restauratie

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: restauratie

Bericht door rudolphwolven » 03 jul 2015, 00:11

Hoi Rob,

door rudolphwolven » Do Aug 28, 2014 10:49:00

Ik heb voor het gespoten blok gebruikt (eerst oude laag opschuren/evt corrosie tot blank aluminium); spuitbussen 400 ml:
- 1) VHT Engine light primer................Art.nr: SP-148 (2 spuitbus)
- 2) VHT Engine universal aluminium......Art.nr: SP-127 (2,5 spuitbus)
- 3) over de VHT Engine universal aluminium SP-127, alsmede voor het opnieuw gepolijste aluminium 1*), een harde blanke glanslaag z.g.n. 2 komponenten-lak:
- 3 +1*) AUTO-K-Spraymax 2K blanke lak Hoogglans (incl. harder) Spuitbus 400ml........Art.nr: 680061 (3 spuitbus)
Ben zeer tevreden over korte droogtijd tussen de lagen en geringe neiging tot druipen.

http://www.vhtlak.nl/hittebestendig/pro" onclick="window.open(this.href);return false; ... otor-verf/
http://www.nonpaints.com/nl/2k-blanke-l" onclick="window.open(this.href);return false; ... s-spraymax



door rudolphwolven » Za Sep 06, 2014 11:14:16

Ja, idd, spuitbus......primer, coating en 2K glanslak, elk ca 2 lagen....
Vreeeeeeeeeselijk veel werk; min of meer 3 x 3/4 dag voorbewerking van frame en alle bijkomende delen; 1 volledige dag voor opzetten spuitlocatie en spuiten zelf , waarvan spuiten totaal 4 uur onafgebroken spuiten / bussen schudden; liefst 15 spuitbussen gebruikt (had ik nooit van zijn leven gedacht/zo hoog ingeschat; zou het bijna niet geloven als iemand mij dat vertelde)...........ik was echt kapot.....heb nu echt een paar dagen rust nodig.
Het was veel meer werk dan blok of uitlaat........tjonge!
Echt waar, ik ben inmiddels al zo ver "onder de indruk" van de hoeveelheid werk die je op je hals haalt, dat als iemand mij ruim € 10.000,- zou bieden voor het restaureren van zijn GL1000 (en dan eentje zonder techn. mankementen) dan zou ik het er niet voor doen (en ik zwem heus niet in het geld)...........en dan heb ik zelf nog het geluk dat mijn GL1000 eigenlijk "z.g.a.n." was/is (17.000 km)......
Heel veel respect voor Harry die zoiets al een paar keer heeft gedaan; tjonge wat een bikkel!


door rudolphwolven » Zo Mrt 01, 2015 4:07:42

GL-1000 schreef:
Vraag.....welke blanke lak heb jij gebruikt bij t spuiten blok???

Thnxx vast. :D

Hoi Rob,

Ik heb na het zilverspuiten van het blok ca. 2 lagen .........."2K (Twee Kompenenten) HOOGGLANS Blanke Lak in Spuitbus SPRAYMAX * HIGH SOLID * 400ml".......... aangebracht.
Voor zover ik mij nog herinner is 1x 400 ml niet voldoende/erg schraal......neem 2x 400 ml.; kan zijn dat je de 2e bus ook nog bijna geheel leeg spuit........is ook niet erg want na gebruik kan je het reeds gemengde restant in de bus toch maar kort bewaren. Daarnaast droogt het heel snel, druipt nauwelijks, je kan gerust tamelijk dik spuiten.......het is in wezen "prachtverf/lak".
Ik wilde over mijn zwarte framelak ook deze blanke lak toepassen........gaf op een of andere manier veel problemen (ondanks dat het midden in de zomer was, niet vochtig en meestal zo'n 17-25 gr. C)......het droogde enigszins "mat" op d.w.z. dat de glans van de gewone zwarte deklaag hoger was dan met/na de 2K blanke laklaag; "waardeloos" was dat en onverwacht........heb er toen maar helemaal van afgezien, helaas een mens kan niet alles hebben; soms moet je je schikken in je lot.
Achteraf gezien was voor mij het spuiten van het frame veel moeilijker dan het blok; ik vind persoonlijk met een factor 3x moeilijker........ik dacht dat het net andersom was; tegen het blok spuiten zag ik erg op, daarom dat als eerste aangepakt, het viel heel erg mee....toen dacht ik ziezo nu nog ff snel het frame, dat zal wel nog gemakklijker zijn.....nou mooi niet.......ik was echt opgelucht (na zelfs 1x cpl opnieuw grond + zwart spuiten) dat het frame enigszins acceptabel geworden was en heb dus toen geheel afgezien van 2K blanke lak.
Overigens kost het rondom spuiten van die dunne framebuisjes massa's aan lak dwz. spuitbussen; zo erg dat ik het niet durf te vertellen......ik denk ook dat er van de verf uiteindelijk 80-90%verloren gaat omdat je het merendeel er langs spuit........dichterbij kan weer niet want dan krijg je druipers.....oh,oh,oh.....al mijn tuinstruiken die in de buurt stonden waren zwart en geconserveerd.
LET OP: bij buiten spuiten mag het absoluut niet te koud zijn; vochtigheidsgraad mag ook niet te hoog......staat alles op de bus/website leverancier......denk daar niet te gemakkelijk over.........kost anders veel verf, slecht resultaat en weer krabben........
Tja ik vind persoonlijk spuiten erg moeilijk; in deze wintertijd heb ik mijn motorophang-driehoekjes al totaal 4x gespoten; telkens was het knudde.
Achteraf gezien had ik het frame ook beter kunnen laten stralen en epoxycoaten; echter ik zag in het begin maar een paar kleine geroeste plekjes en dacht daarbij de lak nog voor 95% origineel te kunnen laten .....je ziet er echter steeds meer als je eenmaal bezig bent......je belandt dan vanzelf in het stadium dat je niets meer laat zitten.....ik dacht ze eerst nog plaatselijk te spuiten echter toen het steeds meer werd;....... dan maar het hele frame spuiten, dat is dan ook gemakkelijker want je hebt geen overgang van de nwe. en de oude verf, dus.......... "een fluitje van een cent, TOCH ?"...........ja, ja, was het maar waar; voor mij was het echt wel een beetje afzien hoor.
Ik heb wel mijn nog zeer goede frame inwendig geheel "verzopen" met Valvoline amber (kruip)tectyl.......heeeeel veel en het frame systematisch langdurig geheel gewenteld.......ik leek wel een geestenbezweerder in de tuin........tjonge ik ben echt "getikt" denk ik soms wel eens.....
Rob.............veel succes met je blok en de GW!

mvg, Ruud
http://www.nonpaints.com/nl/2k-blanke-l" onclick="window.open(this.href);return false; ... s-spraymax


Duitse Forum........Betr: ..........Welche Farbe hast Du für den Oelfilterdeckel, Wasserpumpendeckel etc. genommen ?

Für das Motorblock und die dazugehörenden Lackteilen habe ich gearbeitet mit:
- 1) VHT Engine light primer...................Art.nr: SP-148
- 2) VHT Engine universal aluminium......Art.nr: SP-127
- 3) Als klarer Hochglanz Deckschicht (Benzinbeständig) auf den VHT Engine universal aluminium SP-127;
(sowie auch für die neu polierte noch blanken Alu-Teilen)
- 3), AUTO-K-Spraymax 2K Klarlack Hochglanz (incl. Härter) Sprühdose 400ml........Art.nr: 680061; ein sogenannter 2 Komponenten-Lack (Härter wird mit einem extra Ventil am Boden innerhalb der Dose freigegeben und gemischt).

mfG, Ruud


Rob....verdere vragen?.....stel ze gerust.......misschien weet ik het.

Hartelijke groeten, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: restauratie

Bericht door GL-1800 » 03 jul 2015, 07:41

Bedankt Ruud.


Over t poedercoaten frame was de spuiter hier in t dorp t weer niet zo eens en wel om t volgende.

Poedercoaten word erg hard, breekt bij de minste torsie. En de gl1000 frame s bewegen als een blije Berner Sennen, en ik weet hoe deze bewegen, we hebben er 1!! Dus, met name lasnaden, breekt, scheurt t en met wat vocht.......... :?

Hij stelde dan ook voor om wel te KTL len en daarna 2k te spuiten.....

Weer wat om over te piekeren.........
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: restauratie

Bericht door GL-1800 » 03 jul 2015, 16:35

Zo, stapje naar de goede kant. Was gestraald n tijd geleden, puntjes op de I gezet betreffende hoekjes, gaatjes, ff met n padhe geschuurd ontvet en.......nu is t weer te warm!! :evil:

Maar goed, heb nog n week vrij dus......gaat gebeuren. verf e.d. is binnen. T probleem is dat ik tegen niemand kan gaan mekkeren als t mislukt...maar dat mag niet gebeuren!!

Afbeelding

Als geverfd is weer n plaatje hoor....... :D
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: restauratie

Bericht door rudolphwolven » 03 jul 2015, 19:49

Mooi hoor, zo gestraald.........enne, sjieke / gedistingeerde werkbank heb jij........ :lol:
Good luck.........bij mijn K1 viel het blok spuiten mij erg mee en het frame zwaar tegen...........terwijl ik precies andersom verwachtte.
Die hitte is idd klote voor jou....maar voor het blik prima.....temp. is ok; rel. luchtvochtigheid met 60% beduidend onder grens van 70% ........verf droogt wat sneller.....wat wil je nog meer joh........ :D

mvg, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: restauratie

Bericht door GL-1800 » 03 jul 2015, 20:45

:D Was even gemakkelijk om t kwijt te kunnen, om te spuiten had ik n tafel op wielen, erg makkelijk hiervoor maar zie...

Eerst de primer...de 1e druk op t knopje duurde even want....komt t goed?? :wink:

Afbeelding

Toen t kleurtje, al wat brutaler... :lol:

Afbeelding

Blank erover...Spraymax,,

Afbeelding



Spuiten met VHT werkt fantastisch moet ik vermelden, topspul!!

Morgen alles achter t huis in de volle zon....laaaaa maaaa bakken!!!
Laatst gewijzigd door GL-1800 op 09 jul 2015, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: restauratie

Bericht door GL-1800 » 04 jul 2015, 13:52

Ruud, ff n vraagje aan jou, betreffend t inbakken verf, jij hebt.....niet toevallig n stuk gietaluminium buiten liggen in de volle zon.....aangezien jij zo n mooie tempmeter hebt, ben benieuwd hoe heet dit word, heb net bijna mn vingers verbrand aan t spul!!! Goed heet dus en t blijft nog ff bakken...... :D

Bedankt alvast! Ook mede forumleden vanzelf.........hun ideeen spuwend over mijn "probleem" word zeer gewaardeerd hoor!! :wink:

Gr Rob.
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: restauratie

Bericht door rudolphwolven » 04 jul 2015, 14:20

Rob,
Toevallig lees ik dit en kan daardoor antwoorden..............
Aluminium is nou juist net het enige metaal dat vanwege spiegeling en aard v/h materiaal moeilijk is te meten (vlgs. gebruiksaanwijzing)
Het gegoten aluframe van het zonnescherm bleef daardoor onder de 30 gr. C........klopt dus niet bij buientemp. van 34 gr. C.......een blanke aluplaat komt op ca. 55 gr. C.
Meest betrouwbaar als indicatie m.i. is de zijkant van mijn metallic-blauwe auto die al de gehele dag in de volle zon staat en 51,6 gr. C. meet.

mvg, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: restauratie

Bericht door GL-1800 » 04 jul 2015, 14:27

Ahhh, dank je.

Meettechnisch moeilijk dus want......t blok verbrand ik mn vingers echt aan, de auto, ook mett blauw, gaat wel dus....t bakt in ieder geval.

Vraag.

Ga toch blanke lak aanbrengen, zou ik bij jou langs mogen komen, dit in verband met dat ik graag wil zien wat hoogglans blank doet, snap je?

Ennehhhh eerlijk, ben nog meer benieuwd naar je Wing.....

Verneem graag.

Gr Rob.
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: restauratie

Bericht door rudolphwolven » 04 jul 2015, 14:44

Van harte welkom.........
Wanneer kom je.........?
Stuur evt. een pb'tje...

Groetjes, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: restauratie

Bericht door GL-1800 » 05 jul 2015, 09:03

Gedaan!!

Net eea weer zitten bewonderen, Bij n bak koffie, lekker temperatuurtje buiten, he he.... :D, moet nog iets heben van csm, maar na de blanke lak dus eea erin bouwen wat.....wel n heel voorzichtig klusje moet worden, met name de carterdelen op elkaar zetten...dat is t nadeel van eerst spuiten maar.....wil graag alle pakkingen zien na montage, we gaan t zien!!!
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: restauratie

Bericht door rudolphwolven » 05 jul 2015, 12:58

Rob, je hebt een antwoord-PB

mvg, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: restauratie

Bericht door GL-1800 » 05 jul 2015, 18:31

Ruud, vraag. En vanzelf ieder ander met deze ervaringen vanzelf!! :lol:

Ben in discussie met VHT betreffende de 2K lak, spraymax kent hij niet, geeft niet vanzelf. Zijn vraag is, zojuist gesteld, ook antwoord nu....op zondag he?, of t elkaar niet beinvloed. Jouw ervaringen, zal t nee dus zijn. Harrie heeft t ook gebruikt, zal goed gaan maar.....hebben jullie ook de blanke laag nat op nat gedaan dus....als de laatste kleurlak erop zit dan na n minuut of 5 de K2 blank erop???? Vht heeft ook blanke maar geen 2K helaas....

Houd me nu OOK weer bezig.... :? En heftig..... :?

Mn kop rolt om zolangzamer hand want ja.....t inelkaar zetten blok staat voor de deur he?? Moest achterom binnenkomen dus..... :D

Dank weer!
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: restauratie

Bericht door rudolphwolven » 05 jul 2015, 19:08

Rob,

2K blanke lak voor blok op advies van Harry gedaan......was perfekt advies; ben hem er nog steeds dankbaar voor......
Ben zelf op zoek gegaan.........de Spraymax sprak mij aan...........ervaringen voor het blok zeer goed, blok krijgt er diepe glans mee (wel voldoende opbrengen tot dat de opgespoten spuitnevel op het blok in elkaar vloeit.
1K en 2K blanke lak op zwart frame viel erg tegen, de mooie glans van zwart werd minder.....dus overgespoten en niet meer blanke lak er op.
Zoals ik blok heb gedaan: VHT primer...dagje drogen; VHT alulak....dagje drogen: 2K Spraymax er op........eindresultaat fantastisch......

Afbeelding

VHT hoge temp lak (1100 gr. C.) op uitlaatspruitstukken was zware teleurstelling...........begon na paar minuten te bladderen.......heb toen zwart er af geschuurd en op de primer de ca. 800 graden lak van de "Color Work" (Gamma etc.)gespoten .......deze bleef perfekt bij enkele uren 300 gr. C. uitlaattemperatuur en zit nog steeds tadellos.

Rob, goed mijn "27 jaar afdekhoes-bijdrage" lezen; staat veel informatie in........

mvg, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: restauratie

Bericht door GL-1800 » 05 jul 2015, 19:54

Ik weet voldoende.....Aanderaden om....t met n schuurpadje dof te maken, nog 1 kleurlaag erover, daarna nat op nat een aantal blanke laklagen....

Ben wat meer nodig als jij immers....heb t hele blok uitelkaar liggen, dadelijk bestellen... en dan "gaan we weer"!!
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: restauratie

Bericht door GL-1800 » 06 jul 2015, 13:02

Morgen verder met aflakken, vandaag maar s gekeken wat ik nodig heb om t carter in elkaar te zetten en...na grondige inspektie er 1 verkeerde bout in t blok te zitten met n verkeerde ring. Kwalijk?? nee, veranderen? Yep!!

Ook t borgpennetje schakelwals had ik in t blok laten zitten om m niet "kwijt te raken" en jawel hoor, kwijt!! :lol: :lol:

Maar goed, ff naar mn "privemagazijn" , zal goedkomen evenals de laatste transmissielager die ik graag nieuw wil hebben, ligt er ook....

T hele gedoe wat cil.koppen betreft is voor n ieder n raadsel!!! Nu Honda maar geraadpleegd...... :(
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Plaats reactie