Spannend ritje, voor de 2e keer

Technische vragen, tips, trucs, enz.
jwaterink
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jul 2012, 20:21
Type Goldwing: GL1000

Spannend ritje, voor de 2e keer

Bericht door jwaterink » 31 aug 2012, 23:37

Zo vanavond naar Gramsbergen lichtstand geweest de versiering bewonderen.

Plofje ging inhouden en loopt onregelmatig, schud ook wat als je erop zit. Het met de handschoenen aan 1 voor 1 de bougiedoppen losgehaald om te kijken of hier de ontbrekende cylinder te vinden is, maar dat hielp niets. Vermogen is ook weg, blijft echter domweg stationair gewoon lopen, hetzij wat schuddend.

Ritje huiswaarts werd nog spannend, koplamp gaf het op in zowel groot als dimlicht, heb inmiddels het probleem al gelocaliseerd, startknop ettert komt geen spanning meer op de roodzwarte draad terug. Ik sla die voor aleerst gewoon over, dat ding heeft al meer ge problemen geleverd, bv de balastweerstand (heb ik opgevangen middels een hulprelais over de ballastweerstand.

Rijdt knap lastig zo in het donker met alleen een knipperlichtje. Mooi achterlangs gereden stapvoets en heb beestje in de werkplaats gekregen zonder een automobiele ziel tegen toekomen (behalve dronken fietsers).

Gezien hij zo van het een op andere moment dit deed, heb ik zitten prakkeseren, kan dit gebeuren als bv de distributie een tandje verspringd? Voor ik hem start martel ik die covers er tussenweg en wil ik dat eens controleren.
Laatst gewijzigd door jwaterink op 17 sep 2012, 00:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Spannend ritje nu nog een probleem

Bericht door Goldiefan » 03 sep 2012, 17:26

Heb geen idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn. Ik begrijp dat het elektrische probleem zich wellicht localiseert rond de startknop die niet alleen het startmotor relais aanstuurt maar ook de voorschakelweerstand kortsluit tijdens het starten en de verlichting uitschakelt tijdens het starten, dat is begrijpelijk. Ik heb weinig verstand van elektriciteit maar snap het hele onstekingsschema wel (Honda GL 1000 75-79 service manual, sectie 16-3) behalve de diode die parallel wordt geschakeld aan de voorschakel weerstand tijdens het starten. Kan iemand mij uitleggen waarom dat zo is?

koltd
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 366
Lid geworden op: 16 jul 2008, 23:00
Type Goldwing: GL1000
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Spannend ritje nu nog een probleem

Bericht door koltd » 03 sep 2012, 18:34

Waarschijnlijk is je ontsteking grondplaat iets verdraait

Gr. Koltd
K0
K1
K2
K3/Z
LTD
Plain Jane 1100
Plain Jane 1200
http://www.classicwingsonwheels.nl

jwaterink
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jul 2012, 20:21
Type Goldwing: GL1000

Re: Spannend ritje nu nog een probleem

Bericht door jwaterink » 03 sep 2012, 23:22

Heb vanavond met strobo gecontroleerd. Riempjes staan op tijd, bougies zijn 3000km oud. Veel koolaanslag op linker bank en oom olie in linksvoor. Heb bougies schoongemaakt en links en rechts verwisseld, en verrek het lijkt er ook nog weer op.

Morgen 4 nieuwe pitjes halen. Zitten nu overigens ngk r dr8es-l in.

Zou een dyna electronische ontsteking stabieler zijn?

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: Spannend ritje nu nog een probleem

Bericht door 1500 » 04 sep 2012, 18:06

Goldiefan schreef:Ik heb weinig verstand van elektriciteit maar snap het hele onstekingsschema wel (Honda GL 1000 75-79 service manual, sectie 16-3) behalve de diode die parallel wordt geschakeld aan de voorschakel weerstand tijdens het starten. Kan iemand mij uitleggen waarom dat zo is?

Deze blokkeerd de retour spanning naar het startrelais via de voorschakelweerstand, deze word nu alleen geschakeld/van spanning voorzien door de startknop in te drukken. Anders zou de spanning bij geel (hoop ik :( kleurenblind) verder gaan.


Afbeelding

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Spannend ritje nu nog een probleem

Bericht door Goldiefan » 05 sep 2012, 17:52

dit verhaal kan ik wel in dat plaatje passen, maar wat voor 'retourspanning' ? Kan me daar niets bij voorstellen .....

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Spannend ritje nu nog een probleem

Bericht door RonalT » 05 sep 2012, 19:58

Pierre bedoelt met retourspanning, "dat de stroom een verkeerde weg zou kunnen kiezen".
In bepaalde schakelingen zou het kunnen gebeuren dat er bij inschakelen een stroom via een verkeerde weg gaat lopen en dingen onder spanning ga zetten die jij niet bedoelde. Om dit te voorkomen zitten er af en toe diodes in een schakeling.
(Onderstaand plaatje en verhaal heeft niet met Goldwings te maken, of met de door Pierre (1500) bedoelde diode.)

Afbeelding

bv deze schakeling. Links de dynamo en de boordaccu (op een motorjacht), op deze accu's werkt het hele boordnet.
Er zijn twee extra accu's geplaatst om weet-ik-wat van spanning te voorzien.
Als de boot stilligt en de motor niet draait gaat de linkse accu langzaam aan leeg.
Om nu te voorkomen dat door de boordinstallatie alle accu's leeg getrokken worden zitten de diodes boven in. De stroom kan wel naar beneden door diodes, maar niet terug.
Dus al gaat de linkse accu helemaal leeg, de andere accu's blijven vol.

En dit principe van stroom tegenhouden wordt meer toegepast in auto's en motoren om te voorkomen dat er ongewenste dingen gebeuren.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

jwaterink
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jul 2012, 20:21
Type Goldwing: GL1000

Re: Spannend ritje nu nog een probleem

Bericht door jwaterink » 07 sep 2012, 00:53

Stinkie loopt, maar verbruikt links wel olie heb een blauwe pluim. Linksvoor slaat de bougievzwart en ranzig denk dat daar een klepseal uit ligt. Ik moet nu ook bijvullen. Zal die kop er maar af halen voor inspectie binnenkort.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Spannend ritje nu nog een probleem

Bericht door harmdeboer » 08 sep 2012, 01:32

Koppakking? Maar goed die vervang je toch als je de kop er af haalt...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Spannend ritje nu nog een probleem

Bericht door Goldiefan » 09 sep 2012, 09:18

Beste RonalT,

Mooi plaatje en ook heel begrijpelijk waarom die diodes er zitten. Maar mijn vraag is hiermee nog steeds niet beantwoord: welke retourspanning op de GL1000 verklaart de aanwezigheid van de diode die parallel staat aan de voorschakelweerstand wanneer de motor wordt gestart ?

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Spannend ritje nu nog een probleem

Bericht door RonalT » 09 sep 2012, 10:03

Volgens mij had Pierre het al duidelijk getekend.
Maar we zullen samen nog eens goed naar het plaatje kijken.
Afbeelding
  • Je zet het contact aan, dan loopt er stroom via de zekering "to headlight circuit" en (andere richting) via de weerstand naar de engine stop switch, verder naar de contactpuntjes/bobines.
  • Op het moment dat je engine start button indruk gaat de koplamp uit en loopt de stroom naar de starter selenoid coil (de spoel van het start relais) en via de diode naar engine stop switch, verder naar de contactpuntjes/bobines.
  • De motor start en je laat de startknop los. De koplamp gaat weer branden.
Tot zo ver alles oke....

MAAR als de diode er niet tussen zou zitten gaat de stroom na het aanzetten van het contact (ignition switch) lopen via de rode en de gele lijn. En zou je startmotor gaan draaien.... en die blijft draaien zo lang het contact aan staat of de accu de geest geeft. :roll: :roll:

Duidelijk?
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: Spannend ritje nu nog een probleem

Bericht door 1500 » 09 sep 2012, 18:44

De verwarring zit hem in het woord retourspanning, een spanningslus kun je ook zeggen of spanning van 2 kanten.

De diode blokkeerd dus de spanning welke, ik zeg maar van bij de engine stop switch vandaan komt om te voorkomen dat het startrelais inschakeld.


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Spannend ritje nu nog een probleem

Bericht door Goldiefan » 09 sep 2012, 19:00

Bedankt RonalT,

nu is het duidelijk en zo simpel is het dus, had het zelf kunnen verzinnen achteraf :(

jwaterink
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jul 2012, 20:21
Type Goldwing: GL1000

Re: Spannend ritje nu nog een probleem

Bericht door jwaterink » 17 sep 2012, 00:34

De ballastweerstand was bij mij overbrugt. Dit heb ik voor de laatste panne middels een relais weer zo origineel mogelijk gemaakt qua werking.

Nu gaf hij er vandaag weer de brui aan op het verste punt van huis na een terrasje.

Ik heb het relas eraf gehaald en een schakelaar erop gezet. Beestje pakte direct weer aan. Relais is ingebrand, 15 amoere hella.

De schakelaar die er nu voor nood op zit zal ook wel gaan sterven, maar kan het kwaad om zonder de weerstand te rijden? Hij pakt namelijk veel mooier op.

5e versnelljng 2000 toeren en gas erop zonder een foute slag, dat gaat normaal onder een sputterend protest.

jwaterink
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jul 2012, 20:21
Type Goldwing: GL1000

Re: Spannend ritje, voor de 2e keer

Bericht door jwaterink » 17 sep 2012, 12:54

Heb de bobines nog gecontroleerd op nummers, tec fl100 12v dus originele bobine's. Ik heb nu op internet een 50 watt 1.2 ohm weerstand besteld, dit wordt normaal gebruikt met een Dyna ontsteking. Ik wil dat eens met de puntjes proberen, zware vonk en toch een ballastweerstand.

Plaats reactie