synthetische olie (of niet)

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Roelof
Berichten: 183
Lid geworden op: 14 apr 2014, 05:07
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Hellevoetsluis

synthetische olie (of niet)

Bericht door Roelof » 15 apr 2014, 02:03

Hallo,

Hierbij mijn eerste vraag mbt de techniek.
Op het forum heb ik met regelmaat gelezen dat synthetische olie beter werkt voor het blok en de versnellingsbak dan half synthetische / minerale olie.
Als ik het goed begrepen heb vermindert dit wrijving: brandstof besparing, verminderd slijtage en versoepeld het schakelen.

Nou maakt de brandstof besparing mij niet zoveel uit maar als het slijtage voorkomt / vertraagt, voel ik er veel voor om binnenkort de olie (en filter) te wisselen.
Ik heb geen indicatie dat er iets mis is met het blok of de bak, maar voor de oude dame (1983) wil ik toch het beste.

Nu de vraag:
Kun je zomaar overstappen van minerale of half synthetische olie naar 100% synthetische olie?
Vanuit mijn werk heb ik altijd geleerd (en meegemaakt) dat dit problemen kan geven met seals en afdichtingen omdat deze niet altijd bestand zijn tegen synthetische olie als gevolg van de samenstelling van rubber.

Graag jullie ervaringen en advies.

BVD
Vr. Groet,

Roelof

Roelof
Berichten: 183
Lid geworden op: 14 apr 2014, 05:07
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Hellevoetsluis

Re: synthetische olie (of niet)

Bericht door Roelof » 16 apr 2014, 18:28

Hoi,

Mbt. mijn eigen vraag ben ik een poosje aan het googelen geweest :idea: en vond uiteindelijk onderstaande op een XJR site:

Quote:

12 Synthetische olie

Deze olie wordt geproduceerd in een volledig beheerst proces zodat de eigenschappen van de olie vooraf bepaald kunnen worden. De viscositeit blijft over een groot temperatuurgebied vrijwel constant. De nadelen van minerale olie zijn verdwenen omdat de olie niet is gebaseerd op die minerale olie.

Voordelen van synthetische olie zijn:

Een synthetische motorolie kan door de sterke smeerfilm dunner zijn, waardoor er minder weerstand in de motor optreedt en daardoor wordt het brandstofverbruik gunstig beïnvloed;
Doordat een synthetische motorolie door de sterke smeerfilm dunner kan zijn, zal de olie bij de koude start sneller toevloeien naar de te smeren onderdelen, waardoor de motorslijtage sterk vermindert;
De olie veroudert minder snel door gebruik;
Het grote schoonhoudende vermogen van synthetische olie. Door veel geringere vuilafzetting blijft de motor langer in goede staat;
Synthetische olie is thermisch stabieler . Dit betekent dat de olie langer en beter tegen zware belasting is opgewassen . Synthetische olie is bijgevolg uitstekend geschikt voor extremere belastingscondities;
Door geringere wrijving een lager brandstofverbruik (zo'n 3 %);
De slijtage bij koude start wordt zoveel mogelijk beperkt. Doordat synthetische olie ook bij lage temperaturen dun blijft, bereikt de olie direct bij de start ook de cilinderkop. Ook zal er hierdoor minder lawaai zijn in een motor met hydraulisch bediende kleppen.
Doordat synthetische olie minder makkelijk verdampt bij de hoge temperaturen in de motor zal het olieverbruik verminderen.

Er zijn ook weer verschillen in synthetische oliën namelijk:

Olie op basis van polyglycol.
Deze is niet mengbaar met minerale olie (vlokvorming).
Deze kan verf oplossen.
Deze kan pakkingen aantasten (dus zeker weten dat de pakkingen geschikt zijn voor dit type olie).

Olie op basis van poly(alpha)olefin.
Deze is mengbaar met minerale olie.
Deze tast pakkingen niet aan.

Unquote

Er staat nog veel meer op mbt tot oliën, hierbij de link voor geïnteresseerden.
http://www.xjrownersnederland.nl/olieui ... oofdstuk12" onclick="window.open(this.href);return false;

Met bovenstaande ben ik een stap dichter bij overstappen op synthetische olie.

De oorzaak van problemen met rubber staan hierin duidelijk beschreven, als je de juiste olie gebruikt geeft dit geen problemen.
Maarrrrrrr
Ergens anders (zie link) wordt echter ook vermeld dat door de grote reinigende werking lekkages kunnen ontstaan waar versleten afdichtingen kunnen gaan lekken omdat de vervuiling wordt verwijdert. :? :?:

Ik ben nog steeds nieuwsgierig naar ervaringen van mede Wingers die met een gebruikte motor zijn overgestapt op synthetische olie.

Hoor graag,

Groet,

Roelof

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2057
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: synthetische olie (of niet)

Bericht door cooper » 16 apr 2014, 18:37

Ik heb in m'n 1500 een tijdje synthetische olie gebruikt en zag geen verbetering/verslechtering van verbruik, motorgeluid of wat dan ook!
Gezien de meerprijs van synthetische olie maar terug over gestapt op half syntheet.
Mij was een soepeler schakelend blok beloofd maar dit leken ook maar fabeltjes, voor mij dus geen vol syntheet meer!
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Gebruikersavatar
lord of the wing
Berichten: 308
Lid geworden op: 19 okt 2010, 17:52
Type Goldwing: GL1500

Re: synthetische olie (of niet)

Bericht door lord of the wing » 16 apr 2014, 20:00

Ben 3 jr geleden overgestapt op vol synt ben er ZEER tevreden over schakelt beter en zoals in het artikel staat hij gaat langer mee, zelf rij ik +/- 6500 km per jaar
doe nu na 3jr de olie wissel i.p.v elke 2 jr dus de hogere prijs maakt dit goed.
BAAI ZE WEE
KGAAI ENNIE WEE

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2057
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: synthetische olie (of niet)

Bericht door cooper » 16 apr 2014, 21:32

Zowiezo jaarlijks van olie wisselen Peter olie blijft niet eeuwig goed hé, ook al heeft ze geen kilometers gedaan.
Anders gaat'm op 5 cilinders lopen! :lol: :lol:
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Maartentjuh
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 feb 2011, 19:52
Type Goldwing: GL1100

Re: synthetische olie (of niet)

Bericht door Maartentjuh » 30 apr 2014, 11:50

Dat zou knap zijn, op 5 cilinders. Hij heeft er maar 4 B-)

Plaats reactie