Veelal een groot probleem maar relatief simpel. Ik doe het als volgt----->>
Begin met het dicht draaien van de benzine kraan. Kan de motor nog lopen Start hem dan en laat hem net zolang draaien tot hij afslaat. Dan zijn de carburateurs alvast lekker leeg en ligt de benzine straks niet in je schuur op vloer of werkbank. Brandgevaar Doe dit natuurlijk even buiten of met de deuren open voor de broodnodige frisse lucht die jij nodig hebt. Kan de motor niet draaien dan zal je gewoon moeten beginnen.
Het luchtfilter en huis mag geen probleem zijn. Open de dummytank, draai de 2 zijpanelen los en leg ze ook open. Draai nu de luchtfilterdeksel eraf en trek je luchtfilter eruit.
Daarna zie je onderin 2 bouten zitten en die draai je los, daarna zit en nog aan de achterkant een ontluchtingslang (tegen je zadel) en die trek je er ook vanaf. Nu kan je het hele huis eruit trekken. Eerst de achterkant een beetje omhoog en dan de rest. Sluit daarna de zijpanelen.
Nu het echte werk:
Los eerst het schroefje van de chockekabel, alleen oplossen is genoeg en trek de kabel uit de houder,wip/draai daarna het tonnetje uit het scharnierpunt waar hij inzit. (even de chocke met 1 vinger omhoog drukken)
Nu zit je toch aan de goede kant en dan halen we ook maar meteen de slang van de benzinepomp af die naar je carburateurs loopt. Leg er even een doekje onder om eventueel wat benzine op te vangen.
Daarna duik je in de dummytank en gaat op zoek naar de brede stelschroef aan de gaskabel. Draai de borgmoer los en draai hem zover mogelijk in om voldoende speling te creëren op de gaskabels.
Dan trekken we de bougiedoppen los en die laten we gewoon even liggen. Doe dit aan beide kanten.
Pak doppie 10mm en begin de 8 boutjes van de luchtaanzuigbuizen los te draaien. Ik gebruik een kleine ratel met verlengstuk zoals op de foto. Erg handig stukje gereedschap en bent er razend snel mee Allemaal los Dan leg je ze netjes weg.
Nu kan je de carburateurs een klein stukje naar achteren schuiven en kan je via de dummytank bij de luchtafsluitklep komen. Trek het slangetje met een punttangetje van zijn pikkie af. Daarna draai je de 2 schroefjes los waarmee hij op het carburateurhuis is bevestigt. Niet de 2 hoge kleine schroefjes want die zijn alleen van de deksel en dan zit je straks te mieren met het veertje rubbertje en o-ringetje. Let op de 2 kleine schroefjes en leg ze goed weg.
Heb je het klepje weg let dan op de 2 O-ringen die aan de onderkant zitten en kijk meteen of ze nog goed zijn.
Pak nu steeksleutel 10-11 en draai de gaskabel los met de lange 10mm schacht en wip hem uit zijn houder, niet mierenneuken met de kabel Dat doen we straks.
Trek nu carburateurs een stukje naar links (als je op de motor zit) en draai de andere kabel via de dummytank ook los. Sleuteltjes die je gebruikt zijn 8mm en 10 mm. Trek de kabel uit zijn houder en wederom niet mierenneuken met de kabel.
Nu kan je carburateurs ver genoeg naar links trekken zonder de kabels ernstig te verbuigen om de tonnetjes uit hun gat te draaien. Eerst de kabel met lange schacht en daarna de 2e kabel. Let er meteen even op dat het ringetje van de kabels een speciale pasvorm hebben die overeenstemt de beugel waar hij weer in terug moet.
Kijk even hoe de kabels door de tank naar beneden lopen en trek ze naar boven zodat je ze aan de kant leggen. Let erop dat je toerenteller kabel niet achter het chromen stripje blijft hangen wat rechts aan de carburateurs zit.
Nu heb je alles los en met wat beleid kan je de carburateurs er verder via de linker zijde uit wurmen. Ben je halverwege dan moet je het carburateur blok iets schuin naar voren bewegen om hem er uit te draaien.
Eenmaal de carburateurs van hun plek dan vindt je nog de 4 O-ringen die tussen de aanzuigbuizen en de cilinderkop zitten. Zoek ze op en leg ze na inspectie netjes weg.
Druk meteen even paar stukken poetslap of iets anders in de cilinderkoppen om te voorkomen dat er iets in valt. Denk nu niet "Dat gebeurd mij niet" want het is gebeurd voor je weet en dan sta je je cilinderkop te demonteren
Monteren:
De kabels maak ik vast als de carburateurs nog maar halverwege op hun plek zitten. Dan kan je een stuk makkelijk de tonnetjes er weer in duwen. Later als het carburateurblok weer bijna op de plek staat zet ik de kabels in hun beugel weer vast. Ook de chockekabel dus.
Nadat de kabels vast zitten, dan de luchtafsluitklep terug plaatsen en daarna kan je de O-ringen vastplakken van de aanzuigbuizen (Bij het weer monteren gebruik ik zuurvrije vaseline om de O-ringen onder buizen te plakken.)en de carburateurs weer vastzetten. Stel de gaskabel in de tank weer af en draai de borgmoer vast. Zet de benzineslang er weer op en draai de klem vast. Bougiedoppen er weer op en je bent zover klaar. Nog even starten en de luchtkamer controleren op benzine. Blijft deze netjes droog dan zet je luchtfilter weer terug. Let hierbij op de vierkante pakking die tussen het luchtfilterhuis en carburateurs hoort te zitten.
Vergeet de afvoerslang niet die aan het luchtfilterhuis hoort te zitten.
Hoe ruk ik mijn carburateurs er onder weg?
- RonalT
- Berichten: 13425
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Hoe ruk ik mijn carburateurs er onder weg?
Peter, deze komt bij de How-To's te staan..... (als ik tijd heb)
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- De Motormuis
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 6771
- Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Geldrop. Noord Brabant.
Re: Hoe ruk ik mijn carburateurs er onder weg?
Daar maak jij wel even tijd voor.
Want jij wilt dat artikel van jouw vriend wel even plaatsen voor hem.
Levert je waarschijnlijk een lekkere appeltaart op.
Groeten,
Wil
De Motormuis.
Want jij wilt dat artikel van jouw vriend wel even plaatsen voor hem.
Levert je waarschijnlijk een lekkere appeltaart op.
Groeten,
Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.
Een Goldwing rijder is een blijde rijder.
Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.
HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.
Wil.
Een Goldwing rijder is een blijde rijder.
Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.
HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: Hoe ruk ik mijn carburateurs er onder weg?
schitterend stukje PETER!!! daar hebben we allemaal wat aan!!!!
Ronald... deze kan ook bij Gl 1100 en GL 1200 de carburatie uitvoeringen zijn het zelfde!!!
Ronald... deze kan ook bij Gl 1100 en GL 1200 de carburatie uitvoeringen zijn het zelfde!!!
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Groningen
Re: Hoe ruk ik mijn carburateurs er onder weg?
Goed verhaal Peter,
Zoals je misschien weet heb ik heel veel aan carbs zitten klooien en ik heb ze er ook tientallen malen afgehaald en weer op gezet. Een paar opmerkingen:
- speling op de gaskabel vergroten heb ik nooit gedaan en ik heb daar ook nooit het nut van ingezien, zonder dat gaat demontage ook zonder een enkel probleem. Randall Washington doet dit ook op zijn video met voor mij dus duistere redenen. (als je wat draait aan die klok waar die kabels in zitten wip je die kabels er zo in en uit).
- bij het weer monteren vergeet je heel makkelijk die carterontluchtingslang omdat hij wat verborgen zit, is me 2 keer overkomen, geen ramp natuurlijk maar wel een aandachtspuntje.
- demontage kan voor een onervaren monteur inderdaad wat lastig zijn maar wanneer je een beetje geduld hebt, de motor op een heftafel steeds op comfortabele werkhoogte zet en naar gelang de omstandigheden zowel van boven als van onderen werkt is het allemaal een fluitje van een cent.
Ja, en dan heb je de boel er af, dan begint het ware revisiewerk! Krijgen we daar ook een mooi verslag van?
Groet,
Jeroen.
Zoals je misschien weet heb ik heel veel aan carbs zitten klooien en ik heb ze er ook tientallen malen afgehaald en weer op gezet. Een paar opmerkingen:
- speling op de gaskabel vergroten heb ik nooit gedaan en ik heb daar ook nooit het nut van ingezien, zonder dat gaat demontage ook zonder een enkel probleem. Randall Washington doet dit ook op zijn video met voor mij dus duistere redenen. (als je wat draait aan die klok waar die kabels in zitten wip je die kabels er zo in en uit).
- bij het weer monteren vergeet je heel makkelijk die carterontluchtingslang omdat hij wat verborgen zit, is me 2 keer overkomen, geen ramp natuurlijk maar wel een aandachtspuntje.
- demontage kan voor een onervaren monteur inderdaad wat lastig zijn maar wanneer je een beetje geduld hebt, de motor op een heftafel steeds op comfortabele werkhoogte zet en naar gelang de omstandigheden zowel van boven als van onderen werkt is het allemaal een fluitje van een cent.
Ja, en dan heb je de boel er af, dan begint het ware revisiewerk! Krijgen we daar ook een mooi verslag van?
Groet,
Jeroen.
Re: Hoe ruk ik mijn carburateurs er onder weg?
Ik heb jammer genoeg geen Randakk's set meer liggen anders zou ik die misschien wel maken een keer. Momenteel loopt alles goed dus waarom zou ik gaan pielen
Re: Hoe ruk ik mijn carburateurs er onder weg?
Ook handig is om de rechter 2 spruitstukken even 180 graden te draaien (slangklem beetje los draaien eerst natuurlijk). Dan staan ze dus recht omhoog. Hiermee til je de carbs veel makkelijker naar links eruit...
Ondertussen net als Jeroen al te vaak gedaan ook
Let ook op dat er geen troep via je luchtfilter naar binnen in je carbhuis valt. Ik was altijd erg spastisch met de carbs als ze open lagen, zoals hoort, maar zet vervolgens klakkeloos het luchtfilterhuis erop waarbij aan de bovenkant vloeibare pakking zat die nog wel eens losbrak en dus ik de carbs kwam. Dus ook zorgen dat je luchtfilterhuis spik en span is....!
Ondertussen net als Jeroen al te vaak gedaan ook
Let ook op dat er geen troep via je luchtfilter naar binnen in je carbhuis valt. Ik was altijd erg spastisch met de carbs als ze open lagen, zoals hoort, maar zet vervolgens klakkeloos het luchtfilterhuis erop waarbij aan de bovenkant vloeibare pakking zat die nog wel eens losbrak en dus ik de carbs kwam. Dus ook zorgen dat je luchtfilterhuis spik en span is....!
Re: Hoe ruk ik mijn carburateurs er onder weg?
Ik ben geen voorstander voor het draaien van de 2 inlaatbuizen. De rubbers zijn al wat ouder en brosser en er zit een nokje in die je door het rubber heen draait en als je te vaak doet slijt je rubber uit en dan dicht hij niet meer af. Gebruik dan een lap die doordrenkt is met heet water die draai je om de buis en die dan af en toe wat opwarmen met vers warm water, die maakt je rubber weer een beetje soepel en dan goed de klem losdraaien waarna je hem er in een beweging afwipt.
Re: Hoe ruk ik mijn carburateurs er onder weg?
Erg mooi gedaan Peter, duidelijke foto's en idem beschrijving.
Hopelijk heeft wup het toch voorlopig niet nodig.
Grtz Wup
Hopelijk heeft wup het toch voorlopig niet nodig.
Grtz Wup
GOLDWING FOREVER!!!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten