iemand ervaring met dyna bobines op de GL1000

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

iemand ervaring met dyna bobines op de GL1000

Bericht door Goldiefan » 26 mei 2013, 14:16

Afgelopen week noodzakelijkerwijs even getoerd op de GL1000 in de Eifel en Sauerland en het zal jullie niet zijn ontgaan dat het 'prachtig' weer was met extreem lage temperaturen, heerlijk, geen gezweet in beklemmende motorpakken, overvloedige verfrissende regenval en zelfs sneeuw, mooier dan mooi en mooier kon het niet :shock: .
In een van die buien werd ik ook nog eens getrakteerd op een motor die af en toe in ging houden, de volgende dag bij droog weer was het geheel over, heb toen na een probleemloos ritje van ca 30 km de motor even afgespoten en ja hoor ...... startte slecht, hield weer in en na enige tijd (droog)rijden was het weer over. Normaliter (ben eigenlijk geen 'pur sang' motorrijder en dus uitsluitend mooi weer rijder, behalve als het echt niet anders kan) loopt en start de motor helemaal perfect dus lijkt het wel zeer waarschijnlijk dat er ergens een lek zit in de 35 jaar oude isolatie van de hoogspanning. Omdat bobines en bougiekabels units zijn hoort een beperkte, goedkope ingreep, te weten het vervangen van bougiekabels en doppen niet tot de mogelijkheden, dus heb ik het een en ander uitgezocht: heb er een Dyna DS1-3 elektronische ontsteking op, ik zou er dus een Dyna DC1-1 bobine (3 Ω primaire weerstand) op kunnen zetten, de voorschakelweerstand kan dan komen te vervallen, nieuwe bougiekabels en bougiedoppen en het hele hoogspanningscircuit is dan nieuw voor ca 200 euro, knap dure bougiekabeltjes :lol: .
Maar nu las ik ergens op internet dat die bobines mogelijk eigenlijk net niet passen, iemand voelde zich zelfs genoodzaakt om een stuk van de inlaatpijp van het luchtfilter af te zagen om het geheel passend te maken terwijl dit door een ander werd tegengesproken. Komt iemand dit bekend voor? Anders suggesties?

Groet,

Jeroen.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: iemand ervaring met dyna bobines op de GL1000

Bericht door Goldiefan » 28 mei 2013, 17:22

heeft nu echt niemand op dit forum ooit de bobines van zijn GL1000 vervangen? Of is het een medium waar je fijn tegen jezelf aan kan praten? Ook leuk natuurlijk! :lol:

peter

Re: iemand ervaring met dyna bobines op de GL1000

Bericht door peter » 28 mei 2013, 17:41

Goldiefan schreef:heeft nu echt niemand op dit forum ooit de bobines van zijn GL1000 vervangen? Of is het een medium waar je fijn tegen jezelf aan kan praten? Ook leuk natuurlijk! :lol:
He!! Heb je hem door :lol: :lol:

Ik heb ook hetzelfde probleem als jij. Mijn motor houdt ook niet van vocht en geeft dat ook duidelijk te kennen als het regent. Ben ook eens aan het kijken geweest voor andere bobines en inderdaad ook van Dyna. Het werdt mij ook niet duidelijk wat je nou aan moest passen. Het originele beugeltje ging niet passen maar naar het schijnt wordt het veelvuldig gedaan in de U.S. Het luchtfilter verbouwen zou ik geen probleem vinden als het dan wel zou passen. Er wordt wel een geschreven dat als je de lange pijp er van af haalt hij een mooi aanzuiggeluid geeft.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: iemand ervaring met dyna bobines op de GL1000

Bericht door Goldiefan » 30 mei 2013, 23:10

Bedankt Peter, fijn dat je met mij meeleeft en ik niet alleen meer tegen mijzelf praat :wink: . Het zal er wel van komen dat ik er een dezer weken Dyna bobines op zet , zie geen andere oplossing en dan hoor je wel van me welk een drama het is om al die overgedimensioneerde troep tussen frame en luchtfilter te proppen :lol:

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: iemand ervaring met dyna bobines op de GL1000

Bericht door Goldiefan » 04 jun 2013, 17:56

Nou, ze zijn binnen. Alvast ter Leringh ende Vermaeck: mocht je ooit op het waanzinnige idee komen om die bobines aan te schaffen bestel er dan ook Dyna bougiekabels bij want bij de bobines wordt vreemd genoeg geen spul geleverd om er universele bougiekabels netjes op aan te sluiten (zo'n rubbertje en zo'n 'dingetje' aan het begin van de bougiekabel die hem leuk en betrouwbaar in de bobine fixeert). Dit dus alsnog gedaan, dubbel werk, extra kosten, soms wordt ik doodziek van die motoren, maar gelukkig zijn er momenten die alles goed maken :lol:
Wordt vervolgd ........

geejee
Berichten: 124
Lid geworden op: 14 feb 2013, 09:58
Type Goldwing: GL1500
Locatie: rijswijk

Re: iemand ervaring met dyna bobines op de GL1000

Bericht door geejee » 05 jun 2013, 15:03

ik heb ook de bobines vervangen en je moet inderdaad ongeveer 5 cm van de aanzuigpijp afhalen anders past het niet meer.

groeten gert-jan
1985Jawa 350,1987cb750 F1,1991 GL 1100, motoren nu: Honda XL 125 ,cbr 900 RR,cbr 900 RR street fighter, GL 1000 ,GL 1100, GL 1200, GJ 1500 R6 jufferwing , GL 1500 , suzuki GT 550 , GS 550 , vespa E 200,Yamaha R6

peter

Re: iemand ervaring met dyna bobines op de GL1000

Bericht door peter » 05 jun 2013, 16:17

kwantakostanou?

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: iemand ervaring met dyna bobines op de GL1000

Bericht door Goldiefan » 05 jun 2013, 17:46

geejee schreef:ik heb ook de bobines vervangen en je moet inderdaad ongeveer 5 cm van de aanzuigpijp afhalen anders past het niet meer.

groeten gert-jan

Gert-Jan: ik zie op jouw profiel dat je geen GL1000 hebt?
Enfin, ik heb de 'installation instructions' doorgelezen en wat staat daar?: 'on the Honda GL1000 it may be necessary to cut a small amount off the air filter intake' :(
Ga kijken of het ook zonder kan. :D
En Peter: geloof dat je Limbo bent, vreemde snuiters zijn dat en ze spreken volkomen wartaal :lol: :lol: :lol: :wink: ! Maar wil je weten wat het kost? Als je me de vraag in ABN stelt wil ik het wel even in je oortje fluisteren :D

peter

Re: iemand ervaring met dyna bobines op de GL1000

Bericht door peter » 05 jun 2013, 18:08

:lol: :lol: wat mag dit moois compleet kosten en natuurlijk bij wie heb je dit moois gekocht. Stel dat ik de mijne ook waterproof wil maken is dit denk ik de remedie.

Ik luister, in de hoop op gefluister :lol:

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: iemand ervaring met dyna bobines op de GL1000

Bericht door Goldiefan » 05 jun 2013, 19:03

nou Peter, vooruit dan, heel zachtjes, en niet verder vertellen, hoop dat je me niet kwalijk neemt dat ik het in het Nederlands doe en niet in het Gronings :wink: :

1 x Dyna Bobines 3 Ohm, Dubbel Groen(set) (61.DC1-1) = �151.50
4 x BOUGIE DOP NGK XD05F (XD05F) = �24.00
1 x DYNA BOUGIEKABEL ZWART 7 MM KOPERKERN (61.DW-200) = �19.40

en daarmee is het hoogspanningsgedeelte van je ontsteking geheel nieuw. Duur? Ach, je moet het in perspectief zien, een vriend van me met wie ik veel rij, officieel geregistreerde 'verkeershufter' die bij mij een chronische cursus zelfbeheersing volgt, ik rij altijd voorop en bepaal het tempo :D , heeft een of andere supermoderne snelle buikschuiver van het type Pakmezakkie en hij vertelde me wat hij per jaar kwijt is aan banden: daar kunnen wij minstens 2 van die Dyna sets + toebehoren voor kopen en zijn we de komende 70 jaar voorzien van een betrouwbare ontsteking. Tegen die tijd ben ik al lang in de hel beland, en jij ook, ik gun het je niet maar vrees dat het onvermijdelijk zal zijn (voor jou misschien de hemel :D ).

Besteld bij http://www.japparts.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;, goede ervaring, supersnelle levering en op mijn opmerking over het ontbreken van de spullen bij de bobines voor de aansluiting van de bougiekabels waardoor je wel complete Dyna kabels er bij moet kopen, met een tip om dit even op de website te vermelden, werd onmiddelijk met een fatsoenlijk antwoord gereageerd ....

peter

Re: iemand ervaring met dyna bobines op de GL1000

Bericht door peter » 05 jun 2013, 20:38

Valt me qua prijs best nog wel mee, ik heb dus denk ik een verjaardagscadeautje gevonden voor me :lol: Zal hij straks ook wel beter starten en wat netter lopen neem ik aan. Een berg pk's erbij zal wel weer niet maar betrouwbaarheid mag best wat kosten. Als je eenmaal stilstaat in de regen dan heb je er best wat voor over om weer verder te komen.

Oh ja, waar ik later terecht kom boeit me niet zo. Ik doe eens per jaar een goede daad voor de minder bedeelde medemens en dat moet genoeg zijn voor een ticket naar de juiste plaats :lol: :lol:

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: iemand ervaring met dyna bobines op de GL1000

Bericht door Goldiefan » 05 jun 2013, 20:52

nou, helemaal super Peter,

Dacht ik aanvankelijk in eenzaamheid tegen mij zelf te praten :( :!: , blijk ik zomaar een verjaardagskado voor je geregeld te hebben, mooier kan het niet :D
+ het besef dat jouw finale bestemming in de hemel ligt :lol: :lol: :lol:

peter

Re: iemand ervaring met dyna bobines op de GL1000

Bericht door peter » 05 jun 2013, 20:57

Mocht er inderdaad een laatste huisvesting zijn dan maar de hemel, hoop wel dat ze er ook motorrijden :lol: :lol:

geejee
Berichten: 124
Lid geworden op: 14 feb 2013, 09:58
Type Goldwing: GL1500
Locatie: rijswijk

Re: iemand ervaring met dyna bobines op de GL1000

Bericht door geejee » 06 jun 2013, 12:44

Goldiefan schreef:
geejee schreef:ik heb ook de bobines vervangen en je moet inderdaad ongeveer 5 cm van de aanzuigpijp afhalen anders past het niet meer.

groeten gert-jan

Gert-Jan: ik zie op jouw profiel dat je geen GL1000 hebt?
Enfin, ik heb de 'installation instructions' doorgelezen en wat staat daar?: 'on the Honda GL1000 it may be necessary to cut a small amount off the air filter intake' :(
Ga kijken of het ook zonder kan. :D
En Peter: geloof dat je Limbo bent, vreemde snuiters zijn dat en ze spreken volkomen wartaal :lol: :lol: :lol: :wink: ! Maar wil je weten wat het kost? Als je me de vraag in ABN stelt wil ik het wel even in je oortje fluisteren :D
ja sorry maar ik heb meerdere motoren.
waarvan een gl 1000 uit 1976 een gl 1500 1988 een susuki gt 550 1972, susuki gs550 katana 1983, vespa 200e 1985, honda 125 1976, en een bmw k 1100 1992.
en heb de bobines van de 1000 vervangen in 2012 ik wilde ook niet inkorten maar bij mij ging het niet anders.


groeten gert-jan
1985Jawa 350,1987cb750 F1,1991 GL 1100, motoren nu: Honda XL 125 ,cbr 900 RR,cbr 900 RR street fighter, GL 1000 ,GL 1100, GL 1200, GJ 1500 R6 jufferwing , GL 1500 , suzuki GT 550 , GS 550 , vespa E 200,Yamaha R6

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: iemand ervaring met dyna bobines op de GL1000

Bericht door Goldiefan » 06 jun 2013, 19:42

ach ja, er blijken meer multi-motor fanaten, zo heb ik 3 Ariels, een schitterende Squarefour 4G uit 1939, een eencylinder 350 cc uit 1953 en een eencylinder 500 cc uit 1955, in mijn beleving rijden ze allemaal beter dan wat voor GL1000 dan ook, als we even niet over ergonomie en remmen praten :lol: ......

Maar om even op het onderwerp terug te komen ....... Peter moet absoluut zijn verjaardagskado niet snel en impulsief bestellen want er zijn weer complicaties, wordt vervolgd .......
Laatst gewijzigd door Goldiefan op 07 jul 2013, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie