Smelten bougiekabels

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Jesper
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 aug 2010, 16:23

Smelten bougiekabels

Bericht door Jesper » 15 aug 2013, 19:24

Beste goldies,
ben bezig met mijn GL1000, die niet lekker loopt (onregelmatig). Kwam er nu achter dat bougiekabel van cilinder 1 en 2 beiden dusdanig heet worden bij de bougiedop, dat het plastic binnenin smelt. Dit wordt dus een klont plastic wat het contact met het koperdraad binnenin niet bevorderd.
Teveel stroom erdoorheen, lijkt dus. Stukje eraf knippen en na 5 min lopen is het alweer zover...

Iemand een idee? Verdenk de bobines, maar gek is dan dat het om cilinder 1 en 2 gaat, en dus ook meteen om beide bobines...

Groeten en alvast bedankt,
Jesper

peter

Re: Smelten bougiekabels

Bericht door peter » 16 aug 2013, 13:05

Ik heb het opgelost met nieuwe doppen. Wil nog het dynasetje bobines ooit eens inbouwen dan is het probleem voor eens en altijd opgelost

Jesper
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 aug 2010, 16:23

Re: Smelten bougiekabels

Bericht door Jesper » 16 aug 2013, 13:49

peter schreef:Ik heb het opgelost met nieuwe doppen. Wil nog het dynasetje bobines ooit eens inbouwen dan is het probleem voor eens en altijd opgelost
Er zitten al nieuwe doppen op...

peter

Re: Smelten bougiekabels

Bericht door peter » 16 aug 2013, 23:06

Heb je het witte blokje naast de bobines al eens nageken? Even de stekkertjes schoonmaken denk ik. Dat witte blokje is een weerstand en verlaagt het voltage op de bobines.

Jesper
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 aug 2010, 16:23

Re: Smelten bougiekabels

Bericht door Jesper » 17 aug 2013, 00:21

peter schreef:Heb je het witte blokje naast de bobines al eens nageken? Even de stekkertjes schoonmaken denk ik. Dat witte blokje is een weerstand en verlaagt het voltage op de bobines.
Oke ja ben daar wel bezig geweeat met een nieuwe weerstand voor de dyna s. Miss zit daar wat fout...

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Smelten bougiekabels

Bericht door harmdeboer » 17 aug 2013, 14:16

Afbeelding

het betreft nummer 6...

hier te bestellen... (40 euris ex verzenden...)

http://www.cmsnl.com/honda-gl1000-gold- ... ml#results
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Jesper
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 aug 2010, 16:23

Re: Smelten bougiekabels

Bericht door Jesper » 18 aug 2013, 02:25

harmdeboer schreef:Afbeelding

het betreft nummer 6...

hier te bestellen... (40 euris ex verzenden...)

http://www.cmsnl.com/honda-gl1000-gold- ... ml#results
Bedankt. Ja ik heb daar een andere weerstand in gezet geleverd bij de Dyna S. Maar misschien is er iets mis gegaan in de montage ervan.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Smelten bougiekabels

Bericht door Goldiefan » 24 aug 2013, 19:28

Beste Jesper,

Benieuwd hoe dit definitief is afgelopen. Neem aan dat nieuwe bougiedoppen inderdaad afdoende zijn geweest, waarschijnlijk was de weerstand in de oude exemplaren of plaatselijk in de bougiekabels te gering ???? op wat voor manier dan ook te hoog geworden, dan gaat hij (mede) vonken daar waar het niet moet, wordt heet, smelt en de motor loopt beroerd, er loopt dan niet teveel stroom, alleen zoekt deze zijn weg op de verkeerde plaats, i.e. niet uitsluitend tussen de bougie-elektrodes. Die voorschakelweerstand heeft daar niets mee te maken: die beperkt alleen de stroom door de primaire weerstand van de bobines met een lage weerstand bij normaal lopen en de stroom door de primaire winding wordt verhoogd bij het starten als er een serieuse spanningsval is door het aktiveren van de startmotor waarbij de voorschakelweerstand wordt kortgesloten, dit onderdeel is dus eigenlijk uitsluitend van belang in het lage spanningscircuit en uitsluitend bij starten. Zoals je misschien al weet: ik heb inmiddels naast een Dyna ontsteking ook Dyna bobines en die voorschakelweerstand zit er bij mij niet meer op (en dus bobines met een hogere primaire weerstand).

en mijn recente ervaring: die bougiekabels verweren, ik heb ze vervangen door nieuwe siliconen exemplaren, oude kabels en bobines zijn units, vandaar mijn nieuwe Dyna bobines terwijl de oude bobines waarschijnlijk nog helemaal goed waren. Als jij nog even doorknipt in die kabels heb je ook geen andere keuze meer :(

Groet,

Jeroen.

peter

Re: Smelten bougiekabels

Bericht door peter » 28 aug 2013, 03:13

Feit blijft wel dat als je stekkertjes geen goed kontact maken met de weerstand dan loopt je motortje niet goed. Ik was destijds met de gl in Oss vanwege de bougiekabels die vrolijk wegsmolten. Nieuwe doppen erop en nog niet 100%. Daarna wat pielen bij de bobines en daar bleek 1 stekkertje niet goed contact te maken. Of het een of het ander de oorzaak van het smelten is geweest durf ik niet te zeggen :?

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Smelten bougiekabels

Bericht door Goldiefan » 28 aug 2013, 17:28

precies Peter,

Ik ben ook volstrekt 'confused', brommers zijn net vrouwen: onvoorspelbaar en ondoorgrondelijk :-)

peter

Re: Smelten bougiekabels

Bericht door peter » 28 aug 2013, 18:54

De enige manier om op zeker te gaan is de hele boel vervangen voor dyna spul. Desnoods iedere week een andere kleur kabels of doppen, is leuk voor het oog :lol:

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Smelten bougiekabels

Bericht door Goldiefan » 29 aug 2013, 19:05

jij hebt hem helemaal door Peter, net shoppende vrouwen, elke zaterdag weer een nieuw jurkje, jasje, schoentje, maar dan van een andere kleur, en zo heb je altijd iets dat het doet onder wat voor omstandigheid dan ook :-)

Jesper
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 aug 2010, 16:23

Re: Smelten bougiekabels

Bericht door Jesper » 31 aug 2013, 13:04

Ja er is iemand naar aan het kijken op dit moment.

Het kan inderdaad goed zijn Peter dat er een stekkertje/draad niet helemaal lekker zit vanaf de weerstand. Ik ben daar bezig geweest met het inbouwen van de Dyna S.

En jouw verhaal Jeroen over stroom die een andere weg zoekt klinkt ook aannemelijk. Volgens mij vonkt hij soms redelijk onregelmatig, dit kan daar een gevolg van zijn...

We gaan het zien, en ik laat het weten.
Bedankt alvast,

Jesper

Plaats reactie