Verschil 1000 en 1100 blok

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frisianwing
Berichten: 202
Lid geworden op: 04 dec 2012, 16:23
Type Goldwing: GL1500

Verschil 1000 en 1100 blok

Bericht door Frisianwing » 18 mei 2013, 15:02

Ik vraag me af of er verschil zit in het blok van de GL 1000 en de GL 1100.
Is de 1100 alleen een iets opgeboord blok tav de 1000 of zijn er ook nog andere verschillen ?

Ik ben in gesprek over de aanschaf van een GL 1000, maar in het verleden is mij ook wel eens verteld dat er problemen waren met het spontaan breken van de krukas. Is daar iets van waar of kan dit naar het rijk der fabelen. De GL 1000 in kwestie is van 1978, misschien dat dit nog iets uitmaakt. Graag hoor ik van jullie
Goldwing vrienden regio Friesland https://www.facebook.com/groups/frisianwings/

peter

Re: Verschil 1000 en 1100 blok

Bericht door peter » 18 mei 2013, 16:37

Bij de eerste types wilde inderdaad de krukas wel eens breken. Ik geloof dat er later een lager bij is gekomen. Je kan er wel vanuit gaan dat de motor die jij op het oog hebt er geen last van heeft aangezien hij nog steeds loopt. :lol:
Een 1100 blok gaat niet passen in een gl1000 frame en je zal of het blok of het frame moeten aanpassen.

Gebruikersavatar
Frisianwing
Berichten: 202
Lid geworden op: 04 dec 2012, 16:23
Type Goldwing: GL1500

Re: Verschil 1000 en 1100 blok

Bericht door Frisianwing » 18 mei 2013, 19:01

Het gaat mij alleen om de betrouwbaarheid van het 1000 cc blok.Een bloktransplantatie is niet de bedoeling :lol:
Goldwing vrienden regio Friesland https://www.facebook.com/groups/frisianwings/

ronbalkema
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 okt 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Appingedam

Re: Verschil 1000 en 1100 blok

Bericht door ronbalkema » 18 mei 2013, 20:57

Dag

het gaat natuurlijk te ver om alle verschillen te benoemen tussen een GL1000 en GL1100 blok. Bestudeer de naslagwerken die er over bestaan.
Als je een GL1000 blok zoekt zonder krukas problemen, kun je misschien het beste een K3 blok nemen, die had een sterkere krukas reeds vanaf fabriek.

UIt het feit dat je aangeeft een '78-er GL1000 te hebben, zou je misschien al een K3 blok kunnen hebben en niets hoeven te veranderen.

En trouwens; heb je problemen met het blok? Zo nee, waarom zou je dan iets anders willen.

Succes

Gr. Ron
GL1000 bezitter met 315.000 km op de teller zonder problemen.

Gebruikersavatar
Frisianwing
Berichten: 202
Lid geworden op: 04 dec 2012, 16:23
Type Goldwing: GL1500

Re: Verschil 1000 en 1100 blok

Bericht door Frisianwing » 18 mei 2013, 21:22

Ik heb de Goldwing nog niet maar overweeg de aankoop ervan. Als het bouwjaar 1978 is is het dan een K3 blok :?:
of hoe kan ik dat controleren ?
Goldwing vrienden regio Friesland https://www.facebook.com/groups/frisianwings/

peter

Re: Verschil 1000 en 1100 blok

Bericht door peter » 18 mei 2013, 22:25

3 tellertjes op de tank. Ik vond het altijd de lelijkste van de reeks maar hij is inderdaad wel de beste. Deze heeft ook een kettingspanner in het blok die zorgt voor een rustiger loop. De eerdere modellen rammelen inwendig een beetje.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Verschil 1000 en 1100 blok

Bericht door Goldiefan » 19 mei 2013, 09:11

http://www.gl1000.de/" onclick="window.open(this.href);return false; --> Technik --> Identifikation: mooi overzicht van frame en motornummers passend bij de verschillende types.

Gebruikersavatar
Frisianwing
Berichten: 202
Lid geworden op: 04 dec 2012, 16:23
Type Goldwing: GL1500

Re: Verschil 1000 en 1100 blok

Bericht door Frisianwing » 19 mei 2013, 18:02

peter schreef:3 tellertjes op de tank. Ik vond het altijd de lelijkste van de reeks maar hij is inderdaad wel de beste. Deze heeft ook een kettingspanner in het blok die zorgt voor een rustiger loop. De eerdere modellen rammelen inwendig een beetje.
oke dat is handig om te onthouden. Ik kan me inderdaad wel herinneren van een gl 1000 die ik heuuul vroeger eens bekeken heb, deze liep wat hakerig .
Goldwing vrienden regio Friesland https://www.facebook.com/groups/frisianwings/

Gebruikersavatar
Black Wing
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2016
Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Lelystad

Re: Verschil 1000 en 1100 blok

Bericht door Black Wing » 19 mei 2013, 18:34

ik heb ook ooit een K2 gehad met een K3 blok,
het is makkelijk te herkennen, er zit geen kickstarter op een K3 blok
Groeten, Eric

Gebruikersavatar
Frisianwing
Berichten: 202
Lid geworden op: 04 dec 2012, 16:23
Type Goldwing: GL1500

Re: Verschil 1000 en 1100 blok

Bericht door Frisianwing » 19 mei 2013, 21:51

oke is genoteerd :!: Het K3 blok is zo betrouwbaar dat ze zelfs de kickstarter hebben weggelaten, dat geeft me wel een goed gevoel ! :lol: :lol:
Goldwing vrienden regio Friesland https://www.facebook.com/groups/frisianwings/

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Verschil 1000 en 1100 blok

Bericht door Goldiefan » 20 mei 2013, 14:40

Frisianwing schreef:oke is genoteerd :!: Het K3 blok is zo betrouwbaar dat ze zelfs de kickstarter hebben weggelaten, dat geeft me wel een goed gevoel ! :lol: :lol:
ik weet niet of ik jouw rustgevende, comfortable gevoelens moet verstoren, Mr. Frisianwing, waarschijnlijk koester je geen illusies want je lacht er zelf om, en lees eens dit artikel uit Motor uit 1975 over de allereerste Goldwing, mocht je het niet kennen, op http://www.gl1000.nl" onclick="window.open(this.href);return false;: http://www.gl1000.nl/tst05/tst3.html" onclick="window.open(this.href);return false;

toen werd de kickstarter al als een 'overbodige accessoire' gezien, een spiksplinter nieuw exemplaar kreeg de motorjournalist er niet mee aan de praat en het is in de loop der jaren vast niet veel beter geworden :o ; dus lijkt het niets met betrouwbaarheid te maken te hebben, dat ding had je gewoon niets aan en onder het motto 'beter kwijt dan rijk' lijkt dat onderdeel te zijn afgeschaft. Overigens had ik in Duitsland een keer gesodemieter met mijn startmotor relais en bij warme motor kwam dat ding goed van pas ......
Laatst gewijzigd door Goldiefan op 19 jun 2013, 07:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan Geel
Berichten: 438
Lid geworden op: 16 mei 2010, 10:30
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Nieuwegein

Re: Verschil 1000 en 1100 blok

Bericht door Jan Geel » 20 mei 2013, 14:41

Frisianwing schreef:oke is genoteerd :!: Het K3 blok is zo betrouwbaar dat ze zelfs de kickstarter hebben weggelaten, dat geeft me wel een goed gevoel ! :lol: :lol:
De kickstarter is weggelaten omdat er nog nooit iemand is geweest die 'm met de kickstarter aan de praat kreeg... :mrgreen:
GoldWing GL1000 K1 (d'oude heer), 1976

Gebruikersavatar
Frisianwing
Berichten: 202
Lid geworden op: 04 dec 2012, 16:23
Type Goldwing: GL1500

Re: Verschil 1000 en 1100 blok

Bericht door Frisianwing » 20 mei 2013, 15:32

ik kan me er iets bij voorstellen inderdaad :lol:
Goldwing vrienden regio Friesland https://www.facebook.com/groups/frisianwings/

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Verschil 1000 en 1100 blok

Bericht door RonalT » 20 mei 2013, 22:59

Een 1800 met kickstarter lijkt me wel iets. :mrgreen: :mrgreen:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie