startkoppeling schoonmaken

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

startkoppeling schoonmaken

Bericht door G.winger » 07 apr 2006, 12:26

de startkoppeling van m`n fiets pakt de as niet meer mee bij het starten
heb al vernomen dat hij achter de dynamo zit en dat het gaat om 3rol- kogeltjes deze moeten schoon gemaakt of gerepareerd worden ben op zoek naar een duidelijke beschrijving hoe ik te werk kan gaan weet dat het blok eruit moet. wie heeft dit al eens gedaan en kan me vertellen hoe ik dat het beste kan doen wil niet onnodig veel los halen. het blok is al 2 keer geflusht/gereinigt van binnen dit heeft geen resultaat gehad.
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

charellemmers

startkoppeling schoonmaken

Bericht door charellemmers » 10 apr 2006, 21:37

hallo g.winger
dit is niet zomaar een klusje van schoonmaken
de 3 kogeltes die jij bedoeld worden op hun plaats gehouden door drukstifjes deze moet je gewoon compleet vernieuwen als je het blok open maakt
maar op het as zit ook een tandwiel met een ketting die naar je startmotor loopt .dit tandwiel zal wel versleten zijn en niet zozeer de tandjes maar het gat voor op het as{ dit was bij mij bijna ovaal}
het blok er uithalen is niet zo moeilijk ik heb het nu zelf al 4 x gedaan {dus veel pech merk je wel}
maar is wel behoorlijk veel werk zeker als je er een kuip en koffers op hebt zitten
eigenlijk is het niet meer dan uitlaat eraf radiator met ventilator verwijderen gaskabeltjes +stroomkabels lossen cardanas los ca. 10 ophangboutjes los en je kan het blok er zo uitschuiven
maar om hier allemaal bij te kunnen moet er eerst behoorlijk wat van de motor afgesloopt worden {zijkoffers tank onderkuip}
ik wil je niet ontmoedigen maar het is nog al wat.
het is wel verstandig om een werkplaats handboek aan te schaffen als je er aan gaat beginnen, dit heeft mij erg veel geholpen {ik was nl. niet zo technies en centjes voor een monteur had ik niet}
er is wel een groot gevaar aan verbonden als je er echt aan gaat beginnen
nl. dat je er aan verslaaft raakt en niet meer kunt stoppen met sleutelen
ook al zegt je verstand dat het tijd word om de motor te vervangen zo als bij mij het geval is

in ieder geval veel succes met die van jou

groetjes charel lemmers

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Bericht door G.winger » 12 apr 2006, 21:09

dank je wel voor het antwoord
het sleutelen is geen probleem heb een werkplaats handboek en regelmatig gesleuteld aan m`n wing maar nog nooit het blok verwijderd
kabels vernieuwd andere uitlaat geplaatst windjammerkuip geplaatst startmoter schoongemaakt carberateurs schoongemaakt voorvork uitelkaar gehaald dus je merkt sleutelen gaat wel alleen wil ik niet teveel l
onnodig los halen. vroeger vaak aan m`n zundapp gewerkt blok uit elkaar en in elkaar tot ik het bijna blindelings zou kunnnen en afgelopen jaren de puch maxi van m`n vrouw en schoonzus bij gehouden met reparaties het is alleen het blok verwijderen wat kom je daar bij tegen bedankt voor de uitleg kom er een eind mee. en als de centjes er niet zijn ga je van zelf sleutelen al moet het bij de voordeur in de tuin zoals bij mij maar voor deze klus zoek ik wel een garage op
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

Arie

startkoppeling

Bericht door Arie » 19 apr 2006, 21:50

Is er eigenlijk wel eens iemand geweest die een heel andere constructie voor die startkoppeling gebouwd heeft? Want blijkbaar hebben meer Wingers er last van; ook mijn beide Goldwings 1100 hebben het (gehad), ook na onderhoud/schoonmaken/vervangen, en als ik nog meer afspraken moet missen omdat ik m'n motor niet gestart krijg, ga ik toch maar eens voor een andere shoppen; eentje die gewoon aanslaat als je de strartknop indrukt... 8)

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Bericht door G.winger » 13 jun 2006, 19:57

intussen doet de startkoppeling het na 2 keer flussen en de goede olie merk bellray 10w40 heb ik geen problemen meer gehad met starten.
had waarschijnlijk de verkeerde goed kope olie erin zitten.
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Bericht door G.winger » 01 okt 2006, 21:44

en hij doet het nog steeds starten en lopen zo zie je maar weer goed koop is weer duurkoop
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

Roc

Bericht door Roc » 08 apr 2008, 16:15

Hallo G.Winger,

ik zag je bericht over de startkoppeling van je GL1100 die een poos geleden een probleem vormde. Ik heb soortgelijke problemen met mijn GL1200 uit '84.

Je spreekt over de motor flushen en reinigen. Kun je me daar meer over vertellen. Hoe en waarmee heb je dat gedaan.

Alvast bedankt voor je antwoord.

Groet,
Roc

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1491
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek
Contacteer:

Bericht door Antoon Aarts » 08 apr 2008, 16:22

Roc schreef:Hallo G.Winger,

ik zag je bericht over de startkoppeling van je GL1100 die een poos geleden een probleem vormde. Ik heb soortgelijke problemen met mijn GL1200 uit '84.

Je spreekt over de motor flushen en reinigen. Kun je me daar meer over vertellen. Hoe en waarmee heb je dat gedaan.

Alvast bedankt voor je antwoord.

Groet,
Roc
Forté Motor Flush. ( www.forte-nwe.com )
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.

Roc

Bericht door Roc » 08 apr 2008, 16:25

Thanx Antoon, voor je retevlotte reactie.

Roc

fbult
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 jul 2008, 14:51
Locatie: Neede

Re: startkoppeling schoonmaken

Bericht door fbult » 07 jul 2008, 17:23

charellemmers schreef:hallo g.winger
dit is niet zomaar een klusje van schoonmaken
de 3 kogeltes die jij bedoeld worden op hun plaats gehouden door drukstifjes deze moet je gewoon compleet vernieuwen als je het blok open maakt
maar op het as zit ook een tandwiel met een ketting die naar je startmotor loopt .dit tandwiel zal wel versleten zijn en niet zozeer de tandjes maar het gat voor op het as{ dit was bij mij bijna ovaal}
het blok er uithalen is niet zo moeilijk ik heb het nu zelf al 4 x gedaan {dus veel pech merk je wel}
maar is wel behoorlijk veel werk zeker als je er een kuip en koffers op hebt zitten
eigenlijk is het niet meer dan uitlaat eraf radiator met ventilator verwijderen gaskabeltjes +stroomkabels lossen cardanas los ca. 10 ophangboutjes los en je kan het blok er zo uitschuiven
maar om hier allemaal bij te kunnen moet er eerst behoorlijk wat van de motor afgesloopt worden {zijkoffers tank onderkuip}
ik wil je niet ontmoedigen maar het is nog al wat.
het is wel verstandig om een werkplaats handboek aan te schaffen als je er aan gaat beginnen, dit heeft mij erg veel geholpen {ik was nl. niet zo technies en centjes voor een monteur had ik niet}
er is wel een groot gevaar aan verbonden als je er echt aan gaat beginnen
nl. dat je er aan verslaaft raakt en niet meer kunt stoppen met sleutelen
ook al zegt je verstand dat het tijd word om de motor te vervangen zo als bij mij het geval is

in ieder geval veel succes met die van jou

groetjes charel lemmers
Hallo,

Moet hiervoor ook de koppelingsplaten demonteren om de deksel te verwijderen? Of kun je de koppeling laten zitten?

Groet, Frank

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Bericht door G.winger » 18 jul 2008, 23:26

na het reinigen van het blok is het blok bij mij na een tijdje vast gelopen weet niet of dit met elkaar temaken heeft.
heb ook de motor niet uit elkaar gehaald om te kijken maar de motor is
niet meer in m`n bezit heb wel even nagevraagt wat het was het vastlopen van het blok kwam waarschijnlijk door een verstopte olie pomp.
dus houd er rekening mee dat deze verstopt kan raken door het loskomende vuil hadden ze mij niet voor gewaarschuwd.
een gewaarschuwd mens (winger) telt voor 2.
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

Plaats reactie