WAAR HOORT DEZE DRAAD AAN VAST

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
christosz
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mei 2013, 19:22

WAAR HOORT DEZE DRAAD AAN VAST

Bericht door christosz » 28 mei 2013, 19:31

hallo..
ik ben een leek haha
ik was de accu aan het vervangen etc, niks bijzonders.
hop alles er weer op..
en niet starten.
alleen het start relais klikt en verder niks
andere accu geprobeerd om dat uit te sluiten.. ook niks,,,
wie o wie redt mij... en ja de bedrading is een zooitje..
zie gele pijl
goldwing gl1000 k2 78
Afbeelding

christosz
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mei 2013, 19:22

Re: WAAR HOORT DEZE DRAAD AAN VAST

Bericht door christosz » 28 mei 2013, 20:46

oh.. op de kickstart start hij overigens wel...

christosz
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mei 2013, 19:22

Re: WAAR HOORT DEZE DRAAD AAN VAST

Bericht door christosz » 28 mei 2013, 22:37

Vast wel iemand toch?

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: WAAR HOORT DEZE DRAAD AAN VAST

Bericht door RonalT » 28 mei 2013, 23:54

Wat denk jij zelf?
Als er een of andere onkundige aan heeft zitten knutselen, moeten wij maar even vertellen waar die aan heeft gezeten?. Ik zie zo al eens stuk of 5 AMP-connectors zitten en onder die zwarte tape aan de bedoelde draden zal ook wel zo iets zitten.
Daar is echt niets van te maken. Het enige wat ik kan vragen.....


Die rode draad met de blauwe AMP connector er tussen gaat over in een rode draad en ..... een zwarte...... ???
Enig idee waar deze draden naar toe gaan ??
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

peter

Re: WAAR HOORT DEZE DRAAD AAN VAST

Bericht door peter » 29 mei 2013, 01:27

Ik mag wel stellen dat het een lomp stukje bedrading is waar geen touw aan vast te knopen is. Een rode en zwarte die weer rood wordt en die een eind is afgestript. Kwa lengte denk ik dat hij toch ergens op je startrelais vast hoort maar waarom zou hij niet de groene lege huls moeten? Ik durf het niet te zeggen, zou het zooitje live moeten aanschouwen.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: WAAR HOORT DEZE DRAAD AAN VAST

Bericht door RonalT » 29 mei 2013, 02:10

Gelukkig, ... we zijn het weer eens :lol: :lol:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

christosz
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mei 2013, 19:22

Re: WAAR HOORT DEZE DRAAD AAN VAST

Bericht door christosz » 29 mei 2013, 11:32

RonalT schreef:Wat denk jij zelf?
Als er een of andere onkundige aan heeft zitten knutselen, moeten wij maar even vertellen waar die aan heeft gezeten?. Ik zie zo al eens stuk of 5 AMP-connectors zitten en onder die zwarte tape aan de bedoelde draden zal ook wel zo iets zitten.
Daar is echt niets van te maken. Het enige wat ik kan vragen.....


Die rode draad met de blauwe AMP connector er tussen gaat over in een rode draad en ..... een zwarte...... ???
Enig idee waar deze draden naar toe gaan ??
ik heb zo'n vermoeden dat ze hiernaartoe gaan.
Afbeelding

christosz
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mei 2013, 19:22

Re: WAAR HOORT DEZE DRAAD AAN VAST

Bericht door christosz » 29 mei 2013, 11:34

peter schreef:Ik mag wel stellen dat het een lomp stukje bedrading is waar geen touw aan vast te knopen is. Een rode en zwarte die weer rood wordt en die een eind is afgestript. Kwa lengte denk ik dat hij toch ergens op je startrelais vast hoort maar waarom zou hij niet de groene lege huls moeten? Ik durf het niet te zeggen, zou het zooitje live moeten aanschouwen.
dat was ook mijn eerste gedachte...maar blijkt toch niet zo te zijn helaas... bedank iig peter~~~!!
groene lege huls is trouwens voor zover ik kan zien van een van de (ex) knipperlichten.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: WAAR HOORT DEZE DRAAD AAN VAST

Bericht door RonalT » 29 mei 2013, 12:20

Om te beginnen wat het waarschijnlijk niet is..... Als het de door jou bedoelde draden zijn die naar de "rectifier" gaan kan je dat meten als je de motor hebt gestart. De rectifier is de gelijkrichter. De dynamo wekt spanning op en die gaat via de "drie gele draden" naar de retifier. Deze maakt er een gelijkspanning van die naar de accu wordt gestuurd via de draad die jij van een pijl hebt voorzien.
Dus als je de motor start gaat de dynamo de accu voeden. Op dat moment moet de accuspanning stijgen naar 13 - 14 volt.
Dat kan je meten. Als dat gebeurt zit de gestreepte draad vast.


Wat zou het dan kunnen zijn? Als de motor wel start dmv de kickstarter en het startrelais klik, maar de startmotor wil niet draaien wordt het natuurlijk eenvoudig.

Er is iets niet goed in het circuitje van:
  • massapunt naar de min van de accu (is goed want de motor loopt),
  • rode lijn van plus van de accu naar het startrelais (waar de groene stip op getekend is),
  • zwarte lijn van startrelais naar startmotor,
  • zwarte lijn van starmotor naar aardpunt.
Is dit circuit in orde? Deze 4 draden worden zo kort mogelijk gehouden omdat er tijdens het starten nogal grote stromen door lopen. Dus ze moeten relatief eenvoudig te volgen zijn.

Op de foto zie ik een rode draad met blauwe connector die via een stuk zwarte tape overgaat naar een rode draad en een zwarte (lijkt het op de foto).
Die rode draad is omhuld met een soort kous die Honda veelvuldig gebruikte om de kabel van de accu naar het startrelais te beschermen. Helaas zie ik op de foto de pluspool niet en kan dus niet beoordelen wat daar aanzit.
Vandaar dat ik in mijn eerste bericht schreef dat ik er niet veel mee kan, we zien het hele plaatje niet. Alleen het deel wat jij wilt laten zien.

En dan nog een vraag, onder de blauwe connector ligt een rood/groen blokje waar ik FUSE op zie staan en nog iets wat ik niet kan lezen. Is dat toevallig de "Main Fuse 30 Amp" niet die vlak naast de groene pijl op de tekening staat?
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

christosz
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mei 2013, 19:22

Re: WAAR HOORT DEZE DRAAD AAN VAST

Bericht door christosz » 29 mei 2013, 12:30

RonalT schreef:En dan nog een vraag, onder de blauwe connector ligt een rood/groen blokje waar ik FUSE op zie staan en nog iets wat ik niet kan lezen. Is dat toevallig de "Main Fuse 30 Amp" niet die vlak naast de groene pijl op de tekening staat?
klopt dat is de main fuse!!
hier een foto met pluspool

Afbeelding

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: WAAR HOORT DEZE DRAAD AAN VAST

Bericht door RonalT » 29 mei 2013, 12:41

Zo te zien klopt de lengte van de draad om bij de Main Fuse te komen. Maar nu nog uitvinden waar deze draden naar toe gaan.....

Nog wat vragen:
  1. die dunne gele draad met blauwe connector,
  2. die dunne rode draad met rode connector,
  3. en de dunne zwarte draad,
komen die bij de Main Fuse vandaan en enig idee waar deze naar toe gaan?

Van de plus komt een dikke zwarte draad vandaan en die loopt naar het startrelais wat zo te zien tussen de Main Fuse en de accu te zien is als een rond tonnetje.....
De min van de accu zit zo te zien aan het motorblok vast bij de driehoekige steun boven de motor.
Boven deze driehoek zie ik volgens mij ook de drie gele draden die van de accu vandaan komen. Deze lopen naar de rectifier. Kan je die verbinding zien?
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

christosz
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mei 2013, 19:22

Re: WAAR HOORT DEZE DRAAD AAN VAST

Bericht door christosz » 29 mei 2013, 12:49

RonalT schreef:Zo te zien klopt de lengte van de draad om bij de Main Fuse te komen. Maar nu nog uitvinden waar deze draden naar toe gaan.....
daar kom ik zsm op terug..!!
alvast bedankt ronalT!!!!

Plaats reactie