
als ik mijn goldie tank doe ik er altijd loodvervanger in
bij aankoop was me op het hart gedrukt dit steeds te doen om de kleppen te beschermen
was het een paar maal vergeten (flesje op) en na 2 tank beurten kon ik de kleppen horen ( beetje pingelen)loodvervanger er in en de tik was over
hopelijk helpt dit bij jou ook
flesje is niet het duurste, kapotte kleppen veel duurder
greets
lemmens
gl 1100 aspencade '82

wim lesabre59

Bericht door wim lesabre59 » 23 apr 2009, 17:53

Ik ben bang dat het niet zo simpel is, dit is geen tikkende klep maar er iets meer aan de hand........

Maar bedankt voor de tip

Wim

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Bericht door 1500 » 23 apr 2009, 18:20

Hoi Wim,

Dat is balen, het doorrijden met gerammel en tikken is niet de beste manier voor de motor.
Beter is gelijk te stoppen om meer schade te voorkomen.
Om te zeggen wat er loos zou kunnen zijn bij een rammel en tik is niet te doen.


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

richard44

Bericht door richard44 » 26 apr 2009, 16:54

hoi wim dat is baalen maar wat voor kleur rook is het dat de moter produceerd.
mogelyk verstopt olie toevoer
witte rook koppakking kapot
defecte vervroeger
suc6 gr :(

wim lesabre59

Bericht door wim lesabre59 » 26 apr 2009, 19:08

Het is "olie"rook, dit had hij al een paar dagen, uit de ene uitlaat meer rook dan uit de andere, maar nu is het echt veel meer en vooral veel lawaai uit het blok.
Ik ga van de week eerst de kleppendeksel er maar afhalen, misschien zie ik dan al wat......

Wim

koltd
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 366
Lid geworden op: 16 jul 2008, 23:00
Type Goldwing: GL1000
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Bericht door koltd » 26 apr 2009, 23:57

klepdeksel er af halen...dan zie je niets bijzonders
ga er maar van uit dat het blok openmoet
hoofdlagers/krukaslagers of de lagers van de zuigers liggen er uit

wim lesabre59

Bericht door wim lesabre59 » 27 apr 2009, 09:13

We zullen zien, ook dan moeten de klepdeksels er toch af en als ik het zo beluister moet het blok er dan ook onderuit?!
Maar dat gaat wel lukken, heb ik weer wat te doen............

Wim

peter

Bericht door peter » 27 apr 2009, 10:46

Als ik je verhaal zo lees denk ik dat er een zuigerveer is gebroken. Dan kan je in het begin stadium een getik horen en de motor begint prestaties te verliezen en gaan roken. Doordat je hebt doorgreden is de veer gaan vreten aan de cilinderwand en een groef is het gevolg waardoor je steeds meer olie gaat verliezen. Al met al kan het een duur grapje gaan worden. :cry:

In iedergeval veel succes bij je zoektocht.

richard44

Bericht door richard44 » 27 apr 2009, 13:24

dit is balen blok uitbouwen weg brengen prijsopgaven reparatie of ander blok suc6 gr richard44 :oops:

wim lesabre59

Bericht door wim lesabre59 » 28 apr 2009, 18:48

Vandaag de koppen gedemonteerd en het is echt een lagerkwestie, de zuiger die het dichtst bij de accu zit kun je op en neer bewegen zondar dat de krukas meedraait, dat klopt dus niet!
Het blok heb ik ook meteen maar onder de motor vandaan gehaald, nu nog demonteren en kijken welk lager het is en of er verdere schade is.

Er zit ook een groef in de betreffende cilinder, dus dat zal wel honen worden, nieuwe zuiger(s), zuigerveren, pakkingen, lager(s) enz....... Misschien goedkoper om een ander blok te monteren??
Ik kan wel alles zelf, behalve honen dan, maar toch wordt het volgens mij een dure business voor een goldwing van 27 jaar oud!

Wim

richard44

Bericht door richard44 » 29 apr 2009, 09:55

hoi dat valt zeker tegen probeer het blok met bij betaling te ruilen voor een gereviceerd exemplaar heb je gelijk weer garantie sterkte.
gr richard44 : :!:

Harry Spruit

Bericht door Harry Spruit » 03 mei 2009, 01:01

wim lesabre59 schreef:Vandaag de koppen gedemonteerd en het is echt een lagerkwestie, de zuiger die het dichtst bij de accu zit kun je op en neer bewegen zondar dat de krukas meedraait, dat klopt dus niet!
Het blok heb ik ook meteen maar onder de motor vandaan gehaald, nu nog demonteren en kijken welk lager het is en of er verdere schade is.

Er zit ook een groef in de betreffende cilinder, dus dat zal wel honen worden, nieuwe zuiger(s), zuigerveren, pakkingen, lager(s) enz....... Misschien goedkoper om een ander blok te monteren??
Ik kan wel alles zelf, behalve honen dan, maar toch wordt het volgens mij een dure business voor een goldwing van 27 jaar oud!

Wim
Als er een groef in de cilinder zit, heb je grote kans dat het borgveertje van de pistonpen verdwenen is. Dan wandelt de pistonpen opzij en gaat in de cilinderwand lopen. En als je zuiger op en neer wabbelt is er ook een grote kans dat de pistonpen veel te veel ruimte in de zuiger heeft. Blok er uit en linker helft demonteren. Nieuwe zuiger heb je sowieso nodig en het ligt aan de diepte van de groef of je dat nog kunt honen. Anders mogelijk verbussen, of een ander blok.

succes,

Harry Spruit

Plaats reactie