GL1100 opknappen, air cut off valve

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Debuteer

GL1100 opknappen, air cut off valve

Bericht door Debuteer » 29 nov 2017, 11:54

Beste forumleden,

ik ben al even bezig om een GL Interstate uit 1982 weer op te knappen. Momenteel ligt hij tot op het laatste schroefje uit elkaar. Een van de klussen is het schoonmaken van de carburateurs. Ze zijn al in een ultrasoon badje geweest, dit heeft ze flink opgeknapt. Nou heb ik alleen geconstateerd dat de rubbers van de air cut off valves helemaal vergaan zijn. Mijn eerste ingeving was vervangen die handel. Nou lees ik echter op internet wisselende berichten over de nut en noodzaak hiervan. Aangezien het me toch 80 euro kost voor een setje van 4 overweeg ik ook de mogelijkheid om ze weg te laten.
Zijn er andere forumleden die hier ervaring mee hebben?

motorfan
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: GL1100 opknappen, air cut off valve

Bericht door motorfan » 29 nov 2017, 16:21

Die zijn ter voorkoming van backfire bij gas dicht.
Ik weet wel dat bij auto's backfire enorme schade kan aanrichten, bv. luchtfilters die er compleet af/uitgeblazen worden.
Hoe het effect bij motoren is weet ik niet maar dat zal niet veel anders zijn. Het zit er natuurlijk niet voor niets op.
Heb zelf ook een GL 1100 Aspengade, en ook daarvan heb ik de carburateurs helemaal uit elkaar gehad en ultrasoon gereinigd.
Deze Goldwing had maar liefst 23 jaar stil gestaan en daarvan waren die rubbertjes nog zeer goed en soepel en heb ze gewoon weer teruggeplaats.
Toen was de benzine toch nog van een betere kwaliteit, vandaar denk ik dat het er nog zo goed uit zag.
Inmiddels meer dan 5000 km mee gereden zonder problemen, maar daar heb jij natuurlijk niets aan.
Veel meer weet ik er ook niet van maar er zullen waarschijnlijk nog wel meer antwoorden komen van mensen die er echt verstand van hebben.
Netjes opknappen die wing want ze worden steeds zeldzamer en zeg nou zelf, zo'n GL 1100 is toch eigenlijk wel de mooiste Goldwing
die er ooit gemaakt is........... 8) ................

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: GL1100 opknappen, air cut off valve

Bericht door harmdeboer » 05 dec 2017, 11:19

echt zo'n onderdeel waar je op kan maar niet wil bezuinigen!
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

DonvanVliet
Berichten: 696
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: GL1100 opknappen, air cut off valve

Bericht door DonvanVliet » 05 dec 2017, 16:43

Je zal ze moeten aanschaffen. En zeg nou zelf...80 piek is niet het einde van de wereld. Als je een ouwe motor gaat opknappen kost dat geld. En honda is ook niet de goedkoopste.

Debuteer

Re: GL1100 opknappen, air cut off valve

Bericht door Debuteer » 27 apr 2018, 16:30

Ik ben eindelijk zover dat ik de motor weer op kan gaan bouwen. Heb het blok weer in het frame gezet. Nu wil ik de draadboom weer op het frame monteren maar kom er niet helemaal uit hoe eea onder de tank bevestigd word. Mijn werkplaatshandboek geeft ook geen duidelijke plaatjes. Misschien iemand hier die kan helpen?

DonvanVliet
Berichten: 696
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: GL1100 opknappen, air cut off valve

Bericht door DonvanVliet » 27 apr 2018, 23:06

Toen ik mijn gl1000 uit elkaar sloopte heb ik die loop van de draadboom gefilmd met zo'n grote vhs camera met commentaar erbij. Maar daar heb jij niks aan nu. Misschien staan er op youtube wat filmpjes ervan.

Debuteer

Re: GL1100 opknappen, air cut off valve

Bericht door Debuteer » 29 apr 2018, 15:15

DonvanVliet schreef:
27 apr 2018, 23:06
Toen ik mijn gl1000 uit elkaar sloopte heb ik die loop van de draadboom gefilmd met zo'n grote vhs camera met commentaar erbij. Maar daar heb jij niks aan nu. Misschien staan er op youtube wat filmpjes ervan.
Dat is wel slim inderdaad. Ik ben ondertussen alweer een stukje verder, had toch nog wat foto's gemaakt gelukkig.

Debuteer

Re: GL1100 opknappen, air cut off valve

Bericht door Debuteer » 28 mei 2018, 13:12

Inmiddels al weer een heel stuk verder met de wing, hij zit voor het grootste deel weer in elkaar. Binnenkort proberen te starten.
Ik zat alleen te kijken naar het aansluiten van een nieuwe koplamp maar kom er niet helemaal uit. Ik ben bang dat ik met de verkoop van de voorkuip net iets teveel van de bekabeling heb mee verkocht.
Ik heb bij het balhoofd een stekker met 7 aansluitingen, zie het pijltje op de afbeelding. Hiervan heb ik alleen nog de rechter helft, die aan de rest van de draadboom zit. Klopt het dat de andere helft een stekker is die vervolgens splitst naar de koplamp en afslagwijzers?
Zou ik dit stukje kabelboom nog ergens kunnen bemachtigen?
Afbeelding

Debuteer

Re: GL1100 opknappen, air cut off valve

Bericht door Debuteer » 30 mei 2018, 08:31

Gister eindelijk het moment dat ik de motor kon gaan starten. De startmotor draaide wel vlot rond maar hij startte helaas niet.
Vanavond maar eens kijken of de bougies goed vonken en of er benzine komt.

Debuteer

Re: GL1100 opknappen, air cut off valve

Bericht door Debuteer » 31 mei 2018, 08:40

Debuteer schreef:
30 mei 2018, 08:31
Gister eindelijk het moment dat ik de motor kon gaan starten. De startmotor draaide wel vlot rond maar hij startte helaas niet.
Vanavond maar eens kijken of de bougies goed vonken en of er benzine komt.
Inmiddels weer een stap verder. Gisteren met behulp van wat remreiniger de boel aan de praat gekregen. Motor liep wel redelijk, maar moest wel het gas erop houden (2K toeren) om hem niet af te laten slaan. Na een tijdje sloeg hij alsnog af. Wat is nu de logische stap? Slang van de benzinepomp eraf halen en kijken of die genoeg verpompt?
De carburateurs zijn trouwens helemaal ultrasoon gereinigd. Deze zullen wel weer afgesteld moeten worden vermoed ik.

Debuteer

Re: GL1100 opknappen, air cut off valve

Bericht door Debuteer » 31 mei 2018, 21:41

En weer een stap verder. Ik ben er inmiddels achter dat de motor op de linker twee cilinders loopt. Ook slaat hij staandaard na even gelopen te hebben af. De rechter uitlaat is nat van de benzine. Ik moet de rechter bougies nog checken om zeker te weten dat ze allebei nag zijn en dus niet meedoen.

Ik zou dan denken aan de bobine van de twee rechter cilinders of de Oki, klopt dat? Zijn deze te controleren door ze door te meten?

DonvanVliet
Berichten: 696
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: GL1100 opknappen, air cut off valve

Bericht door DonvanVliet » 31 mei 2018, 22:12

Kijk of ze vonken. Allevier de bougies eruit en in de kappen stoppen anders kan je de bobines slopen en dan even starten.

Debuteer

Re: GL1100 opknappen, air cut off valve

Bericht door Debuteer » 04 jun 2018, 19:26

Vandaag weer even aan het testen geweest. De achterste twee cilinders bleken heel zwak te vonken. Bedrading gecheckt en bleek dat een kabeltje van de linker bobine gebroken was. Dit weer gerepareerd en een nieuwe startpoging. Nu loopt hij op drie poten. De cilinder rechtsvoor doet niet mee. Hij krijgt wel benzine, bougie is nat en de uitlaat ook. Echter bij het testen vonkt de bougie wel. Ik snap even niet wat het kan zijn. De bougiedoppen heb ik al gewisseld, geen verschil.

Debuteer

Re: GL1100 opknappen, air cut off valve

Bericht door Debuteer » 05 jun 2018, 19:13

Na nog wat controlewerk bleek toch de aansluiting van de bougiekabel van cilinder 1 op de bobine niet optimaal. Stukje gestript en nieuwe startpoging, eureka, hij loopt op 4 poten!!
Wat me alleen wel zorgen baart is de compressiemeting die ik heb gedaan. Cilinders 1, 3 en 4 geven een druk tussen 8,2 en 9,3 bar alleen cilinder 2 geeft maar 4 bar :(
Ik lijk steeds van het ene in het volgende probleem te komen. De linkeruitlaat geeft ook aardig witte rook dus ik ben een beetje bang voor de zuigerveren. :cry:

DonvanVliet
Berichten: 696
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: GL1100 opknappen, air cut off valve

Bericht door DonvanVliet » 05 jun 2018, 19:44

Witte rook is geen olie. Olierook is blauw. Koelvloeistof misschien. Lekke koppakking. Zie je iets in je expansievaatje als je gas geeft. Komt er een uitlaatlucht uit soms.

Plaats reactie