Hoi,
Soms vind ik mijn GL1000 niet zo stabiel, als ik rechtdoor rijdt en niet vanuit de heupen de motor van koers wijzig, maar via de foute techniek (wat je vroeger om de brommer deed) via het stuur te bewegen en dat middels korte stuurbewegingen van links naar rechts doe, dat voelt de voortrein en daardoor de hele fiets wat instabiel aan. Is dat normaal? of kan iets van slijtage dit versterken? Ik heb soms dit gevoel in het stuur ook op lage snelheden in woonwijk op een hobbelige klinkerstraat, de voortrein voelt dan springerig aan. De voorpoten zijn recent voorzien van nieuwe keeringen en olie dus daar kan het niet aan liggen. Het kan natuurlijk ook een eigenschap van de fiets zijn. Wat zijn jullie ervaringen?
Stabiliteit voortrein GL1000-Opgelost
-
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
- Type Goldwing: GL1000
Stabiliteit voortrein GL1000-Opgelost
Laatst gewijzigd door The1978K3 op 23 aug 2013, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Stabiliteit voortrein GL1000
Voorbandje goed op spanning zetten. Stuurt hij een stuk beter. Een voorvork stabilisator kan ook al veel schelen. Niet vergeten dat het oude beestjes zijn die meer dan 30 jaar geleden op de weg kwamen, nu hebben nieuwe fietsen een stuk betere rijeigenschappen.
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Groningen
Re: Stabiliteit voortrein GL1000
1: Mijn GL 1000 had een stuurdemper: verwijderd --> opmerkelijk betere stuureigenschappen
2: handjes los onder bepaalde omstandigheden: heftige stuuruitslagen, handjes op het stuur, 1 gram druk of zo, geen centje pijn: voor de kenners: Clymer beweert dat dit normaal is, gewoon handjes aan het stuur houden zoals het hoort, geen geklooi met stuurdempers, en geen centje pijn. Klopt ... maar houdt de handen aan het stuur
3: bij nadere inspectie bleek dat de vorige eigenaar het geheel volstrekt ondeskundig had gemonteerd: een stuurdemper hoort in het horizontale vlak mee te kunnen bewegen met de stuuruitslag, de bevestiging was zodanig dat dat slechts mogelijk was in verticale richting, alles werd opgevangen door de in rubber gemonteerde vaste verbinding op de crown plate, i.e. dat ding werkte wel maar als een vooroorlogse lineaire en niet progressieve stuurdemper die door pure wrijving het geheel in bedwang hield.
Dus .... ben druk bezig met het bedenken van de optimale geometrie van een perfect progressief werkende moderne stuurdemper en alle suggesties zijn welkom
2: handjes los onder bepaalde omstandigheden: heftige stuuruitslagen, handjes op het stuur, 1 gram druk of zo, geen centje pijn: voor de kenners: Clymer beweert dat dit normaal is, gewoon handjes aan het stuur houden zoals het hoort, geen geklooi met stuurdempers, en geen centje pijn. Klopt ... maar houdt de handen aan het stuur
3: bij nadere inspectie bleek dat de vorige eigenaar het geheel volstrekt ondeskundig had gemonteerd: een stuurdemper hoort in het horizontale vlak mee te kunnen bewegen met de stuuruitslag, de bevestiging was zodanig dat dat slechts mogelijk was in verticale richting, alles werd opgevangen door de in rubber gemonteerde vaste verbinding op de crown plate, i.e. dat ding werkte wel maar als een vooroorlogse lineaire en niet progressieve stuurdemper die door pure wrijving het geheel in bedwang hield.
Dus .... ben druk bezig met het bedenken van de optimale geometrie van een perfect progressief werkende moderne stuurdemper en alle suggesties zijn welkom
-
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
- Type Goldwing: GL1000
Re: Stabiliteit voortrein GL1000
Nou ik houd mij ook aanbevolen. k zou het zelf ook prettiger rijden vinden als ie wat stabieler kan worden.
Groet,
René
Groet,
René
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 29 feb 2012, 16:25
Re: Stabiliteit voortrein GL1000-Opgelost
Juiste banden spanning van groot belang
veren in voorvork stugger maken middel opvulring (dikte 2-3 mm )
grt
veren in voorvork stugger maken middel opvulring (dikte 2-3 mm )
grt