restauratie

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: restauratie

Bericht door GL-1800 » 25 jul 2015, 12:52

Net bericht van de chroomboer gehad, t heet zamak. Wegens t "milieu" mag t niet meer hier in NL is mij verteld en opnieuw....zo n 70 euro...per stuk.. :(

Maar goed, beter duur dan niet!! :D

Stukje gevonden....

Zamak verchromen



Wij zijn gespecialiseerd in het verchromen en restaureren van Zamak en Aluminium.

Zamak onderdelen kunnen wij tot een lengte van 1,2 mtr verchromen.



Zamak verchromen is erg lastig. 50 tot 60 % mislukt minimaal 1 keer. Hierdoor kan het gebeuren dat de levertijd erg lang wordt. Denk hierbij aan levertijden langer dan 3 maanden. Zamak verchromen is ook erg kostbaar.



Zamak (ook: Zamac of Potmetal) is een handelsmerk voor een groep legeringen met zink als belangrijkste component. De legeringen hebben een relatief laag smeltpunt en kunnen gemakkelijk worden gegoten.De belangrijkste componenten zijn zink en aluminium, met kleine hoeveelhedenmagnesium en koper. De naam is afgeleid van de beginletters van de Duitse namen voor de metalen waaruit het materiaal is samengesteld: Zink, Aluminium, MAgnesium, Koper.

Al het Zamak en Aluminium wordt eerst voorzien van een koperlaag. Deze laag wordt aangebracht in een cyaanhoudend koperbad. Cyaanhoudende koperbaden kennen nog steeds een toepassing waar men moeilijk voor te behandelen basismaterialen heeft.(zoals zamak). Het wordt hier als een soort hechtlaag gebruikt. Het zorgt ervoor dat verdere behandelingen het basismateriaal niet aantasten en dat er voldoende hechting van de verschillende lagen is (meestal nikkel en chroom). Cyanidisch koper heeft een uitstekende spreiding maar geen echte glans en zeker geen opvulling.

Zamak heeft jammer genoeg de nare eigenschap dat er luchtblaasjes inzitten. Deze kunnen tijdens de slijpwerkzaamheden zichtbaar worden. Het kan zelfs zo zijn dat deze na het verchromen nog steeds zichtbaar zijn. Dit kunnen wij niet voorkomen. Dit is nu eenmaal de eigenschap van het materiaal.

De volgorde van bewerkingen is als volgt:

- Ontchromen (middels stralen en slijpen)

- Slijpen tot korrel P800

- Verkoperen (cyaanhoudend)

- Vernikkelen

- Verchromen

.
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: restauratie

Bericht door rudolphwolven » 25 jul 2015, 13:31

Rob,

Bedankt..........
Allemachtig wat een toestanden met het verchromen van Zamak..........dat wist ik niet...........
Inderdaad.....nwe OEM richtingaanwijzers zijn peperduur.....van € 100,- tot € 120,- per st. excl verzendkosten.
De carburateurs zijn overigens ook gemaakt van Zamak........

mvg, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: restauratie

Bericht door GL-1800 » 25 jul 2015, 14:21

Klopt!! Maar stukken mooier dan de neppers...Zal ook t gevoel zijn helaas.... :( Nee, t feit dat ik de kleine afwijking weet, amper kan zien, doet ons dit besluiten, hoe ziekelijk.. :lol:

Dadelijk n grote controle uitvoeren of ik niets vergeten ben, zou m dicht willen maken vandaag maar.......pakking vergeten te bestellen.......hoe dom!!

Nou ja, volgend weekend dan maar. Morgen de drijfstangen/zuigers monteren.

Nu maar de o ringen uitzoeken....heb er dus genoeg nu!!! Ruud weet er alles van, heeft ze besteld voor mij en ook nog s uitgezocht!! Klasse!!
Komen allen in n opbergsysteem met labeltjes, kan nu wel 50 wings reviseren... :oops:

T zat vanzelf weer tegen, wasmachine naar de knoppen, moesten we net n nieuwe voor halen en die draait nu.....met n muziekje....t word steeds gekker.. :D

Verder.....en dat zint me echt niet, t probleem met de cylinderkoppen.....Welke moet ik....met of zonder "welving". Dus......iemand die n K2 kop heeft liggen......als je m wilt schoonmaken en n foto wil plaatsen, zorgt voor n nachtrust die dan tegen deze tijd van monteren gegarandeerd is....Thnx vast!

Dadelijk de mogelijkheid uitzoeken om onzichtbaar n cruisecontrol in te bouwen.....heb inmiddels 1tje gevonden!!
Waeco MS 50 Speed Cruisecontrol... Zien OF er mogelijkheden/plaats is.


Volgend jaar naar Nostalgisch Moerdijk???? Met alle GL 1000 djes...
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: restauratie

Bericht door GL-1800 » 09 aug 2015, 11:45

Vorige week helaas weinig tijd, dit weekend zou ie dicht maar helaas........t blok moet naar beneden maar mn kl#te schouders zijn heftig aan t protesteren...... :? Verder alles gereed voor de hereniging carterhelften, dat dan wel weer!

Volgend weekend maar reserveren, maar eerst mn polijstdingen halen, de puntjes op de I laten zetten!! :D
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: restauratie

Bericht door GL-1800 » 13 aug 2015, 20:27

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: , t is zo idioot nu dat de CBR binnen in de kamer staat ivm t weer en de ruimte in t schuurtje en dus........t carterhuwelijk heerlijk in t motorhome mag doen......Maar goed, zaterdag dus, bij uitzondering vanavond ff thuis. Vrijdag rijden voor Heineken dus nu maar n Jup, dat andere.......... :twisted: , moet ik ff niet aan denken.... :lol:

Vanzelf dan weer de nodige plaatjes!!! :D
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: restauratie

Bericht door GL-1800 » 15 aug 2015, 21:37

Vanzelf....voor t inelkaar duwen controleren wat er gecontroleerd was. Maar ja, daarvoor alles ook al bekeken net als daarvoor....Dan blijkt toch dat.....er verschil zit in de compressieveren, de bovenste is enigzins afgerond........zal zo in de verpakking gezeten hebben maar.......wellicht....verwisseld, zou kunnen. K had t ook ff niet gezien, niet op gelet!!

Dus van cil. 4 maar eea veranderd maar..........hoe is t met 1 en 3...zitten immers al in de cilinders. Nah, morgen maar even zien.

Zo kom je er achter dat tijdgebrek niet de allerbeste optie is om dergelijke projekten uit te voeren maar....gelukkig, nog op tijd ontdekt.! Daar word ik dan toch weer....blij van!! :D

T gepolijste spul opgehaald en......domweg....wow!! Mooi en prachtig.....

T gaat langzaam maar goed. Morgen, de 16e.....hebben we toch wel n compleet carter hoor... :wink:

Verder, vandaag ook weer bij Harrie geweest, zocht n knipperlichtbehuizing zamak en wat kennis die ik WEER niet had en verder, ik was enigzins ongerust over t bedienen van de koppelingshendel kabelbediend, heeft te maken met n ziekte in de vorige eeuw......gloeiende.... dat typende word/ ben je oud,wat ik destijds aan mn linkerklauw heb gehad, maar de geruststellende woorden van Harrie hebben mij weer erg tevreden gemaakt, n kopp. deksel van n 1200 van 1984 schijnt te passen en....is hydraulisch bedienbaar dan.

Ook weer opgelost, weer n stukkie van t origineel houdend verwijderd maar.... :D :D :D Ik ben weer blij. Hier had ik best wat piekeringen over.....

Verder namens hem, aan Ruud de hartelijke dank voor t verzorgen van n module/ledlampjes in t achterlicht. Zoals Harrie zelf zegt, ben niet zo n internetter enz. K doe t met plezier, bij deze Ruud!

Verder, ook Harrie was onder de indruk van jou motor dus....missie geslaagd!!

Tdvk.
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: restauratie

Bericht door rudolphwolven » 15 aug 2015, 22:00

Rob,
Bedankt.....en fijn dat je een oplossing voor het koppelingshandle hebt gevonden.........leuke oplossing!
Veel succes verder,,,,,,
mvg, Ruud

PS:
Zo maar.........is dit iets voor jou?
http://www.marktplaats.nl/a/motoren/ond ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;"
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: restauratie

Bericht door GL-1800 » 16 aug 2015, 08:44

Dank Ruud.

Idd, zou n verademing zijn met de koppeling,,,,,,,,,,,,,,,nieuw zal goed gaan met n kabel maar als ie wat slijtage krijgt......ben ik er bang voor dus....ervoor zijn maar.

Mooi uitlaatje zo te zien, geen lasplekken!

Uiteindelijk denken we toch wel aan n nieuwe..... :( Ook Jo heeft deze gedachte....T kost toch al n poepie geld.

Ton heeft weer keurig werk af geleverd, top adresje hoor!!

Dadelijk t huwelijk aangaan van de carterdelen en dan....mij even verdiepen in t koppelingverhaal.
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: restauratie

Bericht door GL-1800 » 16 aug 2015, 10:07

En ik heb goede hulp!!


youtu.be/hO0e0lv3s0o

Doet ie ook met de boodschappen enz.........n kratje bier is net te.....gek... :D
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: restauratie

Bericht door GL-1800 » 16 aug 2015, 13:13

Ineens.....hadden we n draaiend gedeelte en dat zonder......ellende. Alle ideeen over t monteren van t linkercarterdeel over de zuigers heb ik aan de kant gegooid.....Ff droog geoefend en 1 zuiger in de hoogste stand in de cyl. geduwd, fluitje van n cent!! en zag er echt tegenop...Daarna moeders de krukas gedraaid en de 2e zuiger erin gepropt....zonder gedoe, prima!!

Daarna afdichtmiddel aangebracht en t spelletje opnieuw en weer.......helemaal ok.

Wij blij!!

Foto?? Later, dat verrekte bucket laat t weer afweten.... :roll:
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: restauratie

Bericht door GL-1800 » 16 aug 2015, 15:09

En dan....doet ie t weer....

Poetsbeurt..

Afbeelding

En zomaar.......n blok, nou ja, bijna... :(

Afbeelding

Heb zelfs 5 versnellingen, gaat dus redelijk!! :D
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: restauratie

Bericht door rudolphwolven » 16 aug 2015, 15:11

Ziet er geweldig uit..........!
mvg, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: restauratie

Bericht door GL-1800 » 16 aug 2015, 15:29

Thnxx!!

Hoop dat ie t ook geweldig gaat doen! Maar alles lijkt erg ok, zo voelt t ook aan. Dadelijk de dinamoas afstellen, dit ivm rammelen en de as van t cardan er even in....en ach, dan maar n Juuppie denken we.....

Tot nu toe..........we hebben er vertrouwen in!! Maar zegt nog nix.. :lol:
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: restauratie

Bericht door GL-1800 » 23 aug 2015, 15:26

:D :D :D , 2 o ringen voor t voorste carterdeel missen in de pakkingset, ff bestellen oid....Verder n gereedschapje gekocht om de speciale moer koppeling vast te zetten evenals....n frametypeplaatje incl 2 klinkjes. Verder mij beziggehouden met de kickstarter in t dynamohuis, hier nogal wat vraagtekens, kom ik ook wel weer achter..... :?

Ik had n slang in de inlaat oliepomp gedaan om te zien of deze werkt........tsjeeee, wat pompt zo n dingetje n hoop olie weg!!

Maw, t vordert enigzins, ff de onderdelen afwachten en.....volgende keer n plaatje dr bij!! En ja, we hebben er nog steeds schik in.... :lol:
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: restauratie

Bericht door GL-1800 » 30 aug 2015, 09:16

:twisted: grrrr, van t vorige bericht mag de laatste regel met n heeeeeele grote korrel zout genomen worden...ehh?? Wa s er loos??

T volgende.

We dachten ons uiterste best te doen alles zo goed mogelijk te doen...blok ZAT in elkaar, ehhh zat??

Yep.

Olie rond gepompt zoals eerder vermeld en zag n paar dagen later n streep over de verf. Dichtbij leek t een scheurtje te zijn en wat vettig. Zal toch niet................

Iemand verstand van metaal erbij en we hadden n bout van de carterhelft losgemaakt. Hij pulkte wat en ja hoor......N flinke hoek er uit. Bij t gedeelte boven op t blok waar n dik stuk gietmetaal zit met n gat erin. Hier is volgens hem in t verleden hard tegenaan gemept om t blok te delen??? Zijn idee, lijkt t op. De oude breuk was ook te zien. Door t inelkaar draaien, momentsleutel en in fase's, toch wat spanning wellicht en uiteindelijk geknapt.

Gisteren geheel leeggemaakt en nu dus........op jacht naar 2 helften, Gewoon ff opnieuw beginnen, helaas ook weer uitboren dus.

Dus....iemand 2 helften, europees, nr beginnend met n 3........in keurige conditie mag zich aanbieden. :D Maar Harrie zal ook wat hebben denk ik, hoop ik.

Vaak zit t mee, nu even tegen........ :|

Niet te vergeten, Ruud, dank voor eea voor mij uit te vogelen!!!
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Plaats reactie