Bougiekabels en bobine vervangen..opgelost

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
The1978K3
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
Type Goldwing: GL1000

Bougiekabels en bobine vervangen..opgelost

Bericht door The1978K3 » 06 jul 2013, 09:33

Hoi,

Voordat ik mijn carbs wil synchroniseren na mijn revisie wilde ik gisteravond eerst mijn bougiekabels vervangen.
Ik heb bij een auto materialenshop zo,n 4 meter kabel gehaald. Allereerst heb ik de kabels vervangen aan de kan van de benzine pomp. daarna heb ik veel moeite de bobine aan de andere zijde (zekeringen kant) . Ik lopen vrotten aan die kabels, kreeg ze niet los omdat bobine en kabels nog originele zijn, ik vermoed dat kabels en bobine niet demontabel zijn. Vervolgens alles terug gedaan. Vervolgens loopt ie bijna niet. Ik heb de kabelvolgorde niet veranderd dus de onstekingsvolgorde is ongemoeid.

Zou de oorzaak kunnen liggen in:
1) binnenkern van nieuwe kabels is dunner qua stroomdraad, bijelkaar wel even dik?
2) bobine gesloopt door mijn poging om kabels uit bobine te vrotten?

Thanks voor jullie input

Rene
Laatst gewijzigd door The1978K3 op 23 aug 2013, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

peter

Re: Bougiekabels en bobine vervangen...troubles

Bericht door peter » 07 jul 2013, 08:58

Als je de zwarte originele bobines hebt dan zitten de kabels vast gegoten in de bobine en daardoor zijn ze niet te vervangen. Je kan alleen de doppen vernieuwen en dan moet je volgens mij ook nog de originele hebben anders werkt het niet. In de doppen zit ook nog een of andere weerstand.
Als je alles weer terug gezet hebt zou het kunnen wezen dat de je een van de stekkertjes losgetrokken hebt. Even de bedrading bij de bobine controleren dus. Uit mijn hoofd is een gele, blauwe en de massa. Kijk ook even of de ballast ook nog goed op zijn pootjes zit. ( witte blokje aan de zijkant)

The1978K3
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
Type Goldwing: GL1000

Re: Bougiekabels en bobine vervangen...troubles

Bericht door The1978K3 » 07 jul 2013, 12:00

Hoi Peter,

Ik heb inderdaad nog de oude bobines erop zitten. En bij 1 van de bobines zijn de kabels niet demonteerbaar. Ik heb alle stekkertjes en snoertjes gisteren nog nagelopen en alles zit goed aangesloten. Ik kom toch de conclusie de ik alles moet vervangen, zoieso kan dit geen kwaad om dit na 34 jaar trouwe dienst eens te vervangen. Ik heb er al een dyna s electronische ontsteking op gezet een maand of twee geleden dus ik heb zonnet net als goldiefan bij japparts nieuwe doppen gekocht, dyna bougiekabels en de groen dynatek 3 ohm bobinens. Kost wat, maar de heb je ook wat! Dan heb ik bijelkaar de complete randvoorwaarden van een fiets aangepakt:

1) keerringenen voorpoten.-uitgevoerd.
2) carb.revisie met randakks set.--uitgevoerd
3) electronische onsteking van dynatek--- uitgevoerd.
4) kabels, nieuwe bougies en doppen en dynateek bobines,--mee bezig
5) synchroniseren - nog te doen!

Ik zal de witte weerstand moeten weglaten toch bij de installatie van de nieuwe bobines, en kan ik dan de twee draden met elkaar verbinden, die aan de weerstand bevestigt zijn?

Groet,
Rene

peter

Re: Bougiekabels en bobine vervangen...troubles

Bericht door peter » 07 jul 2013, 12:43

Die weerstand kan je staks volgens mij gewoon weglaten. Goldiefan weet precies hoe het zitten moet. Ik moet er nog mee aan de slag want ik wil ze ook hebben i.v.m vocht. Nu is de motor behoorlijk allergies voor water en ze begint dan ook spontaan te sputteren na een wasbeurt.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Bougiekabels en bobine vervangen...troubles

Bericht door Goldiefan » 07 jul 2013, 17:53

Je bent lekker bezig Rene :D ,

Je weet het al, heb hier zeer recent over gepubliceerd op het forum, even lezen en je weet op basis van wat ik heb ervaren precies welke obstakels je op je weg tegen zult komen.
De draadjes van de voorschakelweerstand moet je inderdaad simpelweg doorverbinden en de voorschakelweerstand kun je verwijderen. Als je het spul nog niet in huis hebt, hoe simpel ook, je hebt eigenlijk geen gebruiksaanwijzing nodig, maar DYNA levert een prima handleiding waarin inderdaad expliciet instructies voor de GL1000 staan (inclusief de vermelding dat die bobines niet passen en je de aanzuigbuis van het luchtfilter in moet korten :lol:).
En verder nog een tip, weet ik uit ervaring: niet alleen die bougiekabels zijn 34 jaar oud, ook al die stekkertjes in het primaire circuit en waarschijnlijk nooit losgehaald: allemaal loshalen, grondig schoonmaken met contactpray (fanatastisch spul, je ziet de groene oxidatie gewoon wegsmelten, daarna even de compressor laten blazen) en jouw GL1000 is weer als nieuw :wink:

Wederom succes,

Jeroen.

NB: niet vermeld in mijn verhaal, ik had geen ervaring met die kabelterminals die in de bobine gaan en kwam er pas later achter dat de montage fout was, eigenlijk ook heel dom in een tweede actie goed gemaakt. Een blik op dit forum waar iemand dit volgens mij op uiterst vreemde en foutieve wijze monteert bracht mij aan het denken: http://www.kulsdom.be/bougiekabel.html" onclick="window.open(this.href);return false;: ik heb het als volgt gedaan met het oog op een zo goed mogelijk contact tussen de bougiekabel en de terminal en om te voorkomen dat ze er zomaar uitvallen hoewel dat denk ik niet snel zal gebeuren: flink stuk kabel (ca 2 cm of zo) ontdoen van isolatie; draad door het gaatje nabij het einde van de terminal leiden, bougiekabel tot het eind van de terminal doordrukken (eerste stukje loopt dus als het ware 'inwendig' terug) en de rest van de draad terugleiden aan de buitenkant van de terminal richting bougie. Uitgebogen uiteinden van de terminal met een tangetje fraai rond de bougiekabel buigen (anders past het niet) en het geheel moet dan in de high tension take-off van de bobine worden geschoven, die terminals verdwijnen er dus volledig in. De DYNA instructie is dus heel goed en gedetailleerd, maar over de montage van die terminals wordt niets gezegd. En tenslotte nog dit: als je waar dan ook kabelschoentjes gebruikt, neem alsjeblieft een professionele kabelkrimptang en niet van dat prutsspul van een bouwmarkt voor enkele euro's

The1978K3
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
Type Goldwing: GL1000

Re: Bougiekabels en bobine vervangen...troubles

Bericht door The1978K3 » 09 jul 2013, 22:32

Hoi ,

Vandaag zijn de nieuwe kabels en de bougiedoppen en bobines van dynatek binnengekomen.
Vanavond de boel erin gebouwd. Ik hoefde niet de aansluiting naar de bobine echt te veranderen. Op de geleverde kabels zaten twee doppen en bij kanten hetzelfde uiteinde, daar zat een knik in. Even recht gebogen, rubberen dop er tussen en blijft lekker vastgeklemd in de bobine zitten. Aan de ander kant op lengte gemaakt en de nieuwe Ngk doppen erop gezet. Vervolgens even de stekkertjes aangepast en aan de bobines bevestigd. De bobine passen er perfect in en voor het gemak heb ik ze alleen aan de bovenste bracket bevestigd. Deze even uitgeboord naar 6 mm, mooie nieuwe bout en moer erop en hoppakee. Ik hoefde niet eens een stukje van luchtfilterhuis te zagen. Misschien dat die van een k3 wat anders van lengte is.. Toen de moment of thruth: kontakt om, eentje keertje het startknopje indrukken zonder choke en gas en wat gelijk in 1 keer aan en gelijk correct stationAir lopen!!! Hij heeft nog niet in 1 kik gestart en zeker niet zonder een beetje gas en choke. Dit alleen al is een enorme verbetering!!! Echt helemaal super. Morgen maar eens een stukje rijden en dan synchroniseren die handel! Kortom een succes die dynatek bobines, het kost wat, maar dan heb je ook wat!!!!

Groet,
Rene

The1978K3
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
Type Goldwing: GL1000

Re: Bougiekabels en bobine vervangen...troubles

Bericht door The1978K3 » 10 jul 2013, 11:00

Vanochtend mee gereden, gaat als een jekko! Missie gslaagd.


Dank voor de hulp!

Groet,
Rene

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Bougiekabels en bobine vervangen...troubles

Bericht door Goldiefan » 11 jul 2013, 21:01

Beste Rene,

mooi, ook dat is weer geregeld, net zoals bij mij 8) ,

Interessant verhaal: omdat jij de aanzuigbuis van het luchtfilter niet hoefde aan te passen is er mogelijk toch een miniem verschil tussen vroege (K0- K2) en late (K3) GL1000's. Zoals eerder gemeld las ik ergens op internet dat jij niet de enige bent bij wie het past zonder aanpassingen.
Wij hebben toch een verschillende 'klus-stijl' , geen oordeel, louter een constatering, ik ben een extreme mierenneuker als het om sleutelen aan motoren gaat. Ik heb de gaten in die brackets niet zomaar opgeboord, maar de originele schroefdraden behouden en busjes gemaakt om in de bobine bevestiging te plaatsen om de originele diameter van 5mm bouten te kunnen behouden + het schroefdraad in de brackets. Op die van mij bestond daarvoor ook wellicht een relatieve noodzakelijkheid, mocht er wederom een verschil bestaan tussen vroege en late GL1000's: die Dyna's passen maar net en raken elkaar op een haar in de originele brackets. Dus leek het me van belang om ze goed te fixeren zodat ze absoluut niet tegen elkaar kunnen komen door trillingen o.i.d. En, ik zou ze onder ook vastzetten: als het door trillingen los mocht raken, wat met een enkele bevestiging niet uitgesloten is, dan raken de bobines elkaar wat vast niet goed is en bestaat ook de theoretische mogelijkheid dat de primaire draden die met boutjes bevestigd zijn loslopen. Hoe klein de kans op dit scenario ook moge zijn, het zal niet bijdragen aan de betrouwbaarheid. Daarentegen, zoals jij het hebt gedaan zou het me ook niet verbazen wanneer het de komende > 30 jaar weer prima werkt :-)

Groet,

Jeroen.

The1978K3
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
Type Goldwing: GL1000

Re: Bougiekabels en bobine vervangen...troubles

Bericht door The1978K3 » 12 jul 2013, 21:57

Hoi, leuk omdat verschil te zien. Ik heb die bracketbout gewoon van locktide voorzien, kans dat ie gaat lostrillen is klein hoor. En voor die primaire draden ben ik ook niet bang want daar zitten van die gespleten ringen onder. Ik ben juist dat perfectionistische op bepaalde punten aan het loslaten. Kijk zo n carb met gewoon perfect gedaan worden en ik heb ook gewoon het beste gekocht ( net als jij) wat je kan krijgen.

Groetjes,
Rene

Plaats reactie