simpelere bedrading!!!

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
pingwing
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2013, 13:52

simpelere bedrading!!!

Bericht door pingwing » 13 mei 2013, 14:06

Hallo,

ik heb onlangs een goldwing met zijspan bak gekregen en daar is nogal wat mee aan de hand. het begint met een laad probleem, als je rijd dan loopt de volt meter op tot maximaal. en als je dan verlichting of verwarming aanzet dan zakt hij weer terug naar 12.5 volt. wat kan hier de oorzaak van zijn?
zoals ik al aan heb gegeven in de titel is er aardig geknipt in de originele bedrading dus dan maar zelf van niets een nieuwe draadboom maken. ik kom denk ik overal wel uit BEHALVE het volgende het LAAD systeem. ik zie op de motor een RECTIFIER en een REGULATOR. hoe ik het zie lopen vanuit de Alternator 3 draden naar de rectifier . van uit de rectifier loopt dan weer de laaddraad naar de accu. volgens mij kan ik dan dus alle stroom die ik nodig heb via zekeringen weeruit de accu halen toch?? echter van de drie gele draden die uit de alternator lopen heeft er 1 een aftakking naar de regulator. mijn vraag is nu waar is die regulator voor nodig?? als de rectifier de accu al bijlaad???

ik hoop dat iemand me kan helpen of ik de regulator wel of niet nodig heb.

gr joost

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: simpelere bedrading!!!

Bericht door harmdeboer » 13 mei 2013, 17:17

Welke voltmeter...
Die op de motor zit of een multimeter die je aansluit op de accu???
Vertrouw nooit een onderdeel op je motor indien daar een defect in zit haal je je een hoop werk op de hals wat wellicht niet nodig is...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: simpelere bedrading!!!

Bericht door RonalT » 13 mei 2013, 17:33

Als het niet nodig zou zijn zat het er niet in. Dat is een stelling waar je mee moet beginnen.

De rectifier is de gelijkrichter.
Die drie gele draden leveren een 3 fase wisselspanning.

Afbeelding

Op de bovenste tekening van de afbeelding zie je één van de spanningen die uit de gele draden komt. Deze spanning wordt elke keer positief en dan weer negatief worden en weer positief enzenz.
Hiermee kan je wel je licht laten branden, maar verder kan je er niet veel mee.

Een accu wordt graag opgeladen met een gelijkspanning. De gelijkrichter zorgt er voor dat alleen het positieve gedeelte van de spanning doorgelaten wordt. Dat zie je op de onderste tekening.

Nog beter werkt een dubbelefasige gelijkrichter. Hiermee wordt ook het negatieve deel positief gemaakt. Dat zie je op de middelste tekening.

Met deze spanning kan je al een accu opladen. Om een accu op te laden moet je een laadspanning hebben die hoger is dan de spanning van de accu. Als dat zo is wordt je accu opgeladen.
Maar als je harder gaat rijden wordt de spanning ook hoger. De spanning kan gemakkelijk zo hoog oplopen dat het water in de accu begint te splitsen. Dan 'kookt' de accu droog.
Om dit te voorkomen wordt door de regulator de spanning zo geregeld dat deze niet te hoog wordt. Als de accu 'vol' raakt zorgt deze regulator er ook voor dat het laadproces stopt.

Dus volgens mij heb je ze beide nodig. :roll:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

pingwing
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2013, 13:52

Re: simpelere bedrading!!!

Bericht door pingwing » 13 mei 2013, 18:21

Ik heb idd alleen gekeken naar de voltmeter op het dashboard. Ik zal eens kijken wat er bijgeladen wordt als de bedrading weer is aangesloten en de motor weer loopt. Thanx voor voor de tip

Plaats reactie