koppelings perikelen

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
ronajon
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:26
Type Goldwing: GL1100

koppelings perikelen

Bericht door ronajon » 30 dec 2012, 21:16

sinds enige tijd heb ik problemen met mijn koppeling. hij slipt niet, maar als de motor draait en in een versnelling staat kan ik niet meer naar z'n vrij schakelen als het achterwiel geblokeerd is (rem, etc). Ook op en af schakelen lukt dan niet meer. wanneer het achterwiel draait dan lukt schakelen wel. In alle versnellingen met de koppeling in blijft het achterwiel ook doordraaien, maar is wel dmv de rem te stoppen.

ik heb vandaag de koppeling "volgens het boekje" opnieuw afgesteld in de hoop dat de problemen daarmee verholpen waren, maar helaas.

peter

Re: koppelings perikelen

Bericht door peter » 01 jan 2013, 11:43

Ik zou het dekseltje achterop het blok verwijderen en eventueel de stelschroef wat verder aanzetten. Helpt dat niet kan je ook het grotere deksel ver wijzeren en kom je bij je platen. Dat lukt net aan. Misschien een kromme plaat o.i.d.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: koppelings perikelen

Bericht door Goldiefan » 01 jan 2013, 13:42

Lijkt me een plausibele verklaring en suggestie om het te verbeteren. Maar ik heb een vraag: ook mijn, overigens goed schakelende, GL1000 is soms lastig in de vrij te krijgen, is dat een bekend kwaaltje van deze machines? Meen wel eens gelezen te hebben in een ver verleden dat dat voor kan komen bij sommige motoren, zonder dat er iets speciaals aan de hand is.
Overigens: ik heb ook 3 oude engelse motoren, een Ariel squarefour uit 1939, en nog 2 Ariels, een 350cc en 500cc eencylinder uit de jaren 50. De oude Engelse Burman versnellingsbakken schakelen fantastisch, heeft niets te maken met dit verhaal maar moet het op de een of andere manier toch even kwijt :D . En vind zowiezo dat die oude lijken in sommige opzichten prettiger rijden dan een GL1000, want laten we nou even eerlijk zijn, het blijft een wat lompe, loodzware bak :wink: Hoop als ware GL1000 fan geen tere zieltjes van mede fans te hebben gekwetst :D

ronajon
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:26
Type Goldwing: GL1100

Re: koppelings perikelen

Bericht door ronajon » 02 jan 2013, 20:23

peter schreef:Ik zou het dekseltje achterop het blok verwijderen en eventueel de stelschroef wat verder aanzetten. Helpt dat niet kan je ook het grotere deksel ver wijzeren en kom je bij je platen. Dat lukt net aan. Misschien een kromme plaat o.i.d.
Volgens de handleiding moet de stel schroef worden aangedraaid tot je weerstand voelt en dan 3/4 terug. Bedoel je dan minder terug bijvoorbeeld 1/4?

peter

Re: koppelings perikelen

Bericht door peter » 02 jan 2013, 21:09

Ja, dit kan je proberen. Dan staat hij misschien wel te strak maar het is het proberen waard. Is het dan nog niet goed kan je altijd nog verder graven in de koppeling.

ronajon
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:26
Type Goldwing: GL1100

Re: koppelings perikelen

Bericht door ronajon » 03 jan 2013, 20:37

Ik ga dat eens proberen. Verder las ik nog over de scavenge pump (weet niet hoe dat in hert nederlandse heet) dat die ook nog wel eens verstopt kan raken maar dab moet het blok eruit.

peter

Re: koppelings perikelen

Bericht door peter » 03 jan 2013, 21:06

Blokje in en uitbouwen is een dagje werk. Kan je hem meteen weer netjes maken en lekker makkelijk aan de koppeling werken. Het zeefje rechts onderin het blok wil inderdaad wel eens een beetje vuil worden.

ronajon
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:26
Type Goldwing: GL1100

Re: koppelings perikelen

Bericht door ronajon » 17 mar 2013, 16:47

uiteindelijk het blok eruit gehaald, op de werkbank monteert toch een stuk makkelijker dan in het frame :D
ik dacht dat de koppelingspomp verstopt zou zijn, maar nadat deze gedemonteerd was bleek de hele rotor kopot gedraaid te zijn.

Afbeelding

Afbeelding

gelukkig uit een reserve blok nog een goed werkende pomp kunnen halen. even wachten op nieuwe pakkingen, en dan kan de boel weer in elkaar.

Plaats reactie