Waterpompje met pensioen.

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
peter

Waterpompje met pensioen.

Bericht door peter » 24 nov 2012, 19:41

Vandaag de waterpomp vervangen van de gl1000. Hieronder vindt je de manier waarop ik het heb gedaan.

We beginnen met het aftappen de olie. Niet zo heel moeilijk maar hier dan toch een foto welke bout het is. :D

Afbeelding

Daarna draaien we het oliefilter los en houden de lekbak met de oude olie nog even onder het blok want ook hier komt nog een beetje olie uit.

Afbeelding

Als je alle olie eruit hebt laten lopen giet dan je bak langzaam leeg zodat je kan zien of er rommel in je blok zat. Ijzerdeeltjes voorspellen weinig goeds.
De afgewerkte olie kiep ik altijd terug in een lege oliebus en lever die netjes af bij het milieustation .

Afbeelding

Plaats je lege schone lekbak weer terug onder de motor en draai de koelvloeistof aftapbout los.

Afbeelding

Heb je de aftapplug er uit draai dan voorzichtig de radiateurdop een klein beetje los zodat er lucht bij kan. Houdt er rekening mee dat er wel in een keer een dikke straal koelvloeistof uit komt :!:

Dan ga je de onderste radiateurslang los maken, ik haalde gewoon het dekseltje los waar de slang op zit. Dit zijn 2 boutjes van 10mm.

Afbeelding

Daarna gaan we de bovenste slang losmaken. En maken ook het slangetje naast de radiateurdop los van het expansietankje.

Afbeelding

Als je eenmaal zover bent draaien we de onderste 2 10mm boutjes van de radiateur los.

Afbeelding

Daarna de bovenste 2 dopmoertjes die de bovenkant van de radiateur vasthouden. Let hierbij op alle ringetjes die weer netjes terug moeten natuurlijk.

Afbeelding

Nu kan je de radiateur naar voren trekken van de bovenste tapeindjes, en de stekker die de fan voorziet de broodstroom loskoppelen. Met een beetje draaien en laten zakken heb je hem zo uit de weg.

Afbeelding

Nu je eenmaal zover bent kan je eventueel ook aan je thermostaat, de fan-sensor of de riemen werken. Wij gaan echter door naar de waterpomp.

Afbeelding

Draai de 4 boutjes los die de waterpompdeksel vast houden en tik met een plastic hamer zachtjes op het huis om hem los te maken. Het huis zit met 2 lange en 2 korte boutjes vast.

Afbeelding

Afbeelding

Zoek daarna een goed passende kruiskop schroevendraaier om alle schroeven uit het voorste deksel los te draaien. Ik gebruik erg graag mijn kleine ratel die op een schroevendraaier past met allerlei verschillende bitjes. Er zit ook nog een kniestukje in die set zodat je zelfs om een hoekje kan schroeven. :D

Afbeelding

Nu pakken we weer de plastic hamer en tukken voorzichtig de deksel los. Geen schroeven draaier ertussen rammen want dan beschadig je de boel. Aangezien er een aantal busjes in het deksel zitten die ook weer in het blok vallen moet je eerst recht van het blok af en dan pas is de deksel los.

Leg het deksel op de werkbank en draai de 3 boutjes los die de eigenlijke pomp vasthouden. Let ook hier weer op de ringetjes die tussen de boutjes en het huis zitten. Die zijn ook meteen voor afdichting tussen je olie en het bekende gaatje onderaan de pomp. Is zo'n ringetje stuk, zal je olie uit het gaatje krijgen.

Afbeelding

Geef een paar zachte tikjes op de pomp as en de pomp zal uit het deksel vallen.

Afbeelding

Let verder goed op waar eventueel de O-ringen zitten en hou rekening met de kleine O-ring die om de kleine paspen zit.

Afbeelding

In het blok zitten ook nog in totaal 3 Oringen boven aan in het blok en er zitten er 2 op de olie pomp waar de pomp weer op moet

Afbeelding

Links van mijn vinger moet er nog eentje komen. En helemaal rechts van het blok nog een.

Afbeelding

Op de oliepomp horen er ook 2 te zitten. Ik heb in dit geval ook meteen de keerring vervangen van de oliepomp zelf. Gewoon omdat ik geen risico's wil nemen dat er toch wat lekt.

Afbeelding

Het gaatje in je pomphuis moet je natuurlijk ook schoonmaken.

Afbeelding

Natuurlijk maak je alles goed schoon en haal je alle oude pakkingresten weg. Gebruik gewoon nieuwe pakkingen en geen vloeibare pakking want dat gaat geheid lekken op de duur en dan kan je weer alles losmaken en weer olie en koelvloeistof verversen.

Bij het in elkaar zetten moet je er rekening mee houden dat de pompas is voorzien van een sluif die over een smalle pen valt die in de oliepomp zit. Duw het deksel dus redelijk op zijn plaats en draai met hand de pomp een beetje zodat de sleuf en pen in elkaar vallen.

Afbeelding Het sleufje in de oliepomp.

Afbeelding Sleufgat in de waterpomp.

Het weer in elkaar zetten gaat natuurlijk in de zelfde volgorde als het los maken. Vergeet niet je aftappluggen en oliefilter te monteren en goed aan te draaien voor je de boel gaat opvullen met koelvloeistof en met motorolie. het geeft namelijk een heerlijke smeerboel en je zal niet de eerste zijn die het gewoon vergeet :lol:

Nadat alles op peil staat even controleren op lekkages en als de motor een tijdje uitstaat alle niveaus controleren.

Succes als eventueel het op dezelfde manier wilt gaan doen zoals ik :?

Plaats reactie