Schoonmaken carbs+pakkingssetje-opgelost

Technische vragen, tips, trucs, enz.
peter

Re: Schoonmaken carbs+pakkingssetje

Bericht door peter » 25 jun 2013, 22:53

Rustig aan doen en veel lucht gebruiken, veel lucht, erg veel lucht. Alle sproeiers controleren met een loep o.i.d.
Succes :D

peter

Re: Schoonmaken carbs+pakkingssetje

Bericht door peter » 26 jun 2013, 09:26

Ik ben nu weer thuis en kan de pc weer normaal gebruiken en heb meteen onderstaand datasheet gepost. Dit is een datasheet van Duitse euro 95 die we naar Zwitserland gebracht hebben. Van een Nederlandse Euro heb ik geen datasheet want we doen helaas weinig tot geen binnenlandse reizen.

Afbeelding

In deze handel zat dus volgens mij minder dan 0,1% methanol en ook minder dan 0,1% ethanol. Deze handel vervoeren we veelvuldig dus ik ga ervan uit dat het dan ook veelvuldig nodig is. Natuurlijk moeten we niet vergeten dat de tankopslagplaatsen ook nogal eens een leuke mix maken van een aantal verschillende soorten benzines. Als je een afwijking in je waardes hebt kan je die veranderen door een ander product bij te kiepen wat de waardes weer gelijk trekt of in ieder geval weer binnen de specificaties brengt. Als ik verschillende datasheets bekijk dan zie ik ook dat bijna alle reizen die we gedaan hebben een net wat ander product betrof. Meestal zijn de afwijkingen maar klein dus ik denk zelf dat de koper een bepaalde kwaliteit vraagt om eventueel te kunnen mixen met een andere.

The1978K3
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
Type Goldwing: GL1000

Re: Schoonmaken carbs+pakkingssetje

Bericht door The1978K3 » 01 jul 2013, 17:51

Van de week alles inelkaar gezet, alleen nog wachten op de nieuwe vlotterbak naaldsetjes en dan het erop zetten. Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen.Video van Randdankks eigenlijk niet echt nodig gehad. Vlotterbak hoogte moet ik ook even controleren. Stonden goed maar je weet nooit.

Groet,
Rene

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Schoonmaken carbs+pakkingssetje

Bericht door Goldiefan » 01 jul 2013, 21:00

The1978K3 schreef:Van de week alles inelkaar gezet, alleen nog wachten op de nieuwe vlotterbak naaldsetjes en dan het erop zetten. Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen.Video van Randdankks eigenlijk niet echt nodig gehad. Vlotterbak hoogte moet ik ook even controleren. Stonden goed maar je weet nooit.

Groet,
Rene
Ik ben ook benieuwd ......
Je controleert natuurlijk niet de 'vlotterbakhoogte' maar de vlotterhoogte ten opzichte van het 'dak' van de vlotterkamer waarbij je een juist brandstofniveau ten opzichte van de vaste sproeiers instelt. En wat Randakk in zijn video doet is naar mijn mening uiterst onhandig en inaccuraat, hij meet met een schuifmaat ' 21 mm from the raised lip', klopt, maar die 'raised lip' staat te ver van de vlotter om dat met een standaard schuifmaat goed te kunnen controleren, je moet de schuifmaat schuin houden om op de rand van de vlotter te komen en dan klopt de meting al niet meer. Voor de Randakk methode is wel een verklaring: Honda had destijds een special tool die afsteunde op die randjes, van daar af gemeten is het 21 mm, maar als je dat stuk gereedschap niet hebt is het veel handiger om de schuifmaat af te steunen op het dak van de vlotterkamer en de hoogte van het opstaande randje daarbij op te tellen. Verder: die vlotters zijn net kauwgom en verbuigen zomaar, het gaat dus niet alleen om die vlotterhoogte gemeten op een willekeurig punt maar ook om het feit of de symmetrie van de vlotter in alle vlakken nog enigszins is behouden, check dat en monteer pas daarna. Ik heb een perfect afgemeten alu profieltje gemaakt om af te zijn van dat geklooi met een schuifmaat dat afsteunt op die opstaande randjes, die kun je dan op een fractie van een millimeter parallel langs de onderkant van de vlotters plaatsen waarbij je niet alleen de vlotterhoogte op een willekeurig punt controleert maar ook checkt of de gehele onderzijde van de vlotter perfect parallel loopt met het profieltje en het geheel niet verbogen is. En ...... nog een tip: die veertjes in de vlotternaalden stellen haast niets voor, dus ..... houdt de carbunit bij je controles vrijwel verticaal (anders klopt mijn voorgaande verhaal over het parallel lopen van de onderkant van de vlotters met het dak van de vlotterkamer voor geen meter), en controleer niet een keer, maar herhaal bij elke twijfel, zo vaak tot je niet meer twijfelt.

Tenslotte: ik ben er van overtuigd dat ik heel veel gesodemieter heb gehad met sub-optimaal werkende carbs door:

1: sproeiers die op het oog perfect leken maar toch dichtgeslibt waren (neem het advies van Peter mbt dat vergrootglas ter harte, hoewel ik vermoed dat dat wel OK zal zijn bij een motor die je recent nog hebt bereden, die van mij stond 20 jaar stil)

2: geringe foutieve vlotterinstelling, als je het goed wilt hebben, neem de tijd, al kost het je een dag :lol: EN ..... MET DIE NIEUWE DUBIEUSE NAALDEN MOET JE DE CONTROLE VAN DE VLOTTERHOOGTE UITERAARD PER DEFINITIE OVER DOEN !!!!!

Succes,

Jeroen.

The1978K3
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
Type Goldwing: GL1000

Re: Schoonmaken carbs+pakkingssetje

Bericht door The1978K3 » 01 jul 2013, 23:30

Hoezo dubieus???? Ik heb bij goldwingshop in renswoude originle besteld, is gewoon goed materiaal lijkt mij. Maar super bedankt voor de aandachtspunten.

Groet
Rene

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Schoonmaken carbs+pakkingssetje

Bericht door Goldiefan » 02 jul 2013, 17:08

zoals gezegd, niet mijn idee, volgens Randall Washington zijn originele vlotternaaldjes niet meer verkrijgbaar en hij raadt af om ze te vervangen door aftermarket spul. Overigens voor alle duidelijkheid: het betreft de vlotternaaldjes, niet de vlotterzittingen .....

The1978K3
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
Type Goldwing: GL1000

Re: Schoonmaken carbs+pakkingssetje

Bericht door The1978K3 » 02 jul 2013, 18:16

Nou, Randakk adviseert indien mogelijk de oude te herbruiken, maar wanneer vervanging nodig is, vanwege beschadiging bij demonteren of door voorgangers veroorzaakt, inderdaad geen aftermarket te bestellen maar originele van Honda met het correcte partsnumber, en dat heb ik gedaan. We wachten wel af.
Groet,
Rene

The1978K3
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
Type Goldwing: GL1000

Re: Schoonmaken carbs+pakkingssetje,klaar?

Bericht door The1978K3 » 04 jul 2013, 17:53

Hoi gisteravond de vlottersetjes binnen. Alles gemonteerd en nadat de benzine in de vlotters zat, in 1 keer lopen. Gelijk een rondje mee gereden. Klinkt goed, trekt lekker door. Allen bij lagere snelheden, heel iets minder regelmatig lopen, ik ben een zeurpiet, het moet perfect zijn. Eerst maar even synchroniseren en nieuwe kabels om te prefectioneren!

Groet,
Rene

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Schoonmaken carbs+pakkingssetje

Bericht door Goldiefan » 04 jul 2013, 18:03

Gefeliciteerd met het mooie resultaat!
Kan me inderdaad voorstellen dat synchronisatie het helemaal perfect maakt, moet je ook altijd doen na een revisie, kwartiertje werk en het zou goed moeten zijn 8)
oh ja, en niet optimale synchronisatie kun je op het gehoor al vaststellen, de motor loopt dan stationnair geheid was 'bonkig' ....

The1978K3
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
Type Goldwing: GL1000

Re: Schoonmaken carbs+pakkingssetje

Bericht door The1978K3 » 04 jul 2013, 19:44

Ja, net nog op gereden en het is vooral iets minder mooi vlak lopen in toerengebied tot 3000. Stationair looptie vrij mooi. Eerst maar even nieuwe kabels en synchroniseren. Synchronisatie zal ik even meten uitbesteden. Ik heb het materiaal niet voorhanden.

Wordt vervolgd.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Schoonmaken carbs+pakkingssetje

Bericht door Goldiefan » 04 jul 2013, 20:27

voor een doe-het-zelver zoals jij lijkt me het bezit van apparatuur om te synchroniseren een must en een investering die zich snel terug verdient, aannemende dat je het door een professionele monteur laat doen. Voor ca. 85 euro heb je een carbtune, ik vind het een prima instrument: http://www.carbtune.co.uk/inst_nl.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Goldiefan op 05 jul 2013, 07:43, 1 keer totaal gewijzigd.

The1978K3
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
Type Goldwing: GL1000

Re: Schoonmaken carbs+pakkingssetje

Bericht door The1978K3 » 04 jul 2013, 22:14

Hoi, heb je deze ook besteld via deze site of is ie ook via nl bedrijf te koop? Ik benieuwd of ik dit kan...... Kan het altijd proberen!

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Schoonmaken carbs+pakkingssetje

Bericht door Goldiefan » 05 jul 2013, 07:41

Beste Rene,

Het is een fluitje van een cent. Eerste keer is even oefenen, daarna doe je het heel snel. Het 'probleem' is dat wanneer je een goede instelling hebt en het borgmoertje aandraait de instelling al kan wijzigen, zelfs wanneer je het boutje netjes en voorzichtig met weinig druk op zijn plaats houdt met een goed passende schroevendraaier, het is dus even wat 'spelen'. NB: tip: draai die borgmoertjes maar heel lichtjes vast, ze lopen echt niet los. Het is een uiterst gevoelig mechanisme, wanneer je de tester er op hebt staan en je raakt het aangedraaide stelboutje lichtjes aan met de vinger dan zul je zien dat hij meteen al niet meer zo mooi synchroon staat als dat je hebt ingesteld, je hoort dat ook aan het lopen van de motor. Ik heb die tester gekregen van een GL1000-vriend als dank voor een carburateurrevisie, dus zelf niet besteld. Maar weet wel dat er grote prijsverschillen zijn, even zoeken op internet, wat ik me herinner varieren de prijzen van rond 85 tot 120 euro voor precies hetzelfde instrument, een nogal aanzienlijk verschil.

Groet,

Jeroen.

The1978K3
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
Type Goldwing: GL1000

Re: Schoonmaken carbs+pakkingssetje

Bericht door The1978K3 » 05 jul 2013, 16:26

Hoi Jeroen,

Ik ga het proberen, bedankt voor al je hulp en tips!

gr.
rene

The1978K3
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
Type Goldwing: GL1000

Re: Schoonmaken carbs+pakkingssetje

Bericht door The1978K3 » 06 jul 2013, 09:39

Eerst maar eens bougiekabels vervangen alvorens te gaan synchroniseren....zie volgend topic......grrrr

Plaats reactie