km teller kabel geknapt (binnen kabel vervangen)

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
lemmens
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1372
Lid geworden op: 14 dec 2007, 21:09
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Boechout

km teller kabel geknapt (binnen kabel vervangen)

Bericht door lemmens » 22 feb 2009, 12:58

hoi
afgelopen woensdag eindelijk weer eens wezen toeren
maar halverwegen stopte mn km teller er mee
nou zal mn kabel weg geknapt zijn maar toen ik hem wilde demonteren blijkt dat het (borg)schroefje bij het voorwiel helemaal uitgesleten is.
voor ik nou veel werk op mn nek ga halen door uit te boren enzenz weet iemand mischien of je alleen de binnenkabel kunt vervangen??
greets
lemmens
gl1100 aspencade '82
met compressor

Gebruikersavatar
mario1976
Berichten: 155
Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:45
Locatie: Beek en Donk

Bericht door mario1976 » 23 feb 2009, 11:51

Zover ik weet kan deze er los uit, ben ik eigenlijk zeker van. Hij is niet los verkrijgbaar maar als je een complete besteld kun je er natuurlijk wel alleen de binnenkabel van gebruiken, je zou één poging kunnen doen om het schroefje met een vlindertang los te krijgen, lukt dit niet dan alleen de binnenkabel vervangen, laat je even weten hoe het afloopt?
Succes :lol:
veel rijplezier,

Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000

http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
lemmens
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1372
Lid geworden op: 14 dec 2007, 21:09
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Boechout

Bericht door lemmens » 23 feb 2009, 13:48

hoi mario
zou je me ook kunnen vertellen cq foto sturen wat een vlindertang is?
zelfs als ik het google dan vind ik het niet kom enkel uit op marokaanse koekjes.
greets
lemmens
1100 aspencade bj'82
met compressor

Gebruikersavatar
pepewing
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 316
Lid geworden op: 29 jan 2007, 15:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Hoboken/Belgie
Contacteer:

Bericht door pepewing » 23 feb 2009, 13:54

Het moet zowieso los, want de binnekabel moet ook via de onderkant gestoken worden...
Ja vlindertang ben er ook benieuwd naar
groetjes

Gebruikersavatar
roofer
Berichten: 365
Lid geworden op: 23 dec 2007, 17:14
Type Goldwing: GL1500
Locatie: geleen

Bericht door roofer » 23 feb 2009, 17:19

je zou een klein gaatje in de schroef kunnen boren en dan met een linkse tap het schroefje eruit kunnen draaien.
hoe ouder de wing, hoe gekker

Gebruikersavatar
lemmens
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1372
Lid geworden op: 14 dec 2007, 21:09
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Boechout

Bericht door lemmens » 23 feb 2009, 17:47

hoi roofer
thanx voor de tip
maar ben bang gezien de zeer kleine doormeter van de linkse tap dat ik daar niet genoeg kracht op kan zetten om het schroefje los te krijgen.
ben bang dat ik zal moeten boren (kleine diameter) en restant van het schroefje met een dremel zal moeten uitfrezen dit om de schroefdraad niet geheel te beschadigen dan tap er doorheen en standaard schroef er weer in
greets
lemmens
1100 aspencade bj '82
met compressor

Gebruikersavatar
mario1976
Berichten: 155
Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:45
Locatie: Beek en Donk

Bericht door mario1976 » 25 feb 2009, 18:30

Sorry foutje, ik bedoel vlechttang, een lange kniptang :oops: :oops:
Maar, waarom kun je de binnenkabel niet van bovenaf erin steken dan en onder gewoon laten zitten, ik zou de kabel eens losschroeven aan de teller en kijken of de binnenkabel eruit kan.
Als het toch los moet dan eerst een paar keer goed inspuiten met kruipolie en laten staan, daarna de tang dwars op het kopje dus met de twee bekken in het kopje knijpen en dan draaien, maar wel eerst goed inspuiten met kruipolie.
veel rijplezier,

Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000

http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

peter

Bericht door peter » 25 feb 2009, 18:37

Als je de kabel aan de bovenkant losschoeft en de binnenkabel eruittrekt dan blijft er toch onderin een stukje zitten :? Je kan natuurlijk de hele fiets op zijn kopzetten en hopen dat het eruit valt maar ik denk toch dat je minimaal het wiel en de aandrijf unit eruit moet halen. Probeer het anders eens zo: gaatje boren en met een scherp beiteltje een ster erin tikken en dan met een slagschroevendraaier een niet al te harde klap geven. Met een beetje mazzel schiet hij los en is probleem verholpen :D

Gebruikersavatar
mario1976
Berichten: 155
Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:45
Locatie: Beek en Donk

Bericht door mario1976 » 26 feb 2009, 17:41

Ja Aspie, je hebt gelijk, het onderste stuk van de kabel blijft natuurlijk zitten, je zou wel van bovenaf de binnenkabel eruit kunnen trekken zodat je zeker weet dat het aan de kabel ligt, als namelijk de teller zelf stuk is(wat ik ooit heb gehad) dan heb je niet een hoop werk voor niks gedaan.
veel rijplezier,

Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000

http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
lemmens
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1372
Lid geworden op: 14 dec 2007, 21:09
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Boechout

Bericht door lemmens » 26 feb 2009, 23:23

hey
thanx voor alle tips
heb vandaag een schroefje besteld en te horen gekregen dat de binnen kabel los te bestellen is.
ben aankomende maandag vrij dus kan ik even gaan prutsen zal jullie op de hoogte houden.
greets
lemmens
1100 aspencade'82
met compressor

Gebruikersavatar
Miky Biky
Berichten: 118
Lid geworden op: 29 dec 2008, 21:39
Locatie: Lommel

Bericht door Miky Biky » 05 mar 2009, 19:41

Hallo,

al eens aan gedacht :idea: om een recht gleufje in het schroefje te slijpen met een dremel, om dan een platte schroevendraaier te gebruiken? Of de hele kop eraf te boren met een 5mm boor (ik denk dat het een M5 boutje is), de kabel eruit te halen en dan de overschot er met een tangetje uit te prutsen, maar als je een dremel of vergelijkbare hebt zou ik eerst het gleufje slijpen.

Grtzz, Marc.

Gebruikersavatar
mario1976
Berichten: 155
Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:45
Locatie: Beek en Donk

Bericht door mario1976 » 27 mar 2009, 18:21

En? Opgelost?
veel rijplezier,

Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000

http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
lemmens
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1372
Lid geworden op: 14 dec 2007, 21:09
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Boechout

Bericht door lemmens » 30 mar 2009, 02:30

hoi mario
nee nog niet helaas
de dagen dat ik vrij was was het honde weer en moet buiten sleutelen, want ik krijg mn wing niet achter het huis hij past niet door mn steeg.
aanstaande dinsdag ga ik er mee aan de slag heb al een nieuwe schroef in huis nu nog de oude er uit
zal enkele foto's nemen en hou jullie op de hoogte
greets
lemmens
gl 1100 aspencade '82

Gebruikersavatar
lemmens
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1372
Lid geworden op: 14 dec 2007, 21:09
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Boechout

Bericht door lemmens » 19 apr 2009, 00:06

zo even info over het verloop
eindelijk het mooie weer en de vrije dag om mn kabel te verwisselen
vervangen was de enige optie zowel binnen als buiten kabel (1)
heb op aanraden van marc met dremel en freesje (2) een gleuf in de kop geslepen (3-4)
daarna met schroevendraaier en ringsleutel (om meer kracht te zetten) het schroefje los gekregen (5)
nieuwe kabel erin en nieuw boutje(6) en kan weer zien hoe snel ik rij
thanx voor alle info was ong 1 u werk en had wel voor de tijd wd 40 gebruikt
greets lemmens
gl 1100 aspencade '82

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
mario1976
Berichten: 155
Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:45
Locatie: Beek en Donk

Bericht door mario1976 » 20 apr 2009, 17:41

Je kunt weer vooruit met dit mooie weer, je hebt nu toch hoop ik wel kopervet aan het boutje gedaan om dit in de toekomst te voorkomen he?

gr.
veel rijplezier,

Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000

http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie