iemand ervaring met dyna bobines op de GL1000

Technische vragen, tips, trucs, enz.
peter

Re: iemand ervaring met dyna bobines op de GL1000

Bericht door peter » 06 jun 2013, 21:41

Oei!! Antoon wilde ze ook hebben en zou 2 setjes bestellen :shock:

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1490
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek
Contacteer:

Re: iemand ervaring met dyna bobines op de GL1000

Bericht door Antoon Aarts » 06 jun 2013, 23:21

peter schreef:Oei!! Antoon wilde ze ook hebben en zou 2 setjes bestellen :shock:
Dan wacht ik even het "resultaat "af Peter !

Antoon
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: iemand ervaring met dyna bobines op de GL1000

Bericht door Goldiefan » 07 jun 2013, 07:16

Heren,

Mijn excuses, de 'paniek' bleek voor niets, miste wat onderdelen, verborgen in kranten in de overvloedige verpakking. Je kunt de aangegeven kabels bestellen. Je krijgt dan 2 fraaie soepele siliconen bougiekabels van 120cm (waarschijnlijk net genoeg om er 4 van te maken). Aan beide uiteindes van die kabels zitten bougiedoppen, die zul je er af moeten halen vanwege de bijzondere aansluiting op de bougies bij de GL1000. Aan het ene uiteinde komt dan de originele bougiedop. Een apart meegeleverd zakje bevat 4 metalen terminals die je in de high tension take-off van de bobines schuift + 4 rubber dopjes die je over het andere uiteinde van de bougiekabels en de bobine schuift ........
Laatst gewijzigd door Goldiefan op 07 jul 2013, 18:31, 3 keer totaal gewijzigd.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: iemand ervaring met dyna bobines op de GL1000

Bericht door Goldiefan » 15 jun 2013, 21:06

Ze zitten er op, starten en lopen:

gezien het feit dat ze niet origineel zijn is het allesbehalve een half uurtje werk.

1: bij de originelen is alles een unit, niet alleen de bougiekabels maar ook de draden van de primaire wikkeling. Dat is makkelijk want originele bobines plaats je op de werkbank in de brackets, monteert het geheel op het frame en sluit vervolgens heel simpel de draden aan met de originele stekkertjes. Dat kan nu niet omdat de draden van de primaire wikkeling met schroefjes worden vastgezet, je kunt daar alleen niet bij wanneer ze al in de brackets zijn gemonteerd, de onderste bracket zit in de weg, dus moet je eerst de draden van de primaire wikkeling op de bobines bevestigen, vervolgens de bobines in de brackets plaatsen en dan het geheel op zijn plaats manoeuvreren, nogal geklooi omdat de assemblage van het geheel hierdoor in het vooronder moet gebeuren en niet op de werkbank kan. En dus niet zomaar aansluiten maar knippen en oogjes solderen op de draden die zich slecht laten vertinnen.

2: de gaten in de bevestiging van de bobines zijn 6 mm, de originele bouten die met een schroefdraad in de brackets zitten zijn 5 mm. Ik heb op de draaibank busjes gemaakt zodat het fatsoenlijk past.

3: de aanzuigbuis van het luchtfilter komt inderdaad tegen de high-tension take-offs van de rechter bobine aan (past wel zonder bougiekabels maar niet met de kabels er in). Om het zaag en breekwerk zo beperkt mogelijk te houden heb ik busjes van 8 mm gemaakt die de rechter bobine wat naar voren plaatsen zodanig dat deze net niet tegen het frame aankomt. De bevestiginsbouten moeten dan ook langer zijn en dienen te worden aangepast. (moet zowiezo want die oude verroeste kruiskopbouten draai je geheid naar de kloten, NB gebruik zeskanten, die kun je in gemonteerde toestand nog enigszins bereiken!). Verder hoefde er maar een heel klein schuin stukje van de aanzuigbuis af, bobines en kabels ruim vrij van de aanzuigbuis.

Die 2 Dyna bougiekabels zijn net genoeg om er 4 passende van te maken. Missie geslaagd dus :D
Laatst gewijzigd door Goldiefan op 07 jul 2013, 18:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: iemand ervaring met dyna bobines op de GL1000

Bericht door Goldiefan » 16 jun 2013, 20:23

http://imageshack.us/photo/my-images/823/oaur.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hierbij een foto, duidelijk zijn de afstandsbusjes te zien die de rechter bobine naar voren plaatsen en ook duidelijk is te zien dat er maar een minimaal stukje uit de aanzuigbuis van het luchtfilter hoeft te worden gezaagd om het geheel goed te kunnen monteren (zoals ik ergens op internet las en in dit topic dat je 5 cm moet inkorten is dus beslist niet waar) NB. aan de linkerzijde van die pijp heb ik niets weggehaald, het is dus maar een kleine schuine snede uitsluitend om de bougiekabels van de rechter bobine vrij te houden. Randjes van de zaagsnede wat naar buiten gebogen, met vijl en grof schuurpapier alle scherpe hoekjes / randjes verwijderd en dat is alles.

Viel me trouwens wel op dat het een grote dradenzooi is daar in het vooronder, alsof je aan een franse auto klust, jap-onwaardig :wink: . Ze liggen boven op de radiateur waar het hete koelwater dat net uit het blok komt arriveert alvorens aan koeling te worden onderworpen, weet niet of dat wel zo goed is, heb met een bindbandje aan de onderste bevestiging van de bobine de bedrading wat gefixeerd zodat het in ieder geval goed vrij is van hittebronnen, en ..... niet tegen de kabels die je ziet aanloopt bij extreme stuuruitslag
Laatst gewijzigd door Goldiefan op 07 jul 2013, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.

peter

Re: iemand ervaring met dyna bobines op de GL1000

Bericht door peter » 17 jun 2013, 09:11

Ik ben erg benieuwd hoe de gl straks loopt. Trekken als een beer :?: Wheelie's dat het een live lust is :?: Burnout voor ieder stoplicht :?: Op het achterwiel in zijn derde versnelling :?:

Posten we straks :?: Randakk eat your hart out, we dutch know how to do the job. :lol: :lol: Of blijven we stil en genieten van dit moois :lol: :lol:

Gekheid natuurlijk maar ik verwacht eigenlijk wel dat de gl mooier gaat lopen met een betere en sterkere vonk.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: iemand ervaring met dyna bobines op de GL1000

Bericht door Goldiefan » 17 jun 2013, 11:13

keep on dreaming Peter .....
die van mij loopt niet anders onder droge omstandigheden, maar gezien het kortsluiten van die voorschakelweerstand was ik wel benieuwd naar het starten, nou, dat ging helemaal perfect !

peter

Re: iemand ervaring met dyna bobines op de GL1000

Bericht door peter » 17 jun 2013, 12:06

Heb jij je oude bougiedoppen gebruikt of die die bij de kabel zaten :?: Ik ben van plan om andere doppen te gebruiken al was het alleen al voor esthetisch oogpunt. :lol:

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: iemand ervaring met dyna bobines op de GL1000

Bericht door Goldiefan » 17 jun 2013, 19:33

de doppen van de Dyna kabels knip je er af, door het rubber van de dop heen !!!, ik had namenlijk na montage 0.0 cm bougiekabel over, alle bougiekabels overigens ruim op lengte. De Dyna doppen passen denk ik niet eens, en de originele doppen zijn verkrijgbaar zoals eerder gemeld: 4 x BOUGIE DOP NGK XD05F (XD05F) = �24.00
Dan ziet het er uitwendig helemaal origineel uit, behalve die extra rubber sleeve die Honda altijd om zijn bougiekabels heeft, maar daar lig ik persoonlijk niet wakker van, en ik hecht ook aan originaliteit op oude brommerts :wink:

Plaats reactie