Uitlaat


Technische vragen, tips, trucs, enz.

Uitlaat

Berichtdoor bowtie0485 » 01 Nov 2014, 19:07

Bij mijn gl1100 en bij de meeste andere wings is de linker uitlaat met de rechter uitlaat verbonden door een "tussenpijp"

Wat is hier het doel/nut van en wat gebeurd er als ik deze weg laat?
bowtie0485
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 28 Feb 2014, 12:08
Type Goldwing: GL1200

Re: Uitlaat

Berichtdoor Rob Pt » 02 Nov 2014, 00:16

Bij Goldwings is geen sprake van een 'tussenpijp' (officële benaming balanspijp ), maar van een zgn. collector die je zonder meer kunt vergelijken met het uitlaatspruitstuk van een auto.
Als je twee gescheiden uitlaten zou hebben, zoals bijv. veel 2 cilindermotoren dat vaak hebben, dan zit die balanspijp vaak in het zicht. (o.a bij BMW's) Het woord zegt het al, deze zorgt voor een balans lees: gelijke druk in beide uitlaatpijpen. Zou je bij de Goldwing (4 of 6 cilinder motoren) geen collector hebben, die hetzelfde doet als een balanspijp (of uitlaatspruitstuk bij een auto) dan zou door drukverschil in beide uitlaten de beide cilinderrijen elkaar tegen kunnen werken omdat de ene uitlaat zijn uitlaatgassen minder makkelijk doorlaat dan de andere. De druk in uitlaatpijpen is nooit volkomen gelijk.
Je motor zal er hoe dan ook slechter door gaan lopen als je de collector of een balanspijp weglaat. je krijgt minder koppel bij lage toerentallen en je raakt hoogstwaarschijnlijk ook een miniem aantal pk's kwijt.
Alleen bij motoren (auto of motor) waar echt aan getuned wordt zoals in de racerij zal men vaak door het juist afstemmen van de afzonderlijke uitlaten, denk bijv. aan die zgn. spaghetti-uitlaten deze drukverschillen proberen te voorkomen en ontbreken balanspijpen en conventionele uitlaatspruitstukken meestal.
Ik merk nog op dat een uitlaat van 2-takt motor geheel anders in elkaar zit dan die van een 4-takt omdat bij een 2-takt motor de uitlaat meer functies heeft dan alleen het afvoeren van de uitlaatgassen.
Overigens is deze uitleg maar zeer summier. Uitlaten is een moeilijkere materie dan velen denken en er komen heel wat ingewikkelde berekeningen aan te pas om voor een bepaald motortype (auto en motor) een uitlaat te ontwikkelen die exact bij dat motortype past!

Rob
Water is pas lekker als het door een brouwerij is gegaan tenminste ..... als er Hoegaarden Grand Cru op het etiket staat !
Gebruikers-avatar
Rob Pt
 
Berichten: 382
Geregistreerd: 04 Jul 2013, 21:20
Woonplaats: Portugal
Type Goldwing: GL1800

Re: Uitlaat

Berichtdoor bowtie0485 » 02 Nov 2014, 12:01

Rob,

Dank voor je uitleg. Ik weet nu dus dat ik dat niet zomaar er tussen uit kan halen/laten.
Weer een stukje wijzer geworden.

Gerard
bowtie0485
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 28 Feb 2014, 12:08
Type Goldwing: GL1200


Terug naar GL1100

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten