startproblemen gl1000

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
peng
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 okt 2012, 08:09
Type Goldwing: GL1000

startproblemen gl1000

Bericht door peng » 15 okt 2012, 18:19

Even voorstellen.

Berichtdoor peng » 15 Okt 2012, 18:12
Hallo beste forumleden.

Mijn naam is Peter,en ik ben zins twee jaar in bezit van een gl 1000 met zijspan.
In deze periode dat ik hem heb,zijn er verschillende problemen met het span geweest die ik al dan niet met enige hulp heb kunnen oplossen.
Het laatste probleem heb ik alleen gedaan,het ging hier om een lekke koppakking.
Alles ging goed,het was starten en lopen zonder problemen.
En dat bleef ook zo tijdens de proefrit,alleen leek mij de ontsteking niet helemaal goed te staan dus werkplaatsboek erbij en aan de slag met de ontsteking.
Hij ging iets fijner lopen en toen gebeurde er iets wat ik niet begrijp en nog steeds niet uit kom.
De motor sloeg af en ik krijg hem niet anders aan het lopen dan met de startknop ingedrukt,dus met meedraaiende startmotor.
Laat ik de startknop los,stopt hij direct.
Als er iemand is die hier ook maar enig idee heeft wat dit kan zijn ,laat het mij dan weten.
Alvast hartelijk dank.Peter

peng

Berichten: 1
Geregistreerd: 15 Okt 2012, 08:09
Type Goldwing: GL1000

Omhoog

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: startproblemen gl1000

Bericht door Goldiefan » 15 okt 2012, 18:59

Beste Peter,

Dit is een 'klassiek' , begrijpelijk en waarschijnlijk uiterst simpel 'probleem' dat in alle handboeken wordt beschreven: het lijkt dat je voorschakelweerstand het heeft begeven (doormeten met een universeelmeter, 3 Ohm +/- 10%, indien meer / oneindig is hij stuk) of een van alle contactjes die leiden naar de voorschakelweerstand zit los of is gecorrodeerd (wellicht waarschijnlijker, kwestie van even los maken en reinigen). Checken, handelen naar bevinden en je tuft weer lekker rond.

Succes,

Jeroen.

peter

Re: startproblemen gl1000

Bericht door peter » 16 okt 2012, 12:56

Afbeelding http://www.randakks.com/TechTip38.htm

Om te testen of hij stuk is kan je ook de 2 stekkertjes die op de weerstand zitten met elkaar doorverbinden. Start de motor dan wel en blijft hij lopen dan is de weerstand stuk. Ga dan niet rijden met de motor met de gedachte van "hij doet het weer alles is ok" want op dat moment kunnen je bobines te warm worden door het hoge voltage. Gewoon weer uitzetten dus en een andere weerstand zoeken.

peng
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 okt 2012, 08:09
Type Goldwing: GL1000

Re: startproblemen gl1000

Bericht door peng » 16 okt 2012, 15:37

Hallo Jeroen.
Ga ik even proberen,dank je voor je reactie,zou mooi zijn als het zo simpel zou zijn.
Groeten Peter.

peng
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 okt 2012, 08:09
Type Goldwing: GL1000

Re: startproblemen gl1000

Bericht door peng » 17 okt 2012, 15:13

Hallo Peter en Jeroen.
IK heb het trucje met het verbinden van de draden gedaan en helaas geen resultaat.
Nog steeds slaat hij bij het loslaten van de startknop af.
losse contacten kon ik ook nog niet vinden,dus ik blijf nog maar even zoeken.
als jullie nog meer tips hebben laat het mij dan weten.
Alvast bedankt.
Groeten Peter.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: startproblemen gl1000

Bericht door Goldiefan » 17 okt 2012, 19:36

Beste Peter,

Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat de oorzaak anders zou zijn dan door ons aangegeven. Weet niet of je bekend bent met dit recente 'topic' en het daarin afgebeelde zeer inzichtelijke bedradings schema van de ontsteking: viewtopic.php?f=6&t=8133" onclick="window.open(this.href);return false;. Mijn advies is, loop alles nog eens heel goed na alvorens andere oorzaken te overwegen.
Het schema komt overigens uit het beste werkplaatshandboek dat ik ken en dat ik ooit gewoon van internet heb gedownload: Honda GL1000 75-79 Service Manual. Wat electriciteit betreft geeft dit boek, volgens mij als enige, zeer inzichtelijke deelschema's in tegenstelling tot andere boeken waar de hele bedrading wordt afgebeeld en waarin je door de wirwar aan onderling verbonden onderdelen snel de weg kwijt raakt.

Groet,

Jeroen.

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: startproblemen gl1000

Bericht door 1500 » 17 okt 2012, 21:16

Zoals Jeroen al zegt, het kan eigenlijk niet anders zijn dan dat het hem in het gedeelte voorschakelweerstand zit.

Als doorverbinden niet helpt dan zit het hem in de bedrading van en naar de VSW, je zal de bedrading moeten nazien op breuk of iets dergelijks en gedeelte voor gedeelte meten met een spanningszoeker/voltmeter.


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

peng
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 okt 2012, 08:09
Type Goldwing: GL1000

Re: startproblemen gl1000

Bericht door peng » 21 okt 2012, 17:38

Hallo Jeroen en Pierre.

Ik zal nog even verder zoeken.
Dank je voor de link met het schema,maakt het voor mij iets duidelijker.
Groeten Peter.

koltd
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 366
Lid geworden op: 16 jul 2008, 23:00
Type Goldwing: GL1000
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: startproblemen gl1000

Bericht door koltd » 21 okt 2012, 22:49

Hallo

Kijk of je naar Rotterdam kunt komen kijken we samen

Moet lukken om hem aan de praat te krijgen en te houden

Gr. Koltd
K0
K1
K2
K3/Z
LTD
Plain Jane 1100
Plain Jane 1200
http://www.classicwingsonwheels.nl

peng
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 okt 2012, 08:09
Type Goldwing: GL1000

Re: startproblemen gl1000

Bericht door peng » 24 okt 2012, 21:14

Hallo beste forum leden.

Heb de hele kabel boom na gelopen en bekeken,en kon eigenlijk niets vinden.
De voorschakelweerstand na gemeten,leek me wel goed eigenlijk 3,6 ohm.
Toch een andere besteld bij een sloop,en deze gemonteerd.
Nog steeds geen resultaat,toen maar weer terug de contactpunten want met het stellen van de punten was het begonnen.
De aansluitingen van de draden op de punten vervangen en alles weer op de plaats gemonteerd(dummy tank enz).
Op hoop van zegen nog maar een keer gestart,en hoera,het monster loopt weer.
Waarschijnlijk dus toch een paar stekkertjes.
Nu nog even kijken of ik er een elektronische ontsteking opzet, weet ik nog niet zeker.
Hierbij hartelijk dank allemaal voor jullie hulp.

Groeten Peter

Plaats reactie