startprobleem

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
jouwsma

startprobleem

Bericht door jouwsma » 24 nov 2007, 21:27

Dag mensen,
ik heb een 1100 uit 1981, 93000 miles gelopen. :D
Ik heb startproblemen, niet bij eerste start, maar later, als de motor warm is geworden, bijvoorbeeld na tanken is dit knap lastig.
De accu is goed (getest). M'n dealer (ten Kate Nieuwleusen) zegt: probleem in de startmotor zelf. Mogelijk koolborstels of anders vervuiling.
Door warmte mogelijk uitzetten wikkelingen, waarna onderling kontakt en minder capacitiet/stroomverlies.

Mochten nieuwe koolborstels en/of goed schoonmaken niet helpen dan een nieuwe -dure- startmotor.
Dus.... werk aan de winkel.
:(
Mensen, ik twijfel niet aan de juistheid van dit advies,maar.. heeft iemand nog ander suggesties??
:?:
sjoerd.

aislin

Re: startprobleem

Bericht door aislin » 25 nov 2007, 00:03

jouwsma schreef:Dag mensen,
ik heb een 1100 uit 1981, 93000 miles gelopen. :D
Ik heb startproblemen, niet bij eerste start, maar later, als de motor warm is geworden, bijvoorbeeld na tanken is dit knap lastig.
De accu is goed (getest). M'n dealer (ten Kate Nieuwleusen) zegt: probleem in de startmotor zelf. Mogelijk koolborstels of anders vervuiling.
Door warmte mogelijk uitzetten wikkelingen, waarna onderling kontakt en minder capacitiet/stroomverlies.

Mochten nieuwe koolborstels en/of goed schoonmaken niet helpen dan een nieuwe -dure- startmotor.
Dus.... werk aan de winkel.
:(
Mensen, ik twijfel niet aan de juistheid van dit advies,maar.. heeft iemand nog ander suggesties??
:?:
sjoerd.

Hallo joerd

Jouw verhaal deed me aan het onze denken, ook wij kampten met dat probleem en hebben in eerste instantie koolborstels laten vernieuwen.
Dat resuleetrde dat het ong driekwart jaar goed was, meestal als de koolborstels versleten zijn, is ook de centrale as versleten cq ingesleten is.
We hebben dus uiteindelijk een nieuwe strartmotor laten zetten en waren rond de 200 euro kwijt inclusief opzetten.

jouwsma

Re: startprobleem

Bericht door jouwsma » 20 jan 2008, 21:21

Inmiddels ondernomen acties:
1. -schoonmaken, solderen aansluiting in startmotor: stroomkabel (los);
echter: probleem niet opgelost. :cry:
2. opnieuw een soldeeractie, nu bij verbinding koolborstels: echter: probleem niet opgelost. :evil:
(probleem bleef, alsof de hele accu in 1 startpoging geheel werd leeggetrokken)
3. toen maar een nieuwe accu aangeschaft.
Resultaat: starten en lopen :D :D :lol:

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Bericht door japie de cipier » 21 jan 2008, 10:10

lekker zo,n dealer, als hij niet eens een accu kan door nemen.
zo ben je nog wel even zoet met de karweitjes want je gaat er niet van uit dat je dealer het ook mis kan hebben.
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

jouwsma

Bericht door jouwsma » 22 jan 2008, 22:22

er is een domme fout in mijn bericht geslopen. :?
Ik plaatste tot slot geen nieuwe accu, maar een nieuwe startmotor.
Wel even iets anders, maar het eindresultaat blijft hetzelfde: hij rijdt weer en daar ging het om. :P

Gebruikersavatar
Black Wing
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2016
Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Lelystad

Bericht door Black Wing » 22 jan 2008, 23:14

Helaas heb ik dit topic nog niet eerder bekeken, :oops: mijn ervaring bij deze symptomen is versleten lagerbussen in de startmotor, als je de oude nog hebt zou ik er eens naar kijken, is goedkoop te repareren en dan heb je weer een reserve startmotor :wink:

Plaats reactie