synthetische olie (of niet)
Geplaatst: 15 apr 2014, 02:03
Hallo,
Hierbij mijn eerste vraag mbt de techniek.
Op het forum heb ik met regelmaat gelezen dat synthetische olie beter werkt voor het blok en de versnellingsbak dan half synthetische / minerale olie.
Als ik het goed begrepen heb vermindert dit wrijving: brandstof besparing, verminderd slijtage en versoepeld het schakelen.
Nou maakt de brandstof besparing mij niet zoveel uit maar als het slijtage voorkomt / vertraagt, voel ik er veel voor om binnenkort de olie (en filter) te wisselen.
Ik heb geen indicatie dat er iets mis is met het blok of de bak, maar voor de oude dame (1983) wil ik toch het beste.
Nu de vraag:
Kun je zomaar overstappen van minerale of half synthetische olie naar 100% synthetische olie?
Vanuit mijn werk heb ik altijd geleerd (en meegemaakt) dat dit problemen kan geven met seals en afdichtingen omdat deze niet altijd bestand zijn tegen synthetische olie als gevolg van de samenstelling van rubber.
Graag jullie ervaringen en advies.
BVD
Vr. Groet,
Roelof
Hierbij mijn eerste vraag mbt de techniek.
Op het forum heb ik met regelmaat gelezen dat synthetische olie beter werkt voor het blok en de versnellingsbak dan half synthetische / minerale olie.
Als ik het goed begrepen heb vermindert dit wrijving: brandstof besparing, verminderd slijtage en versoepeld het schakelen.
Nou maakt de brandstof besparing mij niet zoveel uit maar als het slijtage voorkomt / vertraagt, voel ik er veel voor om binnenkort de olie (en filter) te wisselen.
Ik heb geen indicatie dat er iets mis is met het blok of de bak, maar voor de oude dame (1983) wil ik toch het beste.
Nu de vraag:
Kun je zomaar overstappen van minerale of half synthetische olie naar 100% synthetische olie?
Vanuit mijn werk heb ik altijd geleerd (en meegemaakt) dat dit problemen kan geven met seals en afdichtingen omdat deze niet altijd bestand zijn tegen synthetische olie als gevolg van de samenstelling van rubber.
Graag jullie ervaringen en advies.
BVD
Vr. Groet,
Roelof