Schoonmaken carbs+pakkingssetje-opgelost

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Schoonmaken carbs+pakkingssetje

Bericht door Goldiefan » 20 jun 2013, 19:58

deal 8)

(overigens 'kenner': gaat ver, maar zoals je weet door schade en schande wel heeeeeeel veel wijzer geworden en moet in alle bescheidenheid bekennen dat het wel zo is dat ik er inmiddels het een en ander van af weet )

The1978K3
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
Type Goldwing: GL1000

Re: Schoonmaken carbs+pakkingssetje

Bericht door The1978K3 » 20 jun 2013, 20:36

Hoi ik denk ook niet dat de hoofdoorzaak in de 7ooo toeren heeft gezeten, maar het vieze filter. Ik heb het idee dat de gl lang heeft stilgestaan en er al heel lang niet een brandstoffilter vervangen is geweest. Er komt nu kraakheldere brandstof uit de tank. Ik heb even wat foto,s in mijn album gezet van het filter wat eronder zat. De witte stukjes is van het openzagen, maar het zwarte spul zat er allemaal in, echt bizar! Daarnaast zit er behoorlijk wat gom overal en soort kristalvorming. Zie foto: http://www.mijnalbum.nl/Album=I4VC667K
Maar hoe moet ik die vlotterklepzitting er persee uithalen? Ze zitten volgens mij niet in het revisiesetje van randakks...
Groet,
Rene

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Schoonmaken carbs+pakkingssetje

Bericht door Goldiefan » 20 jun 2013, 21:32

Kijk toch even goed in je tank, en demonteer alles compleet! Naast grondige reiniging is er nog een uiterst belangrijk en delicaat werkje: vlotterhoogtes controleren als je het toch gedemonteerd hebt, kost tijd als je dat goed doet. Lijkt simpel, is het ook, maar toch lastig, door praktijkervaring kan ik je wel wat tips geven. (en met alle respect, zoals Randall Washington het doet is echt niet de handigste manier)
En wat een prachtige schone carb als je dat vergelijkt met hoe die van mij was :lol: : viewtopic.php?f=6&t=4105&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
En toen ik mijn carbs aftapte zoals op de foto met die tank waar ik vier handen roest uit heb gehaald kwam er ook kraakheldere benzine uit, zegt dus helemaal niets !
Laatst gewijzigd door Goldiefan op 20 jun 2013, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.

The1978K3
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
Type Goldwing: GL1000

Re: Schoonmaken carbs+pakkingssetje

Bericht door The1978K3 » 20 jun 2013, 21:57

Zo dat was inderdaad een smerige carb zeg! Maar de tankoplossing die jij gekozen hebt is wel erg ingrijpend en bovendien ver boven mijn kunnen. Is ook niet een idee om de tank te demonteren, eerst leegmaken, benzinekraan eraf. Zand erin en schudden maar met die handel? Oftewel wat is een alternatieve methode tov helemaal opensnijden en opnieuw coaten vanbinnen?

Ps. Ik heb net geprobeerdhet luchtfilterhuis in twee helften te krijgen maar de bouten zitten muurvast en de kruiskop wordt er ook niet beter op. Als je het uitlkaar wilt halen dan doe je dat om die o ringen te vervangen, maar hoe groot is de kans dat dat nodig is. Je hebt alijd nog het principe if it ain't broken,don' t fix it. Oftwel kan ik dit laten zitten?

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Schoonmaken carbs+pakkingssetje

Bericht door Goldiefan » 20 jun 2013, 22:08

The1978K3 schreef:Zo dat was inderdaad een smerige carb zeg! Maar de tankoplossing die jij gekozen hebt is wel erg ingrijpend en bovendien ver boven mijn kunnen. Is ook niet een idee om de tank te demonteren, eerst leegmaken, benzinekraan eraf. Zand erin en schudden maar met die handel? Oftewel wat is een alternatieve methode tov helemaal opensnijden en opnieuw coaten vanbinnen?

Ps. Ik heb net geprobeerdhet luchtfilterhuis in twee helften te krijgen maar de bouten zitten muurvast en de kruiskop wordt er ook niet beter op. Als je het uitlkaar wilt halen dan doe je dat om die o ringen te vervangen, maar hoe groot is de kans dat dat nodig is. Je hebt alijd nog het principe if it ain't broken,don' t fix it. Oftwel kan ik dit laten zitten?
De tank demonteren is geen simpele ingreep, moet je de halve motor voor slopen, beetje schudden met troep maakt hem maar half schoon, en coaten is daarbij onmogelijk (die filters onderin kun je namenlijk niet demonteren en coat je dan dus ook dicht). De tank decapiteren is heel simpel, als je het met enig beleid doet.

Sorry, maar ik snap niets van je verhaal over dat luchtfilterhuis :wink: ......
Laatst gewijzigd door Goldiefan op 21 jun 2013, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Schoonmaken carbs+pakkingssetje

Bericht door Goldiefan » 20 jun 2013, 22:26

snap het, de luchtkast van de carb, 'plenum' in het engels (het 'luchtfilterhuis' zit daar boven op) ....
erg lastig ja, bij mij brak ooit de bout af: kwestie van uitboren als het op 'het vlak' gebeurt, moet je wel een goede kwaliteit kolomboor of freeskolom hebben waar je het geheel goed in kunt fixeren en waarmee je nauwkeurig kunt boren. Als je de bout zelf er niet uit krijgt door die vreselijke kruiskoppen :oops: : met een dremel de kop er af slijpen en dan trek je de boel er zo over heen (lijkt me, zelf overigens nooit gedaan, bij mij brak de bout gewoon af) :D, vaak is ook het probleem dat niet een exact passende kruiskop-schroevendraaier wordt gebruikt maar dat die bouten muurvast kunnen zitten nadat ze decennia niet zijn aangeraakt is een bekend probleem.

Hoe dan ook, ik demonteer altijd alles en vervang alles, zonde wanneer je dat niet zou doen, in dat geval gebruik je de helft van het mooie Randakk setje niet: niet alleen de pakkingen voor de luchtkasthelften maar ook die tussen de luchtkast en de carburateurflenzen, die alleen toegankelijk zijn na demontage van de luchtkast. Dus jouw prachtige stelling ' if it ain't broken,don' t fix it' deel ik niet.

de pakking tussen de helften van de luchtkast waarborgt een goede afdichting van:
1: brandstoftoevoer naar de carbs (belangrijk)
2: luchtkanalen van de slow air jets (via de air cut-off valve, naar mijn idee niet echt essentieel, zie mijn en Peter's inzending betreffende experimenten met de air cut-off valve)

pakkingen tussen de luchtkast en de carburateurflenzen:
1: brandstoftoevoer (belangrijk)
2: luchtafdichting: zorgt er voor dat er geen lucht kan worden uitgezogen anders dan via het luchtfilter (niet echt essentieel lijkt me)

Overigens kun je goed controleren of deze pakkingen goed afdichten met een vacuumtester, zie website / video Randall Washington. Maar wat betreft de dichting van de brandstofkanalen heb ik, in alle bescheidenheid, een veel betere check dan hij bedacht: hij test uitsluitend de pakkingen; veel beter is, wanneer alles nog gemonteerd is, de carburateurs op de kop te plaatsen, sluit die vacuumtester aan op het piefje van de benzineslang en wanneer de onderdruk stand houdt weet je zeker dat zowel de pakkingen als de vlotternaalden en zittingen naar behoren functioneren .......

The1978K3
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
Type Goldwing: GL1000

Re: Schoonmaken carbs+pakkingssetje

Bericht door The1978K3 » 22 jun 2013, 11:21

Hoi advies ter harte genomen en met moeite vanochtend de plenum gescheiden (klinkt wel chirurgisch!). Ik heb met de dremel er grotere uitsnede gemaakt zodat ik met een heeeeeeeele grote schroevendraaien de bouten eruit heb kunnen draaien. Tevens de vlottersetje besteld met zitting voor alle vier de carbs en vlotternaalden. Dingen zijn best aan de prijs zeg, 25 per stuk, zo weer honderd euro armer. , maar ja je hebt inderdaad nu de kans om het goed te doen. Iwordt vervolgd......

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Schoonmaken carbs+pakkingssetje

Bericht door Goldiefan » 22 jun 2013, 17:53

Beste Rene,

Ik vraag me af waarom je vlotterzittingen en naaldjes vervangt. Heb je aanwijzingen dat ze lekken? Zoals eerder gemeld kun je dat heel goed testen en volgens mij vertonen die dingen zelden slijtage. Randall Washington meldt dat ze stock niet meer te krijgen zijn, adviseert met klem om indien mogelijk de oude te gebruiken en raadt af om ze te vervangen door aftermarket troep die frequent tot problemen zou kunnen leiden. Zo kan het goedkoper zijn om een oude carb te kopen, worden nog wel eens aangeboden en te 'kannibaliseren'. En ja ...... duur is het, ooit een keurig gereviseerde carb te koop aangeboden voor 250 euro, onverkoopbaar mede denk ik omdat dat als duur wordt ervaren maar, en ik denk dat jij dat inmiddels kunt bevestigen, al het werk en kosten in overweging nemende is 250 euro voor een goed gereviseerde carb, naar mijn idee, een koopje.

Succes met het vervolg van de revisie.

en ..... niet meteen kopen, eerst vragen, die vlotterpennetjes en zittingen heb ik ook, aftermarket, je had ze van mij over kunnen nemen voor minder dan de helft van de prijs die je nu betaalt :( En ..... http://www.marktplaats.nl/a/motoren/ond ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false; dit was goedkoper geweest

The1978K3
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
Type Goldwing: GL1000

Re: Schoonmaken carbs+pakkingssetje

Bericht door The1978K3 » 22 jun 2013, 21:50

Ik heb inderdaad nieuwe gekocht omdat er twee beschadigd waren bij het eruit halen, ze zaten zo vast dat ik een parker erin gedraaid heb en ze erzo uit heb gewipt, met hefboomprincipe. de andere twee gingen er erg makkelijk uit. Toen dacht ik dan koop er er gelijk 4 nieuwe. Ik heb ze bij bikers best gekocht in renswoude. En het wordt inderdaad best prijzig bijelkaar, maar een hobby mag geld kosten zeg ik altijd.
Groet,
Rene

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Schoonmaken carbs+pakkingssetje

Bericht door Goldiefan » 23 jun 2013, 00:02

naar aanleiding van deze discussie over carbs werd mijn oude inzending weer even actueel (viewtopic.php?f=6&t=4105&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;): ik sta nog steeds 100% achter mijn actie maar ...... las recent in een nieuwe handleiding van tankcure dat er aanwijzingen zijn dat bio-ethanol de tankcure coating aan zou kunnen tasten, geadviseerd wordt uitsluitend brandstof te gebruiken welke niet meer dan 10% bio-ethanol bevat. Ik begrijp overigens dat zorgen betreffende bio-ethanol niet alleen deze coating betreffen, maar ook potentieel pakkingen / dichtingen, en dat daar het laatste woord nog niet over is gesproken, moeilijk iets echts verhelderends over te vinden op internet. Was recent in Duitsland met mijn Gouden Vleugel, daar kun je duidelijk kiezen voor brandstof waar een significante hoeveelheid bio-ethanol aan is toegevoegd of, bio-ethanol arme? / bio-ethanol vrije? brandstof. In Nederland wordt het uberhaupt nooit vermeld maar ik heb begrepen dat ook bij ons bio-ethanol aan brandstof wordt toegevoegd, en wel in geringere mate. Zwerft hier toevallig een kenner rond die hier echt iets van weet?


Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Schoonmaken carbs+pakkingssetje

Bericht door Goldiefan » 24 jun 2013, 20:23


Beste Peter,

Uiteraard had ik dit al gelezen, wie komt niet terecht op Wikipedia bij een eerste orientatie op wat voor onderwerp dan ook. Maar ....... het beantwoordt nog steeds niet mijn vraag hoeveel bio-ethanol bijmenging ik heb bij een tankstation in Nederland en wat voor invloed het mogelijk heeft op Viton®, m.a.w., vertel me even in welke mate mijn tank en al dat prachtige Randakk spul potentieel wegrot in de komende jaren :wink:

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Schoonmaken carbs+pakkingssetje

Bericht door RonalT » 24 jun 2013, 20:55

Voor zover ik gehoord heb wordt er in Nederland 5% bio-ethanol aan de benzine toegevoegd.
Dit zou betekenen dat het ruim onder de norm van 10% blijft die 'moderne' voertuigen moeten kunnen verwerken.
In de oudere motoren (o.a. Honda's van ongeveer voor 1990) kan je het 5% mengsel ook gebruiken. Het 10% mengsel is in die oudere motoren niet aan te raden.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

peter

Re: Schoonmaken carbs+pakkingssetje

Bericht door peter » 25 jun 2013, 10:03

Je weet nooit wanneer je pakkingen het begeven. Neem maar het vogende voorbeeld: Op een gegeven moment veranderde de samenstelling van brandstof en het lood moest er uit en een loodvervanger werd toegevoegd. Niet veel later begon de elende met de oudere auto's die nogal eens in de fik vlogen doordat de benzineslang niet bestand was tegen die handel. Ze testen vanalles maar als puntje bij paaltje komt is er straks geen brandstof meer voor onze oude beestjes. Alles onder de noemer milieu. Ik zie mezelf straks bij de dhz zaak benzine kopen om een rondje te kunnen rijden.
Zoals altijd draagt de consument de kosten van de zg vooruitgang.

Ik wilde een datasheet van duitse euro toevoegen maar dat lukt nu even niet. Die doe ik vanavond wel even. Kunnen de scheikundigen inder ons precies vertellen wat erin zit.

The1978K3
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
Type Goldwing: GL1000

Re: Schoonmaken carbs+pakkingssetje

Bericht door The1978K3 » 25 jun 2013, 22:33

Even weer on topic: vandaag setje van Randakk binnen! Ziet erg mooi uit zeg, morgen maar eens beginnen.
Groet,rene

Plaats reactie